Permalänk

boot problem

Har en liten fråga angånde bootning av winxp och linux.

Har winxp på en disk och linux på en disk. men behöver få fram en boot meny. Vet att det finns en bootloader i winxp`s systemegenskaper, men vad skriver man i boot loadern så man får fram listan över operativsystem?

Detta blev yrt.
hoppas att ni förstår vad jag menar

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem

För att ladda Linux med NT-bootloader så behöver du loadlin, det är lite halv krångligt att fixa, mitt tips är att antingen köra med Lilo eller GRUB, det är relativt enkelt att installera och konfigurera (finns massvis med howtos). Vad är det för bootloader som följde med din dist? Samt vilken dist använder du?

Visa signatur
Permalänk

det e mandrake, bootloadern jag menar finns i XP PRO, du går in i systemegenskaper , avancerat, start och återställning.
Där kan du mixtra lite med vilk OP som ska startas o så, kruxet är att man ska skriva lite comandon i antekningar för att få fram bootmenyn (den man ser under uppstart om du har tcå OP inst) det e det jag inte fattar hur man gör ! har aldrig behövt göra det när man har två olika win sys inst.

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så måste man pilla litegrann, mitt tips är att installera bootloadern som ingår i mandrake, borde rimligtvis vara GRUB.

Visa signatur
Permalänk

Gör så här. Installera windows (det har du antagligen redan gjort). Därefter installerar du Linux och väljer att använda GRUB (alternativt LILO) och den kan hitta den andra Windows så du får välja vilken OS du vill starta med när du bootar upp datorn. Förstått?

Permalänk
Medlem

Skulle köra med Grub så kan du använda dig utav chainloader eftersom du kör XP.
Minns att jag uplevde det som mycket krångligare att lösa detta i lilo.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan ju använda dig av NTLDR för att boota Linux men du måste ändå installera grub/lilo på någon av diskarna ( / förslagsvis). Är inte speciellt svårt. Finns än rätt bra guide här http://www.linuxjunior.org/cgi-bin/pet/pet.cgi?SUBMIT=Display&id=37

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickeh
Skulle köra med Grub så kan du använda dig utav chainloader eftersom du kör XP.
Minns att jag uplevde det som mycket krångligare att lösa detta i lilo.

Jag ser alltid massa chainlodar +1, nåt sånt i GRUBS config fil, menu.lst.

Det står ju så under alla OS man får välja förutom dess eget (alltså suse linux).