Permalänk

HL2 Vs. Doom3

Jag vet ännu en sån där tråd. Dock pågick det en ganske hetsk debatt tidigare på forumet vilket spel som var bäst. Anklagelser flög vilt. Folk kallades för Fanboys osv. Nu skulle det vara intresant att se om det är någon som har ändrat uppfattning eller om alla faktiskt är fanboys.

Jag kanske faller under den kategorin då jag inte har ändrat uppfattning på annan sätt än att Doom3 var mycket sämre än vad jag trodde.

Roligast kanske om bara de som tog del i debatten röstar.

Permalänk
Medlem

HL2 helt klart, men det är väl mer för jag aldrig vart ett fan av DOOM.

Permalänk
Medlem

Trodde HL2 skulle vara bäst och det var den

Permalänk
Medlem

Trodde HL2 skulle vara bättre men Doom 3 gav mig en längre och djupare spelupplevelse.

Permalänk
Medlem

Jag hade väll halvhöga tankar om Doom3. Trodde att det skulle vara ett underhållande, läskigt mördarshooter. Vilket jag även fann det var. HL2 hade jag väldigt höga tankar om, främst pga. att ettan var ett såpass bra spel. Och Spelet levde absolut upp till mina förväntningar.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Trodde Doom 3 skulle vara bättre och det var det. Mycket mer min typ av spel. Intressantare story och bättre genomförd tycker jag.

Men jag säger inte att HL2 var dåligt, bara inte min smak.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

lite svårt att jämföra dom spelen men eftersom jag är en halflifebög så måste ja rösta på hl2

Visa signatur

[i]You have two stamp.One red, one green.
- So ?
- I have chance to go New York. 50-50.
[/i]

Permalänk
Medlem

Trodde HL2 skulle vara bäst och det var den

Permalänk
Medlem

Tyckte inte om Doom3 när det kom, tycker inte om det nu.. Så min röst föll på alternativ 3.

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Avstängd

Vote: Trodde HL2 skulle vara bäst och det var den.

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Trodde Doom 3 skulle vara bättre och det var det. Mycket mer min typ av spel. Intressantare story och bättre genomförd tycker jag.

intressantar story? har doom3 ens någon riktig story?

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Inaktiv

Storyn är något i stil med "Du är på en bas på mars, helvetet invaderar. Döda alla "

Samma som i de tidigare doomspelen.

Permalänk

"Du är i City 17, aliens invaderar. Döda alla."

Same shit diffrent settings.

Själv föredrar jag Doom3, det hade iaf lite PDAs osv.

Permalänk
Medlem

Var finns alternativet "Jag trodde att inget spel skulle slå QuakeWorld, och så blev det" ?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk

Förra året längtade jag livet ur mig efter HL2, Doom3 hade jag gett upp redan då. I år däremot, efter alla förseningar kände jag mig nästan omvänd. Doom3 överraskade med "guld-status" medan HL2 fortsatte att lysa med sin frånvaro. Klart man blev sugen att skjuta vidriga monster i Doom. Jag hade också svinkul med Doom3 i en sisådär två timmar, sedan blev det gradvis tråkigare.

Hoppet stod alltså åter till HL2 som (när det väl släpptes) började lite halvbra, på något sätt verkade det mest som om man ville visa upp den häftiga fysikmotorn. Sedan blir det dock gradvis roligare, jag hoppas att det kan fortsätta så. Längre skoj än Doom3 har det i vilket fall som helst skänkt mig

Dessutom håller jag sourcemotorn som en stark orsak till att rösta HL2 som vinnare, helt enkelt eftersom jag fått intrycket av att den är mycket mer mångsidig och inte alls lika krävande. Utöver det anser jag även att HL2 är snyggare än Doom3 på alla plan (bortsett från ljussättningen).

Permalänk
Medlem

Kanske köper HL2 på hemvägen ikväll, så kommer jag och lägger min röst på det innan jag lägger mig ikväll. Men rätt ska vara rätt, ska prova det först innan jag sågar Doom (igen).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Trodde HL2 skulle vara bäst och det var det

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Tycker båda är ett underbara spel.

