Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Tack för svvaret! en relaterad fråga nu då. Kan man bara förlänga med x/x sådär hux flux?

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Tack för svvaret! en relaterad fråga nu då. Kan man bara förlänga med x/x sådär hux flux?

Om man gör samma sak uppe som nere kan man alltid förlänga med vad man finner lämpligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Om man gör samma sak uppe som nere kan man alltid förlänga med vad man finner lämpligt.

Åtminstone så länge x inte är 0...

Permalänk
Medlem

Detta är iof en tankenöt men det kankse ä rätt tråd ändå...

Jag såg följande i en tidning:

Endast 5% väljer rätt kort i följande tankenöt.

Antag att jag har en kortlek där varje kort har en bokstav på ena sidan och en siffra på den andra.
Jag drar 4 kort och påstår att följande regel är sann:

Om ett kort har en vokal på ena sidan, så har den en jämn siffra på den andra sidan.
Korten visar:
U P 6 3

Vilket/vilka kort måste du vända på för att bäst kunna bestämma om regeln är sann eller ej?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loranga
Detta är iof en tankenöt men det kankse ä rätt tråd ändå...

Jag såg följande i en tidning:

Endast 5% väljer rätt kort i följande tankenöt.

Antag att jag har en kortlek där varje kort har en bokstav på ena sidan och en siffra på den andra.
Jag drar 4 kort och påstår att följande regel är sann:

Om ett kort har en vokal på ena sidan, så har den en jämn siffra på den andra sidan.
Korten visar:
U P 6 3

Vilket/vilka kort måste du vända på för att bäst kunna bestämma om regeln är sann eller ej?

"U" och "3" ska vändas, de är de enda som kan falsifiera påståendet. (förutsätter att man inte får dra fler kort från leken)
Vad vinner jag?

Förörvrigt så har jag lite svårt att tro det där med 5%. Rent slumpmässiga gissningar skulle ju ge högre siffror.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
"U" och "3" ska vändas, de är de enda som kan falsifiera påståendet. (förutsätter att man inte får dra fler kort från leken)
Vad vinner jag?

Förörvrigt så har jag lite svårt att tro det där med 5%. Rent slumpmässiga gissningar skulle ju ge högre siffror.

Gissar man hejvilt blir det väl ca 6-8% så 5% borde ju kunna stämma. eller räknade jag helt fel.

Dessutom ska man väl även vända "6" om ska falsifiera det eftersom det ska gömma sig en vokal där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Dessutom ska man väl även vända "6" om ska falsifiera det eftersom det ska gömma sig en vokal där.

Nä. Regeln sa bara att de med vokal skulle ha jämna siffor, inte att de med jämna siffor skulle ha en vokal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nä. Regeln sa bara att de med vokal skulle ha jämna siffor, inte att de med jämna siffor skulle ha en vokal.

mm fel av mig skyller på gårdagens nollemiddag

Permalänk
Medlem

Blir det inte bara U? Regeln säger ingenting om att inte en ojämn siffra kan ha en vokal eller att en konsonant kan ha en jämn siffra.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Blir det inte bara U? Regeln säger ingenting om att inte en ojämn siffra kan ha en vokal eller att en konsonant kan ha en jämn siffra.

Nej, trean måste man vända på också.
Regeln säger visst något om vad som kan dölja sig bakom ojämna siffror, det måste vara konsonanter. Annars finns det kort med vokaler med ojämna siffror.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loranga
Detta är iof en tankenöt men det kankse ä rätt tråd ändå...

Jag såg följande i en tidning:

Endast 5% väljer rätt kort i följande tankenöt.

Antag att jag har en kortlek där varje kort har en bokstav på ena sidan och en siffra på den andra.
Jag drar 4 kort och påstår att följande regel är sann:

Om ett kort har en vokal på ena sidan, så har den en jämn siffra på den andra sidan.
Korten visar:
U P 6 3

Vilket/vilka kort måste du vända på för att bäst kunna bestämma om regeln är sann eller ej?

U och 3, som Haricots sa.
Fast man inte aldrig säga att regeln är sann, bara att den är falsk genom att titta på dessa (om nu inte kortleken består av just 4 kort)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilmarinen
U och 3, som Haricots sa.
Fast man inte aldrig säga att regeln är sann, bara att den är falsk genom att titta på dessa (om nu inte kortleken består av just 4 kort)...

Som all vetenskap då.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga.

Vilken diameter har en regnbåge?

Det känns ibland som den ser väldigt stor ut men ändå går den ner till marken framför träd och dylikt. Det borde finnas någon formel för detta.

Någon?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Har en (för er proffs) enkel liten request. Skulle uppskatta om någon kan dra lite exempel och förklaringar om potenser med negativa exponenter. Gärna lite exempel med allt möjligt inom detta området. Negativa baser behöver ni inte bry er om.

Tack

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Har en (för er proffs) enkel liten request. Skulle uppskatta om någon kan dra lite exempel och förklaringar om potenser med negativa exponenter. Gärna lite exempel med allt möjligt inom detta området. Negativa baser behöver ni inte bry er om.

Tack

Väldigt många fysiska och kemiska konstanter brukar skrivas på detta vis, eftersom det ofta handlar om så ohyggligt små tal.

Ta exempelvis massan av en elektron, som är ungefär 9.11*10^(–31) kg. Detta kan även skrivas 9.11e-31 kg.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Kan ett tal vara exakt? Mina arbetskamrater påstår att det omöjligt kan finnas två lika dana tal och på så sätt faller min teori om hur oändligt stort universum är.

Exempel:

De flesta här inne har säkert hört nån snacka om att just nu i denna sekund finns det oändligt stor möjlighet att det sitter ett antal nördar som ser exakt lika dana ut som vi gör och skriver på ett forum som ser exakt lika dant ut och heter www.sweclockers.com hoppas ni förstår hur jag menar, kanske blev lite luddigt skrivet...

i alla fall, här kommer deras motargument, i och med att två tal inte kan vara exakt lika så kan det inte finnas saker som är exakt lika dana, men om nu ett tal aldrig kan ta slut så borde de väll ändå kunna finnas likadana tal?

1,000...följt av 0 i all oändlighet är väll exakt lika dant som 1,000...följt av 0 i all oändlighet?

om två tal kan slumpas oändligt många gånger skulle det ju bli oändligt många gånger som talen blev samma, om man nu översätter denna matte till universum så skulle detta i mitt huvud betyda universum har slumpats oändligt många gånger, därför är chansen oändligt stor att det finns personer som lever och ser ut på exakt samma sätt som vi gör.

Jag inser nu medans jag skriver denna text att den kanske blir väldigt svårt att tyda vad jag menar, hoppas ni förstår annars är det bara skita fullständigt i mig o fortsätta med eran matte

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Har en (för er proffs) enkel liten request. Skulle uppskatta om någon kan dra lite exempel och förklaringar om potenser med negativa exponenter. Gärna lite exempel med allt möjligt inom detta området. Negativa baser behöver ni inte bry er om.

Tack

Jag är inte proffs, men jag kan åtminstone ge ett litet tips:

Dvs, x^(-2) = 1/(x^2), eller, till exempel x^(-3) = 1/x^3.

Edit: Jag kan rekommendera http://www.purplemath.com/modules/index.htm förresten. Riktigt bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
luddigt skrivet

Bara för att sannolikheten för att två slumpmässigt valda tal med tillräckligt hög precision är lika är liten är det inte omöjligt att så är fallet. För övrigt tror jag din teori faller redan på grundförutsättningen (oändligt många universa); bara för att man skulle kunna tänka sig många variationer av universum behöver det inte finnas fler än ett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Kan ett tal vara exakt? Mina arbetskamrater påstår att det omöjligt kan finnas två lika dana tal och på så sätt faller min teori om hur oändligt stort universum är.

Tal är en abstrakt konstruktion och självklart kan det då finnas två tal som är lika. Tag talen a och b som båda är lika med 1...

Kanske menade dom något i stil med att två mätvärden aldrig kan vara exakt lika eller något liknande..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
om två tal kan slumpas oändligt många gånger skulle det ju bli oändligt många gånger som talen blev samma, om man nu översätter denna matte till universum så skulle detta i mitt huvud betyda universum har slumpats oändligt många gånger, därför är chansen oändligt stor att det finns personer som lever och ser ut på exakt samma sätt som vi gör.

Bara för att du gör något oändligt många gånger gör det inte att det blir oändligt stor sannolikhet att samma sak inträffar två gånger. Om du slumpar mellan ALLA tal så är sannolikheten för varje unikt tal oändligt liten. Antal gånger försöker genomförs gånger sannolikheten att det man letar efter ska hända ger att vi får oändligheten genom oändligheten (inf/inf) vilket inte är definierat. Du vet alltså inte hur sannolikt det är om du inte vet vilken funktion som leder fram till det svåra gränsvärdet.

Och som JesperT säger, om du bara snackar om tal så är det en abstraktion av nått annat. Givetvis kan två tal vara lika!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Så jävla skämmigt, har glömt bort hur man räknar en grej man lärde sig i 3 på grundskolan=(
DÄrför vänder jag mig till swec utan att någon ska håna mig

Hur räknar jag tal som exempelvis 8 1/2, jag vet att man ska tänka hur månag ggr får det plats i 8 och det blir 4. Men när man kommer till mig komplicerade tal som jag inte kan tänka så så behöver jag ett räknesett för att lösa det och det är just det jag har glömt hur man gör. Någon som kan förklara? 8*1=8 8/2?

Fyfan HJÄRNsläpp!!!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt säker på vad du är ute efter, men om det är att räkna med bråk så får du förlänga så båda har samma nämnare och sen förkorta, t.ex.

8*1/2 = 8/1 * 1/2 = (8*2)/(1*2) * 1/2 = 16/2 * 1/2 = (16*1)/(2*2) = 16/4 = (16/4)/(4/4) = 4/1 = 4 (för att ta den långa vägen )

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

"Find a vector equetion and parametric equations of the plane that passes through the given points. "

(3,2,1) , (-1,-1,-1) och (6,0,2)

Om vi ger dem siffror (3,2,1) 1 , (-1,-1,-1) 2 och (6,0,2) 3

Blir det då vector equation (x,y ,z) = 1 + T(2-1) + S(3-1) ?

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Ja, det är ett sätt att skriva planets ekvation.

Det torde vara vad de menar med vektorform.
Vad de sen menar med parameterform antar jag är att de ska skriva upp komponenterna var för sig med parametrar, tex något av typen
x = 1 +4t+5s
y= 4 -t+s
z= 2+6t+4s

(fast med de korrekta sifforna i detta fall)

Förutom dessa sätt att skriva upp ett plans ekvation så finns ju också de kanske vanligaste sättet (kallas normalform om jag minns rätt), nämligen om man skriver upp en relation av typen

ax+by+cz=d, tex 3x+6y-5z=7.

Alla koordingater (x,y,z) som uppfyller en sådan relation är ett plan.
Dock verkar de inte vara intresserade av denna form i just din fråga.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Då gjorde jag nog rätt innan
Fick fram att vektor ekvationen är (x,y ,z) = (3,2,1) + t(-4,-3,-2) + s(3,-2,1)
Då blir parameter ekvationen
x = 3 + (-4)t + 3s
y = 2 + (-3)t + (-2)s
z = 1 + (-2)t + s

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag har en fråga.

Vilken diameter har en regnbåge?

Det känns ibland som den ser väldigt stor ut men ändå går den ner till marken framför träd och dylikt. Det borde finnas någon formel för detta.

Någon?

Hej hej, man kan inte ge regnbågen någon diameter då de inte existerar på någon speciell plats. Den bildas om något i dina ögon.
Vad man dock kan tala om är radien på en regnbåge... den är alltid 42 grader.
Så oavsett hur nära den är utgör den alltid lika stor del av ditt synfält.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Hej hej, man kan inte ge regnbågen någon diameter då de inte existerar på någon speciell plats. Den bildas om något i dina ögon.
Vad man dock kan tala om är radien på en regnbåge... den är alltid 42 grader.
Så oavsett hur nära den är utgör den alltid lika stor del av ditt synfält.

Haricots, har nån snott din användare? För du brukar ha mer koll på dina saker än det där. Inte ett rätt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Haricots, har nån snott din användare? För du brukar ha mer koll på dina saker än det där. Inte ett rätt.

Nädå, har bara inte sovit något i natt.
Men vad är det som är fel?

Permalänk
Medlem

Någon som är haj på programmet mathematica?
Iaf har ett ekvationssystem som är:

x(-5)+y = 23
x*20 + y = 68

Har använt Solve och räknat ut x och y.
Men sedan ska det ritas upp genom Plot. Där får jag lite problem någon som har en aning om hur jag ska gå vidare få att få ut graferna?

Permalänk
Medlem

Ett sjukhus har satt som mål att 90% av alla patienter som anländer till akutmottagningen ska få sin undersökning av läkare påbörjad inom 40 minuter. Patienter som ankommer till akutmottagningen sätts således i kö, och får vänta på läkare till dess att det blir deras tur. Samtidigt har sjukhuset bestämt att läkarens arbete ska utföras med ett jämnt arbetstempo, dvs tiden mellan varje påbörjad patientbehandling ska vara konstant så länge som det finns patienter i kö.

Låt oss nu anta att patienter ankommer till akutmottagningen i ett slumpvis tempo, förslagsvis behandlad som en poissonprocess med intensiteten patienter per timme (låt oss säga 4 patienter per timme). Problemet är nu att bestämma med vilken jämn arbetstakt (tid mellan varje påbörjad patientbehandling) som läkaren måste arbeta för att försäkra att 90% av patienterna får sin behandling påbörjad inom 40 minuter?