Permalänk
Medlem

Ok, tack roger!

Permalänk
Medlem

felle.. 2048*1536 funkar inte på någon crt jag sett. Visst.. du kan köra det men det ser ut som skit plus att det givetvis är pyttelitet. 1600*1200 är helt ok på en riktigt BRA crt men över det ser det oftast inte så bra ut enligt min mening.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice Frontier
felle.. 2048*1536 funkar inte på någon crt jag sett. Visst.. du kan köra det men det ser ut som skit plus att det givetvis är pyttelitet. 1600*1200 är helt ok på en riktigt BRA crt men över det ser det oftast inte så bra ut enligt min mening.

Då har du aldrig testat en riktig CRT med ett rejält grafikkort. 2048x1536 funkar alldeles utmärkt på min Eizo F980 iaf; har kört med det i flera år. Pyttelitet blir det bara om man kör med för små fonter. Kör man med vettiga fonter så slipper man grötig och allmänt misshandlad text som man får i lägre upplösningar.

Förutsätter givetvis att du har ett grafikkort som orkar med det, men det är väldigt få kort gör det, trots alla bluffspecar på 400 MHz. Kör med ett ATI FireGL 8800 nu, och det ger iaf acceptabel skärpa, även om det blir lite ghosting. Mitt gamla Matrox G400 MAX ger mycket bättre bildkvalitet, men det orkar ju inte mer än 360 MHz, så det blir för låg refresh rate i 2048x1536.

Jaja, åter till topic: Har kollat runt lite efter nåt som är jämförbart med F980, som tredje skärm. (Har en F980 och en Nokia 446Xpro.) Hittade följande som verkar intressanta:

  • Sony GDM-F520 86 Hz 0.22 13743:-

  • Lacie Electron 22 Blue 86 Hz 0.24 8743:-

  • Cornerstone P1750 85 Hz 0.24 ???

  • NEC 2070SB-BK 86 Hz 0.24 8753:-

Är det nån som jämfört några av dessa med F980, och/eller med varann? (I 2048x1536, alltså.) Vill ju helst ha nåt som är minst lika bra som F980, men man börjar ju undra om utvecklingen stått stilla de senaste åren...

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Iiyama HM204DT Vision Master Pro 514 tycker jag verkar vara en bra skärm med fina värden vad gäller upplösningar..

Men dock ser jag inte allt för många kommentarer om denna skärm.. (Va nu det beror på??)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goffy
Iiyama HM204DT Vision Master Pro 514 tycker jag verkar vara en bra skärm med fina värden vad gäller upplösningar..

Men dock ser jag inte allt för många kommentarer om denna skärm.. (Va nu det beror på??)

Lånade hem en Pro 510 för några år sedan, och jag blev inte imponerad... Fina siffror, men kass bildkvalitet rent allmänt (misshandlade pixlar och sånt), och skärpan var dålig, utom just i ett band i högra sidan, där det var knivskarpt - men där såg man desto mer demolerade pixels.

Man får vad man betalar för - så jag köpte en Eizo F980 istället.

Det var dock Vision Master Pro 510 jag kollade på! Man kan ju anta (kanske, även om jag ibland får intrycket att utvecklingen stått still de senaste åren) att 514 är lite bättre, även om jag sett bl a det här "ensidiga" fokusproblemet på alla iiyama jag kollat på, även långt senare.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Jag har sett en hel del olika CRT passera på jobbet, t.om. Sonys första 24" widescreen (den var dålig och gick sönder flera gånger, samt klarade inte någon vettig refresh vid högre upplösningar). Den senare modellen ska dock ha fixat problemet med dålig max HZ. Även ett par bra Eizo-skärmar. Båda de gick dock sönder (fast det var efter lång och trogen tjänst, i princip på dygnet runt). Har sett dåliga och bra Iiyama också. Deras 17"-serie var rätt dålig, fick problem med flera av dem efter 3+ år. Jag själv hade dock en tidig 19" från Iiyama som fungerade väldigt bra under många år (och hade riktigt bra bild). Har dock uppgraderat till en Philips 21" numera (orginalägaren fick en LCD). Jag är nog den ende som har CRT kvar nu. Synd om de andra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geezer
Även ett par bra Eizo-skärmar. Båda de gick dock sönder (fast det var efter lång och trogen tjänst, i princip på dygnet runt).

