Permalänk
Medlem

bbb

Tja jag vet inte om det är rätt tråd men ändå...

Jag har blivit erbjuden telefoni tjänst från BBB...

Dom sköter övergången från Telia och lovar att man inte får dubbla räkningar..

Har vart me om sånt förr med Glocal net....

Är det nån som har gått över med telefon abonemanget från telia till BBB...

Ps BBB ska vara billigare säger dom?!!

Visa signatur

Nefret

Permalänk
Medlem

IP-telefoni?
Du bör veta nackdelarna innan du går över helt:
(citerat från min flickväns bror (som precis bytt upp/ner sig från telia till bbb)
"* ingen telefon när de e strömavbrott eller internet går ner!
* kan lagga om du tankar (iaf vdsl skiten)
* går inte att bli vidarekopplad om man ringer en nummerupplysning eller växel"

Permalänk
Medlem

OK TACK FÖR VARNINGARNA HEHEHE.. MEN JAG HAR REDAN ACCEPTERAT NU SÅ VI FÅR VÄL VÄNTA O SE.. JAG TÄNKTE MEST PÅ PRISERNA.. OCH OM MAN FÅR DUBBLA RÄKNINGAR OM INTE TELIA VILL SÄGA UPP EN SÅ ATT SÄGA!!!

Visa signatur

Nefret

Permalänk
Medlem

Bra att skriva med versaler så att alla ser.

Jag har BBB's IP-telefoni och hittills har det funkat fint. Uppsägningen hos Telia var inga problem, jag fick en sluträkning på 42 kr tror jag det var.

Permalänk
Medlem

Kan säga att det _kan_ bli mycket problem i övergången. Iaf när man ska gå över från BBB till telia, kan ta flera månader. Jag sitter själv i telias kundtjänst och det är just sådanna ärenden som är de värsta, har varit med om fall där tagit över 3 månader importera tillbaka kunder till telia...så ni vet

Permalänk
Medlem

Re: bbb

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nefret
Tja jag vet inte om det är rätt tråd men ändå...

Jag har blivit erbjuden telefoni tjänst från BBB...

Dom sköter övergången från Telia och lovar att man inte får dubbla räkningar..

Har vart me om sånt förr med Glocal net....

Är det nån som har gått över med telefon abonemanget från telia till BBB...

Ps BBB ska vara billigare säger dom?!!

lita aldrig på va de sägger i telefon, de sa de till oss oxå, men så kollade vi deras hemsida o jämförde med dem vi har o fann att de tyvärr var chanslösa, hade ruskigt gärna blivit av med telia, men inte om det kostar mer än det smakar.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag har kollat deras hemsida och BBB priserna är billigare än Telias..
Så jag vet faktiskt inte

Visa signatur

Nefret

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Bra att skriva med versaler så att alla ser.

Jag har BBB's IP-telefoni och hittills har det funkat fint. Uppsägningen hos Telia var inga problem, jag fick en sluträkning på 42 kr tror jag det var.

Vi fick tillbaka 155kr från Telia.

Nåja, har haft BBB telefoni snart i en månad på Hertsön i Luleå o det har fungerat bra.
Kompisens morsa o farsa har haft det i över ett år, vi bor på samma område så det var dem som fick oss att byta.

Har några bekanta här i Luleå som har eller haft stora problem med IPtele, för vissa har det löst sig medans andra har varit tvugna att byta tillbaka till Telia.

Verkar vara lite tur ibland om det skall fungera eller inte.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk

Visst ska man chansa... eller?

det rör sig om drygt en tjugolapp i månaden på den fasta avgiften... knappast värt att byta?

Och med Bredbandsbolaget ringer man väl bara gratis till dom andra med Bredbandsbolagets telefoni... Med Telia Fritid ringer man 'gratis' (30kr/månaden) till alla sveriges fasta telefoner... spelar ingen roll vilken operatör.. (dvs... 10 000st (har ingen aning.. chansar) som har bbb's telefonitjänst vs. 5miljoner+ som Telia Fritid täcker)

Varför krångla till det? (c) Telia

Permalänk
Medlem

Skaffa inte BBB telefoni om du har v/adsl det funkar ruskigt dåligt. Du har eko dålig ljudkvalitet och samtal som bryts, det är som om man bytt till en 80tals NMT lur.

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Har BBB VDSL och BBB telefoni. Det fungerar utmärkt. Kan alltid tanka full speed och telefonen fungerar som vanligt.
Avgiften ligger på 59:-/mån istället för Telias 125:-/mån första året. En hel del pengar att spara alltså. Sen är det gott att slippa Telia helt.

Övergången gick dessutom riktigt smidigt inga problem alls.

Permalänk
Medlem

Jo men varför väljer alla bredbandsbolagets ip-telefoni som kostar 95:- / månaden när tele2's är 0:-? det begriper jag inte.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Är det inte en kass deal att byta till bbb ip tele och betala/min nu när telia har "telia alltid" så man ringer gratis till det fasta nätet 24/7 för 65kr i månaden ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

"Sen är det gott att slippa Telia helt."

Gott att slippa kvallitet? sure.. kör du på med BBB...
Förstår inte varför folk vill "slippa" Telia.. Vad är så hemskt med Telia?

Allt för många har väl gått på bredbandsbolagets "marknadsföring" med sina slogans i typ med.. "Slipp Telia.."

Genom att bara se här på forumet och hört bekanta som testat bbb's telefonitjänst så måste man ju säga att bbb's tjänst verkar rätt så mycket sämre än Telias.. varför då byta för en skitsumma med pengar.. är det självtillfredställelse? eller är det bara så att man vill säga att man äääntligen "slipper" telia.. hoho.. me thinks ->

Luuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
"Sen är det gott att slippa Telia helt."

Gott att slippa kvallitet? sure.. kör du på med BBB...
Förstår inte varför folk vill "slippa" Telia.. Vad är så hemskt med Telia?

Allt för många har väl gått på bredbandsbolagets "marknadsföring" med sina slogans i typ med.. "Slipp Telia.."

Genom att bara se här på forumet och hört bekanta som testat bbb's telefonitjänst så måste man ju säga att bbb's tjänst verkar rätt så mycket sämre än Telias.. varför då byta för en skitsumma med pengar.. är det självtillfredställelse? eller är det bara så att man vill säga att man äääntligen "slipper" telia.. hoho.. me thinks ->

Luuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurade

Man kan tycka Telia är ett bra företag om man nu vill det. Mycket möjligt dom har stabila och utmärkta tjänster, eminent support o s v. Men...
...om man nu ser till bredbandstjänster och utveckling i det här landet så har Telia inte gjort ett enda f-rbannat dugg för att förbättra den marknaden. Ingenting för att erbjuda bättre tjänster eller ge alla tillgång till bredband. I och för sig förstår man att dom skulle vilja sitta kvar med bara modemkunder. Hade det inte varit för Bostream och B2 hade ingen med ett Teliaabbonemang ens kunna ha mer än 0,5 Mbit. Om man nu inte skulle vilja betala 475 bagis för 2 Mbit och ett tak på 10 GB. Men folk glömmer snabbt.
Tänk om Telia hade kunnat skrota sitt abbonemang på vanlig telefoni och kunna erbjuda IP-telefoni till sina ADSL-kunder. Varför gör dom inte det? På grund av deras affärside kanske? Sug ut kunderna så länge man kan, finns ingen konkurrens skall man väl inte underlätta och göra bättre tjänster för sina kunder. Man kan bara hoppas att så många som möjligt flyr kolosssen och bytar till andra bolag. Det är enda chansen att det sker en utveckling i det här landet.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

bbb's ip-telefoni har fungerat 100%, alltid för mig.
Teleräkningen är rent larvigt liten.

Stort tummen upp.

"Telia alltid" - 65kr extra per månad. Tilläggstjänst. Dvs endast meningsfullt om man ringer för mer än 65kr per månad med sitt telia abb.
(Min egen räkning från BBB brukar ligga på 10-20kr...för allt kring telefonin.)

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Vem vare som var med och utvecklade VDSL t.ex.? Var det Bredbandsbolaget? Njae.. inte riktigt. Telia (Skanova) får sköta sånt.. men näre är klartestat osv för hundratusentals kronor (miljoner). Ja då vill plötsligt Bredbandsbolaget vara med och leka också.

Bredbandsbolaget med deras nyskapande... (Dom har bara missat att Telia droppat trafiklimit på sina tjänster... men BBB tuffar på med fin fin trafiklimit.. hejja)

Deras lantjänst är dock någonting att hänga i julgranen.. men skippar telefonin (Får inte ens välja förvalsoperatör på bbb's telefonitjänst.. är låst vid bbb... buuu)

Btw, har dom fixat till så att inte telefonidosan man får ut gör så att man får halv duplex ut från den... så var det förut.. och supporten förnekade detta.. men ack ack.. låt dom..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Vem vare som var med och utvecklade VDSL t.ex.? Var det Bredbandsbolaget? Njae.. inte riktigt. Telia (Skanova) får sköta sånt.. men näre är klartestat osv för hundratusentals kronor (miljoner). Ja då vill plötsligt Bredbandsbolaget vara med och leka också.

Bredbandsbolaget med deras nyskapande... (Dom har bara missat att Telia droppat trafiklimit på sina tjänster... men BBB tuffar på med fin fin trafiklimit.. hejja)

Deras lantjänst är dock någonting att hänga i julgranen.. men skippar telefonin (Får inte ens välja förvalsoperatör på bbb's telefonitjänst.. är låst vid bbb... buuu)

Btw, har dom fixat till så att inte telefonidosan man får ut gör så att man får halv duplex ut från den... så var det förut.. och supporten förnekade detta.. men ack ack.. låt dom..

Jag vet att Telia var med och utvecklade VDSL. Kan du beställa det från dom? Tror dom testade det fram till 1997. Vad hände sen? Varför säljer dom det inte? Dom har ju resurserna, vi har betalt dom.
Trafiklimit? På ADSL/VDSL? På 10 Mbit? Nä på en tjänst som inte ens existerar i Telias nät.
Förval på något som går genom egen fiber? Trofan det inte går att välja förval. Det är bara så dumt så det knappt är lönt att kommentera. Ett råd är att läsa historia gällande telefoni och monopol.
Om duplex vet jag inget mer än att jag skickar i 1 MByte/s samtidigt som jag tar emot med samma hastighet. Gör det med Telia om du kan.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Vem vare som var med och utvecklade VDSL t.ex.? Var det Bredbandsbolaget? Njae.. inte riktigt. Telia (Skanova) får sköta sånt.. men näre är klartestat osv för hundratusentals kronor (miljoner). Ja då vill plötsligt Bredbandsbolaget vara med och leka också.

Bredbandsbolaget med deras nyskapande... (Dom har bara missat att Telia droppat trafiklimit på sina tjänster... men BBB tuffar på med fin fin trafiklimit.. hejja)......

Vi börjar med ett:

Du får det att låta som om Telia(skanova) uppfann VDSL-standarden.
Du verkar även fått för dig att samtliga operatörer nyttjar samma utrustning, hur annars kan du få till att Telia(skanova) skulle ha testat tjänsten och bäddat för att andra skulle kunna dra nytta av de erfarenheter det gett.
Påstå inte heller att skanova skulle dela med sig utav onödigt mycket information som de lagenligt inte måste informera om.

Skanovas position är att bepröva standarder och se till att dessa fungerar i sitt egna nät så dessa kan erbjudas som tjänster för SAMTLIGA operatörer som önskar.

Säg att du har rätt, hur mycket eloge bör vi ge Telia för att utveckla en standard(vDSL) de sen aldrig planerat att släppa förrän konkurrenter visar framfötterna?
Jag skulle nästan påstå att Telia själva låg och avvakta Bostream och Bredbandsbolagets lanseringar för att se hur det slog ut.

Sen att jämföra 2Mbit trafikgränser med 100Mbit är skrattretande.

Visa signatur

who's your mommy?