Permalänk
Medlem

Måste skryta lite

Fick min nya dator nu i dagarna, eller köpte rättare sagt.
23 389:- gick den på totalt, och då är de utan skärm

Här är lite specifikationer:

Processor:
AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz_Socket 754, 512 KB cache, BOXED

Moderkort:
Asus K8N-E DELUXE Moderkort Socket 754_nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

Internminne:
Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB_Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs

Grafikkort:
Leadtek WF GeForce 6800GT 256MB TV-OUT/DVI

Hårddisk:
2 st Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA_8MB cache 7200RPM
1 st Western Digital Raptor 36.7GB S-ATA_8MB cache 10000RPM

DVD Brännare:
Plextor DVD-brännare IDE PX-712A, Retail_Black, DVD+R/+RW och DVD-R/-RW 8mb Buffert

DVD-Spelare:
Plextor DVD-spelare IDE 16x/48x Svart_Intern Bulk (PX-116A)

Webcam:
Logitech QuickCam Sphere_Webkamera, Retail

Högtalare:
Altec Lansing Högtalare 5100 Subwoofer och 5 monitor-högtalare

Chassi:
Lian-Li PC6070 Ljuddämpat Svart

HDD-kyl:
Lian-Li Hårddiskkylare med filter, svart

CD-Front:
2 st Lian-Li CD-front, 5.25-tums, svart

Chipset-kyl:
Zalman NB47J chipsetkylare, passiv

CPU-kylare:
Zalman CNPS7000B-CU, Socket A/478/754/939/940

Bredbandsrouter:
D-Link DI-624+ Wlan 54Mbit

Nätverkskort:
PCI D-Link DWL-G520+ Wlan 54Mbit

Nätaggregat:
Nexus 4090 Real Silence , 18dbA, 400W, Svart

Kommer de fungera bra tror ni?

Permalänk
Medlem

Synd du tog så dåligt moderkort. Klart sämsta nforce3-kortet. Har fått dåliga recensioner, klockar sämre än de flesta andra osv. Extra synd då resten av grejerna är så pass bra. Moderkortet är det enda som kommer säga stopp vid klockning.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Håller med, precis när ja fått moderkortet så fick ja reda på de genom polaren som köpt ett ungefär likadant system. Men ja tror inte de är så illa som de låter, i värsta fall så får ja köpa ett nytt.

Permalänk

Har en fråga.. Jag msåte ha tre ideportar en för cdbrännare och dvd läsare och två för mina hårdiksar.. Finns det mgt socket 754/939 som har det förutom asus moderkorten?? eller måste jag köpa ett ide-kontroller kort om jag vill ha alla mina diskar?? eller måste jag köpa till en sån hära till ena hårdisken?? http://kylning.com/info.php?cPath=76_167&products_id=479
Hur bra funkar en sånn adapter??

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

är det inte lite dyrt för den datorn? jag menar, en dator med 3200+ för 22k!

skulle tagit s939 istället!

Permalänk
Medlem

tycker också det llåter som väldigt mycket pengar för den datorn utan att ha räknat speciellt noga.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem

Värt så mycket?
Jag har plockat ihop ett liknande set fast för under 15k (Inklusive skärm) iofs utan nå lian li eller raptor grejjer.
Jag skulle skippat dvd spelaren eftersom du har en brännare.

Visa signatur

men ja!

Permalänk
Medlem

förstår inte varför du inte köper socket 939 med den budgeten. Då kan du ju köra Dual Channel och du får bättre prestanda överlag.
Du kunde lagt minde pengar på chassi och detaljer. Det är ju saker man kan köpa till efterhand. Men byta moderkort och prolle gör man inte i ett nafs direkt.

Men det är ändå ingen dålig burk du har plockat samman.

Permalänk
Medlem

Varför inte göra en sån här tråd INNAN man köpt datorn?

Visa signatur

Prescott 3.0 GHz :: 512MB DDR :: Radeon 9800 PRO 128 mb TV-OUT :: 80GB Hitachi :: ADI AD1980 SoundMAX 6-channel ::

Permalänk
Medlem

för att vara en vanlig standarddator så tycker jag att det är för mycket pengar du lagt ut, det är ju inte något i den som är nåt "extra"

kanske grafiken men det är ju budgetkortet av 6800

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem

Nästan 24 000:- för den där hmm. Vart köpte du delarna?

