Permalänk
Medlem

Gå över till AMD, vill ha tips.

Hej!
Sitter just nu på konfigurationen som ni kan se i min signatur, nu är det så illa att jag råkat bränna mitt moderkort, och i samband med detta så tänkte jag att jag skulle sälja processorn och gå över till Amd.

Mitt problem är att min kunskap inom amd är ganska låg, så jag undrar om någon kan tipsa mig lite om vilket moderkort och processor jag borde satsa på, samt motivera era svar.

Efter att ha läst lite så har jag funderingar på :

1 st. AMD Athlon64 Newcastle 3000+ AX 2000MHz/2.0GHz 512kb bulk/tray Socket754

1 st. EPoX EP-8KDA3J Moderkort för Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Ljud

Är jag helt ute och seglar eller fungerar det här bra ihop?
Jag har två stycken 256mb stickor av märket Samsung, pc2700.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är klart att A64 s754 processorn fungerar bra i ett moderkort som är gjort för den
Angående minnet skulle jag tipsa dej att kolla upp på antingen EPoX eller Samsungs sida ifall de stöder varandra. Minnet är det främsta skälet till att en A64 inte fungerar tillfredsställande som du säkert har läst förut.
Lycka till.

Permalänk
Inaktiv

För att du ska få ut full prestanda av AMDn så skall du ju dock helst ha PC3200 minnen, och i dag skulle jag rekommendera 1GB ram om du kör mycket minneskrävande program eller spelar nyare spel (såsom Farcry, Doom3, säkert kommer HL2 också ha fördel av mer ram).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arch
Det är klart att A64 s754 processorn fungerar bra i ett moderkort som är gjort för den
Angående minnet skulle jag tipsa dej att kolla upp på antingen EPoX eller Samsungs sida ifall de stöder varandra. Minnet är det främsta skälet till att en A64 inte fungerar tillfredsställande som du säkert har läst förut.
Lycka till.

Jo, klart de gör det, men undrade mer om det var bra grejer
Okej, tack för tipset! Det ska jag ta och kolla upp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
För att du ska få ut full prestanda av AMDn så skall du ju dock helst ha PC3200 minnen, och i dag skulle jag rekommendera 1GB ram om du kör mycket minneskrävande program eller spelar nyare spel (såsom Farcry, Doom3, säkert kommer HL2 också ha fördel av mer ram).

Okej, tack för tipset. Har länge velat köpa snabbare minnen men aldrig kännt att det vart riktigt nödvändigt, men nu har jag en anledning.

Tack för svaren båda två!

En sak till: Är det problem med att få tag i de program/spel man använder i 64bits-format? Några andra fördelar/nackdelar med 64 enligt er som använder det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
För att du ska få ut full prestanda av AMDn så skall du ju dock helst ha PC3200 minnen, och i dag skulle jag rekommendera 1GB ram om du kör mycket minneskrävande program eller spelar nyare spel (såsom Farcry, Doom3, säkert kommer HL2 också ha fördel av mer ram).

Det finns inget spel som kräver 1024 än de högsta ligger på 512, och sen kan man ju räkna ur H-L 2 som ska vara väldigt vänligt på ramet

Visa signatur

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BuzzDroid
Det finns inget spel som kräver 1024 än de högsta ligger på 512, och sen kan man ju räkna ur H-L 2 som ska vara väldigt vänligt på ramet

