Sid Meiers Pirates!

Permalänk
Medlem

Sid Meiers Pirates!

Nå?!
Spelet lanserades idag i Sverige och det kan väl inte bara vara jag som hängt på låset, hur är spelet ni som hunnit spela det?
Dör av längtan tills jag kommer hem och får installera uppföljaren till ett av de spel som jag tagit till mig mest!
Köpte Collectors Edition, blir att bära t-shirten under morgondagens pokerkväll

Jag är mest nyfiken på om det fortsatt är lika anti-linjärt som den första upplagan var.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag förstår har de inte gjort alltför mycket ändringar i förhållande till originalet (borträknat bättre grafik, ljud, animationer m.m självfallet)
Men det är klart, varför ändra på ett vinnande koncept?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

jag tycker spelet var riktigt kasst. vart så jävla besviken. fäktningen var ju ett skämt och båt styrningrn k´lika trist. nej jag känner mig jävligt blåst

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är hur roligt som helst.. lattjade på direkt men då efter ca 40år eller vad de är så slutar man som pirat typ... hittade alla utom en i familjen iaf å så dödade alla utom piraten som är värst av dom alla... iaf.. men jag säger bra spel.. jag fastnade då, Ska lira och börja om på en ny omgång.

Permalänk
Medlem

Själva spelet är väl rätt skoj egentligen, men det är tyvärr helt enkelt för litet och begränsat för att hålla nån längre tid. De har utvecklat originalet för lite, folk förväntar sig större spel nu än förr.

Har inte spelat mer än ca 5-6 timmar men börjar redan kännas enformigt, känns som jag redan har gjort och utforskat det mesta.

Permalänk
Medlem

Ni får spela längre, jag har lirat en bra stund och kommit upp till nån kaptens grad som jag inte kan komma på vad det heter. Men nu är det faktiskt svårt att vinna en svärdsfight och att dansa är det svåraste jag vart med om. Men det är faktiskt lite segt med att det inte är särskilt stor variation på spelet, det enda som jag inte gjort hittils är att ta över en stad, pga att det laggar som fan för mig när jag gör det.

Permalänk

Var väl kul (i ett par timmar) men ack så enformigt, dessutom allderles för lätt (undantaget dansbiten, själv lyckades jag bara när jag hade hela jetsettet med hattar skor och krimskrams). Svärdsfighterna är väl rätt kul ibörjan men är egentligen ett skämt då det bäst lönar sig att vispa runt frenetiskt med värjan, köra defensivt verkar inte vara nån ide tyvärr.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Jag lovar att om du fortsätter en stund till så är det inte så enkelt att fäktas, vad har du för kapens rank? Jag är på swachbuckler lr vad det heter och det börjar bli en aning svårt nu.

Permalänk

Jadu, testade att köra på svåraste (kommer inte ihåg vad det heter) och attackerade värsta biffpiraten med mina 40 mot hans 150 crew, och ja, visst var det lite svårare, men det gick ändå utan större problem, gällar bara att man varierar slagen lite...

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

spelet äger totalt! pirates collectors edition! <--- sömn skadad:D

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem

Tycker liret är skitkul, det var lite segt i början men nu när man har fått ett rykte och annat så rockar det.

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

Har nu spelar Pirates! i snart två dygn, jag är helt fast. Anledningen är nog den att spelet är ganska likt sin föregångare och är således inte ett helt nytt spel.
Det jag gillar mest är frihetskänslan, att man i princip helt själv kan välja hur man disponerar sina 20-30 år av piratverksamhet.
En av de största förbättringarn är att man nu inte känner sig lika ensam i spelvärlden i och med att man ser de andra skeppen på kartan, tidigare kunde man känna sig riktigt ensam ibland. Vidare är jag förtjust i att det finns mer sidouppdrag i den här versionen.

Vissa nackdelar finns, bl.a. hade jag önskat en lite mer avancerad handel, inte lika avancerad som i Port Royale men åt det hållet. Tycker också att dansandet med guvenörsdöttrarna blir lite tjatiga i längden.

Kommer nog spela Pirates! är par veckor för att sedan tycka att det blir lite för tjatigt, men det fina med Pirates! är att jag kommer kunna plocka fram det om ett halvår och vara lika fast i en månad igen.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem

Nån som har en länk vart man kan köpa det i sverige för en hyffsad penning ?

Visa signatur

You're not your job. You're not how much money you have in the bank. You're not the car you drive. You're not the contents of your wallet. You're not your fucking khakis. You're the all-singing, all-dancing crap of the world. -Tyler Durden "Fight Club"

Permalänk
Medlem

Riktigt skoj spel, har aldrig spelat originalet, så jag kan inte jämföra med det. Men jag tycker att det är ett utomordentligt spel. Har spelat sedan i fredags ungefär.

Fiffigt det där med att man kan byta svårighetsgrad mitt i spelet, då blir det aldrig för lätt eller svårt. Själv så har jag roat mig med att dra med mig ca 450 man i mina båtar för att sedan attackera varje stad jag passerar. Grymt skoj

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grunfar
Nån som har en länk vart man kan köpa det i sverige för en hyffsad penning ?

Webhallen har det för 399 kr eller 595 kr för Collector's Edition, http://www.webhallen.com/list_group.php?avd=1&group=307 . En liten varning bara, de skriver "(DVD)" efter Collector's Edition men i själva verket är det bara en bonusskiva som är DVD, själva spelet kommer trist nog fortfarande på 2 CD-skivor.

Permalänk

Vilken grym grafik, ser det så här trevligt ut på många ställen i spelet?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

En liten fråga: Hur anfaller man en stad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hg
En liten fråga: Hur anfaller man en stad?

Om du inte är kompis med den staden eller landet som har den kolonin så blir du beskjuten när du kommer och får då det som alternativ.
Det kan tänkas att du kan attackera alla städer ändå, men det vet jag i så fall inte riktigt hur.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Om du inte är kompis med den staden eller landet som har den kolonin så blir du beskjuten när du kommer och får då det som alternativ.
Det kan tänkas att du kan attackera alla städer ändå, men det vet jag i så fall inte riktigt hur.

Man kan även anfalla städer genom att gå i land och gå till fots in i staden.

Permalänk
Medlem

Blir lite enformigt tycker jag nog, fast det är väldigt kul och väldigt vackert!

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Om du inte är kompis med den staden eller landet som har den kolonin så blir du beskjuten när du kommer och får då det som alternativ.
Det kan tänkas att du kan attackera alla städer ändå, men det vet jag i så fall inte riktigt hur.

Men jag har ju sänkt åtminstone 20 spanska skepp, men ändå är de hur glada som helst åt att se mig....

Nahoj: Jag har prövat det, men det ända som hände var att jag kom in i staden på samma sätt som om jag hade kört in där med skeppet...

Permalänk
Medlem

Usch vilken besvikelse, blir repetetivt efter 2 minuter. Hade högre förväntningar på Pirates!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freknemuff
jag tycker spelet var riktigt kasst. vart så jävla besviken. fäktningen var ju ett skämt och båt styrningrn k´lika trist. nej jag känner mig jävligt blåst

ehm,spela spelet ett tag och ta sen "divide plunder" så får du allternativet att välja "journyman captain" osv osv...detta är svårigheterna,ju mer du erövrar och spelar desto svårare blir det.
ta tex när man ska dansa på den där balen,har man på "aprentice captain" så får man se åt vilket håll man ska dansa åt,men avancerar man upp till "journyman captain" tex så ser man ej det,likaså i fäktnings striderna,man ser ej vart fienden kommer att slå + att dom fäktas mycket bättre och snabbare.
sen så blir båt striderna också lite kämpigare ju högre man avancerar,AI tar mer initiativ osv.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
ehm,spela spelet ett tag och ta sen "divide plunder" så får du allternativet att välja "journyman captain" osv osv...detta är svårigheterna,ju mer du erövrar och spelar desto svårare blir det.
ta tex när man ska dansa på den där balen,har man på "aprentice captain" så får man se åt vilket håll man ska dansa åt,men avancerar man upp till "journyman captain" tex så ser man ej det,likaså i fäktnings striderna,man ser ej vart fienden kommer att slå + att dom fäktas mycket bättre och snabbare.
sen så blir båt striderna också lite kämpigare ju högre man avancerar,AI tar mer initiativ osv.

Hmm, jag märkte det, fan vad det blev svårt att dansa nu mitt i allt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Usch vilken besvikelse, blir repetetivt efter 2 minuter. Hade högre förväntningar på Pirates!

2 min?
jisses,du kan inte ha nått tålamod du(inge elakt menat).
försök att spela så pass länge så att du får ett uppdrag iaf,dvs köra lite bounty hunt på vissa pirater osv....handla nått,erövra större skepp och få mer kanoner på båten samtidigt som du får mer gubbar,sök efter familje medlemmar,ge det en chans iaf:)
på 2 minuter så hinner man ju bara segla en bit och sen möta ett skepp som kanske skjuter ner en pga att man har sån liten båt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Tror att han överdrev en smula

En annan positiv sak jag kom på är att skattkartorna blivit svårare att tyda, redan på C64-versionen var det barnsligt enkelt att lista ut var skatten via skattkartan. Gillar att man nu måste vägledas via landmärken (träd, ruiner etc).

Förresten, hur är det med reven i nya Pirates? Har bara seglat med mina Sloop's (som i ursprungliga Pirates tillsammans med Pinnacle var de enda skeppen som kunde segla genom rev utan att ta skada), det enda jag hittills märkt att jag ska akta mig för är de klippor som finns lite varstans runt öar och fast mark, men de finns inte alls i samma utsträckning som reven i gamla Pirates.
Se screen från Amiga-versionen:
http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/szakdolg/katona/image/ami...

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem

Finns det nåt skepp med fler kanoner än 40? Jag fick det efter ca 30 min spelande, kan ha 400 man på båten och har 8 uppgraderingar på det. Riktigt fint skepp, men hade vart kul med ett nytt med ca 100 kanoner på ^^.

Permalänk
Medlem

Nej, 40 är det största antalet kanoner man kan ha. Du får hoppas att nån kommer med en mod för fler kanoner. Tycker mest att de stora skeppen är jobbiga, även fullt uppgraderade är de inte särskilt snabba i vändningarna och tar ju då en del stryk i strider. Med mindre skepp brukar jag inte ha några problem att undvika de flesta fiende-salvorna.

Reven kan vara lite jobbiga emellanåt, särskilt om man har en egen liten flotta med sig. Ain är inte särskilt vass på att undvika rev då, utan seglar glatt över dem för att hålla rätt position till flaggskeppet. AIn lyckades få ett av mina skepp (helt reparerat) ner till ~80% hull damage på ett enda rev...

Permalänk

jasså=/
jag har ett skepp som kan ha 47 kanoner och 400 man...."ship of the line" heter den.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer