Permalänk

Min nybygda router

Då var det dags för mig att bidra med ett litet bygge till detta forum.

Det hela började med att jag skaffade snabbare bredband och att den router jag hade inte klarade av högre throughput än 5,5mbit. Så jag började se mig om efter en annan router med mer prestanda.
Lyckades dock aldrig hitta någon som verkade lovande nog så jag bestämde mig för att sätta ihop en dator och köra m0n0wall på den.
Några krav som jag hade var att datorn skulle vara helt tyst och inte allt för stor. Så det blev till att beställa ett VIA Epia CL6000E Dual LAN och ett 55W nätagg av märket Morex.
Det enda som fattades nu var en bra låda att sätta allt i och där stötte jag på problem. Precis lika svårt som det var att hitta en router som passade mina behov var det att hitta ett chassi för mini-ITX som uppfyllde alla mina krav och samtidigt var snygg nog.
Så jag bestämde mig för att gör en egen.

Nedan följer nu lite bilder på mitt bygge.
Dock inga bilder på innanmätet då jag inte känner för att öppna lådan igen, det är nämligen lite småpilligt att få ihop den igen. Det är riktigt trångt i den.
Yttermåttet på lådan är 21 x 21 x 21cm och innermåttet är 17,4 x 17,4 x 17,4cm.

Framifrån utan blixt:

Snett framifrån:

Vänster sida:

Höger sida:

Baksidan:

Tillsammans med en snusdosa för att jämföra:

Och för er som inte snusar så har jag en bild tillsammans med ett cd-fodral:

Tala nu gärna om vad ni tycker. Ris som ros, allt är välkommet.

Edit:
Lite stavfel mm.

Update 050309:
Nu kommer ett par bilder på innanmätet. Ni får ursäkta att det tagit sån tid men jag har inte tidigare haft någon anledning att skruva isär den.

Det är trångt i den.

Permalänk
Medlem

det var en redig router

Permalänk
Medlem

snyggt bygge

mer teknisk spec tack som typ av hdd och vad du kör för router

min router/webbserver är 100% tyst tack vare boot från Compactflash

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
snyggt bygge

mer teknisk spec tack som typ av hdd och vad du kör för router

min router/webbserver är 100% tyst tack vare boot från Compactflash

OS: m0n0wall
Moderkort: Via Epia VL6000E Dual LAN
Minne: Kingston 128MB DDR PC2100
Nätagg: Morex 55W
HDD: Gammal 250MB hårddisk.

Hårddisken går dock ner i energispaläge 30 sekunder efter att den läst in allt i minnet och spinner upp igen först när jag ska spara några ändringar. Där med helt tyst router.
Har doch haft funderingar på att köra med CF-kort jag oxå. Men iom att hårddisken går ner i energispaläge så känns det som en onödig utgift.

Permalänk

hur hög throughput klarar denna då?

Permalänk
Medlem

trodde du skulle köra monowall - det fungerar väldigt bra på alla mina gamla datorer, även en bärbar p166 med 2 pcmcia kort

adaptern IDE-> CF kostade ~£12.00 inc VAT
på linitx + lite frakt

http://linitx.com/product_info.php?cPath=39&products_id=307

ett gammalt CF kort <32 mb är bra, ofta följde det med 8mb till äldre digitalkameror och det räcker gott

FN kör jag med EISFAIR som webbserver och jag skall lägga till moduler för routing så snart jag får tid

http://undcon2.no-ip.com

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
hur hög throughput klarar denna då?

Jag har nu en throughput på ~78Mbit. Pendlar lite mellan 75 & 80Mbit.

Permalänk
Medlem

hur många datorer har du till den där routern? om 1 varför ha router och om du trunkar upp ethernetporten med en switch så delar ju switchen på bara den porten eller kör du din datorouter till wanporten på routern?

hänger inte med här

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

troligen kopplat

internet - router - switch - datorer

även om man bara har 1 dator är det bra med en router med nat och firewall för extra skydd mot fulheterna på internet

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Tja en dator som står som FW är ju en helt annan sak, en router fördelar ju trafik över olika nät en router slöar ju även ner beroende på hur avancerat den skall kolla i varje paket.

om man både kör routing och FW så tappar man ju fart (farten va ju en av anlednigarna han byggde burken) Kanske skulle va enklare med en dhcp server med FW enbart eftersom han inte har så avancerat nätherarki