Kräver säger jag inte.. men Farcry använder uppåt 800MB minne som mest, så det går betydligt bättre om du har 1GB ram än 512MB..
Det där med 64-bits spel, det som är problemet är ju att WindowsXP 64-bits inte är släppt ännu, när det kommer ut på markanden i en färdig version så kommer nog fler spel kunna köra 64-bits.. som jag förstår det så finns ex UT2004 som 64-bits version, och HL2 skulle komma som det också.. det finns väl igentligen ingen nackdel med 64bits, enda som är tråkigt är att det inte hunnit bli så stort ännu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Kräver säger jag inte.. men Farcry använder uppåt 800MB minne som mest, så det går betydligt bättre om du har 1GB ram än 512MB..
Det där med 64-bits spel, det som är problemet är ju att WindowsXP 64-bits inte är släppt ännu, när det kommer ut på markanden i en färdig version så kommer nog fler spel kunna köra 64-bits.. som jag förstår det så finns ex UT2004 som 64-bits version, och HL2 skulle komma som det också.. det finns väl igentligen ingen nackdel med 64bits, enda som är tråkigt är att det inte hunnit bli så stort ännu.

Det jag säger är att om han har råd med köp de för tusan, men annars är det onödigt

Dessutom finns ju 64-btis XP nedladdningsbart på microsofts hemmsida

Visa signatur

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar

Permalänk
Inaktiv

Jo, men det är inte släppt en färdig version ännu, är ju bara beta du kan ladda ner... inte förän hela XP-64 släpps kommer det börja komma mer 64-bits program/spel. visst finns det redan nu en del, men då kommer det nog börja komma rätt mycket mer.

Permalänk
Medlem

Okej, om vi nu kunde hoppa av diskussionen om hur mycket minne som krävs för <insert random new game here> så kanske vi kan gå vidare på tråden istället

Min följdfråga blir : Är det värt att satsa på 64bits redan nu? Eller kommer det dröja så pass länge innan 64bits slår igenom ordentligt så att det mest kommer medföra problem att köpa det nu? Om jag struntar i att köpa 64bits nu och köper 32bits istället, kommer jag om ett halvår då behöva köpa 64bits för att det tar över mer och mer så att det är mer värt att ha det än 32bits? Vill veta om det är värt att köpa det nu, hur ni tror att utvecklingen kommer att gå osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BuzzDroid
Det finns inget spel som kräver 1024 än de högsta ligger på 512, och sen kan man ju räkna ur H-L 2 som ska vara väldigt vänligt på ramet

Star Wars Galaxies med 512 MB minne = näst intill ospelbart, spelet fryser vart femte steg i städer.
Star Wars Galaxies med 1 GB minne. Spelet flyter bra till och med i Coronet.

Pzycho. AMD64 är till 100 procent en 32-bits processor också.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Inaktiv

Sen är det ju så att AMD64 3200+ är ex snabbare än P4 3.2GHz i de flesta saker, speciellt i spel.. och sen att man kan köra 64-bits os när det kommer ser jag mer eller mindre bara som en bonus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pzhYco
Min följdfråga blir : Är det värt att satsa på 64bits redan nu? Eller kommer det dröja så pass länge innan 64bits slår igenom ordentligt så att det mest kommer medföra problem att köpa det nu?

Det blir inga problem eftersom Athlon64, precis som de andra säger, fungerar till 100% med helt vanliga 32-bits program. Med andra ord behöver du inte ha 64-bitars program. Athlon64 är lika mycket en 32-bits processor som det är en 64-bits, kan man säga.

Permalänk
Medlem

Okej, då förstår jag!

Finally, är det här bra grejer, någon som har något av det och kan ge för- och nackdelar?

1 st. AMD Athlon64 Newcastle 3000+ AX 2000MHz/2.0GHz 512kb bulk/tray Socket754

1 st. EPoX EP-8KDA3J Moderkort för Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Ljud

Permalänk
Medlem

Det är bra grejer, jag har samma prylar som du planerar köpa. Fungerar utmärkt! Vissa påstår dock att det är något konstigt ljud på vissa epox-mobos... inga såna ljud på mitt iaf .. gl hf

Visa signatur

Intel i9 9900K - Noctua NH-D15 - Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS ELITE - 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz - Gainward GeForce RTX 3070 - Fractal Design Define R6 - Crucial 1 TB SSD - Samsung SSD Pro Basic 840 256GB

Permalänk
Medlem

Okej! Då kör jag nog på det! tack för svaren.