Någon som fått mitt XT Paltinum?

Permalänk

Någon som fått mitt XT Paltinum?

Jag beställde ett X800 XT Paltinum, Idag kom det hem till mig. Och det kändes som julafton fram till det att jag kikade på baksidan av kartongen och det stod 500/500 då kändes det som jag skulle gå under jorden.

Jag ringde genast butiken, och efter en lång diskussion så kom dom fram till att dom måste ha skickat mitt XT Platinum till någon annan annan som hade beställt ett vanligt XT och måste vara överlycklig nu. Och dom kommer få in nya XT Platinum först omkring 15 oktober.

Och Nu Står jag här med ny inköpta dataprylar för över 20.000 men utan ett grafikkort i nästan en månad. Vad bör jag göra?

Ska jag nöja mig med XT kortet eller ska jag vänta?
Jag förmodligen inte heller få någon ersättning av butiken bara en lång väntan.

Permalänk
Medlem

Re: Någon som fått mitt XT Paltinum?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av macke-swe
Jag beställde ett X800 XT Paltinum, Idag kom det hem till mig. Och det kändes som julafton fram till det att jag kikade på baksidan av kartongen och det stod 500/500 då kändes det som jag skulle gå under jorden.

Jag ringde genast butiken, och efter en lång diskussion så kom dom fram till att dom måste ha skickat mitt XT Platinum till någon annan annan som hade beställt ett vanligt XT och måste vara överlycklig nu. Och dom kommer få in nya XT Platinum först omkring 15 oktober.

Och Nu Står jag här med ny inköpta dataprylar för över 20.000 men utan ett grafikkort i nästan en månad. Vad bör jag göra?

Ska jag nöja mig med XT kortet eller ska jag vänta?
Jag förmodligen inte heller få någon ersättning av butiken bara en lång väntan.

Jag skulle nöjt mej med vanliga XT!!, och kräva lite pengar tillbaka!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Fråga om du kan skicka tillbaks vanliga XT när du får ditt XT-PE

Permalänk
Medlem

Gör det och kräv en rejäl slant tillbaka. typ 1000 :- eller nåt borde vara lämpligt för sveda och verk. Om du nu har ett PCI-E moderkort annars måste du uppgradera moderkortet också. Ev kan du ju höra med dem ifall du kan få ett nytt PCI E moderkort i ersättning

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

På något konstigt vis så tar dom lika mycket för vanliga XT (Överpris) som dom tar för XT Platinum. Men har butiken något vett så borde jag få några hundra tillbaka i alla fall. Hur mycket kan jag begära att få tillbaka om jag behåller XT kortet?

Permalänk
Medlem

Re: Någon som fått mitt XT Paltinum?

Om butiken sänder dig fel - graffakort - så måste de ju sända dig rätt graffakort - när det nu kommer. I alla händelser så skall du stå ansvarslös, de är ju butiken som har gjort fel inte du

Kan vara så också att de inte fått fram ngt platinum alls och försöker sälja ett icke platinum.
I så fall borde de bjusa på en bra peng - om du skulle behålla det mycket sämre kortet.
typ 10-20% av kortets värde eller så,
eller ring din konsument kvinna/man i din kommun - förklara för de och hör vad de då säger
kontakta därefter butiken igen.
lycka till

Citat:

Ursprungligen inskrivet av macke-swe
Jag beställde ett X800 XT Paltinum, Idag kom det hem till mig. Och det kändes som julafton fram till det att jag kikade på baksidan av kartongen och det stod 500/500 då kändes det som jag skulle gå under jorden.

Jag ringde genast butiken, och efter en lång diskussion så kom dom fram till att dom måste ha skickat mitt XT Platinum till någon annan annan som hade beställt ett vanligt XT och måste vara överlycklig nu. Och dom kommer få in nya XT Platinum först omkring 15 oktober.

Och Nu Står jag här med ny inköpta dataprylar för över 20.000 men utan ett grafikkort i nästan en månad. Vad bör jag göra?

Ska jag nöja mig med XT kortet eller ska jag vänta?
Jag förmodligen inte heller få någon ersättning av butiken bara en lång väntan.

Permalänk
Medlem

Varför måste han uppgradera till ett moderkort med pci-e ?

Permalänk
Medlem

för att oqvist inte vet om att x800xt nu säljs även i agp format!

Permalänk

Det finns "icke-pe" versioner till agp med...

Jag tror faktiskt att kortert är identiskt med ett xt pe...

Du kan ju testa att klocka det.. och jag tror inte att 520/560 kommer vara några problem om allt är som det ska..

Det är iaf vad jag tror.

(Va en annan kill på ett annat forum som också hade beställt ett xt-pe.. och han fick hem ett xt med 500/500 frekvenser.. men dem blev snabbt ändrade till 560/600 enligt honom )

Permalänk
ASUS Nordic

Så länge det är 1.6 ns GDDR3 minnen på kortet bör du vara nöjd.

Permalänk
Medlem

macke-swe Fråga?

Vad heter butiken, dom verkar inte ha riktigt koll på sinna
kunder, ja menar, här beställer du ett "x800 xt pe" som inte verkar
finnas på den här sidan månen, som dom i sin tur skickar till fel kund....Hummmm

Undrar vem den lyckliga är... (Kanske en avlägsen släkting???)

Jag är en lagom konsperationstekniker om du undrar ???

Ps... väntar på mitt x800 xt pe ...ds

Visa signatur

ST20G5// AMD 4400 X2@ 2400Mhz // 2x512 mb Corsair XMS Pro // eVGA 7900KO SC @ core 610, mem 1700 // Dell 2001 FP // Zalman z5500

Permalänk

Om jag bestämmer att vänta på Platinum kortet hur ska jag göra då?

Butiken sa igår att jag skulle skulle skicka in XT kortet så fort som möjligt, så skulle dom skicka Platinum Kortet när det kom i lager (ungefär i mitten av oktober). Bör jag göra det, och och ligga ute med pengarna så länge och hoppas på att kortet dyker upp inom kort. Eller ska jag kräva att få behålla detta kort tills det att Platinum kortet finns i lager?

Permalänk
Medlem

Aaah okej det var nyheter. Men allvarligt X800XT är X800XT PE grafikkort som inte klarar att köra i X800XT PE hastigheter så inte fan skulle jag betala tillnärmelsevis lika mycket för ett sämre X800XT. Och om de dessutom har 2.0 ns minnen istället för 1,6 så...

Hör om du kan få behålla kortet kan ju tyckas rimligt om de skickar fel skadar ju inte att fråga. Du ska dock inte behålla det utan att få ekonomisk ersättning för det betydligt sämre kortet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ja, fråga om du verkligen inte kan behålla kortet tills platinum kommer, annars tycker jag du kan ta tillbaks pengarna och köpa från en annan butik.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kräva att få använda XT kortet tills ditt XT PE kommit in, de har gjort en miss du ska lida så lite som möjligt för det, antingen det eller ett bra prisavdrag för att du får vänta till oktober..

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vad e det för skillnad mellan XT och XT PE ??

Permalänk
Medlem

XT körs i 500mhz core och 500mhz memory clock dvs 1000mhz. XT-PE = 520mhz core clock och 560mhz memory dvs 1120mhz. XT har 2.0ns minnen(?) och XT-PE har 1.6ns

Permalänk
Medlem

Hmm om XT har 2.0-minnen så är juh ett Pro Vivo bättre då det har 1.6ns minnen. Jag skulle aldrig tagit ett XT med 2.0 om jag var lovat ett riktigt XT PE.

Visa signatur

Core 2 Duo E6400 ~ Asus P5B Deluxe ~ Corsair TWIN2X PC6400 ~ GeForce 8800 GTS
Övverklockad: 24/7 3.2Ghz ~ Max 3.9Ghz
3DMark06 10913p 3DMark05 18553p 3DMark03 31345p

Permalänk
Medlem

Det X800XT de recenserade på Beyond3D har 1.6ns-minnen. Sen de som hänger på ocuk's forum har tydligen också fått XT-kort med likadana minnen.
Om jag vore "macke" skulle jag provklocka kortet, och om det klarar PE-speed så skulle jag behålla det.

Permalänk

Om jag försöker klocka kortet så får jag väl inte lämna tillbaka det, eller?

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka det å vänta

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk

Har följande att välja på:

1. Behålla XT kortet tills det att Platinum kortet kommer i lager i mitten av oktober tidigast.

eller

2. Betala 1000:- till och få ett ASUS platinum istället som dom har i lager.

Är Asus korten så mycket bättre än de andra tillverkarnas kort. Så att det är värt 1000 kr extra.

Permalänk
Medlem

Skulle inte betala 1000:- mer för ett kort du egentligen skulle fått. (alltså ett PE-kort)

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Så om man ska ha ett X800XT, fungerar Hightech o vad har det för minnestyp?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HTEXRADX800X...

Någon som annars kan rekommendera ett bra PE-kort för max 5k?

Permalänk

Nej, 6000:- kommer kortet att kosta då och det känns lite väl saftigt.

Permalänk
Medlem

Båda korten bygger på referensdesign så om du inte har nytta av alla andra grejjer asus bundlar med så skulle jag vänta iaf. Var det 1.6ns på XT-kortet eller 2.0?

Visa signatur

Core 2 Duo E6400 ~ Asus P5B Deluxe ~ Corsair TWIN2X PC6400 ~ GeForce 8800 GTS
Övverklockad: 24/7 3.2Ghz ~ Max 3.9Ghz
3DMark06 10913p 3DMark05 18553p 3DMark03 31345p

Permalänk
Medlem

är det någon skillnad på märkena på xt pe korten ? MSI, Powercolor, ASUS, sapphire ? vilket e bäst?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macke-swe
Har följande att välja på:

1. Behålla XT kortet tills det att Platinum kortet kommer i lager i mitten av oktober tidigast.

eller

2. Betala 1000:- till och få ett ASUS platinum istället som dom har i lager.

Är Asus korten så mycket bättre än de andra tillverkarnas kort. Så att det är värt 1000 kr extra.

Vilken butik har du handlat av? Vill gärna köpa ett ASUS om dom har det i lager.

Permalänk
Medlem

Alla bygger dom på referensdesign. HIS Ice-Q eller vad det heter har ngn variant av AC-fläkt på sina om de nu gör XT PE.

Visa signatur

Core 2 Duo E6400 ~ Asus P5B Deluxe ~ Corsair TWIN2X PC6400 ~ GeForce 8800 GTS
Övverklockad: 24/7 3.2Ghz ~ Max 3.9Ghz
3DMark06 10913p 3DMark05 18553p 3DMark03 31345p

Permalänk

Det är ingen större skillnad mer än att det är olika bundles, dvs saker som följer med och HIS har på vissa kort en bättre kylare som kallas ICEQ