Mitt MSI Neo-FIS2R åt nästan upp min CPU idag [Bilder]

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt MSI Neo-FIS2R åt nästan upp min CPU idag [Bilder]

Tänkte bara berätta om en liten incident som ägde rum i eftermiddags.

I förrgår fick jag ett efterlängtat MSI K8T Neo-FIS2R och en, om möjligt, ännu mer efterlängtad AMD64 3200+ från Komplett. Givetvis slängde jag mig på grejerna och började montera på en gång. Allt gick som planerat och grejerna funkade mycket bra. Installerade Windows och utförde uppdetaringar etc, etc.

Allt detta fungerade bra tills i eftermiddag. Satt och kollade på film med flickvännen när datorn plötsligt small till (en sån där riktigt brutal smäll, som man blir rejält rädd av) och skärmen slocknar. Jag slänger mig på förgreningsdosan och kapar strömmen till hela kalaset.

Efter smällen var datorn fortfarande igång. Dvs fläktar, diskar etc gick precis som om inget hade hänt (fram tills att jag kapade strömmen dvs). Min första tanke var att skärmen dött, vilket jag snabbt kunde konstatera att den inte alls gjort. Det andra jag slänger mig på är CPU-kylaren (orginalkylaren som följer med processorn) och märker till min förskräckelse att den glappar och ger efter mycket när jag vickar på den. Jag slänger upp datorn på sängen och börjar rota bland kablarna.

Socket 754-moderkort har som känt en speciell monteringsannordning för CPU-fläktar som består av en bakplåt som man monterar precis bakom CPU:n. På denna bakplåt finns två skruvfästen som man trär genom moderkortet och använder på framsidan av moderkortet för att fästa kylaren. I mitt fall fäster man där den monteringsram som man använder för att få på den medföljande fläkten.

När jag tittade på hur det såg ut i min stackars döda plåtburk märkte jag att en av dessa två skruvar som håller fästramen var lös. Efter lite demontering märker jag att ett av de två skruvfästen som man skruvar fast hela ramen i har lossnat!

När fläkten är monterad som den ska är det ett ganska rejält tryck mot CPU:n vilket märktes när mitt skruvfäste lossnade. CPU-fläkten drog nämligen (med hjälp av kylpastan som fungerade ungefär som en sugpropp) med sig hela processorn ut ur sitt fäste. Detta hände givstvis utan att 'monteringsspaken' för processorn lyftes, vilken man måste lyfta om man tar bort processorn för hand.

Klicka på bilderna för lite (läs mycket) större bilder...

Man ser att det vänstra fästet är borta

Skruvfästet gick av vid 'roten' så jag hade kvar hela. Lösningen blev lite temporär med den är iaf stabil. Jag skruvade en skruv halvvägs genom skruvfästet från baksidan av bakplåten. Plockade sedan ihop lite distanser som jag använde för att skruva fast skruvarna som fäster fläktramen. Gjorde likadant på det hela fästet i förebyggande syfte

Som tur var så höll processorn (ett stift var ytterst lite böjt, men det var lätt åtgärdat). Även socketen höll trots kraften som måste uppståt (med tanke på den kraftiga smällen).

Det funkar som sagt fint nu trots min lite tveksamma lösning. Ny fläkt är redan på väg från Gtek (Zalman CNPS7000B-Cu) och så vitt jag förstått så följer det med en annan bakplåt till den, vilket är lite betryggande.

Det är möjligt att detta är ett känt problem, men jag hittade inget här på swec iaf...

Permalänk
Medlem

Hehe, låter lite svettigt du
Tur att det inte blir någon riktigt skada på grejorna.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

hehhe, rätt läskigt att läsa om den där smällen, en dator-ägares mardröm ärligt talat, jag skulle dö av rädsla om min dator small.....
hoppas inget sånt händer när jag ska köpa min A64 om dryga 2 månader....

