Abit AV8 K8T800Pro och Abit AV8 3rd Eye K8T800Pro...?

Permalänk
Medlem

Abit AV8 K8T800Pro och Abit AV8 3rd Eye K8T800Pro...?

Hej!
Ja, vad skiljer dessa kort åt?
Det ända jag ser som skiljer i specifikationen på abits hemsida är under "CPU Integrated Dual Channel Memory Controller":
Abit AV8 K8T800Pro:
Four 184-pin DIMM sockets (Un-buffered Non-ECC DIMM)
Supports Dual Channel DDR 400/333/266 (Max. 4GB)

Abit AV8 3rd Eye K8T800Pro:
Four 184-pin DIMM sockets (Un-buffered Non-ECC DIMM)
Supports 2 DIMM Single Channel DDR 400/333/266 (Max. 2GB)
Supports 4 DIMM Dual Channel DDR 400/333/266 (Max. 4GB)

Jag förstår inte vad detta innebär, så vore sjyst om någon vänlig person kunde förklara det för mig? För övrigt så undrar jag om dessa moderkort är ett bra val för socket 939, eller skulle någon rekommendera något annat?

edit: Har för övrigt planer på att köra både Linux och Windows, varför jag inte väljer ett nForce-moderbord då jag läst att det ska vara dåligt stöd för dom moderborden under Linux.

Permalänk
Medlem

Ända = Rumpa. Enda heter det. Båda stöder dual channel eller egentligen inte då moderkorten saknar minneskontroll, den sitter i processorn det är därför det står CPU Integrated etc..
Tor det undre har uguru.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

tror enda skillnaden är 3rd eye.. en löjlig pryttel att ställa på skrivbordet som "övervakar" temperaturer och om någon poliz~ skrivit till dej på msn~

Visa signatur

anti gruppen mot sär skrivning

Permalänk
Medlem

prikk says it all

Permalänk
Medlem

okej, tack för era svar. Blir nog att satsa på det billigare kortet då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prikk
tror enda skillnaden är 3rd eye.. en löjlig pryttel att ställa på skrivbordet som "övervakar" temperaturer och om någon poliz~ skrivit till dej på msn~

ah jag tycker den är bra, man kan klocka datorn samtidigt som man spelar och byta profiler o ändra fläkthastigheter och sånt..

Visa signatur

Athlon 64 x2 - 2gb crucial ballistix - abit kn9 ultra - 1tb sata