Columbia - världens snabbaste dator

Permalänk
Melding Plague

Columbia - världens snabbaste dator

<font style="font-size: 10pt"><b>Columbia - världens snabbaste dator</b></font> <small class="small">torsdag 28 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.cbc.ca/story/world/national/2004/10/26/computer041..." target="_blank" >CBC</a> rapporterar att det Amerikanska rymdforskningsmyndigheten har presenterat en dator som enligt tidiga prestandatester skall bli världens snabbaste dator.<br /><br />Den heter Columbia efter rymdfärjan som förstördes vid landning förra året. Columbia är ett stort kluster med tjugo superdatorer som är sammanlänkade, totalt sitter det 10 240 stycken processorer i alla datorer som sägs kostat motsvarande cirka 349 miljoner Svenska kronor.<br /><br />Tidiga prestandatester indikerar att Columbia kan prestera 42.7 teraflops, eller biljoner uträkningar per sekund. Det i jämförelse med den snabbaste datorn idag; Japan Earth Simulator vilket presterar 35.86 teraflops. Den kommer snart introduceras på Top500-listan över världens snabbaste datorer på förstaplats.<br /><br />Som en jämförelse hur snabb Columbia är, gör den lika mycket uträkningar per sekund som en person som räknar ut ett tal i sekunden i en miljon år.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Ondjultomte för tipset!

PS. Vi planerar att införskaffa en motsvarande Columbia för att snabba upp forumet snart på SweClockers.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

det var innan landning den förstördes inte efter start

Permalänk
Medlem

kom igen då lite benchmarks!!!! 3dmark04????

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Musikälskare

Undrar om doom3 hackar på den?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Undrar om doom3 hackar på den?

undra om det går att spela doom3 på den :), dom har väl gjort den anpassad för miniräkning eller något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
undra om det går att spela doom3 på den :), dom har väl gjort den anpassad för miniräkning eller något

Miniräkning är nog fel ord... MEGA-räkning är nog närmare sanningen

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Super pi 1M resultat?

Permalänk
Medlem

Skulle va najs och se hur snabbt han tar 32mb i superPI..
Skulle va lättare att förstå hur snabb den är då

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

haha tror inte att den får plats i vardags rummet direkt!:D

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Frågan är, kan den räkna ut 1234567!

Permalänk
Avstängd

skulle villa veta prestandan på den

Visa signatur

2400+ AthonXP 2 GHZ | 1024 MB Ram
Powercolor 9800 PRo with Xt Bios 412 mhz core 355 Memory and artic cooler | Asus 7N8X-X |80 GB| Win Xp sp2

Permalänk
Hedersmedlem

Vore tufft att skriva någon sorts kod så att den kan mjukvaru-emulera Direct3D-kod och DX9-shaders till exempel på någon plattform där man kan starta prestandatester, och se vad den får.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

well Pi testerna lär ligga under en sekund iaf så 0,xxxxxxxx typ

Permalänk
Medlem

ryndforskningsmyndigheten som det står på första raden vad är för myndighet?

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Undra om den pallar MS RÖJ ?

Permalänk
Medlem

uhh... NASA?

Permalänk
Medlem

Till alla er som undrar så har jag en sån *vaknar* heeeey det var en dröm :S

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Avstängd

HAHAHAhahaha....

Testa skriva 1234567! (med utropstecknet efter) i kalkylatorn, så får vi se om er nya dator är så bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimon
HAHAHAhahaha....

Testa skriva 1234567! (med utropstecknet efter) i kalkylatorn, så får vi se om er nya dator är så bra

min var inte bra

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge den får vara bäst då?, i början av nästa år ska ju IBM:s Blue Gene/L vara färdig med 360 teraflopp och 2006 ska enligt IBM Blue Gene komma upp i en petaflopp, EN PETAFLOPP!!!
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=36697

Så mycket beräkningskraft blir det

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många år det tar innan vi spelare sitter på en sån burk
Vad tror ni?

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Avstängd

va sega ni är på att läsa tipsen äntligen kom en av mina tusentals nyheter med iaf heh

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

räknefel

Datorn klarar inte av triljoner beräkningar, det är ett översättnigsfel ifrån amerikanska rakneregler, svenska triljoner har 18 nollor medans det amerikanska har 12 nollor och är ekvivalent med det svenska biljon. En dator som klarar en miljon gånger så mycket är lite orealistiskt än så länge...
Min dator hackade förresten betänkligt då den skrev ut de 6984220 siffrorna i 1234567! Min stackars fickräknare hade nog tagit livet av sig om jag testat på den...

Permalänk
Medlem

Helvetes snabb dator, klarar säker 32m i super PI under 1 sekund, lätt!

hmm..ska räkna ut hur många sekunder det går på 1miljon år..se om calc klarar, brb!

back! det går alltså 31449600000000 (?) sekunder (trettioentusenmiljarder kan man nog oxå säga) på en miljon år, kan även skrivas ~3.145^13 sekunder.

verkar rätt lite faktiskt, men jag räknade ju 60x60x(24)x(7)x(52)x(1000000)=31449600000000 sekunder. så det måste nog stämma..

Vad menas egentligen med 1234567!? vad menas med (!) utropstecknet i calc? vad händer? min sa "denna operation kan ta väldigt lång tid, vill du fortsätta?" "nej tack"

EDIT: Eftersom den är så snabb som klarar cirka trettiotusenmiljarder beräkningar per sekund, så borde den kunna dividera tal med 0, som iofs ska bli oendligt stora, men ändå, den är ju snabb

ge den än natt sen vet man 1/0 är kanske (1 delat på 0, testa slå i kalkylatorn:))

EDIT2: Matte e fan jävligt intressant asså, synd att det är så svårt å förstå sej på det ibland ^^

EDIT3: stavfel i nyheten, det heter rymd inte rynd
jag citerar:

Citat:

CBC rapporterar att det Amerikanska ryndforskningsmyndigheten har presenterat en dator som enligt tidiga prestandatester skall bli världens snabbaste dator

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Undra hur många poäng den sätter på 3d mark 01. Lätt äver en 1 mille

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

Undrar hur snabb Sweclockers nya server kommer att vara?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad är det för slags processorer?

Permalänk

behövs den för att räkna ut sin egen elförbrukning tro

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 7-Up
det var innan landning den förstördes inte efter start

Det var väl i starten isoleringen till bränsletankarna lossnade och slog sönder värmeskölden på vänster vinge(som skulle vara okrossbara).

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.