Pentium 4 670 med EM64T i Q2-05

Permalänk
Melding Plague

Pentium 4 670 med EM64T i Q2-05

<font style="font-size: 10pt"><b>Pentium 4 670 med EM64T i Q2-05</b></font> <small class="small">söndag 24 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Det har ryktats lite varstans på Internet att Intel kommer senarelägga lanseringen av Pentium 4 670 (3,8 gigahertz) samt Celeron D 350 (3,2 gigahertz). Det har sagts att de skulle lanseras i första kvartalet nästa år, men enligt källor hos Taiwanesiska moderkortstillverkare kommer lanseringen av dessa modeller ske i andra kvartalet istället.
<br />
<br />Skillnaden mellan Pentium 4 670 och nuvarande modeller som 650 är att de först och främst har en systembuss på 1066 megahertz (266 MHz QDR). Det andra är att de har Intels 64-bitarsinstruktioner EM64T. Celeron D kommer få instruktionerna men fortfarande använda en systembuss på 533 megahertz (133 MHz QDR).
<br />
<br />Om man får tro dessa rykten kommer Intel satsa på att öka systembussen och introducera 64-bitars instruktioner istället för att öka frekvensen på sina processorer. Intel har tidigare sagt att 4-gigahertzmodellen har försvunnit från roadmap:en.
<br />
<br />Det känns som både AMD och Intel minskar sin takt att öka frekvensen på sina processorer och ökar sina respektive modellnummer och PR-märkningar genom att ge dem mer nivå 2-cache samt nya instruktioner, vilket oftast ger mycket mindre prestanda än ökad frekvens.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Tommy för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Känns lite som att Intel skjuter upp allting nu ? Dom måste väl ha nånting som dom inte berättar.. Annars blir jag besviken =/

Visa signatur

Det är sorgligt att leva i en tid då det är lättare att klyva en atomkärna än att spränga en fördom. // Albert Einstein

Permalänk
Medlem

De känns som cpu-utvecklingen har stannat till lite.

Men snart kommer ju Dual Core.. så man kan väl inte säga de ändå.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
ASUS Nordic

Snart? 2006 från intels sida.

Permalänk
Medlem

Tycker det är dags för hårddisk tillverkarna att genomföra nån slags revolution. Snabbare hårddiskar skulle jag hellre ha än snabbare CPU's.

Edit: Dualcore från intel redan Q3 05 enligt anandtech.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Intel blev fart blinda och drullade rakt in i fart vallen får se om inte AMD gör lika dand dom med.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Intel blev fart blinda och drullade rakt in i fart vallen får se om inte AMD gör lika dand dom med.

Sant.. De ville bara pressa mhz Dom borde lärt av AMD innan de gick om..

Visa signatur

Det är sorgligt att leva i en tid då det är lättare att klyva en atomkärna än att spränga en fördom. // Albert Einstein

Permalänk
ASUS Nordic
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Tycker det är dags för hårddisk tillverkarna att genomföra nån slags revolution. Snabbare hårddiskar skulle jag hellre ha än snabbare CPU's.

Edit: Dualcore från intel redan Q3 05 enligt anandtech.

Vi behöver en billig version av SCSI. SATA2 verkar lovande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Vi behöver en billig version av SCSI. SATA2 verkar lovande.

Eftersom inte ens diskar i RAID kommer upp i 150mb/sec som SATA(1) klarar så kvittar de rätt mycket om de kommer ett snabbare grännsnitt.

Snabbare diskar åt folket, massa många mb per sek!:D

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Det känns som både AMD och Intel minskar sin takt att öka frekvensen på sina processorer och ökar sina respektive modellnummer och PR-märkningar genom att ge dem mer nivå 2-cache samt nya instruktioner, vilket oftast ger mycket mindre prestanda än ökad frekvens.

AMD stär ju ändå inte still. Dom lanserade Athlon64 FX-55 för någrad dagar sedan och den opererar ju i 2.6Ghz. AMD har ju precis emigrerat till 90nm när dom kommit igång med det så kommer som skjuta upp processorerna i frekvens.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_7_Eleven
Känns lite som att Intel skjuter upp allting nu ? Dom måste väl ha nånting som dom inte berättar.. Annars blir jag besviken =/

Håller med. Precis idag skulle jag ha valt en Intel-processor, men när Nforce4 Ultra kommer ut med PCI-Express m.m. till AMD finns det ingen anledning att välja Intel. Och så verkar det också som att det kommer vara en lång tid framöver. Intel skjuter upp precis allting... Om AMD bara får sänkt priset på 3800+ och 4000+ och får ut 90nm på sina snabbare processorer har man en riktig Intel-dödare.

Ska tilläggas att jag inte är någon AMD-fan, definitivt inte, men har börjat undra vad fan Intel håller på med. Pentium 4 håller helt klart inte längre, värmeutvecklingen blir ett allt större problem, och när dual-core försenas in på 2006 (?) måste man ha ett äss i ärmen om man inte ska bli överkörda av AMD.

