Hårddiskkabinett MAP-504F test - bilder!

Permalänk
Medlem

inga sata lösningar som är som detta??

Permalänk

SATA lösning

Det finns en 3 och 4 diskars lösning på Kjell o Company tom hot swap om jag minns rätt.
Var och kollade den för ngn dag sedan, tyckte den såg genuin ut men saknar dock egen kraft, tas från den inkopplade maskinen.

Kanske ngt för de har SATA diskar.

Permalänk
Medlem

fan!! tack.. den visste jag inte fanns!! måste kolla närmare..

får väl åka till Stockholm och kolla

Permalänk
Medlem

Re: Lagringsalternativ för linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av diskonto
Du skulle inte kunna prova om detta kabinett stöds i linux (kretsen är ju vanlig, men...)? Nån annan som har några ideer om man vill bygga extern lagrin, men är begränsad (eller hur man vill kalla det) till linux?

Kabinetten finns ju även med SCSI, som fungerar utmärkt i linux.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

men hur dyrt blir det med scsi?? låter jobbigt.. suck.. det är väl därför man aldrig skall lämna MS.. tyvärr..

det är ju krångligt redan som det är.

Permalänk

google är din vän satt precis å läste en artikel på oracle om att anv en externt FW disk som storage solution för ett redundant system, där man har 2 datorer som jobbar mot samma FW disk/kabinet.
så innan jag slänger ut massa pengar på detta har du möjlighet att testa om den vill leka med 2 datorer samtidigt eller låter dom bara läsa en åt gången ?

Skulle vara skönt att samla all lagring på en maskin och låta den servern bli en "NAS".

har själv idag ett 1*dvd kabinet som stödjer FW/usb som ska testas i morgon men man kommer inte långt på bara en disk

*länk tips*
http://www.mapower.com/ <--- har många fina kabinet

//Draken

Permalänk

Mapower produkter fungerar INTE fullt ut.

Problemet att PnP gäller inte för Mapower.
Det gäller att ha rätt hårdvara, rätt FW kort på rätt gränsnitt rätt I/O Rätt avbrottsnr och OS m.m m.m. om det ska fungera, om ens då.

Olyckligt ovetande kunder med helt vanliga konfigurationer får lätt problem med deras deras skräp produkter.
Visst finns det några Lyckliga som kan anv. av dem, men kolla då att du kan lämna tillbaka skräpet. Koppla in deras produkter i ngn annan dator med annan hårdvarukonfiguration och du kan få problem.

Mapower gör gällande att deras grejer ska fung. från win98 till WinXP. Trots detta tappar deras FW kort diskarna/filerna hela tiden. Diskarna kollade flera ggr.
XP fung. någorlunda men ej W2K, se tid. kommentar ovan.
Dessa skåp har firmware från sep 2004 v1.02 och nyare finns inte att få tag på, kanske ngn som vet?

Rekommenderar därför Starkt att Inte köpa något från dem..om man är ute efter ett hållbart system. Definitivt inte om du har en server verksamhet eller vill ha en fillserver igång. Du riskerar att tappa information eller att den blir korrupt gång på gång.

Tråkigt att många lev. säljer MAPower av ngn anledning.
Sämre skräp har jag då aldrig varit med om...timmar med att kolla firmwaren och inga svar från denna Kina skräpet, som lovar och har t.o.m bilder på att HD-kassetter i Map405 lådan ska kunna anv. vilket är helt fel.
Vare sig W2K, XP eller deras egen gen.agent Deltaco klarar av att få detta att fungera. Samtliga SP kollade.

Fick ett Nytt MAP 505F från deltaco för att prova, så har nu TVÅ. Skräp lådor, denna nya låda har samma problem.
Har provat på tre laptoppar och fem olika stat.datorer med både XP och W2K.

Visst kan man ju tycka att installera XP då som någorlunda fung. bättre. Men de utlovar att det ska fung. med W2K samt t.o.m Win98!!!?? med HD-kassetter.

Deltaco har för övrigt samma problem och inte lyckats lösa problemet heller...de väntar svar från Taiwan.

Permalänk
Medlem

så man ska alltså inte köpa denna? hmm kan nån rekomendera nån liknande som funkar?

Permalänk
Medlem

Hmm, delade bud om maskinen. Tyvärr verkar det inte finnas så mycket alternativ där ute så jag är fortfarande klart intresserad av den, men har några funderingar:

Om jag sätter i fyra diskar i enheten, får jag upp dem som fyra enskilda diskar i utforskaren eller som en gemensam?

Någon pratade om att nätaggregatet i maskinen såg ut att vara ett vanligt atx-agg. Skulle det gå att byta ut det mot ettvanligt fläktlöst aggregat tro? Jag vill ha en så tyst lösning som möjligt.

