Permalänk
Medlem

ATI - stabilaste drivern till 8x00?

UPDATE: Löst! Satte ner AGP aperture size till 32 MB, så slutade RBR crascha.

UPDATE2: Eller inte. Craschar fortfarande, men det tar upp till nån timme innan det gör det nu.

Kör Richard Burns Rally på ett FireGL 8800 (i princip ett klockat 8500 med annan RAMDAC) under Win2k SP4 med senaste drivern från ATI, och det går väl hyffsat. Ingen monsterfps, men någorlunda spelbart på lägsta kvalitet i 800x600.

Har dock ett par problem; ett litet och ett stort:

Litet: Träden blinkar och har sig ibland. Lite irriterande, men inte katastrofalt.

Stort: Om jag bara kör så bara tvärdör systemet och bootar om efter nåt tiotal minuter eller så. Om jag stänger ner och startar om RBR regelbundet så verkar det klara sig. Har iaf lyckats ta mig igenom den avancerade hälften av rallyskolan på det sättet, medan det kraschade ungefär varannan övning innan.

Tror knappast det är temperaturrelaterat, då jag har en enorm heatpipkylare istället för den lilla patetiska orginalkylaren. Denna ska klara de vassaste 9x00-korten, och jag kör den med fläkt trots att det inte ska behövas på 8x00-kort och klenare. Det räcker dessutom att stänga ner och starta om RBR snabbast möjligt, utan att vänta.

CPUn och minnet har jag stresstestat, och CPUn går aldrig över 42 grader. (Enligt den inbyggda leksaken till givare då...) Hela systemet är dessutom klippstabilt under Linux, även OpenGL. Har spelat RTCW och Q3A i många timmar i sträck utan en enda krasch.

Spelade gamla Half-Life med fullt på allt och maxupplösning 6-7 timmar i sträck igår på Windows, och det var inga som helst problem.

Några ideer? Finns det nån driver som är stabilare på Win2k? Har nån över huvud taget lyckats köra RBR på ett 8x00-kort utan problem?

EDIT: Nej, vad f-n!?! Tänkte laggt detta i "Grafikkort...", men det lyckades inte. Kanske dags att sova lite...
(Eller ska jag sprätta lite mer grus först...? Hmm... Livsfarligt spel! )

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Jag har oxo problem med spelet...
Min lösning på det hela var att dra ner maskinvaruaccelerationen för ljudkortet två hack.
Problemet började när jag installerade SP2 till XP. Så det verkar vara Creative som har problem med ljudkortsdrivrutinerna (jag har ett Audigy 2zs).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Jag har oxo problem med spelet...
Min lösning på det hela var att dra ner maskinvaruaccelerationen för ljudkortet två hack.
Problemet började när jag installerade SP2 till XP. Så det verkar vara Creative som har problem med ljudkortsdrivrutinerna (jag har ett Audigy 2zs).

Jag har ett Audigy Platinum, och det verkar som om drivern har en tendens att krascha när man kallstartar systemet. Får man bara igång skiten så verkar det funka sen iaf...

Det var alltså grafiken som strulade i mitt fall. Lyckades "lösa" det (eller kanske snarare komma runt det) genom att dra ner AGP aperture size i BIOS till 32 MB. Nu har det funkat flera timmar i sträck...

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Hmm. Det fixade sig åt mig med om jag gjorde som du. Så nu är ljudet bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Hmm. Det fixade sig åt mig med om jag gjorde som du. Så nu är ljudet bättre.

Japp... Jag misstänker faktiskt att även startproblemen orsakades av gfx-drivern + aperture. Nu lyckades jag iaf kallstarta Win2k utan några som helst problem. Den startade fint första gången efter att jag ändrat i BIOS också, och den har alltså inte dummat sig sedan dess. (Det blev blåskärm med minneskorruption nästan varenda gång man startade upp innan.)

Det påstås även att man får bättre framerate i RBR om man sätter ner AGP aperture size. (Se andra trådar.) Andra spel påverkas inte - och de kraschade inte min maskin innan heller. (HL, RTCW, Q3A, några Doom-ports och lite annat på OpenGL. Alla utom HL har jag dock kört mest på Linux, dock med ATIs driver, som brukar ha samma buggar som motsvarande Windowsversion...)

Tycker jag ser ett tydligt samband här; RBR gör nåt skumt som stressar aperture-minnet en massa - och ATI-korten gillar inte det på nåt sätt. Prestandaproblem, eller värre.

(Kan inte uttala mig om framerate på FireGL 8800 eftersom min CPU är en bit under systemkravet. Har en XP 2400+-burk också, men den har ju bara integrerad GF4MX - alltså ett budget-GF2, som inte har pixelshaders. Ska sätta i ett VIVO-kort med bättre GPU i den sen, iofs...)

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Jag har oxo problem med spelet...
Min lösning på det hela var att dra ner maskinvaruaccelerationen för ljudkortet två hack.
Problemet började när jag installerade SP2 till XP. Så det verkar vara Creative som har problem med ljudkortsdrivrutinerna (jag har ett Audigy 2zs).

Som jag har hört så är inte SP2 så specielt stabilt. så jag ger rådet att inte installera SP2 än, tills de har fixat detta problem. Jag har märkt att det är flera program som inte gillar SP2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattjon
Som jag har hört så är inte SP2 så specielt stabilt. så jag ger rådet att inte installera SP2 än, tills de har fixat detta problem. Jag har märkt att det är flera program som inte gillar SP2.

Nu är det bara det att jag kör Windows 2000 Professional SP4, så det har knappast nåt med det att göra i mitt fall...

Och som sagt (update 2 ovan), att sätta ner AGP aperture size löser inte problemet; det tar bara lite längre tid innan det smäller.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz