Permalänk
Hedersmedlem

Alla mina nuvarande Seagate och alla Seagate jag haft, har så länge jag kan minnas haft ökande och höga read error rates. Det är helt normalt. Seagate räknar annorlunda på delar av SMART än t ex WD. Här talar vi 25-30 år eller nåt. Första Seagate jag använde var en av deras första diskar som kom i ProFile som såldes till Apple /// runt 1982-83 eller nåt, men den kollade jag aldrig SMART på om det ens fanns. Använde ett proprietärt Apple-styrkort internt som jag minns det.

Dock ska reallocated sector count inte gå upp och helst vara 0, precis som alla andra HDD-märken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

De här raderna som anger "ERROR" kan inte vara bra - och jämför med andra friska diskar så tickar dessa INTE upp utan är kvar på 0:

ID# ATTRIBUTE_NAME FLAGS VALUE WORST THRESH FAIL RAW_VALUE 1 Raw_Read_Error_Rate POSR-- 082 064 044 - 176998102 ... 7 Seek_Error_Rate POSR-- 100 253 045 - 77806 ... 195 Hardware_ECC_Recovered -O-RC- 011 011 000 - 176998102 ...

Andra som Head_Flying_Hours, Total_LBAs_Written och Total_LBAs_Read är mätvärden som tickar upp och är naturligtvis inte fel - men de heter inte nåt med ERROR eller RECOVERED.

många misstolkar Seagates sätt att hantera detta och blir onödigt oroade av detta - de lägsta 32 bitarna av de 48 bitarna som värdet levereras med kan man strunta. i då det bara räknar upp antal events som sökningar, antal sektorer etc. . Det är alltså i formatet YYYYXXXXXXXX när det är i hexadecimal form där X är uppräkning i antal event (och wrappar till 00000000 när det nått FFFFFFFF) och Y räknar antal inträffade fel.

176998102 decimalt blir 0xA8CC6D6 i hexadecimala värden och det är fortfarande bara 8 värden så är värdet under 32 bitar - dvs det är 0x0000A8CC6D6 och de högsta 16 bitarna fortfarande 0 vilket vilket indikerar att det har inträffat 0 fel

och om man vill, är värdet större än 42894967295 i decimalvärde så har det inträffat en eller flera fel, allt under det är 0 fel.

Detta sätt att räkna på nämnda register har Seagate haft i princip från när det första IDE-diskarna med SMART-värde levererades och inget som de har ändrat på sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

många misstolkar Seagates sätt att hantera detta och blir onödigt oroade av detta - de lägsta 32 bitarna av de 48 bitarna som värdet levereras med kan man strunta.

[...]

är värdet större än 42894967295 i decimalvärde så har det inträffat en eller flera fel, allt under det är 0 fel.

Bra där, "under drygt 4 miljarder är OK" - och det annorlunda sättet att räkna jämfört med andra tillverkare måste ju ha orsakat en del trubbel för Seagate själva under åren med kunder som (liksom jag) oroats och dragit *felaktiga* slutsatser.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har du kollat att du faktiskt har 14 TB då, och att det inte sitter någon konstig firmware imellan som loopar diskarna, ungefär som fejkade SSD:er?

Vet inte riktigt om det finns något färdigt program för det men att skriva en stadigt ökande lista på 64-bitars heltal till disken och läsa tillbaka att man fått förväntat resultat, alternativt skriva slumpmässig data samtidigt som man hashar och sedan läser tillbaka och kollar hash på borde ju kunna avslöja en sån bluff.

Verkligt "bra fråga" och har ju läst om såna där fejkade SSD och USB-minnen som loopar. Att disken "godkänns" av Seagates eget SeaTools 5 och inget av dess tester finner något avvikande är förstås inte "bevis" men skulle sannolikt vara svårt att lura - och en "onödigt hög ambitionsnivå" för filurer då andelen kunder som faktiskt kollar disken med SeaTools torde vara begränsat.

För att övertyga ännu mer kör jag nu en loop som kopierar 550 st 23gb TAR-filer (nästan 14 TB) och sedan "tar tf" på varje kopia - lyckas det utan fel borde ingen fejk-firmware med någon sämre bakomliggande disk kunna finnas där. Enligt iostat skriver den just nu 215 mb/s så skrivningen kommer ta över 18 timmar att slutföra, sen läsningen lika länge till - disken "får hela helgen" på sig att slutföra...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Fast TAR har ingen checksumma så det är ingen säker detektion av fel, möjligen att en fil blev kortare än vad dess header säger.

TAR har heller ingen katalog då metadata inklusive sökvägar och rättigheter för filen ligger som en post precis innan själva datadelen för var fil samt 'ustar' fins som magic word för startpunkter att räkna ifrån för var fil i arkivet - det är den orsaken som gör tar 'räddningsbar' av filerna runt om, för och efter skadan om filen skulle ha gått av på mitten (som bandsallat och en bit av bandet måste kasseras eller förblir oläsbar - TAR = Tape ARchiver och är född ur en miljö med bandmaskiner där bandsallat förekommer och början av band blev oläsbara av slarvig hantering när rullar skulle monteras och avmonteras och tidigt behövde adressera problemet så att man inte förlorade hela arkiv var gång en bandsallat skedde) - det är påfallande få arkivformat som har den 'rescue' kapabiliteten och tex zip-fil räcker det med en enda bitfel eller förlorat en liten bit i början (där katalogen finns) och du kan kasta hela arkivet.

Ett sätt att få tarfilen checkbar är att du använder gzip med ingen kompression och får en crc-summa, eller använder sha1-sum, sha256sum eller blacke2sum om det är installerat på systemet för att få ett hashvärde på filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Fast TAR har ingen checksumma så det är ingen säker detektion av fel, möjligen att en fil blev kortare än vad dess header säger.

TAR har heller ingen katalog då metadata inklusive sökvägar och rättigheter för filen ligger som en post precis innan själva datadelen för var fil samt 'ustar' fins som magic word för startpunkter att räkna ifrån för var fil i arkivet - det är den orsaken som gör tar 'räddningsbar' av filerna runt om, för och efter skadan om filen skulle ha gått av på mitten (som bandsallat och en bit av bandet måste kasseras eller förblir oläsbar - TAR = Tape ARchiver och är född ur en miljö med bandmaskiner där bandsallat förekommer och början av band blev oläsbara av slarvig hantering när rullar skulle monteras och avmonteras och tidigt behövde adressera problemet så att man inte förlorade hela arkiv var gång en bandsallat skedde) - det är påfallande få arkivformat som har den 'rescue' kapabiliteten och tex zip-fil räcker det med en enda bitfel eller förlorat en liten bit i början (där katalogen finns) och du kan kasta hela arkivet.

Ett sätt att få tarfilen checkbar är att du använder gzip med ingen kompression och får en crc-summa, eller använder sha1-sum, sha256sum eller blacke2sum om det är installerat på systemet för att få ett hashvärde på filen.

Ahh, förstås, fast "tar tf fil.tar | tail -1" borde protestera med något till stderr om innehållet inte längre är ett tar-arkiv - inte garanterat ner till sista bitfelet men skulle disken "loopa" på något sätt, lär ju inte fejk-algoritmen ha sån tur att repetitionerna "alignar" på jämn filstorlek alt. att den skulle förstå ext4 och mappa allt till samma kopia av filen?

Nå, skrivningarna verkar ha gått bra, hastigheten sjönk dock successivt från över 200 mb/s i början till nedåt 100 mb/s mot slutet och disken blev 100% fylld. Det är väl "normalt" beroende på inre/yttre del av skivan.

Rutinen börjar om med tar tf på filerna och matar ut sista filnamnet, till synes utan fel till stderr. Så även om det inte är checksumma på hela filen, verkar den kunna "hoppa fil-för-fil" genom arkiven - och initialt hanteras varje fil på knappt 30 sekunder mot som snabbast 2 minuter för skrivningar så "den läser inte hela filen" utan söker förbi - men hade det varit fejkdata så skulle sökningarna högst sannolikt haverera. Om disken varit en ost, kan man kanske säga att "tar tf" kollar att alla hål sitter där de skall, men kollar inte resten av osten vilket ex. sha1sum gör.

Kör därför manuellt sha1sum som ger checksumma "2a3125b1b87e346d641a6423af412fa7488bd4d4" på orginalet på SSD. På åtta olika kopior på disken läser den med över 200 mb/s under 102s i första filerna och strax över 100 mb/s under 216s i sista filen (drygt 3-6 ggr långsammare än "tar tf"). Och puh, även stickproven ger samma checksumma.

Så jag tror faktiskt disken ÄR okej 😊

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Kan det vara en sådan situation?

De skickar en trasig disk(vara) från början (de är medvetna att varan är trasig) inom EU. När man skapar ett reklamations ärende så kan de utan att betala tull få igenom en helt ny vara genom tullen utan att betala skatter och avgifter.

Kryphål i lagen?

Permalänk
Medlem

Tror inte Seagate skulle göra sådant medvetet - det är för mycket jobb och kostar mycket att hantera reklamationsärende, fraktkostnader etc.

det är helt normalt att snurrdisk har ca halva datahastigheten när den läser/skriver i slutet, närmast spindelnavet på disken.

Permalänk
Medlem

Mina diskar brukar gå ner från 200MB/sek till runt 100MB/sekund när man skriver i området runt sista TB.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Tror inte Seagate skulle göra sådant medvetet - det är för mycket jobb och kostar mycket att hantera reklamationsärende, fraktkostnader etc.

det är helt normalt att snurrdisk har ca halva datahastigheten när den läser/skriver i slutet, närmast spindelnavet på disken.

Precix, den "halva hastigheten" tror jag ÄR normal och disken verkar OK så förstod inte riktigt det där friArsenik skrev med trasig disk, reklamation och slippa tull... men isåfall inte Seagate som står för eventuellt fuffens utan någon Kina-leverantör (PX4?) och den häringa firman hddprice / Robertelectronics i England som ju inte ens är EU - men kan det vara något slags Brexit-relaterat kryphål?!?

Fick mailsvar kl 03:05 lördag natt svensk tid, rätt udda för att vara England, mer rimligt "fjärran östern", fast ändå helg... men rimligt i en "mindre verksamhet" vilket de ju är med just nu endast 13 olika diskar i lager...

Sedan jag "hittade" dem på prisjakt verkar nu hddprice.se borta därifrån. Ser dem inte ens bland "erbjudanden utan direktlänk", så nåt fuffens är det väl - eller så vill de inte betala prisjakt för att vara med där.

Summa summarum: just min beställning verkar givit en fullt fungerande NY disk till ett mycket bra pris fraktfritt på 2 veckor. Dock utan Seagate-verify/warranty men där firman (så länge den finns kvar) säger sig ge 5 års egen utbytesgaranti istället för 3 år från tillverkaren.

Stavfäl
Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Skrivet av ErikLtz:

Precix, den "halva hastigheten" tror jag ÄR normal och disken verkar OK så förstod inte riktigt det där friArsenik skrev med trasig disk, reklamation och slippa tull... men isåfall inte Seagate som står för eventuellt fuffens utan någon Kina-leverantör (PX4?) och den häringa firman hddprice / Robertelectronics i England som ju inte ens är EU - men kan det vara något slags Brexit-relaterat kryphål?!?

Fick mailsvar kl 03:05 lördag natt svensk tid, rätt udda för att vara England, mer rimligt "fjärran östern", fast ändå helg... men rimligt i en "mindre verksamhet" vilket de ju är med just nu endast 13 olika diskar i lager...

Sedan jag "hittade" dem på prisjakt verkar nu hddprice.se borta därifrån. Ser dem inte ens bland "erbjudanden utan direktlänk", så nåt fuffens är det väl - eller så vill de inte betala prisjakt för att vara med där.

Summa summarum: just min beställning verkar givit en fullt fungerande NY disk till ett mycket bra pris fraktfritt på 2 veckor. Dock utan Seagate-verify/warranty men där firman (så länge den finns kvar) säger sig ge 5 års egen utbytesgaranti istället för 3 år från tillverkaren.

skulle tippa att det du fått är nån begagnad server disk som rullat tills den nått deras policy för utbyte varesig den uppvisat fel eller inte som sedan av nån i asien nollat smart data värdena på så den ska se oanvänd ut.

eller så är det faktiskt en renoverad disk där seagate nollat smart värdena där läsarm lager m.m. bytts ut och i princip är en ny disk och i stort sett bara data plattorna och chassit som fortfarande är orginalen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

eller så är det faktiskt en renoverad disk där seagate nollat smart värdena där läsarm lager m.m. bytts ut och i princip är en ny disk och i stort sett bara data plattorna och chassit som fortfarande är orginalen.

Om det är en disk som är renoverad av tillverkaren brukar det ju framgå tydligt av etiketten. Jag råkar ha en sådan liggandes, som jag tror jag fick i samband med ett RMA-ärende. På den står det "Seagate Recertified". Tror att typ alla tillverkare är rätt tydliga med sånt.