Visa signatur
Permalänk

Kul att tråden fortfarande är aktiv. Ber om ursäkt för att jag inte postat i den på så länge.

Kan göra en uppdatering nu efter en tids användning av tre kabinett med seagate 200GB:are i.

Att koppla till och från hårddiskarna medans datorn är på är bara att glömma. Om det är p.g.a FW chippet eller windows i sig låter jag vara osagt, har inte flashat med uppgraderingen.
Ofta så hittar windows inte alla diskar när strömmen slås på. Ett par gånger har datakorrumption inträffat. Efter en förmodad glappkontakt så blandades två enheters filtabeller ihop vilket gjorde att windows lekte duktigt och tog bort all data som "inte skulle vara där" vid nästa ombootning. Tack för det, som tur var lyckades jag återskapa det mesta med hjälp av GetDataBackNTFS.
Även om jag nu sätter på kabinetten *först* och datorn sedan så tittar jag numera noga vid uppstart för att kunna stoppa om det händer igen.

Hastigheten är helt ok, jag kör de länkade, kabinett -> kabinett -> kabinett -> dator. Kör dock med cachen avslagen, "Optimera för snabb borttagning", för att minimera dataförlust vid krasher och andra problem.

Ljudnivån är som en budget dator. Inget du vill ha på skrivbordet bredvid dig. Det går dock koppla ur 80mm fläkten som sitter högst. Med den inkopplad sammantaget med fläkten i transformatorn så är dock kylningen god, om man nu ska använda några enheter som blir varma.

Hårddiskarna dyker upp individuellt som vanligt i windows.

Som tidigare nämnts så verkar inte SMART fungera över firewire (eller USB för den delen) vilket gör det svår kontrollera "hälsan" och temperaturen på hårddiskarna.

Nätaggregatet tittade jag inte sådär jättenoga på, det ser ut som vara standard, har för mig det t.o.m hade en "P4" strömkontakt för moderkort. 300 watt har jag för mig det var, hur ampsen låg lade jag inte på minnet men misstänker det inte var några supervärden.

Har inte kvar bilderna jag tog vid installationen. Bildhosten tog bort dem efter års konto inaktivitet. Har tyvärr ingen kamera jag kan ta nya med heller.

Sammataget, kabinetten fungerar men en del reservationer man bör tänka på innan ett köp.
Personligen så skulle jag nog rekommendera få tag på en gammal dator, i alla fall om fler än ett kabinett behövs, och köra diskar i den istället med åtkomst över nätverk. Det blir förmodligen billigare, mera flexibelt, säkrare och går nog göra tystare också.
Det lutar åt att jag förmodligen kommer avveckla mina kabinett till och övergå till band (Ultrium) istället. Eftersom mina diskar enbart används för lagring och inte kontinuerligt åtkomst finns inget behov dra igång alla fyra i ett kabinett när enbart data ifrån en behövs. Eller alla tolv diskar de gånger man inte kommer ihåg vart filen låg *ahem*.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
*en sjujäkla massa text*

Men du, genom nätverket säger du, men det kqan väl inte gå lika snabbet som via kabinetten?

Jag funderar fortfarande på att köpa några sådana kabinett och ta hårvaran och stoppa i ett vanligt dator chassi, för bättre möjligheter för kylning och för att få allt i en burk.

men jag tror nog ändå att ha interna kontrollerkort på moderkortet ger bäst prestanda, så kan man ju ha alla diskar i burken.

men jag vet inte..

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

Tack för ett schysst svar kaptenen.

Maskinerna verkar tyvärr vara för instabila för inköp. Man får väl dras med en massa externa usb-diskar ett tag till. Det stora jävulskapet enligt mig med detta är ju att alla enheter måste ha varsin strömadapter med tillhörande sladd. Blir mycket sladd när diskarna blir många...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^
Men du, genom nätverket säger du, men det kqan väl inte gå lika snabbet som via kabinetten?

Jag funderar fortfarande på att köpa några sådana kabinett och ta hårvaran och stoppa i ett vanligt dator chassi, för bättre möjligheter för kylning och för att få allt i en burk.

men jag tror nog ändå att ha interna kontrollerkort på moderkortet ger bäst prestanda, så kan man ju ha alla diskar i burken.

men jag vet inte..

100Mbit fungerar bra för mig men om du vill vara säker på slippa eventuell flaskhals satsa på 1Gbit nätverkskort. De kostar inte mycket nuförtiden.
Om du är orolig för prestanda så skulle jag rekommendera satsa på PATA eller ännu hellre SATA diskar med NCQ stöd. Köp till kontrollerkort om du får slut på anslutningar.
Ha i åtanke att kabinetten kostar c:a 1400 styck och det är väl ändå lite väl mycket pengar för två halvkassa IDE-FW chip då du funderar på att inte använda själva chassit? Det går plocka ihop bra ett bra internt hd-paket med nya nätverkskort och endå ha över till hårddisk-kasetter för mobilitet för den summan

Körde föresten HDtach idag på en 200GB Seagate i kabinettet och en intern 160GB hårddisk av samma märke, de har liknande prestanda och hårdvara. Båda kopplade till samma dator.

