Service Pack 2 gör att datorn startar om!

Permalänk
Medlem

Service Pack 2 gör att datorn startar om!

Jag köpte för ett tag sen en Fujitsu-Siemens Amilo M7400 dator. En perfekt bärbar dator i alla avseenden tycker jag. Men, där är ett problem. Så fort jag uppdaterar till SP2 så börjar datorn hänga sig hela tiden. Så fort jag ska skicka något via Icqn eller så fort jag ska göra något som belastar Internet eller grafikkortet så hänger den sig. Får upp en blå ruta som säger att dumpning av det virtuella minnet påbörjats. Sen är det bara till att starta om.

Har varit i kontakt med Fujitsu-Siemens och de säger att jag inte ska uppdatera till SP2 för att deras drivrutiner inte klarar av det. Men anledningen till att jag köpte datorn var för att kunna surfa trådlöst och säkert och så vitte jag vet har det kommit en riktigt fin uppdatering inom trådlösa nätverk i SP2.

Det står på deras hemsida att alltid vara uppdaterad, står till och med i papperna jag fick med datorn att uppdatera datorn direkt efter köp!

Det står inte någonstans på deras hemsida att deras värdelösa datorer inte fungerar med SP2. Ingenstans!

Så vad ska man göra? De säger att drivrutiner till SP2 kanske kommer, de vet inte. Jag har betalt 14 995 för den här skiten och vill inte ha den så länge den inte klarar av att uppdateras mot Windows Update utan att få spel.

Har jag som kund någon rätt att lämna tillbaka datorn? De säger att dom sålt mig en dator, inte Windows. Det är Microsoft som har hand om det och det kan inte dom styra.

Vad ska jag göra? Kan jag göra något? Måste jag stå ut med att Fujitsu-Siemens är totalt värdelösa på sin sak?

Permalänk
Avstängd

kolla in detta: http://www.jsiinc.com/SUBR/tip8600/rh8672.htm & se ifall problemen kan ha med det att göra!

Annars är det generella tipset att kolla vad som anges i loggboken...

Permalänk
Medlem

Det skulle mycket väl kunna vara problemet. Men jag förstår inte riktigt vad de menar. Just nu har jag SP1 och Gv3.sys på datorn.

Ska först installera SP2. Efter det högerklicka på processorn, uppdatera och se till så att den använder Gv3.sys?

Förstår jag det rätt då eller?

Var hittar man loggen?

Permalänk
Avstängd

Hej!

Du skall nog inte tvinga in Gv3.sys utan istället använda dess ersättare.. Intelppm.sys

(The Gv3.sys processor driver is obsolete for Windows XP SP2, and has been replaced by Intelppm.sys)

Under fliken "Drivrutin" så klickar du på knappen "Mer information" för att se vilken drivrutin du använder nu..

Om det är Gv3.sys Då klickar du på Uppdatera drivrutin & väljer uppdatera automatiskt.. (Utan att gå via Windows uppdate)

Då bör den börja söka efter ersättaren

Får du ett val någonstans där du får välja drivis... Välj då "Intelppm.sys"

(Ev. kan du prova att packa upp service packet Med växeln /X om jag inte missminner mej & därifrån söka upp Intelppm.sys.)

Loggen hittar du i loggboken som du startar genom Start \ kör Skriv: eventvwr.msc Tryck enter

Permalänk
Medlem

Så jag ska installera SP2 först då och sen hämta hem den andra saken?

Och hur packar jag upp servicepacket med växeln?

Hoppas verkligen att det här fungerar...

Permalänk
Medlem

Min mor har en sådan bärbar dator som du har. Och det var inget som helst problem att lägga in SP2.

Skulle kunna tänka mig att du behöver nya fräscha drivare till moderkortet, ljudkortet, grafikkortet och nätverkskortena.

Men, du ska inte tanka dom från F-S... Kolla vad du har för hårdvara och tanka hem från deras hemsida...

Har för mig moderkortet är Intels 855 för bärbara (vilket innebär Intel Installation Utility 6.2.1.1001), w-lan nätverkskortet är oxå Intels om jag inte minns fel, vanliga nätverkskortet tror jag var Realtek och ljudet..... du får kolla upp det själv.

Får du inte till det genom att bara installera drivarna så föreslår jag en ren ominstallation av XP där du lägger in drivarna direkt efter SP2-installationen (i den ordning jag nämnde dom här ovanför)

Låt bli att installera allt sånt där lull-lull som F-S vill att man ska installera, som drivare till Touch-grejen... Den kommer att fungera alldeles utmärkt ändå!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mange69
Min mor har en sådan bärbar dator som du har. Och det var inget som helst problem att lägga in SP2.

Skulle kunna tänka mig att du behöver nya fräscha drivare till moderkortet, ljudkortet, grafikkortet och nätverkskortena.

Men, du ska inte tanka dom från F-S... Kolla vad du har för hårdvara och tanka hem från deras hemsida...

Har för mig moderkortet är Intels 855 för bärbara (vilket innebär Intel Installation Utility 6.2.1.1001), w-lan nätverkskortet är oxå Intels om jag inte minns fel, vanliga nätverkskortet tror jag var Realtek och ljudet..... du får kolla upp det själv.

Får du inte till det genom att bara installera drivarna så föreslår jag en ren ominstallation av XP där du lägger in drivarna direkt efter SP2-installationen (i den ordning jag nämnde dom här ovanför)

Låt bli att installera allt sånt där lull-lull som F-S vill att man ska installera, som drivare till Touch-grejen... Den kommer att fungera alldeles utmärkt ändå!!!

Har hittat alla drivrutiner förutom den till processorn. Utan den drivrutinen går processorn på fullt hela tiden vilket gör att batteritiden minskar avsevärt... Vet du var man hittar den skulle det vara perfekt!

Tack...

Permalänk
Medlem

Jag har fått en svart ruta som bara blinkar nåra ggr vid uppstart av datorn me SP2 o sen en del andra småfel så jag sk ta bort o installera om me SP1 när jag har tid..

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk

Vet att det är MÅNGA F-S maskiner som har problem med SP2. (i förhållande till andra tillvärkare).
Klart F-S kommer att komma med nya drivrutiner, och evt också en ny SP2.
Klart dom har sålt dig Windows, inte bara datorn. Det är faktiskt så att F-S också har support på din dator inkl OS'et, detta har inte Microsoft (om du inte betalar då).

Annars så kan du få ett script, som blockerar SP2 ifrån Windows Update om du vill. Så du kan använda SP1, och fortfarande använda Windows Update, utan att ta imot SP2 därifrån. Tills F-S kommer med nya drivrutiner, evt en ny SP.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"