Permalänk
Medlem

epa traktor, hur lätt att bygga?

tjena, jag och en polare har tängt skaffa epa nu när alla andra ska skaffa moppar.
vi kan få tag på en citroen tror vi. En gammal liten.
Vi har tillgång till verkstad/ svets mm och ett garage.
Hur ska man bygga om den?
finns det några sidor om det?
Eller är det bara att lägga ner?

Visa signatur

i7.

Permalänk

Detta är ett datorforum inget bilformum.

Permalänk
Medlem

http://susning.nu/A-traktor

Moorgrove "Modifikationer - Eget bygge - Chassin".
Eget bygge går väl in på rätt mycket, det har vart massa trådar om högtalare på senaste tiden,de är ju precis inte så mkt dator det heller.

Permalänk
Medlem

men flytta det till det forum där det pasar då, tordde det gick under "eget bygge"

Visa signatur

i7.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
men flytta det till det forum där det pasar då, tordde det gick under "eget bygge"

Jo men ett datorforum har datorer som inriktning.Så din tråd passar inte alls in någonstans på detta forum

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

men wtf folk bygger ju fan högtalare/ radiobilar / mm

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Ja men det är olika forumsdelar: Radiobilar = Under forumsdelen Sport
Dom som byggt sina högtalare har ju dom till datorn / iaf dom flesta.

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Avstängd

omöjlig att få en epa laglig nu, men därimot a-traktor

Visa signatur

Amd 1833mhz@2370mhz | 333mhz@431mhz | Q-Tec 350W | Twinmos Pc3200 2x256@8-3-3-3.0 |Big LoL! Airwolf pwned -http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=362234

Permalänk
Medlem

okej a-traktor vekar lätt att bygga läste på det nu bara att sätta på klisermärke bak och spärra till 30km/timmen+ att sätta fast en dragkrok och ha max 2 säten
stämmer det?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Avstängd

dubbla vxl lådor

Visa signatur

Amd 1833mhz@2370mhz | 333mhz@431mhz | Q-Tec 350W | Twinmos Pc3200 2x256@8-3-3-3.0 |Big LoL! Airwolf pwned -http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=362234

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
okej a-traktor vekar lätt att bygga läste på det nu bara att sätta på klisermärke bak och spärra till 30km/timmen+ att sätta fast en dragkrok och ha max 2 säten
stämmer det?

Du måste ha flak..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

aj fan, men det fick ju punka och stanna hema

Visa signatur

i7.

Permalänk

kolla upp vilken modell det är som du kan utgå ifrån - minst 1000kg släpvagnsvikt ska det vara (tror att en Citra BX kan ha det, men troligtvis inte en AX eller andra minibilar)
bilprovningens sida <- det är ju dom som ska godkänna bygget så läs igenom ett par gånger...

RaqZ - vadå flak? det talas om "barlastflak" vilket inte är ett måste om man kör framhjulsdrivet (viket samtliga Citroen är) då 60% av vikten ändå lär hamna på drivhjulen

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

det e lurigt att bygga om den till epa/ a-traktor.. Att få det där med dubbla lådor att funka kan vara extremt svårt.. Men har man en pappa eller anhörig som e bra på bilar och klurig går allt.. Annars kan du gott lägga ner det tyvärr och försöka spara pengar och köpa en fördigbyggd istället. Men sök på google vet att det finns bra sidor om det där.

Mwh: Bil freek

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

okej får till bli att köpa en

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

man får INTE bygga om en vanlig bil till epa nu..
om den saknar flak där bak..

Visa signatur
Permalänk

kan ni förklara varför ni tar upp dubbla växellådor?

det finns bara en begränsning av lägsta hastighet (10km @2/3 motorvarv på lägsta växel) som kan vara svårt att klara med vanlig/orginal växellåda
att plocka isär en växellåda och spärra alla växlar över 1an eller 2an är väl inte så svårt om man vet vad man sysslar med, eller?

RaqZ - var står det? vad jag set så får man skippa flaket helt om över 60% av vikten hamnar på drivhjulen utan det

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Det får inte registreras någon ny EPA traktor i Sverige, men en A-Traktor får man registrera fortfarande.

I en A-Traktor måste du ha dubbla växellådor, den ska vara utrustad med något slags flak, max 2 sittplatser, om det är lastbil får eventuell sovplats användas och sen är det spärr på antal växlar, vet inte hur många då. Den får dock, som inte en EPA får, vara fjädrad baktill.

Det du snackar om Frostyfog, det är utväxlingen, och den restriktionen är för EPA Traktorer.

Ett tips om man vill bygga en A-traktor, eller något annat fordon, är att läsa SFROs Handbok, den kan beställas på http://www.sfro.com/

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk

http://www1.bilprovningen.se/Externt/Bilprovningen/www/www_bi...
deros kolla på denna text och säg om den handlar om EPA- eller A-traktorer...