Visa signatur

[AMD Athlon XP Barton 2500+ (11*166Mhz)] [Radeon X700] [2*512MB Corsair] [Abit AN7]

Permalänk

Jag hade precis samma fel på mitt moderkort, och kompisen på sitt.
Det är tillverknings fel. Men vi löste det med andra skruvar och mutter på baksidan.
Min flög loss med en smäll när jag monterade minnena, hela processorn flög med loss,
som tur var klarade den sig men den var lite svår att få dit igen.

Visa signatur

AMD64 3200+ MSI K8T NEO-FIS2R 2x512 Corsair XMS3200C2 POWERCOLOR X800XT 200GB SEAGATE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kentazoom
Jag hade precis samma fel på mitt moderkort, och kompisen på sitt.
Det är tillverknings fel.

Känns ju alltid trevligt när en så viktig del går sönder. Hade varit tråkigt om CPU:n för 2000:- skulle dö

Permalänk

Ja gissa om jag blev svettig när det hände, det är den första dator jag
monterat själv.Och processorn kunde lika gärna ha gett sig, vissa av mina
ben böjde sig också.

Visa signatur

AMD64 3200+ MSI K8T NEO-FIS2R 2x512 Corsair XMS3200C2 POWERCOLOR X800XT 200GB SEAGATE

Permalänk
Medlem

Som någon skrev innan så är det här problemet ett tillverkningsfel, men e det på AMDs boxade fläkt eller på MSI K8T Neo-FIS2R?

Rille

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Som någon skrev innan så är det här problemet ett tillverkningsfel, men e det på AMDs boxade fläkt eller på MSI K8T Neo-FIS2R?

Rille

Måste väl vara mobot som är dåligt med tanke på hur kortet ser ut??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

haha, tur att det inte var en socket a processor
inte mycket till core kvar då

Permalänk

Hände på mitt Epox 8K5A2, tre plast hakat flög på enasidan. CPUn klaradesig faktiskt. Har vattenkylning nu mera monterat genom de 4 hålen.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Medlem

Men alltså, det där kan ju hända vem som helst.. Roligt om det händer när man inte är hemma.. Flänsen ramlar av och vipps så brinner processorn upp.. Inte alls roligt
Vem står för ersättningen då då? Om moderkortsplåten bara går sönder sådär, så måste det ju vara tillverkningsfel? Inte roligt att ha köpt processor för säg 3500:- och sen brinner den upp på fem röda..
Är det likadana fästen på Socket939?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

De va tur att din flickvän var där och kunde hjälpa dig, annars skulle det gått illa för dig kanske :/

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk

Vågar man köpa MSI nu?

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Vågar man köpa MSI nu?

Att du ens vågar nämna namnet
A64'an slår av sig själv ifall den går varm. Men visst så ska affärn du har köpt delarna stå för biffen ifall det händer så där och nånting pajar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Som någon skrev innan så är det här problemet ett tillverkningsfel, men e det på AMDs boxade fläkt eller på MSI K8T Neo-FIS2R?

Metallplattan som gick sönder följde med moderkortet, men den används bara om man ska ha den boxade kylaren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
De va tur att din flickvän var där och kunde hjälpa dig, annars skulle det gått illa för dig kanske :/

Hon kanske inte hjälpte till så mycket, men lite moraliskt stöd kanske

Permalänk
Medlem

E lite skraj nu när jag ska använda den boxade fläkten till en AMD64 :/ Iof ett Epox kort jag ska ha.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Jag upprepar, är det likadana fästen på Socket939?
... och då syftar jag på MSI NEO2 Platinum Socket939...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag upprepar, är det likadana fästen på Socket939?
... och då syftar jag på MSI NEO2 Platinum Socket939...

Om man tar en titt på ett av Zalmans produktblad så verkar det absolut så, ja.

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte e samma fel på MSI k8N neo platinum

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GooGeL
Att du ens vågar nämna namnet
A64'an slår av sig själv ifall den går varm. Men visst så ska affärn du har köpt delarna stå för biffen ifall det händer så där och nånting pajar!

Gör den??

Har inte det med mobots chipset att göra?

Still?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate