Permalänk
Medlem

Samsung 8ms

Kan inte annat säga än att jag är mycket nöjd med den här skärmen 913N som jag köpte igår i julklapp till mig själv

Fick en död svart pixel en bit ner till vänster på skärmen, men den märks aldrig.. så jag tänker inte bråka med återförsäljaren. F Ö Inet data på ringön i Gbg, 4895kr..

Riktigt supernajs!! köööp

ps. spelat CS o CS:Source utan problem, ser nu gubbar långt borta som jag aldrig såg på min gamla 19" CRT.. otrolig skillnad i ljusstyrka o kontrast.

god jul!

Permalänk

Hur är det, där är ingen DVI-ingång i den skärmen va? är där det så är det ju verkligen den perfekta skärmen.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att kollar runt lite på 19" tft skärmar. denna verkar rätt nice, men folk snackar om att det skall vara 16.7 miljoner färger istället för 16.2 miljoner. hur stor skillnad gör detta för mig som ser mkt på film och spelar rätt mkt?

specs på 913N från samsungs hemsida:

Panel
Paneltyp

a-si TFT/TN
Bildyta

19"
Pixelstorlek

0.294 mm
Ljusstyrka

300 cd/m2
Kontrast

700:1
Betraktningsvinkel (H/V)

160° / 160°
Responstid (på-av-på)

8ms
Gränssnitt

Analog
Rekommenderad upplösning

1280x1024
Färger

16.2 milj
Signalingång
Syncmodell

Separate H/V, Composite H/V, SOG
Signalingång

15pin D-sub
Signalkabel inkluderad

VGA-kabel
Plug & Play DDC

DDC 2B
Ström
Strömförbrukning, på

38 W (max)
Strömförbrukning, viloläge

<1 W
Strömadapter

Intern
Certifieringar
Strömförbrukning

Energy star
TCO

TCO"03
Dimensioner
Mått med fot (BxHxD)

416.6x420.6x200 mm
Mått utan fot (BxHxD)

416.6x349.4x60.2 mm
Vikt netto

7,2 kg
Vikt brutto

9,0 kg
Skärmegenskaper
Färg (framsida/baksida)

Silver/Svart
Ergonomi

Vinklingsbar 25°
Väggfäste

VESA 100mm
Högtalare

Nej
Övrigt
Meny

Svensk
Extrafunktioner

MagicTune, MagicBright
Garanti

3 års utbytesgaranti på plats

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Det ÄR en riktig drömskärm, läst att man inte märker skillnad på 16.2 och 16.7 speciellt mycket, den simulerar färgerna som "saknas" ändå.. det är väl en riktig proffsgrafiker som märker skillnad.

Inget DVI är det, men dom jag surrat med säger att det är skarp o bra bild ändå med D-Sub, och jag kan inget annat än intyga.. funkar bra med mitt ATI Radeon 9600XT iaf..

enda nackdelen med skärmen är att dom bara släppt typ 2-300 skärmar till sverige än så länge, så det är ganska kort om dom..

ännu en gång, god jul

Permalänk
Avstängd

Re: Samsung 8ms

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smilfink
Kan inte annat säga än att jag är mycket nöjd med den här skärmen 913N som jag köpte igår i julklapp till mig själv

Fick en död svart pixel en bit ner till vänster på skärmen, men den märks aldrig.. så jag tänker inte bråka med återförsäljaren. F Ö Inet data på ringön i Gbg, 4895kr..

Riktigt supernajs!! köööp

ps. spelat CS o CS:Source utan problem, ser nu gubbar långt borta som jag aldrig såg på min gamla 19" CRT.. otrolig skillnad i ljusstyrka o kontrast.

god jul!

Köpa julklappar till sig själv, jo det gör jag med. Då får man i alla fall nåt man vill ha

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkorvKalle
Hur är det, där är ingen DVI-ingång i den skärmen va? är där det så är det ju verkligen den perfekta skärmen.

Nepp ingen DVI på den. Det jag blev aningen förvånad över dock var att jag läst lite här och var att det var TCO 99 på den, medans det visar sig att det var 03. Ah, ingen stor grej men ändå.