Visa signatur

Athlon64 3400+ 1mb cache | 2*512mb Kingston | Asus K8N-E Deluxe | Leadtek Geforce6800GT@Ultra | Antec Sonata 380W True Power

Permalänk
Medlem

Haha, fan va alla klagar hela tiden. Kan ni inte vara lite glada för min skull nu när jag äntligen har köpt mig ett system. Man kan alltid få de bättre, så är det. De hade inte behövt kosta så mycket, nu tog jag ju med verkligen allt, bland annat router, högtalare och så vidare, det tillhör ju inte systemet i sig. Processor, moderkort, minne, grafikkort och raptor hdd'n gick sammanlagt på 11 000:-, allt annat är ju bara tillbehör i stort sätt. Delarna köpte jag på komplett.se, pckungen.se, ITbolaget.se och inetdata.se.

"TYBY", Geforce 6800GT är knappast ett budgetkort, visst, köp du Ultran som kostar 1500:- mer men som har en prestanda skillnad som knappt är märkbar. Kan istället klocka GT'n till ett ultra.

"ASTRX", visst kan ja köpa ett system med 939 socket, men då hade de blivit en AMD 64 FX processor också för att kunna köra ett komplett Dual Channel system. Och bara den går på 8150:- (på komplett).

"Jürgen", anledningen till att jag köpte en DVD-spelare också är att jag bränner skivor som en idiot och orkar inte först skapa en ISO fil för att sedan bränna den. Föresten, vad fick du för skärm i de paketet för 15k? En 17" crt? TFT 19" eller mer är de som gäller, ingenting annat.

Menmen, jag är väldigt nöjd med datorn och jag tycker de var värt varenda krona. Man har ju inte pengar för att lägga dem under kudden direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mozo84
"ASTRX", visst kan ja köpa ett system med 939 socket, men då hade de blivit en AMD 64 FX processor också för att kunna köra ett komplett Dual Channel system. Och bara den går på 8150:- (på komplett).

Finns mer än bara FX på socket 939 tex. Amd 64 3500+ för 3490:- (komplett). Det är moderkorten som sköter dualchannel.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Finns mer än bara FX på socket 939 tex. Amd 64 3500+ för 3490:- (komplett). Det är moderkorten som sköter dualchannel.

Jo men saken är att FX processorn stöder Dual Channel, de är väl bara den och Opteron (S940) som klarar de. Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mozo84
Jo men saken är att FX processorn stöder Dual Channel, de är väl bara den och Opteron (S940) som klarar de. Eller har jag fel?

Alla processorer på socket 939 stödjer dualchannel.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

HEHE många frågor få svar?
754 systemen lär ju försvinna men man vet aldrig
och ska man köra dual ska man fx och en bräda med 940 sockets(helst två )
men 939 stödjer bara amd64 med 939 sockets ve ej om 754 funkar på dem?
939 system skulle du köpt hade varit en fördel om du hade tänkt uppgradera datorn senare......
sen när det gäller processor är det väldigt stor skillnad på amd64 3800+ och 3500+ med 939 socket både prismessigt OCH prestanda 3800+ är ju en av dem bästa som finns ute just nu

OFFTOPIC
satt och funderade igår på att göra en tråd med massa sån här info fast mer som kanske skulle kunna bli klistrad det skulle hjälpa många eftersom sånna trådar som tex "hjälp mig behöver ny dator vad ska jag köpa?" "amd64systemhjälp" hade tyvärr inte ork men jag ger alla som kan nåt ett bra tips för att rensa på lite onödiga trådar

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

ehh, skriver man "måste skryta lite" så är det ju självklart att alla försöker klanka ner på det du köpt... dvs skyll dig själv.

Visa signatur

Apple iBook 12" - 1,33 GHz - 512mb RAM - 60gb HD, iPod shuffle 512mb och en SonyEricsson F500i

Permalänk
Medlem

Varför är det en fördel att köpa s939 system idag om man vill uppgradera senare? Snarare tvärtom.
Senare kommer nya moderkort (nForce4 etc), nya processorer och dylikt, då blir det ju att uppgradera allt som har med sockeln att göra ändå.
Sålänge man ej planerar att behålla sin processor, men det gör man väl ändå inte sålänge man ej planerar att uppgradera inom några månader.
Vilket är smått idiotiskt, om man nu inte har pengar upp över öronen.

Men kanske finns det något argument jag har missat som förändrar allt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infin1ty
Varför är det en fördel att köpa s939 system idag om man vill uppgradera senare? Snarare tvärtom.
Senare kommer nya moderkort (nForce4 etc), nya processorer och dylikt, då blir det ju att uppgradera allt som har med sockeln att göra ändå.
Sålänge man ej planerar att behålla sin processor, men det gör man väl ändå inte sålänge man ej planerar att uppgradera inom några månader.
Vilket är smått idiotiskt, om man nu inte har pengar upp över öronen.

Men kanske finns det något argument jag har missat som förändrar allt?

Även om man köper ett nForce4 kommer man uppgradera senare, istället för att vänta tar man det som finns på marknaden nu.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Jo, precis!
Men varför då välja ett s939 system idag när det nya kommer snart?
När jag försöker tänka logiskt iallafall så känns det ju som att man hellre då tar ett s754 idag och väntar, inte tills det nya kommer ut men när det har varit ute ett tag, då lär ju ditt s754 system vara halvgammalt ändå.
På detta sätt sparar du några tusenlappar.
Men visst, man kan göra likadant med s939 system idag och bara vänta längre med att uppgradera, men om de nyare sakerna är lockande så är väl det jag sade smartare?

Om ni nu förstår hur jag menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erict200
ehh, skriver man "måste skryta lite" så är det ju självklart att alla försöker klanka ner på det du köpt... dvs skyll dig själv.

Ehhh, "ok", de blir nog bra med de ska du se

Permalänk

dåligt köp

Visa signatur

ställ dina frågor på http://www.mayaforum.se/ sveriges centrala mötesplats för maya användare!

Permalänk
Avstängd

Köpte du delarna från olika ställen?, frakten är den inräknad?
23 389:- låter lite mycket med tanke på att du inte köpte nån skärm

Boxade CPU:er har ju redan fläkt, tänker du överklocka den eftersom du skaffade en extern fläkt?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag skulle heller aldrig köpa 939 för det e så onödigt liksom köper man nya saker i framtiden så köper man ju självkart nytt moderkort för då är det man har redan gammalt även om d samma socket.

Har läst test där 754 socket är jämlik med 939 så just nu så tror jag inte spelen svarar på om man har dual eller inte knappast nåt man märke.

Grafikkortet är ju ett av dom bästa ute just nu man märker lnappats nån skillnad på GTn eller Ulran det är ju typ mer än vad tom dagens spel kräver visst man kanske märker en liten skillnad om nå år eller så fast det kan inte vara mycket och då är väl nåra tusenlappar onödigt o slösa ?

Kan lika gärna lägga det på annat......

SJälv har jag nyligen köpt Amd64 3200+ 754socket och Geforce 6800GT om det skulle behövas i framtiden så kan man klocka grafikkortet itll Ultra för som jag ex har fixat Leadtek så har dom samma kylare som deras Ultra kort o jag har då hört att man skulle kunna klocka..

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Köpte du delarna från olika ställen?, frakten är den inräknad?
23 389:- låter lite mycket med tanke på att du inte köpte nån skärm

Boxade CPU:er har ju redan fläkt, tänker du överklocka den eftersom du skaffade en extern fläkt?

23 389:- är priset för hela skiten ja, och då menar jag verkligen allt. Jag köpte till surround högtalare för 1400:-, en webcam för 1300:-, ett chassi plus nätdel för 3500:- sammanlagt. Klart att jag ska överklocka systemet, alla klagar på att moderkortet som jag köpte är värdelöst när de gäller att klocka, men ASUS har släppt 3 BIOS uppdateringar sen de första oroväckande recentionerna kom ut. Nu är den bland de absolut ledande moderkortet på S754.