Datorn rebootar sig istället för att stängas av?

Permalänk
Medlem

Datorn rebootar sig istället för att stängas av?

Tjena!
Jag har ett litet problem med min dator, den har stått undanställd ett par månader för att jag inte haft nåt minne i den, och igår fick jag minnen till den...

När jag ska stänga av den, så startar den om sig istället...? Varje gång. Så jag gick in i System och avbockade att datorn ska starta om sig när det blir nåt fel, och nu kommer det upp en blå ruta istället.

På den står det en massa grejer och längst ner står det:

STOP: 0x0000007E (0xC0000005, 0xF7FCACB9, 0xF81EEC78, 0xF81EE978)

Intel C51.sys - Address F7FCACB9 base at F7FCA000, DateStamp 3c9075a8

Nån som vet vad detta kan vara och hur man fixar det?

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Antielefant

Låter som att det kan vara ett drivrutinsfel, antingen i chipset- eller APIC-drivarna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

okay... så borde jag installera om drivrutinerna till moderkortet lr.?

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Antielefant

Typ.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

hmm det fungerar ändå inte.. blir samma sak.. men det verkar ha med det att göra iallafall, för när jag installerat om dem och datorn vill göra en omstart för att slutföra installationen, så blir det inte sån där blå ruta den gången. men sen om jag försöker stänga av eller starta om igen så blir det samma sak..... =(

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Medlem

Kör du med ett modem med Intelkrets på? Prova i så fall att plocka ut modemet (externt - ryck ut sladden) och se om felet kvarstår..... eller om du först provar och inaktivera den i enhetshanteraren om ser om det blir bättre.

Om det är modemet som orsakar problemet så testa byt drivrutin och om inte det funkar så byt PCI-plats och prova igen.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem

ok! ska testa

EDIT: shiiit! det funkade när jag inaktiverade modemet tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?