Jag är supernöjd annars, hämtade ut den i förrgår, fick den för 46xx på Inet Data. Inte en död pixel

Permalänk

Jag avbeställde min. Pga av att den inte hade dvi. Men jag ångrar mig nu, säker skitbra spelskärm och suverän bild..Kan ni ge lite recensioner om den.

Visa signatur

Phat Bass Shaker

Permalänk
Medlem

Tja, recension hmm.. är inget proffs, men ger den 9/10, enda som saknas är väl dvi, annars den fulländade skärmen.. inte för att jag lär se nån skillnad om den hade haft dvi men.. puss o kram alla (jag e full nu) för mycket glögg!!!

Permalänk
Medlem

Även jag skulle ge den högt betyg, har faktiskt inte hittat några nackdelar än, ställde den bredvid en Samsung 193T (19" TFT) med DVI och märkte ingen större skillnad alls, så att den saknar DVI är inget jag värderar högt. Bilden är suverän och betraktningsvinkeln underbar.

Har inte hunnit köra alltför mycket spel på den än, lite SoF 2 och Splinter Cell Pandora Tomorrow, inga problem med ghosting alls.

Den är riktigt snygg på skrivbordet också kan tilläggas.

2 bilder:

http://server2.uploadit.org/files/discusnl-DSC02747.JPG
http://server3.uploadit.org/files/discusnl-DSC02746.JPG

Permalänk
Medlem

Dåligt kontrastvärde verkar det som. Att det saknas DVI gör inte så mycket egentligen, är ju begränsad till 60hz med det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Dåligt kontrast värde tror jag inte skärmen har...

Den ser ju riktigt fin ut måste jag säga. Jag beställde på jmedata men avbeställde dock senare. Jag va helt inne på den skärmen men avstog tack vare att folk och vissa recensioner jag läste sa att dvi är ett måste för skarp bild.

Mycket lutar åt att jag köper Benq skärmen, men den e ju inte lika snygg enligt min mening.

Visa signatur

Phat Bass Shaker

Permalänk
Medlem

Jag väntar på Hundais 8ms skärm. Men den verkar vara så otroligt dyr :/.

Iaf så har den DVI och intressanta specifikationer :).

Har någon en länk till skärmen?

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinboy
Jag väntar på Hundais 8ms skärm. Men den verkar vara så otroligt dyr :/.

Iaf så har den DVI och intressanta specifikationer :).

Har någon en länk till skärmen?

Här finns intressanta bilder, inte bara produktbilder:
http://forum.hardware.fr/hardwarefr/HardwarePeripheriques/Hyu...

Och här finns en test:
http://www.hardware.fr/articles/534/page4.html

Permalänk

Annars så finns ju:
Benq FP937s+ 19" TFT Silver/Black 8ms Analog & DVI
http://www.datorbutiken.com/se/defa...rtId=BEFP937S-8
LCD Size: 19"
Resolution (max.): 1280 x 1024
Pixel pitch: 0,294 mm
Colours: 16.2 million with dithering
Horizontal Frequency (Max): KHz 31 - 81
Vertical Frequency (Max):Hz 56 - 76
Video Bandwidth (MHz): 25~135
Viewing angle (L/R;U/D) (CR>=10): 150/135
Display Area: 376.3 x 301.1 mm
Contrast : 700:1
Brightness: 300 cd/m²
Response time (tr/tf): 8 ms
Colour temperature : Reddish/sRGB/Bluish + user mode
MTBF (hr, exclude lamp): 40,000
Lamp life (hr): 30,000
Input connector: D-sub/ DVI
Power Consumption (Max): 40W (max)
Power supply: Built-in (90-264 AC)
Power Saving Mode: <=1W 110V <=2W 220V
Net Weight: 7.4 kg
Gross Weight: 8.8 kg
CTN Dimensions (HxWxD): 570x495x227 mm
Dimensions (HxWxD): 426.3X415.2x180mm
Speaker: No
USB: No
VESA Wall Mounting: 100x100mm
Swivel: No
Pivot: No
OSD language: 8
i-Key: Yes
Signal cable: D-sub
Kensington Lock: Yes

Den funderar jag på att köpa om den kommer i lager...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Ja det står mellan Hyundaien och BenQen. Jag tror att båda är ungefär lika bra. Angående 16.2/16.7M färger så står det faktiskt under länkarna ovan att även Hyundaien har 16.2M färger. Jag kommer nog att köpa den skärm som jag kan få tag i först, för jag är riktigt trött på min fula och klumpiga CRT nu

Permalänk

Den var riktigt snygg och billig den där samsung skärmen....fantiserar om att köpa en tft skärm och denna verkar vara en kanditat.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk

För mig står det mellan samsungen, Benqen och Hyundaien. Båda har samma specs men Benqen har dvi..... Men är Benq dåligt?

Hur stor skillnad är det mellan vanlig vga och dvi? För är det ingen skillnad så blir det nog samsugen för dom har väll så att man får byta skärmen om det är 1pixel fel...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
För mig står det mellan samsungen, Benqen och Hyundaien. Båda har samma specs men Benqen har dvi..... Men är Benq dåligt?

Hur stor skillnad är det mellan vanlig vga och dvi? För är det ingen skillnad så blir det nog samsugen för dom har väll så att man får byta skärmen om det är 1pixel fel...

Samsung
Mellan 5 och 10 defekta pixlar per skärm beroende på storlek.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/other/wf_displa...

Permalänk

roligt om man köper en ny skärm och får typ 9 döda pixlar i mitten och det krävs 10 för att byta in den..skulle kännas kul:D
hehe nu blev jag nästan rädd för att köpa en tft skärm:p

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
roligt om man köper en ny skärm och får typ 9 döda pixlar i mitten och det krävs 10 för att byta in den..skulle kännas kul:D
hehe nu blev jag nästan rädd för att köpa en tft skärm:p

Om du beställer på nätet kan du med stöd av distansavtallagen skicka tillbaka skärmen inom 14dagar efter att du fått den och få pengarna tillbaka. Det ända är väl att man får betala returfrakten, men det kan vara värt det med tanke på vad en sån där skärm kostar.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk

Men det gäller väl med med oöppnad förpackning vad jag vet.

Visa signatur

Phat Bass Shaker

Permalänk
Medlem

DJ_EDDIE88: Det är öppet köp du snackar om. Komplett nämner inget om att vara måste vara oöppnad och oanvänd i mailet jag fick om dem angående distansavtalslagen. Dessutom har jag hört andra som öppnad och provat och skickat tillbaka när det varit pixelfel.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk

Ok. Det är ju alltid bra att veta. Grejen är väl att det där med döda pixlar är nånting man får leva med, det uppstår ju på dem flesta lcd skärmarna. Philips har dock väldigt bra pixel policy, tror det är 1 död så får man en ny vara.

Visa signatur

Phat Bass Shaker

Permalänk
Medlem

När kommer Hundaien vara tilgänglig i Sverige???

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

L O L, nu försvann den döda pixeln.. nu funkar alla miljoner pixlar eller hur många det nu e.. den var bara död i två dagar, må den döda pixeln vila i frid

trodde inte att det var möjligt

Permalänk

Trist design på den tycker jag, den runda foten ser inte speciellt fin ut.
Kan man förresten justera den ordentligt? Det var väl den nya 17"-aren från Samsung som det i alla fall inte gick på.

Sen är det en stor skillnad mellan 16.2 och 16.7 miljoner färger...
16.2 är inte alls 16.2 miljoner utan ~200 000 färger.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

300 i kontrast är ett löjligt skämt.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
300 i kontrast är ett löjligt skämt.

Va? Alla tre skärmarna har 700:1 i kontrast?

Visa signatur

Join the Dark side...
and get a FREE cookie!

Permalänk
Medlem

Läste vad bluppblupp posta.

Om jag säger såhär då,

700 i kontrast mot 300 nit, det är dåligt det också "om man tänker att det ska vara absolut sprillans nya. Mest som ett skämt och för att lura konsumenter. Speciellt om det inte är 16,7/16,9 miljoner färger
En balansering är det absolut bästa för att få en så detaljerad/skarp m.m bild som möjligt.

Ne skulle kunna skriva upp en massa brister på dessa skärmar.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

skriv dem da så jag vet till när jag ska beställa på tisda!