Hur installerar jag 2 kopior av xp?

Permalänk

Hur installerar jag 2 kopior av xp?

Det ligger till som så att jag har köpt 2 st S-ATA diskar.
1st Western Digital Raptor 36 GB
1ST Western Digital Caviar 200GB

Dessa har jag kopplat in på S-ATA kanal 3 samt 4.

Jag har en IBM Deskstar 120GXP IDE (Primary Master)uppdelad på 2 partioner.
C: 20GB som XP,spel och program ligger på.
E: 100GB rent lagringsutrymme.

1# kan jag då installera XP på raptorn
2# Starta upp med den nya installationen
3# Kopiera över till raptorn,det som jag vill spara från den gamla XP installationen.
4# Ta bort de 2 gamla partionerna och använda IBM disken som vanligt lagringsutrymme tillsammans med den nya S-ATA 200 giggaren.

20GB partionen är ju C: just nu så hur får jag raptorn att bli C: i slutändan?

Det låter kanske rörigt men hoppas på hjälp

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem

Ja, Men du måste se till att Raptorn är Primary Master. (Så att windows fattar att det är den som du vill boota ifrån) (om det strular kan du plugga ur strömmen till alla andra hårdiskar förutom raptorn. Sen när du har installerat windows sätter du i alla andra diskar.)
#3, #4 - svar ja.

Permalänk

ok,jag kopplade ur den "vanliga/gamla" disken som c: låg på. Körde vanlig xp install från en boot-cd.

När jag nu installerar och skall till att göra den första omstarten så VÄGRAR den.
"error loading operating system"

Jag har spanat runt som bara den och hittar all möjlig info om "MBR" = "Master Boot Record", Active, jag har provat allt möjligt nu.

formaterat o pillat från dos. partition magic 8 med olika funktioner men hur jag än gör så "error loading operating system"

Värdelös skitdisk, jag menar hur svårt kan det va?
Man sitter o löder ihop moderkort som är mer avancerat än något annat men jag kan inte lyckas få in xp på en simpel jekla disk?!

WOOOT?

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Ja, Men du måste se till att Raptorn är Primary Master. (Så att windows fattar att det är den som du vill boota ifrån) (om det strular kan du plugga ur strömmen till alla andra hårdiskar förutom raptorn.

behöver du väll inte alls.
1. du kan inte jumpra en satadisk (eftersom det bara sitter en enhet per kanal)
2. om det hade varit en pata så behöver man inte alls sätta den på pri master, man kan sätta den på vilken kanal man vill och slave eller master. Bara man sätter rätt "first boot device" i bios

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

mjo allt det där har jag provat hur jag än gör så vill den inte.
En ledtråd kan vara att när jag har den gamla disken med windows så får jag ju välja vilket operativ system jag vill starta alltså:

1# Microsoft Windows XP Professional
2# Micrsoft Windows XP Professional

När jag väljer den gamla så bootar windows som vanligt.
När jag väljer den som ligger på S-ATA disken så står det omedelbart "<windows root>/system32/hal.dll is missing or corrupted, reinstall a copy of the file"

Den filen finns redan i system32 mappen på S-ATA disken. Jag har kopierat över den från den gamla installationen ändå och skrivit över men det ger samma medelande. Längre än så här kommer jag inte.

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara så att val #2 inte pekar på rätt disk.
Som du har det nu så är du beroende av C: på din primary master disk för att starta upp. Jag skrev för några dagar sen här ett svar på hur man kan formatera en sådan och lägga till baka nödvändiga filer så windows kan startas.

Det andra alternativet är att i BIOS välja att den ska ha SATA / raid / scsi eller vad ditt bios kallar SATA-kretsen för, sen om du har möjlighet att gå in i ett speciellt bios för SATA-kretsen så välj där vilken av SATA diskarna som ska startas ifrån.
Om du vill vara säker på att windowspartitionen blir kallad C: (vilket jag tycker är helt onödigt) så kan du rycka ur de andra diskarna och installera. Dock så kan du få problem med att windows inte hittar sig, eftersom det kan stå fel i boot.ini ARC-sökvägen.
Då är det åter till problemet som jag anade du har eftersom hal.dll inte hittas rätt...
Det kan bli till manuellt pillande i boot.ini (skriv in flera) för att testa.

Kan du klistra in din nuvarande boot.ini fil här? Den ligger i roten av partitionen som BIOS startar upp datorn via, för dig blir det väl ditt "c:" på primary master. Filen är dold och systemfil (så den döljs av det). Men skriv c:\boot.ini i kör så borde den öppna sig ändå.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Den gamla diskens boot.ini

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Den nya diskens (raptorn) boot.ini

[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Jag har provat att ta bort ALLA diskar utom den nya raptorn jag vill ha windows på. den hittar disken vid installation men "error loading operating system" när jag startar om första gången.

och när jag pluggar in den gamla, så att jag då får två operativ att välja mellan så säger den att hal.dll saknas på raptorn.

Det står något i partition magic när jag skall formatera den till "primary" "this partition crosses the 1024 cylinder boundary and may not be bootable"

I det här läget är disken i "35gb unallocated" och jag har valt NTFS och default cluster size, drive letter D.

Väljer jag däremot "Logical Partition" så står inte det medelandet om "crosses 1024 boundary...."

En annan sak jag upptäckt när jag har raptorn som "Primary" och "Active" är att när jag startar Partition magic från dos med 2 disketter så dyker raptorn upp som "BAD" den är gulfärgad med "Error #110"

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för bootprioritering i BIOS då? I vilken turordning är enheterna alltså?
Får du in SATA först där så ska den starta upp med bara en disk i, fast (iaf om du har flera diskar i) måste pilla lite med rdisk() och ev multi().

Jag vet inte hur det ligger till på ett sådant modernt moderkort, är SATA-kontrollern integrerad i det man kan kalla sydbryggan? I samma som vanliga IDE-portarna.
Skulle den vara i en egen krets osv sitter på PCI-bussen så kan det tänkas att multi() behöver ändrads (den anger vilken kontrollerkrets det handlar om). Men samtidigt står det ju redan multi(0), endera är felet det, eller så är det rätt och du kan testa att höja rdisk(1) till 2 eller 3.

Sådan här ska gå att ordna utan hjälp av partition magic, så kanske inte bry sig för mycket om vad det säger? (nej, jag gillar inte partition magic...)

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Bootprioriteringen är ok och S-ata controllern sitter i sydbryggan. Jag gjorde som så nu att jag gick in i windows med den gamla disken. tog bort partitionen igen, säkert 30 gången.
#Lämnade den som "unallocated"
#Startade up PQ magic via dos
#Nu vart inte disken gulmarkerad med "error 110" samt "BAD"
#Skapade en partition (trots varningen om 1024 cylinder boundary)
#Klickade i en funktion som inte fanns tillgänglig under windows (Allow 64k cluster blaha blaha for nt/2000"xp
#Gjorde den active och VIPS så fungerade det.

Tack så hemskt mycket för visat intresse. Satt verkligen o tryckte F5 på den här tråden i evigheter i hopp om en lösning

Undrar om det var den där "allow 64k..." som gjorde det.hmmm

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1