Permalänk

SÅÅÅ seriös var jag inte. Men fluf har du någon erfaren het av kluster? Det finns ju riktigt billiga amd cpu för 400-500kr och mobbos för ungefär samma, skulle man inte kunna skaffa ett par sånna och köra kluster, så det blir som en dual eller quadral, fast mycket mycket billigare. Och var kan man köpa dual mobbos, gärna dom lite (mycket) billigare, till tex operon, xp, p3 pch allt vad dom nu heter.

Permalänk
Hjälpsam

Kluster ger den vanliga användaren effekt för OS eller apps som är anpassat för klusterhantering, och då endast när det är fråga om många långa tunga beräkningar, tex 3D animering då du låter 10 datorer beräkna var sin frame åt gången och altså mer eller mindre blir det 10ggr så snabbt för liknande saker.

Men kluster för vanlig desktopanvändning, multitasking och multithreading så är fullständigt menlöst. Får tänka på att även de saker som kan utnytjas via kluster måste gå via ett LAN med switch/router etc. Även om du kör gigabit lan så får du förhållandevis löjligt hög latancy på signalerna jämfört med om de hade suttit på samma systembuss.

Kluster för Folding@home;) och special apps annars är det dual/multi cpu som gäller.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag sitter ofta och komprimerar och packar upp stora saker med winrar, är det någon ide att fixa något kluster mellan hemdatorerna för något sådant?

Permalänk

åååå, synd. Men vet du nått om min andra fråga?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Jag sitter ofta och komprimerar och packar upp stora saker med winrar, är det någon ide att fixa något kluster mellan hemdatorerna för något sådant?

Nop, inte om du inte kör ett klusteroptimerat Linux distro. Windows o kluster är ett skämt. Lagt märke till att Lightwave har en kluster funktion ibyggd men det finns säker mer.. men inte mycket.

Dual mobo'n och prollar hittar du i de flesta onlinebutiker. komplett.se datornbutiken.com mycom.se etc. Kika efter AMD s940 och Intel Xeon(s603/s604) så hittar du.

Exempel på billig budget Opteron bräda
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=120175&cks=PRL
Och ett på Xeon
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=300786&cks=PRL

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Det var ju billigt... Finns det inget dual mobbo för 1000-1500 för lite äldre cpu's, och vet nån var man kan köpa p3, den tillverkas nog än för det var nyligt intel slutade med p2

Permalänk
Hjälpsam

Jag har inte sett några P3 Xeon brädor till salu på evigheter i sverige, knappt heller P3 processorer. Det är mer eller mindre begangnat som gäller där och det finns iofs en del som företag säljer ut för en billig peng.

Nya dualsystem ÄR dyrt, men inte dyrare än ett highend speldator system

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Okej, men jag undrar hur presterar din i spel? Och kan du köra spel på två eller fler skärmar sammtidigt? Och hur långt kan man klocka en xeon? Och räcker en gig minne till dual, det är ju många som har det till singel cpu's som är sämre än en xeon.

Permalänk
Medlem

Ohhh, jag vet inte om jag är våt i brallan eller om jag har dreglat för mycket under tiden som jag läst igenom denna über-trevliga tråd. Låt oss säga att man inhandlar.

1x. Asus NCCH-DL( http://komplett.se/k/ki.asp?sku=300786&s=sc )

2x. Xeon 2.8GHz PC800( http://komplett.se/k/ki.asp?sku=303968&s=sc )

Vilka minnen ska man då ha? Och har man då en trevlig burk som duger till det mesta, givetvis får man kompletera med ett fint Graffe o lite annat smått och gott.

Vet inte varför Dual-CPU är så attraktivt, men det är det.

Permalänk
Hjälpsam

En Xeon är identisk i prestanda med en P4 Prescott på samma frekvens. Med i875 chipsettet räkna med att du tappar 100-200mb/s minnebandbredd med dubbla processorer. Om man kan köra spel på två skärmar eller mer beror helt och hållet på spelet och grafikkortet, det skiljer sig inget mellan singel och dual cpu där.

som bäst har jag klockar 2st 2,66/533 Xeons till 3537MHz
har en 3DMark03 bench här med 3,5GHz
http://service.futuremark.com/compare?2k3=3014514

I dag, i spel tjänar du inget på dual (om det inte är Opterons med dual dualchannel DDR = NUMA). Du förlorar lite, men bara liiite. När dualcore Pentium-M och dualcore AMD64 blir mer mainstream och ellt fler spel blir multithreaded så kommer du tjäna hästlängder, 40-90% snabbare (beroende på hur välkodat multithreadingen är) från datorsidan.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Fluf: när jag installerade en annan ACPI så har jag bara 1 cpu i taskmanagern ?
Kan jag bara ha "default" ACPI eller ?

Hoppas du förstår vad jag menar.

Mvh //Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Hjälpsam

Har faktiskt inte pillat med ACPI'n alls. Vet att en del extremkillar på forums.2cpu.com och datamine.tk har pulat med modifierade ACPI tabellerna för att köra andra BIOS än orginal för att uppnå bätre klockprestanda (tex DH800 BIOS på PC-DL tilsammans men Nocona processorer skall tydligen vara riktigt kul... låter sjukt va?).

Kör standard default. Funkar fint för mig.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ok..
Anledningen till att jag bytade var för att få högra fps på de servrar som servern ska hosta.
Men eftersom jag inte har någon användning av så hög fps så kan jag installera tillbaka den vanliga ACPI'n.

//Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Hjälpsam

Sugen på dual xeon/opteron som workstation hemma vid det här laget?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hmm...jag som hade för mig att Dualsystem presterade sämre på spelande och liknande pga högre latencys. Blir nog ett dualsystem nästa gång...får se. Är väldigt kinkig med att saker laggar när man kör flera processer samtidigt (winrar och firefox någon?).

Permalänk
Hjälpsam

Latancy, kör med vanligt DDR, i875 Xeon plankorna eller den kommande Abit dual Opteron. Själv kör jag med CorsairXL 2-2-2-5.. Men tappar ca 200mb/s pga att 875 är kass på att förmedla minneshnteringen på 2 prollar... AMD är bra bättre på det. Dessutom kan man få NUMA minnes hantering med dedikerade minnesbanker på Opterons.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vad är NUMA? Jag tror iofs att detta var på Athlon 1500+-tiden, då Dual-plankorna jag tittade på, på den tiden, bara hade PC2100-stöd, medans vanliga hade PC2700/3200 minnen.

Permalänk
Hjälpsam

NUMA, du kör dualchannel minne på varje processor. och processorena kan låna varandras minnen, får i teorin dubbel minnesbandbredd (12800mb/s jämfört med DDR 6400mb/s). Och detta utnyjas även av singelthread aplikationer.

registrerade minnen körs på up till DDR400, finns även lpw latancy 1024mb reg/ecc minnen med 2-3-2-5 latancy (från corsair). Abits nya ATX moderkort stödjer NUMA för obuffrade, dvs helt vanliga minnen så du slipper extra pengar och sämre latancy pga reg/ecc minnen. Ultimat minnesbandbredd på den brädan.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite i olika trådar. Har tänkt på tv opteron 1.6Ghz, men det är så dyrt Kan man inte köpa en processor i taget Det verkade som det gick eller? Och kommer win fatta när man pillar dit nästa osv?

Permalänk
Medlem

Jodå.

Du kan köpa en prop i taget. Tänk bara på att det ska vara proppar med multiprocessorstöd.

Windows kommer att installera multiprocessor hal eftersom det känner igen moderkortet som ett multiprocessorkort. När sen prop 2 ramlar in så är det bara tuta och köra

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415