Gruppköp: 200GB diskar

Permalänk
Avstängd

Seagate gör mer eller mindre likadant. Med hjälp av deras diagnostikprogram så görs en RMA som skickas till dem via internet. Man får en RMA-sedel via mail som man printar och sedan får man skicka iväg disken och sedeln. Tror de säger 10 arbetsdagar innan man har fått en ny.

Vet ej hur Samsung/Maxtor gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shahjo
Om priset är det rätta en 250GB för runt 900-1000:-

Skall ni handla av tomten eller?

Skall det bli tal om några större rabatter handlar det om enheter om
1000st. Och med tanke på att det kostar 115:- att skicka ett paket
på 1kilo tvivlar jag på att att det blir någon större vinst.
Enda chansen är om någon är kompis med en distributör.

Permalänk
Medlem

Precis. Märkligt att ingen reagerat förr. Vet inte folk hur flödet av varor och tjänster går till i en marknadsekonomi och hur/var marginalerna finns och vilka som mutat in dessa.

Lika svårt som att pruta på 50 liter mjölk hos ICA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Lika svårt som att pruta på 50 liter mjölk hos ICA.

Köper man 10 liter kostar det 50 kronor vilket plir ungefär som att prita då en lite kostsar ca 6 kr.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

ok, ni vet säkert bättre, men man kan ju alltid testa vad utländska distributörer skulle ta, det skadar ju aldrig att veta vad priset blir.

Permalänk
Avstängd

Satt och kikade lite på netonnet i tyskland. De skulle sälja en Maxtor 160gb/8mb för motsvarande 778,06 svenska kronor.

Komplett i Storbrittanien (England?) tar €77 eller 996kr för 200gb/8mb Western Digital, eller 776kr för Western Digitals 160gb/8mb modell.

På svenska Komplett ligger 160gb modellen på 860kr och 200gb modellen på 1050kr. Sparar 84kr per disk när det gäller 160gb- modellen och 54kr när det gäller 200gb- modellen. Vid beställning av 50st 200gb diskar så skulle det sparas in 2700kr. Lägg på frakt så kanske nedåt 2000kr. Dela det på 50 pers så är det 40kr per disk. Ska det sedan fraktas vidare inom Sverige....

...

*edit*

Kikade vidare lite. En butik i Schweiz någonstans kan leverera Western Digital 200gb- diskar omedelbart för drygt €103 vilket motsvarar drygt 921kr per disk

Exempel a 50 diskar:

921 x 50 = 46050
1050 x 50 = 52500

En differens på 6450kr totalt och 129kr per disk. Släng på frakt och så kan det kanske bli runt 100kr per disk om många som bor i närheten av varandra beställer.

Länk till butik:

http://www.primedirect.ch/index.asp?NAV1=Komponenten&NAV2=Fes...

länk till den schweiziska motsvarigheten till Buggy:

http://en.toppreise.ch/

**ny edit**

Hitachi Deskstar 160gb/8mb €79, 20 eller 707 svenska. Var vänlig och glöm bort IBMs deathstar, dessa diskar är kvalitet och inget annat! Kan också levereras omedelbart. Finns i samma butik som ovan.

Billigast i Sverige är 775kr enligt Buggy, och då är det Maxtor. Billigaste Hitachi 160gb ligger på 795kr.

Eftersom priset är lägre så kan vi räkna på att fler vill beställa. Då skulle det kunna se ut så här kanske:

70 x 707 = 49490
70 x 795 = 55650

En differens på 6160kr eller 88kr per disk som en del troligen redan räknat ut. Kanske 60kr per disk i förtjänst om 70st beställer en disk var.

tror dock att förtjänsten blir högre om vi väljer större storlekar. Hmm vid närmre koll, det stämmer inte riktigt. Iaf inte i Schweiz. En 250gb WD disk skulle kosta 1341 där och 1450 i Sverige. En skillnad på 109kr, dock kan det vara svårt att hitta köpare då 1000kr per disk verkar vara en magisk gräns för många. Men ta följande exempel:

50 x 1341 = 67050
50 x 1450 = 72500

En differens på 5450kr. En större differens per disk (109kr) men vid dessa volymer så ligger det helt klart nära den förtjänst som görs vid köp av fler mindre diskar.

Alla priser gjorda genom http://en.toppreise.ch/, Forex, Buggy, Komplett, Netonnet och den eminenta kalkylatorn

Permalänk
Medlem

Ett tips låt någon köpa alla hd ni behöver från lidl och skicka på posten, kan man få det billigare?

1499 kr för 250 GB Western Digital hårddisk.

http://www.lidl.se/se/index.nsf/pages/c.o.oow.20041104.p.250_...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H2SO4
Ett tips låt någon köpa alla hd ni behöver från lidl och skicka på posten, kan man få det billigare?

1499 kr för 250 GB Western Digital hårddisk.

http://www.lidl.se/se/index.nsf/pages/c.o.oow.20041104.p.250_...

Dyrt, ja man kan få billigare

Tex
http://shopping.kso.se/oscommerce2/product_info.php?products_...

Vi vill ju ha billiga diskar och inga för 1500:-

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

ska man komma undan och hitta någon billigt ställe att köpa många får man kolla i typ taiwan eller något annat ställe i asien...

Hade en kille som köpte 250gbare där för 1500 förut när dom kosta 3k här hemma...

Så det är där borta man ska leta... några pallar som blivit snodda från fabriken eller nått.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tyvärr så har jag inte tid eller ork kolla efter priser och dyl, men ni som kan avvara lite tid och har intresse får gärna göra det. att köpa in från taiwan lät intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iso-Nisse
ska man komma undan och hitta någon billigt ställe att köpa många får man kolla i typ taiwan eller något annat ställe i asien...

Hade en kille som köpte 250gbare där för 1500 förut när dom kosta 3k här hemma...

Så det är där borta man ska leta... några pallar som blivit snodda från fabriken eller nått.

ja du inte mycket att hänga i granen, skulle inte vilja köpa snodda hårddiskar, tänkt dig om du får hem trasiga diskar, eller att de pajar efter några månader/veckor/dagar? då har du ju ingen garanti.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
ja du inte mycket att hänga i granen, skulle inte vilja köpa snodda hårddiskar, tänkt dig om du får hem trasiga diskar, eller att de pajar efter några månader/veckor/dagar? då har du ju ingen garanti.

Men glhf att hitta billiga diskar då.

jag bara gav det som förslag... är typ det stället man kan leta i...

btw garantin gäller ju fortfarande... i allafall om man köper dom från fabriken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om någon kunde fixa en prislista över diskar som man kan välja imellan så är jag med. Och om det är tillräckligt bra priser och säkerhet så kan jag möjligtvis vara med upp till 5,st diskar.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

det kanske finns något företag som säljer nya hdd i taiwan, kanske alltså.

Permalänk

Är detta för bra för att vara sant?
http://www.hardware55.de/shop/55842c0ca1c2/produkte/artikel_Y...
WD 160GB/8Mb 83 Euro = 740 kr

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

får samma pris i sverige LÄNK

Visa signatur

E

Permalänk
Medlem

okey grabbar, seagate kör ju me 5 års garanti ---> http://info.seagate.com/mk/get/AMER_WARRANTY_0704_JUMP

kanske borde man slå till på deras diskar? när kan man göra beställning? samt hur blir det med betalningsvillkor?

mvh mrhalil

Permalänk

Intresserad av 1 st IDE-disk på 200 GB.
Märke spelar ingen större roll men det är ganska viktigt att den är tyst.

som mrhalil säger så verkar ju seagate ganska intressanta. 5 års garanti är ju inte illa.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vill stressa på men hur går det med sökandet?

Håller med om Seagates hårddiskar. De är även tysta.

Permalänk
Medlem

Lätt att jag är intresserad, men de beror på vad dom kmr o kosta !

