Koppla extern hårddisk till trådlös router?

Permalänk
Medlem

Koppla extern hårddisk till trådlös router?

Har köp en bärbar dator och tycker att hårddisken är för liten. Kan man köpa en extern hårddisk och på något sätt koppla den till en trådlös router och sen lagra informationen trådlöst på den via den bärbara datorns w-lan?

Permalänk
Medlem

Koppla den externa disken till den bärbara via USB2 istället. Betydligt enklare och billigare.
Finns externa lådor för detta.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Men om man har en bärbar vill man kanske inte släpa på en 2 Kg:s extern hårddisk, dessutom kräver de extern strömförsörjning. Alltså de går inte på USB-elen..iaf om vi snackar diskar över 120 GB.

Netgear har en lösning, de har nog både adaptrar samt routrar med USB-port.

D-links 824+VUP har även en USB-port, dock vet jag inte om den tog externa hårddiskar..men det skulle iaf ordna sig med en firmware-uppdatering(när nu den kommer).

Så kika med netgear och eventuellt d-links router(men netgear is all fine).

Men, jag hoppas du har ett snabbt W-lan. Jag antar att du jobbar med stora filer(>500 Meg)..så 11Mbit kan kännas lite knappert..

// peakk

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk
Medlem

Om man nu ska koppla den till en router så kan man ju ändå inte ta den med sig.
Eller hade du tänkt att man ska ta med sig routern också?
Dessutom behövs ju ändå en extern strömförsörjning.
Varken USB eller routern klarar ju av att ge ström till den externa disken.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Om man nu ska koppla den till en router så kan man ju ändå inte ta den med sig.
Eller hade du tänkt att man ska ta med sig routern också?
Dessutom behövs ju ändå en extern strömförsörjning.
Varken USB eller routern klarar ju av att ge ström till den externa disken.

Vad jag har förstått så vill trådskaparen använda den externa hårddisken på ett ställe(hemma, kontoret)..inte använda den hos sin kompis = han ska INTE flytta runt på routern.

Scenario 1; trådskaparen kopplar in den externa hårddisken direkt i laptopen

Ta fram laptopen, ta fram den externa hårddisken, koppla in den exteran hårddisken i datorn, koppla in el-kabeln i transformation(?)..samt dra en el-kabel från transformatorn till ett el-uttag.
Hårddisken väger låt oss säga 1,5 Kg.. Datorn väger 2 kg.. Dessutom tar det tid och man är inte ens någolunda bärbar

Scenario 2; Trådskaparen har den inkopplad i sin router.

Trådskaparen kan när som helst ta upp sin laptop, utan kablar eller diverse andra tunga saker använda sig av den externa hårddisken och filerna på den.

Om vi nu säger att trådskaparen vill använda den externa hårddisken bärbart på olika platser föreslår jag ett köp av t.ex. lacies 40/80 gbare som väger 200 G och kan köras på usb-portens el..= BÄRBART!

// peakk

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk

Du behöver ju nån slags server i så fall. Det brukar kallas NAS-enhet, tror jag. (Network Access Storage) Dock är det en lösning som används till företag som filservrar, och inte något anpassat för hemmabruk. Maskinen är i princip en dator, men ser mest ut som en låda med enbart ett nätverksjack på, och man konfigurerar den med ett webinterface. (Tror jag.) En sån maskin kostar nog några slantar, och iom. att det faktiskt är i stort sett en normal PC så skulle jag nog snarare rekommendera att använda en vanlig stationär PC som server i det här fallet.

Men vem vet, det kommer kanske i framtiden sådana burkar för hemmabruk ungefär som dagens bredbandsdelare. Kanske till och med kan vara ännu en sån där funktion de kan slänga in i samma svarta låda. Idag får man ju router, switch, printerserver och annat smått och gott i en och samma burk. Varför inte en NAS-del i dem...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Det finns redan APs/routrar/ochalltannat som har usb-port för extern lagring. Dock har jag bara sett usb 1.1, d.v.s. det blir en väääääldigt slö disk.

Permalänk
Medlem

Det finns ju nätverkshårddiskar, inte så jättedyra som vissa här påstår...
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=30&sku=e729015
Den klarar av att kopplas till både USB och direkt till nätverket...
(Det finns större också)

Permalänk
Medlem

Det finns som sagt redan hårddiskar som har RJ-45 kontakt, bara koppla in den i switchen/routern mycket smidigare än att köpa ap/router med usb i.. och absolut snabbare

Permalänk
Medlem

Jag har själv provat "NetDisk" och det funkade mycket bra!
Disken ifråga var en XIMETA NETDISK och det var bara koppla den på switchen.
Sedan installerade man ett program på PC:n.
Resultatet visade sig sedan som en vanlig HD (ej som utdelad enhet) i utforskaren..

Dustin har olika varianter...
DATORKOMPONENTER / HÅRDDISKAR / USB & FIREWIRE (kolla där)...

Beskrivning:
Dela Mp3 & filmer på hemmanätverket
Alltid åtkomlig (ej beroende av påslagen PC/server)
Full simultanåtkomst för alla användare
Skalbar lösning, koppla samman två NetDisk till en stor enhet
Flera NetDisk kan kopplas i nätverket
Spegling av lokala hårddiskar
Hot Swap, byt hårddisk uan att stänga av datorn
Enkel installation
Portabel – enkel att flytta med sig
Koppla in den i nätverket så alla kan använda den, koppla den med en direktkabel till nätverksuttaget i din dator eller via USB-porten (2.0 eller 1.1)

Permalänk
Medlem

http://www.dlink.com/products/category.asp?cid=65

3-Com hade liknade produkter för några år sedan.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peakk Scenario 2; Trådskaparen har den inkopplad i sin router.

Trådskaparen kan när som helst ta upp sin laptop, utan kablar eller diverse andra tunga saker använda sig av den externa hårddisken och filerna på den.

Alldeles riktigt! Och titta vad jag hittade på Datorbutikens hemsida efter många om och men.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NETWGT634U

Perfekt! Nu man koppla in den externa, gömma den någonstans tillsammans med routern och ha 300 gig på min bärbara dator i hemmet. Hur är det med säkerheten egentligen? Jag vet att flera i närheten använder sig av W-Lan, vill helst inte att de kommer åt min hårddisk. Finns där ett säkert sätt att skydda?

Ska beställa idag!