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
hur många datorer har du till den där routern? om 1 varför ha router och om du trunkar upp ethernetporten med en switch så delar ju switchen på bara den porten eller kör du din datorouter till wanporten på routern?

hänger inte med här

Jag har 3 datorer bakom och har kopplat precis som UndCon säger.
"internet - router - switch - datorer"

Och vad det gäller hastigheten så tycker iaf jag att en throughput på ~78Mbit är fullt godkänt då min internetuppkoppling inte ens kommer i närheten av det.
Dessutom så är det rätt så skönt att ha en burk som står som brandvägg då det ger extra skydd. Och att den sen har fler funktioner som t.ex. Traffic shapeing är ingen nackdel heller.

Permalänk
Medlem

Vad använde du som fläktskydd till de små fläkthålen? (och det stora på toppen för den delen)

Snyggt bygge, har funderat på att gjort ett liknande och måla det som en tärning

Tjejen min blir kåt av mörkt trä, ska jag skicka över henne?

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

vild gissning

ikea papperskorg...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

the_guru: Är hon snygg?

UndCon: Tyvärr hade du fel denna gång.

Det jag använt som fläktskydd är ett sånt här aluminiumnät. Har sett att det även finns att köpa på diverse bensinmackar.

Permalänk
Medlem

Snygg powerknapp men behövs det verkligen på en router?

Permalänk
Medlem

Ser ju schysst ut!

Kan man få se lite bilder från insidan med?

//jo

Permalänk
Medlem

Var har du köpt den powerknappen? Den var ju ruggigt snygg

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jo
Ser ju schysst ut!

Kan man få se lite bilder från insidan med?

//jo

Och läsa tråden har vi svårt med?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Knappen har jag köpt på Elfa och den kostade 211:- inkl. moms. Finns i färgerna röd, grön och blå.

filiphag: Självklart behövs det en powerknapp. Dels för att det är lite bökigt att öppna lådan när man ska starta den (vilket iofs inte är allt för ofta) men framförallt för att den är så snygg.

jo: Jag kan inte lova några bilder på insidan då den är aningen knepig att få ihop igen då det är så trångt i den. Men om jag öppnar den så lovar jag att det kommer bilder.

Permalänk
Medlem

med wake on lan behövs ingen powerknapp

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

hur kan man kolla hur hög throughput man har ?

Visa signatur

Hem: MSI K8N Neo2 Platinum 54G ][ A64 3200+ @ 9x290 1:1 ][ 2x512MB Corsair 3200XL Samsung TCCD ][ OCZ MODSTREAM 520w ][ Asus 6800GT 430/400 ][

Jobb: P4 3.0Ghz ][ 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExIzteNz
hur kan man kolla hur hög throughput man har ?

Sätt en burk på "wan"-interfacet och en på insidan och så kör du med t.ex iperf. (Åt båda hållen)

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Knappen har jag köpt på Elfa och den kostade 211:- inkl. moms. Finns i färgerna röd, grön och blå.

filiphag: Självklart behövs det en powerknapp. Dels för att det är lite bökigt att öppna lådan när man ska starta den (vilket iofs inte är allt för ofta) men framförallt för att den är så snygg.

jo: Jag kan inte lova några bilder på insidan då den är aningen knepig att få ihop igen då det är så trångt i den. Men om jag öppnar den så lovar jag att det kommer bilder.

Oj! 211kr för en liten knapp. Dyra Elfa! Tror jag skipper det till mitt bygge! :/

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av car2n
Och läsa tråden har vi svårt med?

Va?
Han har väl inga bilder från insidan av lådan? Eller har jag missat nåt?

//jo

Permalänk
Medlem

"Nedan följer nu lite bilder på mitt bygge.
Dock inga bilder på innanmätet då jag inte känner för att öppna lådan igen, det är nämligen lite småpilligt att få ihop den igen. Det är riktigt trångt i den."

Misströsta ej jo, sånt händer även den bästa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jo
Va?
Han har väl inga bilder från insidan av lådan? Eller har jag missat nåt?

//jo

Nu har jag bilder på insidan av lådan. Blev dock bara 2 stycken. Tycker det räcker då det ändå visar allt.
Bilderna har jag lagt till i mitt första inlägg.