Permalänk

Intel VS AMD!

Jag har hört att AMD använder sig av HyperTransport och Intel av HyperThreading. Vad är det för skillnad messan dessa två?
Vilket är det bästa?? Vad gör dessa?
Jag funderar att köpa mig en AMD 64 3500+ Sockel 939 eller
en Intel P4 3.0 GHz 800 MHz Bus men det lutar nog åt AMD.
Är det ett bra val?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

HyperTransport kan du läsa om www.hypertransport.org

HyperTransport är en busstyp som kan överföra data i båda riktningarna samtidigt medans en vanlig FSB kan bara överföra åt ett håll samtidigt.

HyperTransport på AMD:s processorer är idag 32 bitar bred i var riktning och kör med en frekvens runt 1000-1200MHz gissar jag på.

Den klassiska FSB:n som intel fortfarande använder är 64 bitar bred och har varit det sedan Pentium 75MHz.

HyperThreading är en sätt att hantera trådar i processorn.
När ett program startas så startas en process, sedan så skapas en tråd som börjar med exekveringen. Programmet kan sedan starta fler trådar.

Processorn jobbar med tråd efter tråd... skiftar mellan dem otroligt snabbt, utbyter register o.s.v.

Processorn består av olika delar, bland annat av ALU, FPU och SSE-enheten.
En tråd jobbar för det mesta bara med en enhet åt gången.

Vad Intel då har kommit på är att man ska kunna köra en tråd samtidigt och använda enheter som inte används av huvudtråden. Detta gör då att datorn verkar vara bättre på att köra flera olika trådar.

...det fungerar i princip så...

Permalänk
Medlem

Nästan rätt. Hyper Transport bussen är 16 bitar åt varje håll och kör 800-1000 Mhz åt varje håll. Det är därför en del skriver Hyper Transport = 2000 eller 1600.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Nästan rätt. Hyper Transport bussen är 16 bitar åt varje håll och kör 800-1000 Mhz åt varje håll. Det är därför en del skriver Hyper Transport = 2000 eller 1600.

Ah, just det.
Det är så många som har skrivit fel att jag själv skriver fel.

Bara för att du kör med 100Mbps full duplex så säger du inte att du har 200Mbps.