Med reservationer för defragmentering och liknande så är den externa grovt hälften så snabb som den interna.
Som oee säger, känns som det finns utrymme för fler (bättre) produkter inom detta segment. Tills dess får jag dras med mina brusburkar ett tag till

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk

KöpInte..KöpInte........

Återigen funderna Inte ens att Köpa detta skräp, om du inte är självplågare.

Det ser bra ut tills lådan tappar MFT:n eller av ngn annan skum anledn förlorar informationen på diskarna. Då står du där och ser hur många timmar det kommer ta att återställa, om det huvudtaget går.

Mapowers produkter prånglas ut av ngn skum anledning hos bl a DUSTIN mfl större aktörer. (obegripligt) Detta med bakgrund att jag såg i Detta Forum att även Mapowers externa vanl. HD kabinetter har samma problem och det med USB2!!!...
Dvs MaPower skräpet klagar över skrivfelsproblem m.m., verkar vara ett ordentligt systemfel hos MApowers produkter

Skrivfel och instabilitets problem går att åtgärda Vanligen genom att aktivera caschet på diskarna och det bör man alltid göra (Hänvisar i detta även till agenturen Deltaco:s egna råd)
Men om det är gjort och det Ändå är instabilt..... Då blir systemet värdelöst att använda.

T ex. Spire Gigapod som jag anv. funkar klockrent dessa finns inte längre hos de store försäljarna längre. Nackdelen är bara att den blir för varm om den är inlåst i skåp eller likn.
Har heller aldrig hört liknade så här stora problem med andra singel kabinetter.

Tips till er olyckliga som har köpt en MAP504
----------------------------------------------------------
- Jag har nu kört denna MAP504F ngn månad utan hd-kassetter och byglat 250 GB Seagates som Master/Slave precis som på en vanl. PC.
- Startar först Alltid PC:n och sedan den anslutna MAP504:an (förhopppningsvis mappas nu diskarna????man får se)
- Koppla Aldrig in MAP504:an i ngn annan PC med Firewire. (Då förlorar du inform. på diskarna direkt)
- Se till att Caschen är aktiverad på diskarna annars förlorar du uppmappningen av diskarna efter ett tag eller direkt vid anslutningen.

Det som från början skulle vara ett Backup system, måste nu ha ytterligre ett backup system frågan är hur???
De som säljer detta skräp borde få näringsförbud, för det aldeles för mycket pengar och tid man lägger ned på att få ett Enkelt kabinett att fungera.

Permalänk
Medlem

ups

Jag som la en beställning på

4x MAXTOR DIAMONDMAX 10 300GB 7200RPM ATA/133 16MB

1x KABINETT EXTERN IDE 4 5.25# TILL FIREWIRE (MAP-504F)

1x FIREWIRE-KORT 800 1394B 3-PORTAR PCI 64BIT

4x KASSETT 3.5# IDE DK-100 ATA-133 FLÄKT

igår

jaja vi får se hur det fungerar

bara för det hittade jag nyss http://www.cupertino.se/reseller/Desktop-DUO-p-1-c-62.html.

Verkar vettiga

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Funkar

har inte haft några problem än ialle fall .. 1-2 månader.

(har moddat lite)

Visa signatur

Workstation/Lapptopp: AMD 64Turion 32 | 2048ddr2 | ATI x700 | 80 gb 7200rpm | 2*17" skärm | 940 gb externt |

Permalänk

Fung. EJ med Kassetter !

Om Någon får MAP504F att fungera med HD Kassetter är jag Idel öra att få ta del av Vilka Kassetter som används och hur det är konffat.
Deltaco har provat sina olika och går bet. Dock säljs inte Mapowers egna Kassetter där.

Märk väl att Dj_ToTTeN Inte kör med HD kassetter.
Mr Lazu du får den att fungera Utan kassetter under följande förutsättningar:

- Diskcachen Måste vara PÅ Detta även enl. distributören. (för att undvika uppmapnings probl.)
- Koppla Inte ihop den med en annan PC med FW port, du riskerar att få formatera om diskarna igen. Prova först Ge gärna Feedback på detta.

Dvs den maskin du har formaterat diskarna med. Den för du fortsättningevis räkna med att ha ihopkopplad till denna kabinett, Skalbarheten är därför bara att glömma.

Det är möjligt att detta kan bero på FW kortet måste vara av samma fabrikat alt. nyare moderkort. Men det är ju löjligt om så vore. (Om man nu lovar att t.o.m Win98 ska fung)
Om det inte går att flytta kabinettet till en annan PC efter behov, är det ju en klar nackdel om man tänkt att kunna ha den ett tag framöver.