Min F980 har iofs börjat dumma sig och blinka rött när man kallstartar den, men låter man den gå så är den fortfarande klippstabil. (Man vill helst inte låta den kallna ändå, eftersom det tar en stund innan den blir varm och får full kontrast och skärpa när den varit kall.) Naturligtvis ingen garanti kvar (jag har haft den nästan sedan modellen lanserades), så jag får väl reparera den om/när den ger upp... (Misstänker att jag fortfarande inte hittat nån ersättare till den när det händer. *hehe*)

Citat:

Jag är nog den ende som har CRT kvar nu. Synd om de andra tycker jag.

*hehe* Jo, jag förstår... Jag tror inte LCD-fanatiker i allmänhet har sett en korrekt justerad CRT modell bättre med ett rejält grafikkort. Nackdelarna (dålig skärpa, och... ja, vad?) ramlar ju bort när man går upp till lite tyngre grejer - ja, utom just då att de blir tyngre bokstavligen, men vem bryr sig? Jag bär inte precis omkring på min F980 hela tiden, så jag skiter i om den väger 3 eller 33 kg...

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Såg faktiskt i den här tråden att Philips 202P40 finns på ställen för cirka 5700, vilket verkar vara ett bra pris. Är 1600x1200@100Hz bra på den eller?

Permalänk
Medlem

Jodå helt okej. Dock är jag begränsad av mitt grafikkort men 1600x1200 i 105 är inga problem trots det. nVidia kort och höga upplösningar går fortfarande inte ihop. Kan dock köra 2048x1532 utan problem i spel men i 2D blir det lite för blurrigt pga mitt 6800 ULTRA. ska ju ha 400 RAMDAC men de sparar in på kapacitorer för RFI filtrena tyvärr. nVidia tillverkarna fuskar alltid med detta. ATI är lite bättre då ATI ställer högre krav helt enkelt. Men som sagt ska du ha riktigt bra bildkvalitet i höga upplösningar i 2D och 3D så kan du glömma alla konsumentgrafikkort såsom x800, 6800 eller tom Matrox som även om de är bättre fortfarande begränsar monitorerna i höga upplösningar.

Men 3D spel går bra att spela i 2048x1532 i alla fall lite skillnad i klarhet även om liten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geezer
Såg faktiskt i den här tråden att Philips 202P40 finns på ställen för cirka 5700, vilket verkar vara ett bra pris. Är 1600x1200@100Hz bra på den eller?

När du nu ändå tar upp den skärmen, så såg jag att den även tar emot en sån där BNC kabel som är splittad i kontakterna in i skärmen..

Såg det på denna recension: http://www.tweak3d.net/reviews/philips/202P40/202P40/page4.sh...

Nån som känner till om denna koppling gör stor skillnad mot den vanliga?!

Permalänk
Medlem

Av anledningar jag redan nämnt gör den ingen större skillnad inte i de upplösningar jag spelar i i alla fall 1600x1200.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har en ViewSonic P220f som är helt OK 22" skärm med platt bildrör. Stor klump att ha på skrivbordet dock!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
Jodå helt okej. Dock är jag begränsad av mitt grafikkort men 1600x1200 i 105 är inga problem trots det. nVidia kort och höga upplösningar går fortfarande inte ihop. Kan dock köra 2048x1532 utan problem i spel men i 2D blir det lite för blurrigt pga mitt 6800 ULTRA. ska ju ha 400 RAMDAC men de sparar in på kapacitorer för RFI filtrena tyvärr. nVidia tillverkarna fuskar alltid med detta. ATI är lite bättre då ATI ställer högre krav helt enkelt. Men som sagt ska du ha riktigt bra bildkvalitet i höga upplösningar i 2D och 3D så kan du glömma alla konsumentgrafikkort såsom x800, 6800 eller tom Matrox som även om de är bättre fortfarande begränsar monitorerna i höga upplösningar.

Men 3D spel går bra att spela i 2048x1532 i alla fall lite skillnad i klarhet även om liten.

Min erfarenhet är att det varierar något enormt mellan tillverkare vad gäller både ATi och nVidia.

Vissa nVidia kort och vissa ATi kort är verkligen bedrövliga i 2048*1536. ATi är kanske bättre generellt sett men man ska inte tro att det är bättre bara för att det är ett ATi kort.

Sen undrar jag lite hur det är med frekvenser egentligen.
Bara för att det är xx Hz betyder inte att bilden inte känns lika skakig beroende på upplösning. Detta varierar mellan skärmar, men på en bra skärm så är det verkligen hårfint att se någon skillnad mellan 70 och 85 Hz, men om man sen på samma skärm höjjer upplösningen eller testar på en annan skärm så kan skillnaden vara enorm.

Nån som vet vad det beror på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goffy
När du nu ändå tar upp den skärmen, så såg jag att den även tar emot en sån där BNC kabel som är splittad i kontakterna in i skärmen..

Såg det på denna recension: http://www.tweak3d.net/reviews/philips/202P40/202P40/page4.sh...

Nån som känner till om denna koppling gör stor skillnad mot den vanliga?!

Jag kör med sånna till mina monitorer, och de är märkbart bättre än standardkablarna. Mindre ghosting (eko) och bättre skärpa. Det kan dock ha mer med kablarna att göra än med kontakterna.

F980n har ju ingen VGA-kontakt alls iofs, utan ett gäng BNC och en "Sun-kontakt" (används/användes på Sun workstations); alltså en slags D-sub med tre koaxkontakter + en massa pinnar i samma format som en 25-polig D-sub. Det blev ändå bättre med "riktig" koax än med Eizos orginalkabel...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Sen undrar jag lite hur det är med frekvenser egentligen.
Bara för att det är xx Hz betyder inte att bilden inte känns lika skakig beroende på upplösning. Detta varierar mellan skärmar, men på en bra skärm så är det verkligen hårfint att se någon skillnad mellan 70 och 85 Hz, men om man sen på samma skärm höjjer upplösningen eller testar på en annan skärm så kan skillnaden vara enorm.

Nån som vet vad det beror på?

Jag är rätt säker på att det mest beror på bildrörets efterbrinntid. Man får mindre flimmer med längre efterbrinntid, men då får man också lysande eftersläpningar när saker rör på sig snabbt. Alla vanliga CRT idag är väldigt snabba (och kräver därför högar refresh rates), men det varierar tydligen en del mellan tillverkarna.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Jag kör med Leadtek som var känt att ha den bästa 2D kvaliteten på Geforce 4 korten så nog kan man dra alla över en kam och säga att de är rätt kassa allihop. Ändå har jag tur många med BFG och PNY framförallt har fått råkassa kort de varit tvungna att rma:a pga att de varit nästan oanvändbara i höga upplösningar.

Mitt är inte så dåligt bara så dåligt att jag kan se skillnaden mot mina gamla 9700 eller 9800 kort.

Men givetvis kan du ha en enorm flax och få ett grafikkort som verkligen håller måttet. Men det är mindre chans än att du får ett 6800 ULTRA som klockar 470/1300 med referenskylningen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Skumt att den där danska butiken som Quadrone tipsade om har två olika priser på p1230, en kostar cirka 5500 och den andra 7500. Fick fram båda genom att söka på p1230. Undrar förstås vad det är för skillnad.

Känns som strax under 6000 är vad jag har råd med (efter att ha stretchad ekonomin en bit). Philips 202P40 är ett annat alternativ. Vill man ha en billig 21" verkar det vara Samsungs 1100DF som gäller, den finns för strax över 4000 (enligt Buggy).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mad_man_axel
Pojkar, pojkar, pojkar....varför är det ingen som har tipsat om EIZO?
Helt grymt bra skärmar som dessutom finns ganska billiga begagnade.
Har en FlexScan T962 som jag är grymt nöjd med!

Lite sent men skit samma, jag såg en sån skärm på blocket.se, han skulle ha 3500:- den hade kostat 15000:- för två år sedan. Hade jag pengar skulle jag hämta den direkt :). Synd att dom bara gör TFT skärmar nu

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64