Krönika: Datornörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snake87
Stolt "datanörd" kommer alltid va. Skiter i va andra nötter tycker och tänker

btw bra skivet

jag med, man har inte riktigt tänkt på allt det där. Man är nog trots allt nog mer socialare som "datornörd" enligt mig. Man träffar ju på Sweclockers runt 6000personer per dag, Det gör man ju inte i det sociala. Det finns ju andra ställen också på nätet.
Jag tycker faktiskt att internet är en stor revolution. Utan "datornördar" skulle internet inte vara lika aktivt. De delar ut spel, gör spel, gör massa program, hjälper varandra osv

Så världen borde ha en positivare syn på "datornördar"

Men alla datornördar är ju inte så snälla, det finns ju de som skapar virus och hackar men det finns också personer som motverkar de.

Permalänk

Inte särskilt bra, faktiskt.
Känns som ett, lyckat, försök att glorifiera den faktiska ensamhet och avsaknad av riktig socialkompetens som "Datornördarna" lider av.
Krönikan får folk att tro de är sociala när de, under pseudonym, t.ex. uttrycket sig på ett internetforum.
Men det faktum att det är stor skillnad på verkligheten och den virtuella världen kvarstår, faktisk ensamhet framför en dator kan inte ses som socialt.

Permalänk
Medlem

superlativt.
sen räknar jag inte spelande datornördar till skapare av morgondagen eller vad du nu hänvisade dem till (du drog alla över en kant. nörd som nörd, är inte direkt sanning.)

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tyckte jag att krönikan var ganska intetsägande, även om jag instämmer i det innehåll som fanns.

Permalänk

Kirch, det stämmer. sen en del stavfel och så. nu känner jag mig taskig här, men kritik är kritik

Permalänk
Medlem

klockren krönika. jag ser fram emot att läsa dina framtida verk

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem

*Glädje tårar* jag känner värkligen att det blev helt okej att sitta framför en dator hela dagarna...AMEN!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dysprosium
Lite för pretentiöst och högtravande skrivet för att passa på ett hårdvaruforum. Känns lite predikan över det hela.

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk

Även om datornördar är sociala på internet så måste man ju ändå kunna variera datorspelandet med den riktiga världen, som att gå ut och ha kul ibland, till exempel, nyårsafton, då är man ute och träffar personer(tjejer).

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att den där var jäkligt välskriven. Texten fick den här "datornörden" att tänka till lite, faktiskt. Och jag antar att det var hela syftet med den, eller?

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk

Jag ser bara en nackdel med att tillbringa så mycket tid som jag gör på sweclockers, det är att man (det senaste året) HELT har förstört all sin svenskakunskap. Jag skriverihop (<-typ sådär) allting bara för att ha läst och stört mig på alla särskrivningar. Jag reagerar inte alls på stavfel. (Märkte det på en svenskalektion när jag skulle oponera en klasskompis uppsats.) Och jag stavar inte så bra som jag borde med tanke på hur mycket text jag läser.
Sen att jag har Dyslexi gör inte det hela bättre.

Ganska kul att läsa så här på eftermiddagen ivf. det känns lite bättre nu.

Känns som något man kanske skulle låta päronen läsa också.. Hoppas att det kan hjälpa i vissa diskussioner.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Jag tyckte att den där var jäkligt välskriven. Texten fick den här "datornörden" att tänka till lite, faktiskt. Och jag antar att det var hela syftet med den, eller?

precis. Välskrivet och naivt att alla datornördar är lika, det finns mer nyans än så
hoppas andra krönikor är lika intresanta som denna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Inte särskilt bra, faktiskt.
Känns som ett, lyckat, försök att glorifiera den faktiska ensamhet och avsaknad av riktig socialkompetens som "Datornördarna" lider av.
Krönikan får folk att tro de är sociala när de, under pseudonym, t.ex. uttrycket sig på ett internetforum.
Men det faktum att det är stor skillnad på verkligheten och den virtuella världen kvarstår, faktisk ensamhet framför en dator kan inte ses som socialt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

alla sanna konstnärer är missförstådda under sin livstid

bra artikel, bara att alma drog alla över en kam som någon sa.. men visst, lite creds ska vi väl ha, för att "vi" fixar "allas" datorer...

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamsen
*Glädje tårar* jag känner värkligen att det blev helt okej att sitta framför en dator hela dagarna...AMEN!

Mycket bra text!