Jag brukar jämföra funktionen och nyttan med priset på andra produkter t ex DVD Media spelare, trådlösa nätverk m.m. som är genomtänkta. Det skulle ge ett max pris på 500- 700 Skr för denna produkt. Det blir lättare att ta en gammal PC låta och göra om den istället.
Tiden tog lika mycket i anspråk om inte mer i tålamod.

Här är en länk till hoppningsvis Bättre lösningar. Priser finns på en del saker inlaggda och de säljer även för privatkunder.

http://se.eetnordic.com

Gå in på Dator/Hårddisk Kabinett och välj te x utdragbara system finns både USB/SCSI och FW om man nu längre litar på FW även SATA. SATA verkar vara mer tillgänlig för dessa kabinett lösningar. Annat kan ju också vara av intresse.

http://se.eetnordic.com/EETShop/defaultframeset.aspx?language...

De säljer bl a från följande (Tyska Inte Kina skräp) tillv. och ring dem om så ngt är oklart. (Stockholms nr)

http://www.raidsonic.de/en/pages/products/external_cases_gal....

Jag vill poängtera att Jag INTE jobbar där eller har intressa av att marknadsföra dem.
Bara intresserad av att få bort Dyra Skräp prod. från marknaden.

Permalänk
Medlem

Re: Funkar

vad kör du med för diskar och firewire-kort?

fick mina grejer igår. Mja än så länge så har jag inte fått igång det. Har iof inte testat det i servern där det ska sitta utan på min vanliga dator.
Det uppstår lite allamöjliga kostigheter. jag stoppar i en disk och en kabel så ploppar den upp i enhetshanteraren utan prob. Går jag in i diskhateraren för att partitionera den så får jag upp ett "unexpexted error" Kollar jag i loggen då så säger den att disken har "bad blocks", vilket jag tvivlar på då diskarna är helt nya. Så jag provar med alla diskar och får samma resultat.

Det roliga är att 2 av 4 diskar kommer upp som "Unknown device"

Ska prova med att formatera dem i min vanliga dator först och se om det hjälper och som sagt stoppa in den i servern med det fw-kortet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Rekom. dock först av allt att du lämnar tillbaka den och får peng tilllbaka + ersättn.

Men om du behåller den så bör du veta att den Inte fungerar med alla HD kassetter, om någon alls som säljs i Sverige.
Jag har lite olika men det har Ingen betydelse i detta fall. Dock kan sägas att jag nu fick ett infall att återgå till min första HD-märke Seagate och 250 GB.
FW är en Belkin combo kort med USB2.

Det enda sättet som jag fick det att fung. och tro mig provade med mesta....

1) Du måste bygla diskarna Master/Slave samt rätt anslutning på IDE kabeln till resp. disk dvs grå till Slave svart till Master.
Glöm allstå dina köpta kassetter.

2) Sedan ansluter du FW från MAP504 till din PC och startar PC:n först och sedan den är klar och lugnat ner sig startar du MAP405:an.

3) Det första du gör nu är formatera diskarna mha diskhanteraren. (det borde gå bra)

4) Viktigt är att se till att aktivera diskcaschet samt att ta bort ev. energisparfunktioner till diskarna.

Kom ihåg att du riskerar förlora data eller MFT tabellen flyger fanders. om du kopplar MAP504 till en annan burk med FW kort.

Det inget fel på dina hårdiskar det är fel på MAP504:an

Permalänk
Medlem

ska göra några försök, sen åker det tillbaka... hittar bara inget vettigt som jag tycker motsvara det... det ska vara plats för 4 diskar, det ska inte ingå några bays. det ska vara firewire minst 400 gärna 800. Inga diskar....

undra om detta är något att ha? (ser vääääldigt lik ut MAP:en)
http://www.cupertino.se/reseller/PowerTower-IV-Beige-p-1197.h...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Är säkerligen samma, kolla beskrivningen "Levereras utan hårddiskvaggor som standard.", precis som MAP-504F:an. Samma lampor, ventilationshål, effekt på nätagget. Enda som skiljer är färgen. Skulle satsa på att "Cupertino" helt enkelt köper dessa från tillverkaren och säljer som egna.

F.ö Mapowers officiella sida finns på http://www.mapower.com.tw . Kan vara bra kolla där så man inte råkar köpa någon annan produkt med '"falskt" tillverkarnamn.

Faktiskt ganska sorgligt ingen annan, fungerande, produkt finns som motsvarar denna fortfarande efter all denna tid...

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Mitt tower ska ändå stå bredvid min server och ska inte flyttas så jag gjorde en fuling av mitt. Köpte extra långa idekablar och drog ut dem bak från mapan och in i servern. Klart nu funkar det som det ska

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.