Förresten, ungefär när kommer AMD:s första dual-coreprocessorer för skrivbordsdatorer komma ut?

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
ASUS Nordic
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Eftersom inte ens diskar i RAID kommer upp i 150mb/sec som SATA(1) klarar så kvittar de rätt mycket om de kommer ett snabbare grännsnitt.

Snabbare diskar åt folket, massa många mb per sek!:D

Jag tänkte snarare på NQC och andra features som optimerar accesen.

Permalänk

Den som lever får se aja känns iaf som någon sa åvan att det är viktigare med snabbare hårddiskar än cpu. Får väll börja investera i 4 st diskar i raid0 istället eller nått så man märker en större skillnad...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_7_Eleven
Sant.. De ville bara pressa mhz Dom borde lärt av AMD innan de gick om..

Hoppas bara att AMD inte blir för poppis för fort för det är minst lika farligt att inte kunna leverera, det har fällt mer en ett företag genom tiderna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tänkte på det häromdagen, någon som vet när P4 3.06 introducerades, måste vara ganska länge sedan. Fanns det inte någon formula för hur ökningen i prestade skulle dubbleras på X antal år. Måste ju ha spruckit nu. Får hoppas de kommer med några häfftiga Centrino cpuer till desktop system snart.
Verkar ju lite sent att komma med P4 670 andra kvartaled nästa år speciellt om de där dualcora cpuerna kommer kvartal 3. Får kanske hoppas på dem. 3.2Ghz dual core centrino med 64 bitars instruktioner. Mums

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Tänkte på det häromdagen, någon som vet när P4 3.06 introducerades, måste vara ganska länge sedan. Fanns det inte någon formula för hur ökningen i prestade skulle dubbleras på X antal år. Måste ju ha spruckit nu. Får hoppas de kommer med några häfftiga Centrino cpuer till desktop system snart.
Verkar ju lite sent att komma med P4 670 andra kvartaled nästa år speciellt om de där dualcora cpuerna kommer kvartal 3. Får kanske hoppas på dem. 3.2Ghz dual core centrino med 64 bitars instruktioner. Mums

Du syftar nog på Moore:s lag och om den skulle stämma nu så skulle vi vara uppe på åtta (8) Ghz nu!

Moores lag för de som inte kan den är "Processorhastigheten fördubblas var 18månader utan att priset ökar". Sen kommer säkert någon hacka på mig för att jag har formulerat mig fel, men lagen kan skrivas så iaf

Mvh
Rille

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

nja o nja, han påstod att antalet transistorer i integrerade kretsar (främst processorer) skulle fördubblas var 18e månad, och han har haft mer eller mindre rätt faktiskt så nu fick du ditt hack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westelindh!
nja o nja, han påstod att antalet transistorer i integrerade kretsar (främst processorer) skulle fördubblas var 18e månad, och han har haft mer eller mindre rätt faktiskt så nu fick du ditt hack

Naaaaaj, så stod det inte ivåran lärobok Stod inget om transistorer och Moore:s lag.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Naaaaaj, så stod det inte ivåran lärobok Stod inget om transistorer och Moore:s lag.

Jo, hela hans publikation handlade om transistorer och inte frekvens.
Moore's Law på intel och hans publikation vilket hans lag baseras på.
Sen har ju personer och böcker modifierat denna såklart.

Permalänk
Medlem

Jävlar du ,har ni kollat på roadmappen..
Var så länge sedan man ägde en 486dx4 men ändå så är det inte det.
Hastigheten o transistorerarna har verkligen ökat rejält..
Ska nog ta o testa o köra win95 installation samt lite program o se hur snabbt det går med dagens cpu än det gick med min gamla burk som var nog den burken som orkade hålla längst i spel, kunde fortfarande spela bra spel när p2 kom o p3, självklart med sämre o hackigare grafik men jävlar du vad den var bra på sin tid..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Tycker att Mhz inte är så intressant längre.
Däremot hur mycket ett system kan prestera per klockcyckel

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!

Permalänk
Medlem

jojo46: Bra att du har vaknat ut ur dvalan. Det är precis vad AMD har försökt säga oss de sista åren, Intel började med det nyligen också som sag.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Glöm inte att 6xx serien kommer ha 2 mb L2 chase, för att citera the inq [Quote]Other sources tell the INQUIRER that its 6XX family, which we reported earlier this year, will have 2MB of level two cache, faster bus speeds and be based on the existing Pentium architecture.[/Qoute]

I andra artiklar hävdar dom att 1066Mhz FSB'n endast kommer hittas på 7xx serien (EE/XE).