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

kul läsning. Men att kalla en ensam CSnörd för konstnär, nej nej.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Bra läsning!
Jag tycker att titeln "datornörd" tar man inte, den får man!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
kul läsning. Men att kalla en ensam CSnörd för konstnär, nej nej.

hehe

Permalänk
Medlem

I like it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Inte särskilt bra, faktiskt.
Känns som ett, lyckat, försök att glorifiera den faktiska ensamhet och avsaknad av riktig socialkompetens som "Datornördarna" lider av.
Krönikan får folk att tro de är sociala när de, under pseudonym, t.ex. uttrycket sig på ett internetforum.
Men det faktum att det är stor skillnad på verkligheten och den virtuella världen kvarstår, faktisk ensamhet framför en dator kan inte ses som socialt.

håller med till 100%.

Permalänk
Medlem

Rörande...:o

Rätt trevlig läsning tycker jag. Det kanske är så att alla människor är nördar på sitt eget sätt.... förutom de väldigt slätstrukna då. Vissa gillar bilar, andra rosor, andra kompressorkylnigssystem, andra hörlurar osv...

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, men tyvärr så går inte allt ihop.

Visa signatur

td is no more! http://trasher.habitgamer.se/ #trasherdesigns at irc / quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Inte särskilt bra, faktiskt.
Känns som ett, lyckat, försök att glorifiera den faktiska ensamhet och avsaknad av riktig socialkompetens som "Datornördarna" lider av.
Krönikan får folk att tro de är sociala när de, under pseudonym, t.ex. uttrycket sig på ett internetforum.
Men det faktum att det är stor skillnad på verkligheten och den virtuella världen kvarstår, faktisk ensamhet framför en dator kan inte ses som socialt.

Kan inte hålla med helt om detta, men du har absolut en poäng. Visst finns det sådana problem som du skriver. Jag tycker dock att man visst kan ha ett socialt umgänge på internet. Det är väl dock inte så lyckat kanske om man inte har något socialt umgänge utanför internet. Den virtuella världen och "verkligheten" närmar sig varandra tycker jag. Men visst är det ett problem att vissa männsikor inte har ett tillfredsställande umgänge i det vi idag kallar verkligheten. Är det datorer och internets fel? Jag vet inte, men jag tror att i vissa fal kan det snarare vara räddningen än undergången.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Bra skriven krönika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Efter att ha skummat igenom lite...
Ähh.. vad dillar hon om för ensamhet?
Jag är en nörd. Tillbringat största delen av mitt liv vid burken och programmerat. Men ensam? Nej.
Jag har vänner på nätet, men även ett irl socialt liv. Går på fester, jobbar, träffar folk.
Hon har iaf en lite felaktig syn på att alla som har datorer som huvudsysselsättning inte träffar någon alls.

Sant ,det kan ofta bli fel när någon ska sammanfatta en stor grupp människor.Generaliseringarna kan göra så att folk med rätta inte känner igen sig.Viktigt att komma ihåg att det finns 'alla sorter' speciellt när det rör sig om många människor.

Men i stort håller jag med krönikan.Den kanske är skriven för dom som står utanför kulturen?

Permalänk
Medlem

Bland det bästa jag läst på mycket länge. GJ

Permalänk
Medlem

coolt med en filosof som kröniktör i data världen bra skrivet, sen finns det alltid rättstavnings nissar som ska kommentera varenda komma tecken som sitter fel , men vem bryr sig , det finns lika många sanningar som det finns människor och ingen sanning är den rätta, sanningen är relativ och det är lite av det hon förmedlar , kan man acceptera andras verkligheter och sanningar då lär man sig fortfarande och så fort man börjar att tycka att min sanning är den enda sanningen så har man förlorat.

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

En massa ord som man i slutet fick reda på att man skulle vara stolt om man var datanörd. Totalt onödig krönika. Spara din tid istället för att skriva sån här smörja. Tack för mig! Trevlig helg!

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shutin
Sant ,det kan ofta bli fel när någon ska sammanfatta en stor grupp människor.Generaliseringarna kan göra så att folk med rätta inte känner igen sig.Viktigt att komma ihåg att det finns 'alla sorter' speciellt när det rör sig om många människor.

Men i stort håller jag med krönikan.Den kanske är skriven för dom som står utanför kulturen?

Jag tycker det var en väldigt trevlig läsning, och jag instämmer i det mesta som stod där, fast jag tror itne den passar så bra på ett datorforum, då de flesta datornördar antagligen redan är medvetna om det.

Fast den skulle passa väldigt bra på ställen där folk faktiskt inte vet vad en datornörd är och gör.

Jag tycker ialalfall att krönikan reflekterade min bild av en datornörd väldigt bra, jag ser fram emot fler krönikor.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Sweclockers har fått en till sida - mycket trevligt. Trevligt när en sida som er får ett sådant här inslag. Välkommet!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.