Däremot så kan ju dessa etiketter kanske bytas ut eller förfalskas av mindre nogräknade säljare...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ErikLtz:

Precix, den "halva hastigheten" tror jag ÄR normal och disken verkar OK så förstod inte riktigt det där friArsenik skrev med trasig disk, reklamation och slippa tull... men isåfall inte Seagate som står för eventuellt fuffens utan någon Kina-leverantör (PX4?) och den häringa firman hddprice / Robertelectronics i England som ju inte ens är EU - men kan det vara något slags Brexit-relaterat kryphål?!?

Fick mailsvar kl 03:05 lördag natt svensk tid, rätt udda för att vara England, mer rimligt "fjärran östern", fast ändå helg... men rimligt i en "mindre verksamhet" vilket de ju är med just nu endast 13 olika diskar i lager...

Sedan jag "hittade" dem på prisjakt verkar nu hddprice.se borta därifrån. Ser dem inte ens bland "erbjudanden utan direktlänk", så nåt fuffens är det väl - eller så vill de inte betala prisjakt för att vara med där.

Summa summarum: just min beställning verkar givit en fullt fungerande NY disk till ett mycket bra pris fraktfritt på 2 veckor. Dock utan Seagate-verify/warranty men där firman (så länge den finns kvar) säger sig ge 5 års egen utbytesgaranti istället för 3 år från tillverkaren.

Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle tippa att det du fått är nån begagnad server disk som rullat tills den nått deras policy för utbyte varesig den uppvisat fel eller inte som sedan av nån i asien nollat smart data värdena på så den ska se oanvänd ut.

eller så är det faktiskt en renoverad disk där seagate nollat smart värdena där läsarm lager m.m. bytts ut och i princip är en ny disk och i stort sett bara data plattorna och chassit som fortfarande är orginalen.

Ja det mest sannolika är en utplockad disk med nollad Smart-data från tidigare serverpark.

Kör ett gäng badblocks-skrivningar över disken och kolla om "reallocated sector count" ökar från noll till något större värde. Då kan man få ett hum om slitagemängd på enheten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja det mest sannolika är en utplockad disk med nollad Smart-data från tidigare serverpark.

Kör ett gäng badblocks-skrivningar över disken och kolla om "reallocated sector count" ökar från noll till något större värde. Då kan man få ett hum om slitagemängd på enheten.

Ahh, jag skrev NY men naturligtvis vet jag inte det - påsen var förseglad men "lite soggy" mot hur nya diskar brukar komma och ingen liten "Silica gel" men inga synliga märken eller så på driven. Nollställa SMART "skall ju inte gå" men med rätt verktyg går det säkert ändå om man är "filurig".

Etikettens tillverkningsdatum är 22JUN2023 om det nu är original-etikett, isåfall "lätt begagnad". Modellen som sådan verkar funnits på marknaden sedan september 2018 så kan vara betydligt äldre med utbytt etikett. Att samtliga större = nyare diskar är klart dyrare på deras webbplats indikerar också att det är "halvgamla" modeller de får ner priset på, för att de inte är helt nya nej. Även deras egenhanterade utbytespolicy i fem år (ej via Seagate i tre år) blir ju "mer logisk" om det inte är nya diskar utan mer eller mindre begagnade med nollställda smart-värden.

Programmet badblocks var redan installerat på servern, men undrar om jag orkar köra en massa fler timmar... har skrivit hela ytan en gång (med tar-filerna), fältet Reallocated_Sector_Ct är fortfarande 0. Tror jag nöjer mig med det och att det nog kanske inte är en NY disk utan typ "inkörd" och priset var ändå okej för det jag behöver den till. Något mer köp lockar trots det, men med vetskap att de nog inte är helt sanningsenliga med "new disk" som de uttryckligen påstår både på webb och faktura.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Skrivet av ErikLtz:

Ahh, jag skrev NY men naturligtvis vet jag inte det - påsen var förseglad men "lite soggy" mot hur nya diskar brukar komma och ingen liten "Silica gel" men inga synliga märken eller så på driven. Nollställa SMART "skall ju inte gå" men med rätt verktyg går det säkert ändå om man är "filurig".

Etikettens tillverkningsdatum är 22JUN2023 om det nu är original-etikett, isåfall "lätt begagnad". Modellen som sådan verkar funnits på marknaden sedan september 2018 så kan vara betydligt äldre med utbytt etikett. Att samtliga större = nyare diskar är klart dyrare på deras webbplats indikerar också att det är "halvgamla" modeller de får ner priset på, för att de inte är helt nya nej. Även deras egenhanterade utbytespolicy i fem år (ej via Seagate i tre år) blir ju "mer logisk" om det inte är nya diskar utan mer eller mindre begagnade med nollställda smart-värden.

Programmet badblocks var redan installerat på servern, men undrar om jag orkar köra en massa fler timmar... har skrivit hela ytan en gång (med tar-filerna), fältet Reallocated_Sector_Ct är fortfarande 0. Tror jag nöjer mig med det och att det nog kanske inte är en NY disk utan typ "inkörd" och priset var ändå okej för det jag behöver den till. Något mer köp lockar trots det, men med vetskap att de nog inte är helt sanningsenliga med "new disk" som de uttryckligen påstår både på webb och faktura.

Självklart går det rensa smart datan.

Man kopplar på sig direkt på chippet som sparar värdena och flashar över alla värden med nollor.

Vissa diskar har t.om dedikerade service pinnar för att kunna komma åt och flasha om/modifiera mjukvaran på kretskortet till disken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ErikLtz:

Ahh, jag skrev NY men naturligtvis vet jag inte det - påsen var förseglad men "lite soggy" mot hur nya diskar brukar komma och ingen liten "Silica gel" men inga synliga märken eller så på driven. Nollställa SMART "skall ju inte gå" men med rätt verktyg går det säkert ändå om man är "filurig".

Etikettens tillverkningsdatum är 22JUN2023 om det nu är original-etikett, isåfall "lätt begagnad". Modellen som sådan verkar funnits på marknaden sedan september 2018 så kan vara betydligt äldre med utbytt etikett. Att samtliga större = nyare diskar är klart dyrare på deras webbplats indikerar också att det är "halvgamla" modeller de får ner priset på, för att de inte är helt nya nej. Även deras egenhanterade utbytespolicy i fem år (ej via Seagate i tre år) blir ju "mer logisk" om det inte är nya diskar utan mer eller mindre begagnade med nollställda smart-värden.

Programmet badblocks var redan installerat på servern, men undrar om jag orkar köra en massa fler timmar... har skrivit hela ytan en gång (med tar-filerna), fältet Reallocated_Sector_Ct är fortfarande 0. Tror jag nöjer mig med det och att det nog kanske inte är en NY disk utan typ "inkörd" och priset var ändå okej för det jag behöver den till. Något mer köp lockar trots det, men med vetskap att de nog inte är helt sanningsenliga med "new disk" som de uttryckligen påstår både på webb och faktura.

Att nolla SMART är inga problem att göra med rätt verktyg. Det gör bla tillverkarna själva vid refurb men även övriga aktörer som säljer vidare.

Är väl inte helt otänkbart att du fått en Kina-disk som använts för Chia-staking eller liknande, låg användning på disken. Etikett går ju fint att printa ut ny om man har rätt verktyg.

Kul att det gick bra. Gick skit för mig när jag köpte en "refurb", då de påstod att diskarna brukade vara ca 3 år gamla och urplockade ur server, min disk var 7 år gammal när jag fick den men med fina nollade SMART-siffror.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att nolla SMART är inga problem att göra med rätt verktyg. Det gör bla tillverkarna själva vid refurb men även övriga aktörer som säljer vidare.

Är väl inte helt otänkbart att du fått en Kina-disk som använts för Chia-staking eller liknande, låg användning på disken. Etikett går ju fint att printa ut ny om man har rätt verktyg.

Kul att det gick bra. Gick skit för mig när jag köpte en "refurb", då de påstod att diskarna brukade vara ca 3 år gamla och urplockade ur server, min disk var 7 år gammal när jag fick den men med fina nollade SMART-siffror.

...hur syntes att den var 7 år gammal? Funkade något serienummer hos tillverkaren...?

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ErikLtz:

...hur syntes att den var 7 år gammal? Funkade något serienummer hos tillverkaren...?

Stod tillverkningsdatum på etiketten på min produkt, notera, ej köpt hos HDDPrice utan via Amazon.
Finns lite mer info i denna tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1693917-hgst-ultrastar...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Wow, fanns en till sån där anonym box med avsändare 4PX i brevlådan idag. Jag hann ju felanmäla disken och de inledde "sin egen RMA" som jag cancel:ade 2 dagar senare - de svarade "It doesn’t matter" men verkar som de redan skickat en till då. Dock med tillverkningsdatum i maj 2021 men till synes "lika fräsch" och nollad SMART. Fungerande RMA-hantering kan man väl säga att de har, även om det nog handlar om "inkörda" diskar.

Skrev nåt tidigare om prisjakt också - men var på Pricerunner jag såg hddprice.se och där finns de kvar - men verkar lite billigare på robertelectronics.com som nog är samma företag (samma IP för webbarna).

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li