(hoppas länken funkar denna gång, märkte att den strulade tidigare)
jag kan inte så mycket om bilar, men jag kan läsa en text...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

har läst den hitta inna du
men vi får se hur mycket stålar vi får ihop och får snaka med min morbror som äger en bilskrot + lackering.

en epa-traktor körklar vad kan en sådan ligga på 15 lakarn? biligast?
en a-traktor liger väl lika va typ 13tusen?

men lite info om epa-kort och a-traktor-kort?

Visa signatur

i7.

Permalänk

saxat från sfros bilbyggar handbok som går att köpa av wheels för 300 spänn typ...

"Fordonet skall vara ombyggt på ett sådant sätt att det är uppenbart att fordonet inte längre är avsätt för befodran av passagerare eller gods. Säte för en eller två passagerare bredvid förarsätet får dock behållas vid ombyggnad. Traktor får förses med barlastflak med en yta av max 10dm2 per 100kg av traktorns känstevikt dock högst 125dm2"

förövrigt skulle nog tråden passa bättre i sport : intressen bland resten av biltrådarna.

Visa signatur

Only milk and juice come in 2 liters

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
http://www1.bilprovningen.se/Externt/Bilprovningen/www/www_bi...
deros kolla på denna text och säg om den handlar om EPA- eller A-traktorer...

(hoppas länken funkar denna gång, märkte att den strulade tidigare)
jag kan inte så mycket om bilar, men jag kan läsa en text...

hehe.. När vi byggde om min kompis duett till A-traktor så följde vi anvisningar från Vägverket, men det tyckte inte besiktningsmännen om, för enligt dem var vi tvugna att ha dubblalådor och lite annat med, var ett tag sedan nu så jag kommer inte ihåg riktigt, men det med lådan kommer jag ihåg för det var kostsamt :x Men de kanske är snällare ibland, eller så kanske det var pga bilvalet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
har läst den hitta inna du
men vi får se hur mycket stålar vi får ihop och får snaka med min morbror som äger en bilskrot + lackering.

en epa-traktor körklar vad kan en sådan ligga på 15 lakarn? biligast?
en a-traktor liger väl lika va typ 13tusen?

men lite info om epa-kort och a-traktor-kort?

Priset kan ju variera, en EPA ligger ofta över 20k om den är i körbart skick eftersom det inte får nyregistreras några fler, och därför är det inte många som säljer, men när de väl gör så är priset ganska högt. En A-traktor däremot kan du få i körbart skick för typ 5k.

För att få köra en A-traktor eller EPA traktor ska du ha Traktor körkort (eller B-körkort) och det är en helt teoribaserad utbildning, du går helt enkelt till närmaste Bilskola och frågar om pris osv, sen betalar du och får utbilddnings material. Man bevisar att man kan det genom att göra ett teoriprov på Vägverket sen.

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk
Inaktiv

Traktorkort är inga pengar. Bara teori. Går på typ 1500kr om du ska ha böcker till.

Bygga själv är ingen hit men det är en jävligt kul grej. En kompis till mig skaffade en Suzuki Jeep och reggade om. Han lämnade in bilen på en verkstad där vxllådan spärrades i lågväxel och 2an, självklart med snyggt gömd spärr så den kunde kopplas bort. Sen tror jag han hade elektronisk varvtalsbegränsare oxå när han rullade in den. Sen var det en a-traktor.

Den jeepen gick på ca 5k. Sen lackerade han den visseligen och total renoverade den för utseendet men det behöver ju inte du göra om du vill ha traktor billigt

Edit: Btw. Du får alltid tillbaka pengarna på en a-traktor

Permalänk
Medlem

oooo

Testa www.zatzy.com förmodligen sveriges största forum för bilintreserade

Visa signatur

Speed doesn't kill it's the sudden stop
System 1: Intel Pentium P4 3,0 Prescotti, Abit As8 sockel 775, Corsair 2*256 PC 3200, 36 gb Western Digital Raptor, Asus Geforce FX 5600 ultra,

Permalänk
Medlem

tackar!

Visa signatur

i7.

Permalänk

är det någon som kan hjälpa mig och lägga upp skissen på den här länken.
kommer ej åt den
http://eterbrus.bilprovningen.se/www/reghb/hbrbatraktor.nsf/a...! 2a0608/Body/0.5F0!OpenElement&FieldElemFormat=gif

Visa signatur

dr.sadness

Permalänk
Hedersmedlem

Servern finns inte, så om den inte finns någon annan stans så är det näg kört.

ÖÄ = borta, så detta hör inte hemma här nu direkt.
*låst*

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200