VGA till USB-adapter?

Permalänk
Melding Plague

VGA till USB-adapter?

<font style="font-size: 10pt"><b>VGA till USB-adapter?</b></font> <small class="small">tisdag 14 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.overclockers.com.au/article.php?id=334086" target="_blank" >Overclockers Australia</a> har skrivit en intressant recension på ett mycket intressant USB-tillbehör från tillverkaren Sitecom. Det är en adapter som konverterar VGA-signaler från datorn till USB-format så att man kan ansluta en extra bildskärm till datorn - via USB-porten!<br /><br />"<I>Ahh, USB. Is there anything it can't do? From networking and storage to TV tuners and even desktop Christmas trees, it seems USB is truly living up to the U for Universal in its name. However, there are some tasks that we assume remain beyond USB's hot-pluggable reach - which is why I was surprised to see this gadget on a recent mailout from PC goodies distributor Anyware. "You can connect a PC monitor to your USB port", it explained - a claim that I felt had to be investigated.</I>"<br /><br />Läs recensionen hos <a href="http://www.overclockers.com.au/article.php?id=334086" target="_blank" >Overclockers Australia</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hatar visserligen folk som säger att nyheter är gamla, men finns det inte redan ett tillbehör som gör precis detta men som kom ut för 1-2 år sedan? Fast jag kanske minns fel.

Edit: Hittade det, dock var det inte 1-2 år sen utan 6 månader sen, postat av Herman den 7:e Juni

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Jag säger då det... Kan man verkligen ha USB till ALLT, vilket jag tycker är förbannat bra.
USB äger!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo det verkar inte finnas så mycket man inte kan använda det till, jag kan inte komma på något så här på rak arm

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Jo det verkar inte finnas så mycket man inte kan använda det till, jag kan inte komma på något så här på rak arm

Vad sägs om en kaffekoppsvärmare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad sägs om att den där produkten verkar helt värdelös? Max man kan köra är 1024. Chippet i dosan är så slött så att musen hackar. Yes, skitvärt - riktigt must have.

Trots de för mig iallafall, helt enorma nackdelarna så kanske den här produkten blir populär och de vidarutvecklar den så att det kommer bättre usb -> vga adaptrar i framtiden.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MisterBister
Vad sägs om en kaffekoppsvärmare?

Jo, det finns faktiskt :). Denna tex

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

och så köper man en massa pci kort med usb i och massa sånna och några skärmar så har man ett stort skrivbord

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yargnitz
Jo, det finns faktiskt :).

Jo, jag vet ;).

Andron: varför inte bygga värsta ställningen och ha 10st plattskärmar upphängda a-la matrix och så fort telefonen ringer svarar man "Teknikern" =P.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MisterBister
Vad sägs om en kaffekoppsvärmare?

http://www.coolstuff.se/p130/USBKoppvarmare.html bästa saken någonsin

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Vad sägs om att den där produkten verkar helt värdelös? Max man kan köra är 1024. Chippet i dosan är så slött så att musen hackar. Yes, skitvärt - riktigt must have.

Om du läser det som står så ser du att det är USB 2.0 som begränsar (Enligt manualen).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Vad sägs om att den där produkten verkar helt värdelös? Max man kan köra är 1024. Chippet i dosan är så slött så att musen hackar. Yes, skitvärt - riktigt must have.

Trots de för mig iallafall, helt enorma nackdelarna så kanske den här produkten blir populär och de vidarutvecklar den så att det kommer bättre usb -> vga adaptrar i framtiden.

Beror knappast på chippet i dosan, det är USB-bussen som inte räcker till. USB2 har en teoretisk bandbredd på 480 Mbit/s (i praktiken en hel del mindre) vilket är 60 MB/s, jämför med en PCI-buss som har en bandbredd på 132 MB/s. Om man uppdaterar hela bildytan (upplösning 1024x768x16) 60 ggr per sekund (t.ex. en filmuppspelning) så krävs en bandbredd på 90 MB/s vilket är långt över den bandbredd som USB2 klarar av.

Antar att om produkten fanns för FireWire 800 så skulle den klara sig lika bra som de flesta PCI-grafikkort.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar vara en bra sak för en själv när man tex ska felsöka. Eller om man inte vill krångla inne i datorn för att tillfälligt testa en extra skärm.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Beror knappast på chippet i dosan, det är USB-bussen som inte räcker till. USB2 har en teoretisk bandbredd på 480 Mbit/s (i praktiken en hel del mindre) vilket är 60 MB/s, jämför med en PCI-buss som har en bandbredd på 132 MB/s. Om man uppdaterar hela bildytan (upplösning 1024x768x16) 60 ggr per sekund (t.ex. en filmuppspelning) så krävs en bandbredd på 90 MB/s vilket är långt över den bandbredd som USB2 klarar av.

Antar att om produkten fanns för FireWire 800 så skulle den klara sig lika bra som de flesta PCI-grafikkort.

Visserligen brukar mina filmer vara på 23-30 FPS och det brukar fungera bra det... Men visst i get your point...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Tycker det verkar vara en bra sak för en själv när man tex ska felsöka. Eller om man inte vill krångla inne i datorn för att tillfälligt testa en extra skärm.

2 saker jag kommer på man kan använda den till då och det är att kolla om usb-portarna är trasiga eller om grafikkortet/agp-porten är trasig

ne men hoppas dom blir bättre

Permalänk
Medlem

Ytterliggare en sak till USB-porten.

Vad finns det sen innan då?
Cigarett-tändare
Dammsugare
Fläkt
USB-akvarium
USB-julgran
USB-ficklampa

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Avstängd

S-video in via USB ligger och skräpar på golvet.... konstig nog fungerar den inte, saknar drivare

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Visserligen brukar mina filmer vara på 23-30 FPS och det brukar fungera bra det... Men visst i get your point...

Även om filmen är på 23-30 fps så uppdateas ju skärmen minst 60 ggr per sekund, eller kör du dina skärmar i 30 Hz?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andron
2 saker jag kommer på man kan använda den till då och det är att kolla om usb-portarna är trasiga eller om grafikkortet/agp-porten är trasig

ne men hoppas dom blir bättre

Den fungerade ju rätt bra, särskilt på den stationära datorn så nog ser jag användningsområden för den.
En liten skärm för winamp, irc, å annat duger den ju lätt till även om ett litet billigt pci kort kanske är att föredra om det är något 'permanent'.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
S-video in via USB ligger och skräpar på golvet.... konstig nog fungerar den inte, saknar drivare

Lär väl finnas drivrutiner på internet?

Men fungerar den bra? Undrar om det är någon delay på bilden, mitt tv-kort delayar bilden med 1-2 sekunder vilket gör det rätt svårt att försöka spela spel med den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
... Det är en adapter som konverterar VGA-signaler från bildskärmen till USB-format ...

Kanske lite petigt, men jag hade problem att förstå denna fras.
Du menar väl:

"Det är en adapter som konverterar VGA-signaler från datorn till USB-format"

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk

är det inte en adapter som konverterar usb signaler till vga ? ..

fan va snurrigt allt blev

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Kanske lite petigt, men jag hade problem att förstå denna fras.
Du menar väl:

"Det är en adapter som konverterar VGA-signaler från datorn till USB-format"

Korrigerat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

En liten teori bara.
Vga kabeln har väl en maxlängd på fyra meter. Efter det så försämras signalen.
Men en usb-kabel har väll inte någon sådan begränsning. Så då skulle man väll
kunna ta och flytta datorn till ett mer praktiskt ställe och samtidigt kunna ta och ha kvar monitorn?

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Även om filmen är på 23-30 fps så uppdateas ju skärmen minst 60 ggr per sekund, eller kör du dina skärmar i 30 Hz?

Du menar att den här produkten inte har något buffertminne alls? Vanligtvis så använder man väl minne till att buffra signalen som ska skickas, så att det enbart är när bilden ändras som man måste skicka ny data...

//DjDiff

Permalänk
Medlem

"Det är en adapter som konverterar VGA-signaler från datorn till USB-format..."
Menar ni inte att adaptern konverkterar USB-signalerna till VGA-signaler då signalerna går ifrån datorn till bildskärmen och inte tvärtom?

Annars... Med vad som har släppts tidigare för USB så kommer väl inom kort externa processorer så man kan köra Dual-system med single-moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djdiff
Du menar att den här produkten inte har något buffertminne alls? Vanligtvis så använder man väl minne till att buffra signalen som ska skickas, så att det enbart är när bilden ändras som man måste skicka ny data...

//DjDiff

Mjo, sant. Tänkte först att den där inte var 'smart' nog att göra det men egentligen så är det ju inget som säger att den inte fixar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Ytterliggare en sak till USB-porten.

Vad finns det sen innan då?
Cigarett-tändare
Dammsugare
Fläkt
USB-akvarium
USB-julgran
USB-ficklampa

du glömde USB-tandborste

Visa signatur

'When you dream there are no rules, people can fly, anything can happen. Sometimes there is a moment as you are awakening when you become aware of the real world around you, but you are still dreaming. You may think you can fly but you do better not try. People can fly.'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Korrigerat.

Fortfarande fel, både i nyhetsrubriken och texten...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herman
VGA till USB-adapter?

Tvärtom!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herman
Det är en adapter som konverterar VGA-signaler från datorn till USB-format.

Nej!

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Beror knappast på chippet i dosan, det är USB-bussen som inte räcker till. USB2 har en teoretisk bandbredd på 480 Mbit/s (i praktiken en hel del mindre) vilket är 60 MB/s, jämför med en PCI-buss som har en bandbredd på 132 MB/s. Om man uppdaterar hela bildytan (upplösning 1024x768x16) 60 ggr per sekund (t.ex. en filmuppspelning) så krävs en bandbredd på 90 MB/s vilket är långt över den bandbredd som USB2 klarar av.

Antar att om produkten fanns för FireWire 800 så skulle den klara sig lika bra som de flesta PCI-grafikkort.

Tufft!
skulle vara skitsnällt om du förklarar hur du räknade ut det där ;).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tyck va ni vill, men jag tycker den e ball ialla fall!

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

Jag hade en dröm, en dröm om att alla bytade till HDTV 1080p. Alla TV aparater, alla konsoler och alla PC datorer körde detta som standard. Spelutvecklare kunde gör multiplatform spel lättare för hårdvaran var mer specificeraad. HDMI kontakter överalt. Kompabilitet! Vilken dröm...

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.