F.Ö kan dom inte släppa en 3800MHZ 1066FSB processor då jag tvivlar på att dom har en multiplier på 14.285714285714285714285714285714

Det talas dock om en 1066FSB ~3.73 GHZ men den sägs vara en EE/XE processor.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Snart? 2006 från intels sida.

mitten av kvartal 3 år 2005 om man ska tro mikrodatorns artikel. därmot så kommer deras server processor inte i dual core förens 2006.

amd kommer med sin i slutet av kvartal 2 år 2005 om inget annat händer.

om jag nu inte har förstått alla artiklar fel

sen äre ju kul att folk har börjat förstå att Mhz inte är allt, konstigt att folk inte förstått det när de rackade ner på apple tidigare. apples processorer har jobbat precis som amd rätt länge, snabbare per Mhz om man jämförde mot de processorer som suttit i en PC, men nu kör ju amd med samma sak på PC, o då plötsligt är det förståligt, lite konstigt därmed inte sagt att en apple skulle vara snabbare, utan bara att man ska inte stirra sig blind på mhz:en. vilket har varit väldigt vanligt bland folk som rackat ner på apple, tills amd kom med det alltså.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
mitten av kvartal 3 år 2005 om man ska tro mikrodatorns artikel. därmot så kommer deras server processor inte i dual core förens 2006.

amd kommer med sin i slutet av kvartal 2 år 2005 om inget annat händer.

om jag nu inte har förstått alla artiklar fel

sen äre ju kul att folk har börjat förstå att Mhz inte är allt, konstigt att folk inte förstått det när de rackade ner på apple tidigare. apples processorer har jobbat precis som amd rätt länge, snabbare per Mhz om man jämförde mot de processorer som suttit i en PC, men nu kör ju amd med samma sak på PC, o då plötsligt är det förståligt, lite konstigt därmed inte sagt att en apple skulle vara snabbare, utan bara att man ska inte stirra sig blind på mhz:en. vilket har varit väldigt vanligt bland folk som rackat ner på apple, tills amd kom med det alltså.

Jo, det är ju "folket" men folket är ju inte särskilt insatt så man har ju för länge sedan lärt sig att man inte ska lyssna till vad folket har att säga om datorer. Oavsett märke.

Så varför ens bry sig om vad folket tror?

Permalänk
Medlem

Tycker dock att sedan AMD började med sin PR rating har inte det varit ett så stort problem. Självklart jämförs Pr ratingen mot P4´s megahertz vid dator köp.
Läser ofta komentaren om att folk klagar på att andra inte "fattat det än" att det inte är mhz som avgör. Känns som det var ganska många år sedan det var aktuellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

sen äre ju kul att folk har börjat förstå att Mhz inte är allt, konstigt att folk inte förstått det när de rackade ner på apple tidigare. apples processorer har jobbat precis som amd rätt länge, snabbare per Mhz om man jämförde mot de processorer som suttit i en PC, men nu kör ju amd med samma sak på PC, o då plötsligt är det förståligt, lite konstigt därmed inte sagt att en apple skulle vara snabbare, utan bara att man ska inte stirra sig blind på mhz:en. vilket har varit väldigt vanligt bland folk som rackat ner på apple, tills amd kom med det alltså.

Det är plötsligt förståerligt för att Intel fick för stora problem i Ghz-jakten och nu har övergivit det själva, om du tycker det är "lite konstigt" så får det ju stå för dig.

Att som du säger AMD börjat med det som Apple sysslat med är också ett underligt resonerade:
1. Det var Intel som ändrade sänkte IPC´n med deras P4 serie varvid AMDs prollar fick ett betydligt högre IPC jämfört med Intel, inte att AMD plötsligt beslutade sig för att höja IPC.
2. Apple har aldrig någonsin tillverkat en CPU, ändå jämför du Apple direkt med AMD

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, det är väl IBM som tillverkar prollarna till Apple burkar? E nästan helt säker på det men jag frågar för att bli 100% säker

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo, det är ju "folket" men folket är ju inte särskilt insatt så man har ju för länge sedan lärt sig att man inte ska lyssna till vad folket har att säga om datorer. Oavsett märke.

Så varför ens bry sig om vad folket tror?

självklart bryr jag mig inte direkt men kul att se hur folks åsikt kan svänga så:D

avicenna: jovisst äre Intel som sänkt IPC, men det var ju inte förens de gjorde det som IPC blev en faktor som folk mätte.

och jag vet att apple inte har gjort och förmodligen aldrig kommer göra en egen processor, men de har ett bra tag använt processorer som har hög IPC. var ju bara det att "ingen" brydde sig om IPC förens Intel sänkte sin och AMD började marknadsföra IPC.

Rille88: jepp, den processor som de använder i sina stationära G5 och imac G5 är från IBM. den G3 och G4 som siter/satt i deras bärbara kommer från början från ett bolag som numera är en avknoppning från Motorola (från början vare IBM och Motorola som konstruerade processorer tillsammans).

EDIT: ojsan, väldigt va OT det blev :D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive