Ta bort menyer i Firefox?

Permalänk
Medlem

Ta bort menyer i Firefox?

Kan man ta bort menyer i Firefox? De jag vill ta bort är "Gå till" och "Hjälp" som bara är ivägen.

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk

Compact Menu tar bort alla och lägger de under en ikon

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem

Det är nog inte vad jag söker. Läste mycket här på sweclockers om hur bra Firefox var och att det gick och ställa in allt inklusive utseende precis som man ville, var det bara skitsnack?

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

https://update.mozilla.org/extensions/

Känner inte till något, men leta lite där så hittar du säkert något.

Permalänk
Medlem

Lägg till följande i filen userChrome.css

menu[label="Go"], menu[label="Help"] { display: none !important; }

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk
Medlem

Humm, userchrome.css, var ska den ligga, alt. var hittar man den, eller har jag missförstått nåt?..

Permalänk
Inaktiv

För att ta bort menyer så är det lättast med Compact Menu, vill du bara ändra på knappar och sånt så är det, Högerklicka->Customize som gäller. :>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
Humm, userchrome.css, var ska den ligga, alt. var hittar man den, eller har jag missförstått nåt?..

Den ska ligga under chrome mappen i din profil. Det finns normalt en exempel fil ”userChrome-example.css”, men det är bara att skapa en tom fil och döpa den till userChrome.css.

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk
Medlem

Jennia

Tack för hjäpen. Ska sökvägen vara ungefär såhär till där filen ska ligga:
C:\Documents and Settings\[användarnamn]\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\[profilnamn]\chrome ?

Jag skapade en sån fil där iallafall med innehållet som du skrev ovan men inget hände, så jag måste ha gjort något fel.

Edit: Det gick visst bra med Compact Menu, eromerolods förklaring lurade mig lite bara.

Edit2: Ny fråga, tar den här istället för en ny tråd.

Om man klickar på adressfältet så att hela adressen blir markerad så kan man inte klicka igen för att direkt markera bara en del av adressen. Först måste man klicka bort markeringen, går det att ändra?

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

Sök efter det på google, översta träffen tror jag det var som jag hittade det på.

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk

Installerade Compact Menu men "Gå till" försvinner inte hur jag än försöker bocka bort den o starta om Firefox

Permalänk
Medlem

Högerklicka på knappen "Gå till" och välj Anpassa. Ett fönster kommer upp där du kan välja vad som ska vara i verktygsfältet. Nu drar du bara "Gå till"-knappen till fönstret så försvinner den från verktygsfältet.

Permalänk

Gör som Jennia föreslog så slipper ni allt vad extensions heter. Det har fungerat utmärkt på alla versioner av Firefox som jag har använt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tallen
Jag skapade en sån fil där iallafall med innehållet som du skrev ovan men inget hände, så jag måste ha gjort något fel.

Oj, du har naturligtvis en svensk version... Då får du ändra ”Go” till ”Gå till” och ”Help” till ”Hjälp”. Sen måste du spara filen som UTF-8 för att det ska funka.

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk
Medlem

Ja, jag har en svensk version. Dumt av mig att inte kunna tänka själv på vilket språk det var.

Vad är UTF-8? Ska filen inte heta userChrome.css? Inte för det spelar så stor roll längre eftersom det fungerade med en exstension men kan väl vara kul att reda ut ändå.

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

Det är å,ä,ö som ställer till det. Med UTF-8 menar jag att userChrome.css ska använda ”tecken kodningen” UTF-8 istället för ANSI. Om du använder notepad finns alternativet ”Kodning” längst ner i ”Spara som”-dialogrutan.

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk
Medlem

Ok, tack för hjälpen.

Visa signatur

AMD 64 3200+