Visst lite besviken på att Doom3 var så litet i miljö. Inga nya vapen att leka med direkt. Men Extremt snygga monsterscener.

Half Life 2
Mycket cool start i det hela. Men båten/bilen var tråkigt. Gravitygun gav ju spelet mycket mera möjligheter, Hl2 var inte så snyggt som man trodde

Båda är lika bra

Permalänk
Medlem

Saknar ett alternativ, 'trodde båda skulle vara bra men * var bättre'

så röstar inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte placera min röst..

Doom3 såg jag itne fram emot som spel, jag gillar inte skräck/rysar spel. Däremot såg jag fram emot att se Carmacks nya grafikmotor... Dock måste jag säga att jag var positivt överraskad av spelet, det lilla jag har sett har faktiskt verkat bra. Medans grafikmotorn är strålande, den är helt utan motstånd.

Halflife2 är grymmt kul, det har massvis med brister som spel rescensenterna verkar ha missat. Men det gör inget, för det är kul att spela. Fast man känner att det gärna är för tunn story, samt att sjävla spelstilen är precis som Call of duty osv osv... Men det är som sagt var roligt att spela det, man vill spela... bara lite till..

Summa sumarum tror jag nog doom3 imponerade mest på mig. Grafikmotorn var mer imponerande än jag hade trott samt att spelet var mycket bättre och roligare än jag trodde.

Dock är Halflife2 ett bra spel, lite "jag har gjort dettta förrut" känsla, men det har ju funkat förrut så det funka nu med. Ingen kan heller säga att halflife har fula modeller, dock är inte den motorn lika imponerande, det märks att de har inriktat sig på den marknaden som de tjänar mest pengar på. Gammla datorer med unga användare, det är helt enkelt inte lika snygga texturer på det stora hela.

Permalänk
Medlem

Trodde HL2 skulle vara bäst och det var den

Permalänk
Medlem

Men när du säger så menar du säkert "kulighets" faktorn medans du spelar.

Du tittar kanske inte direkt på grafikmotorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Saknar ett alternativ, 'trodde båda skulle vara bra men * var bättre'

så röstar inte.

Nu var det ju HL2 mot Doom 3 som gällde, klart det inte finns några andra alternativ. Även om du gillade nåt annat spel bättre så gillade du väl nåt av HL2 och Doom 3 bäst?

Jag trodde att HL2 skulle piska Doom 3 och allt annat i spelsammanhang hittills, och så blev det

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

PS, jag saknade detta =(

Permalänk
Avstängd

Åhh vad störigt det heter ett spel och då säger man det spelet.
Men iaf, jag gillade DooM 3 mer men tyvär så vet jag att HL2 kommer hålla längre med alla moddar.

Permalänk

Grafik
Båda är likvärdiga. Doom 3 har en del lågupplösta texturer, likaså HL2.
Vinnare: Oavgjort.

Ljus
Doom 3 har mer dynamiskt ljus. Allt är dynamiskt.
Vinnare: Doom 3.

Ljud
HL2:s ljudeffekter upplever jag som aningen "klena" i vissa fall. Doom 3:s ljud bidrar till en bättre stämning i spelet.
Vinnare: Doom 3.

Fysik
Det mesta rör sig realistiskt i Doom 3, men allt verkar reagera ungefär som pappkartonger. I HL2 kan man påverka vart enda litet rörligt objekt. Mer interaktivt.
Vinnare: HL2.

Vapen
HL2 har något fler, även om Doom 3:s är lite "häftigare". Jag föredrar dock HL2:s, då de är mer varierande och intressanta.
Vinnare: HL2.

Story
Båda spelen har en väldigt spännande story, men HL2:s är lite mer komplex och invecklad, vilket jag tycker är mer intressant.
Vinnare: HL2.

Bandesign och kreativitet
HL2 är mer interaktivt. Doom 3 är lite för enformigt med sina korridorer.
Vinnare: HL2

Spelkänsla
HL2 är lite mer smygarspel där man tar det lugnt och utforskar, medan Doom 3 är mer action där man springer rakt på och skjuter. Jag gillar båda lika mycket.
Vinnare: Oavgjort.

AI
HL2:s fiender verkar något smartare, tycker jag.
Vinnare: HL2

Fiender/monster
Båda spelen har vidriga och skrämmande fiender som är kreativa och välutformade.
Vinnare: Oavgjort.

Slutsats
Doom 3: 2/10
HL2: 5/10

Vinnare: HL2.

Permalänk
Medlem

Enligt mig kan man inte jämföra de två. Man kan jämföra deras grafik och ljud och fysik, men inte själva spelen.

Doom3 var syftat att bli ett skrämsel spel, HL2 skulle vara ett äventyrs FPS. Även om båda är FPS kan man inte jämföra de två.

Fysik så vinner ju helt klart HL2, dock vinner Doom3 med sin revolutionerande grafikmotor. Ljud är faktist oavgjort för min del eftersom HL2 har en del schysst dynamisk ljud och vapenljuden är riktigt sköna. Doom3's ljud är ju helt enkelt fantastisk så jag vet inte.

Jag låter bli att rösta. Saknar en "Båda spelen är bra på deras eget sätt".

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Trodde HL2 skulle vara bäst och det var det, men blev besviken på både HL2 och Doom3.

Permalänk

Trodde Doom3 inte skulle bli så bra, men det blev det... Trodde Half Life 2 skulle bli bra som fan, och det blev det, och mycket mer. Vinnare Half Life 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siffer
Grafik
Båda är likvärdiga. Doom 3 har en del lågupplösta texturer, likaså HL2.
Vinnare: Oavgjort.

Ljus
Doom 3 har mer dynamiskt ljus. Allt är dynamiskt.
Vinnare: Doom 3.

Ljud
HL2:s ljudeffekter upplever jag som aningen "klena" i vissa fall. Doom 3:s ljud bidrar till en bättre stämning i spelet.
Vinnare: Doom 3.

Fysik
Det mesta rör sig realistiskt i Doom 3, men allt verkar reagera ungefär som pappkartonger. I HL2 kan man påverka vart enda litet rörligt objekt. Mer interaktivt.
Vinnare: HL2.

Vapen
HL2 har något fler, även om Doom 3:s är lite "häftigare". Jag föredrar dock HL2:s, då de är mer varierande och intressanta.
Vinnare: HL2.

Story
Båda spelen har en väldigt spännande story, men HL2:s är lite mer komplex och invecklad, vilket jag tycker är mer intressant.
Vinnare: HL2.

Bandesign och kreativitet
HL2 är mer interaktivt. Doom 3 är lite för enformigt med sina korridorer.
Vinnare: HL2

Spelkänsla
HL2 är lite mer smygarspel där man tar det lugnt och utforskar, medan Doom 3 är mer action där man springer rakt på och skjuter. Jag gillar båda lika mycket.
Vinnare: Oavgjort.

AI
HL2:s fiender verkar något smartare, tycker jag.
Vinnare: HL2

Fiender/monster
Båda spelen har vidriga och skrämmande fiender som är kreativa och välutformade.
Vinnare: Oavgjort.

Slutsats
Doom 3: 2/10
HL2: 5/10

Vinnare: HL2.

Mest objektiva oppinionen på länge. Det gillas! Håller förresten fullständing med förutom sista delen Fiender/monster Själv har jag väldigt svårt att bli skrämd eller imponerad av människor, men så fort det handlar om zombier och äckliga grejs då jädrans blir man rädd samtidigt som man vill titta extra noga på dem. Visst finns det ickehumana gubbar i HL2, men dem dominerar definitivt I d3.

Nåväl framtiden kommer att visa vilket spel som håller bäst. Både vad gäller licensering av motorerna samt inte minst hur mod-scenen lyckas använda spelen.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>