Visa signatur

Antec Super Lanboy | Aspire 500W | Msi k8n Neo2 Platinum | AMD64 Winchester 3500+|Zalman 7000b-Alcu|
X800Xt-PE|Corsair XMS3200Xl 2x512Mb 2-2-2-5| Seagate S-ATA 200Gb|Nec Dvd Brännare O LG Dvd Spelare + lysrör|Sleeving kit |fläktar|Mx 510|Koss SB45|fUnc 1030|SuperPi - 31|3dmark 05 - 7896

Permalänk
Medlem

är det ingen som vill söka efter priserna?

Permalänk
Avstängd

men priser för vad?
jag har redan gjort lite, kolla tidigare post. Men att beställa från Asien måste kosta mycket i frakt och jag tror det äter upp förtjänsten

Permalänk
Medlem

Ingen som råkar en distrubitörkontakt?

Permalänk

Jag skulle kunna ta 2st om det blir billigt

Visa signatur

Amd athlon xp 2500+/barton @ 2,4 ghz - 2*512mb Crosair pc3200 - Ati Radeon 9800 - hdd: 880GB - Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Skall ni få igenom ett sånt här gruppköp vill det nästan till att någon startar en firma och att ni kör genom den, kommer ni dragandes med en order på +50 hårddiskar så lär det inte vara helt omöjligt ni kan få konto hos någon distrubitör och därigenom försöka pressa fram ett bra pris.

Att hålla på att jaga nån femtiolapp/hundring känns dock rätt onödigt då strulet vid en eventuell reklamation lätt kommer äta upp en så pass liten vinst.
Kan nästan garantera att ni på en så pass stor order också kommer råka ut för åtminstone ett par diskar som måste rma'as. Inte då bara för att nån disk faktiskt kan vara trasig utan också pga att det med så många slutanvändare alltid kommer finnas någon som själv kommer strula till installationen.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Skall ni få igenom ett sånt här gruppköp vill det nästan till att någon startar en firma och att ni kör genom den, kommer ni dragandes med en order på +50 hårddiskar så lär det inte vara helt omöjligt ni kan få konto hos någon distrubitör och därigenom försöka pressa fram ett bra pris.

Att hålla på att jaga nån femtiolapp/hundring känns dock rätt onödigt då strulet vid en eventuell reklamation lätt kommer äta upp en så pass liten vinst.
Kan nästan garantera att ni på en så pass stor order också kommer råka ut för åtminstone ett par diskar som måste rma'as. Inte då bara för att nån disk faktiskt kan vara trasig utan också pga att det med så många slutanvändare alltid kommer finnas någon som själv kommer strula till installationen.

Kan inte du organisera det här då ? Det känns som om detta kommer att ta evigheter... måste köpa en disk inom 1 vecka.

Permalänk
Inaktiv

Distrubitörer säljer inte till slutkund, endast till återförsäljare, jag skulle dessutom inte tro att en affär på 100st diskar ger någon märkbar rabatt i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Det var just därför jag skrev att någon skulle starta en firma och nej jag är inte intresserad av att köra en sådan här grej.

Sen tycker jag nog att just hårddiskar är en av de saker som är minst lämplig för ett gruppköp just pga de orsaker jag skrev om ovan.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Vilket strul vid reklamation? bara fixa RMA-nummer hos tillverkaren och skicka in den (oftast)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dansken
Distrubitörer säljer inte till slutkund, endast till återförsäljare, jag skulle dessutom inte tro att en affär på 100st diskar ger någon märkbar rabatt i vilket fall.

Nej, 100st diskar är ingen stororder om ni tror det.
Inget under 1000 enheter.
Exempelvis vet jag att om man köpte en eller 100 cd-brännare hos en
distributör så gjorde det 17:-/st på inköpspriset.
För en datorbutik som kränger många är 1700:- på hundra enheter pengar
också, men per styck är den marginell. Så ni som tror att ni kan få en 250GB
flera hundra billigare, glöm det. Finns inga marginaler för sådana rabatter.