Nvidia nForce4 om 2-4 veckor

Permalänk
Melding Plague

Nvidia nForce4 om 2-4 veckor

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidia nForce4 om 2-4 veckor</b></font> <small class="small">tisdag 30 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/mainboards/display/2004112908505..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att Nvidia nForce4-baserade moderkort kommer att släppas om cirka 2-4 veckor. Det var tidigare sagt att de skulle skeppas och säljas i början av december, men på grund av en liten PCB-designändring på referensdesignen kommer det dröja litet.
<br />
<br />Vissa moderkortstillverkare har redan lanserat (papperslanserat) nForce4-baserade moderkort. MSI visade tidigare upp sitt K8N Diamond byggt med nForce4 SLI-styrkretsar och integrerat Creative SoundBlaster Live!-ljudkrets, men denna produkt kommer inte se likadan ut när den slutligen når butikerna.
<br />
<br />Trots förseningen kommer Nvidia nForce4 troligen bli först att introducera PCI-Express-gränssnittet till Athlon64-plattformen. VIA lanserade sitt K8T890 tidigare i år men har inte lyckats få ut några moderkort till distributörer och återförsäljare och det senaste vi hörde är att de kommer börja dyka upp i början på januari nästa år.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

GJ SLI säger jag bara SLI och Athlon64-plattformen

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Härligt att det kommer ialla fall

Permalänk
Medlem

kommer kosta?

Permalänk
Medlem

asus 1600:-

msi 2000:-

Permalänk

värt att byta???

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

HÄRLIGT

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Inte värt att byta än tycker jag personligen. Många skriker om sli men få verkar tänka på att 2x6800GT går på ungefär 8000kr, sen ska man ha ett bra nätagg till det och för de som inte har det redan kan man räkna med 1000kr-1500kr till. För de som inte redan har en processor räkna med 2500kr till (3500+) samt ett moderkort med sli på 1500kr.

Mycket pengar... jag själv skulle klara mig med ett sli moderkort och ett pci-e graffekort om jag skulle byta eftersom jag har resten men det ger mig ingen större skillnad mot vad jag har nu eftersom jag då skulle köra med ett graffekort. Skulle personligen vänta tills 6800GT går ner kraftigt i pris.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem

Men den eventuella fördröjningen gäller väl alla nforce4-kort, inte bara SLI-korten väl?
MSI kommer ju att släppa sitt K8N NEO4 Platinum utan SLI och det verkar inte vara ett tråkigt kort. En FSB på 370MHz låter ju inte helt fel.

Hade själv hoppats på ett kort innan jul men det kan man väl endast drömma om.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Restless
Inte värt att byta än tycker jag personligen. Många skriker om sli men få verkar tänka på att 2x6800GT går på ungefär 8000kr, sen ska man ha ett bra nätagg till det och för de som inte har det redan kan man räkna med 1000kr-1500kr till. För de som inte redan har en processor räkna med 2500kr till (3500+) samt ett moderkort med sli på 1500kr.

Mycket pengar... jag själv skulle klara mig med ett sli moderkort och ett pci-e graffekort om jag skulle byta eftersom jag har resten men det ger mig ingen större skillnad mot vad jag har nu eftersom jag då skulle köra med ett graffekort. Skulle personligen vänta tills 6800GT går ner kraftigt i pris.

Men det är väl inte så många som planerar att byta ut moderkort, processor, grafikkort, nätaggregat m.m. i sin nuvarande dator? I alla fall jag planerar att ha SLI i en *ny* dator.

Blev förresten positivt överraskad av de fina priserna på SLI-moderkorten. Hade faktiskt väntat mig priser på 2500 kr.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik
Men den eventuella fördröjningen gäller väl alla nforce4-kort, inte bara SLI-korten väl?
MSI kommer ju att släppa sitt K8N NEO4 Platinum utan SLI och det verkar inte vara ett tråkigt kort. En FSB på 370MHz låter ju inte helt fel.

Hade själv hoppats på ett kort innan jul men det kan man väl endast drömma om.

Ser bra ut det där!

Komplett har ju MSI K8N NEO4 Platinum som 2004-12-11 (Preliminärt) och Fredrik på overclockers.se har sagt: "Inget nytt än om levtider men jag jagar i europa just nu för att hinna få många innan jul, jag kommer ta in både Sli och ultra"

Hoppet lever

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f#ect
asus 1600:-

msi 2000:-

MSI dyrare än ASUS?

Permalänk
Medlem

Bra att det börjar röra på sig, och när det släpps så kommer jag vara en av dom som inhandlar ett Socket 939 Nforce4 moderkort tillsammans med en Winchester 3500+. Hoppas bara att mitt nuvarande minne kommer att fungera får då blir det roligt.

Datorn i sign blir sekundära datorn, ok inte hela utrustningen med en stor del av den i alla fall.

Asus A8N-SLI Deluxe nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N-SLIDLX

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Undrar vilket moderkort som kommer röja mest i början av gäller OC?

Permalänk
Medlem

härligt att SLI-moderkorten ska börja dyka upp, men när tusan kommer det vettiga SLI-kompatibla grafikkort att köpa?
Det enda som tycks finnas är 6600 GT, som bäst i Golden Sample-utförande, och två såna kostar lika mycket som ett bra 6800-Ultra (med AGP)...
och att då köpa två sådana och sedan byta ut BÄGGE om man vill uppgradera, känns lite bortkastat =P

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303748&cks=PRL

man få hoppas dom kommer datumet som står

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G0ttfr1d
härligt att SLI-moderkorten ska börja dyka upp, men när tusan kommer det vettiga SLI-kompatibla grafikkort att köpa?
Det enda som tycks finnas är 6600 GT, som bäst i Golden Sample-utförande, och två såna kostar lika mycket som ett bra 6800-Ultra (med AGP)...
och att då köpa två sådana och sedan byta ut BÄGGE om man vill uppgradera, känns lite bortkastat =P

Det finns väl redan gf6800GT PCI-E? Åtminstonde läste jag att någon beställt det i en annan tråd?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
MSI dyrare än ASUS?

Har det inte alltid varit så?

MSI är ju och kommer förmodligen alltid att vara den tillverkare som tillverkar de stabilaste korten till AMD.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

En uppgradering av burken kommer allt närmare. Snart behöver man inte vänta mer

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Har det inte alltid varit så?

MSI är ju och kommer förmodligen alltid att vara den tillverkare som tillverkar de stabilaste korten till AMD.

Näh ASUS brukar vara dyrare, samma sak med grafikkort. Tycker inte MSI varit ngn överklockar kung förrän Platinum korten kom (vet itne om det var det du menade med stabilitet). Innan dess hade ASUS och ABIT tronen tycker jag.

Jag tycker att det är att nForce4 Ultra från MSI är för dyrt, särskilt när man får ett SLI från ASUS för samma pris.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Äntligen börjar det närma sig. Nu gäller det bara att tillverkarna också kommer ut med sina 6800 Ultra och GT i PCI-E. Sen är jag helt ointresserad av SLI pga en mängd skäl. Det blir istället ASUS Ultra + 6800 Ultra PCI-E eller X850XT.

Permalänk

DFI-SLI all the way!

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Näh ASUS brukar vara dyrare, samma sak med grafikkort. Tycker inte MSI varit ngn överklockar kung förrän Platinum korten kom (vet itne om det var det du menade med stabilitet). Innan dess hade ASUS och ABIT tronen tycker jag.

Jag tycker att det är att nForce4 Ultra från MSI är för dyrt, särskilt när man får ett SLI från ASUS för samma pris.

Det är ju klart att jag inte menade överklockning då jag tycker att det är det minst viktiga mellan stabilitet och överklockning.

Asus gör ju billiga och stabilare än Abit men de slår inte MSI på moderkort.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

LSD

Frågan är om jag själv vågar inhandla ett moderkort från MSI, speciellt efter den dåliga kvaliten? det är på moderkort serien jag använder "sign"
Och då menar jag kondensatorn som avger ett frekvent ljud beroende på belastning, och det är många som har detta om inte alla?
Samt den passiva flänsen på bryggan, finns en tunt hölje med msi märke den verkar inte ens sitta fast ordentligt på alla. Jag och många andra har fått klämt fast den så att den ska sluta vibrera.

Jag har alltid gillat MSI, men efter detta har jag nu blevit lite rädd för att deras framtida produkter ska vara samma.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
LSD

Frågan är om jag själv vågar inhandla ett moderkort från MSI, speciellt efter den dåliga kvaliten? det är på moderkort serien jag använder "sign"
Och då menar jag kondensatorn som avger ett frekvent ljud beroende på belastning, och det är många som har detta om inte alla?
Samt den passiva flänsen på bryggan, finns en tunt hölje med msi märke den verkar inte ens sitta fast ordentligt på alla. Jag och många andra har fått klämt fast den så att den ska sluta vibrera.

Jag har alltid gillat MSI, men efter detta har jag nu blevit lite rädd för att deras framtida produkter ska vara samma.

Wow ännu ett exempel på att såfort det inte står Abit på kortet så får de aldrig göra misstag.

Fan filk är ju fanatiska på Abit saker fast de har gjort mest skit av alla.. Det är ju synd att MSI pressat ut kortet innan de fixat alla fel men genom åren har de haft bästa kvalité i prisklassen.

Gigabyte är ju lite mer men de kostar ju därefter men också Chaintech är ju dyra men inte har de bra kvalité för det.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

jag köper nog ett msi tycker det hade bra layout
på sitt NEO4 ultra sen skulle inte ett X850 sitta fel borde komma nå tester på det snart

här är ett test på det föresten http://www.tbreak.com/reviews/article.php?id=339

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk

Kan någon vänlig person berätta vilken skillnad det är på nforce4 och
nforce 3 ? Det dyker upp så jädrans mycket chipset så man hinner inte med.

Samt om det finns någon som vet om Amd Athlon 64 3500+ har
dual channel i sin minnes hantering ?

Amd,s hemsida är ju omöjlig att hitta på.
Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hallstahammar
Kan någon vänlig person berätta vilken skillnad det är på nforce4 och
nforce 3 ? Det dyker upp så jädrans mycket chipset så man hinner inte med.

Samt om det finns någon som vet om Amd Athlon 64 3500+ har
dual channel i sin minnes hantering ?

Amd,s hemsida är ju omöjlig att hitta på.
Mvh. /LEE Cordon Bleu

Den största skillnaden är att nForec4 stödjer PCI-Express - vilket betyder att det inte kommer finnas några AGP-portar på några av nForce4-korten. Sedan har sydbryggan uppdaterats med stöd för SerialATA-300 och lite annat lull-lull.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

LSD

Vill bara påpeka att jag har aldrig haft ett moderkort från Abit, så vart hamnat ditt påstående nu någonstans?

Moderkortet jag använder nu är ett Msi, moderkortet före detta var från Msi. Moderkortet som sitter i en annan dator här är ifrån Msi. Förra datorn som var här hade moderkort från Msi.

Tidigare hade jag ett Gigabyte som var väldigt bra anser jag speciellt med dubbla bios.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

LSD jag säger ändå att ASUS oftast haft dyrare kort än MSI

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|