Permalänk
Medlem

Relationsdatabas MySQL

Jag skall skapa en relationsdatabas (MySQL), går detta detta att skapa med phpmyadmin?
Jag lyckas inte hitta nåt sånt där men ja kanske bara missat det.

Eller har hittat nåt men är det samma sak?
"Den extra funktionaliteten för att hantera länkade tabeller har
avaktiverats. Visa orsaken."

När man visar orsaker står det:
PMA Database ... Inte OK[ Dokumentation ]
Allmänna relationsfunktionaliteter Avaktiverat

Nån som vet hur man skall lösa det isåfall om jag hittat rätt?

Visa signatur

Lian-Li V600, Intel Core2 Duo E6400 2,13GHz, Asrock ConroeXFIRE-ESATA2, 1GB DDR2, nVidia 7600GS 256MB, Samsung Syncmaster 172X

Permalänk
Inaktiv

Det går att göra, du behöver inte ha extra funktionerna aktiverade.

Här har du en relation mellan tre tabeller

CREATE TABLE table1( t1_id INT AUTO_INCREMENT NOT NULL, namn VARCHAR(50), PRIMARY KEY (t1_id) ) TYPE=INNODB; CREATE TABLE table2( t2_id INT AUTO_INCREMENT NOT NULL, t1_id INT NOT NULL, telnr VARCHAR(50), adress VARCHAR(50), PRIMARY KEY (t2_id), INDEX t1_id (t1_id), FOREIGN KEY (t1_id) REFERENCES table1(t1_id) ON DELETE CASCADE ) TYPE=INNODB; CREATE TABLE table3( t3_id INT AUTO_INCREMENT NOT NULL, t2_id INT NOT NULL, merinfo MEDIUMTEXT, PRIMARY KEY (t3_id), INDEX t2_id (t2_id), FOREIGN KEY (t2_id) REFERENCES table2(t2_id) ON DELETE CASCADE ) TYPE=INNODB;

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen

Om det finns nån som kan hjälpa mig med en sökfunktion skulle det också vara väldigt uppskattat.
Har suttit och försökt med det i 2,5h nu och det enda som hänt är att servern (inte så kraftfull) hängt sig ett 10 tal gånger.
Koden får gärna vara utförlig så ja lär mig

Tabellen ja skall söka i heter skivor och fältet heter titel.
Jag skall alltså söka upp alla titlar som jag skriver namnet på i en sökruta.

Hoppas nån kan hjälpa mig med detta!

Ps. En loop får gärna va med, den har hittills varit anledningen till att servern hängt sig.

Visa signatur

Lian-Li V600, Intel Core2 Duo E6400 2,13GHz, Asrock ConroeXFIRE-ESATA2, 1GB DDR2, nVidia 7600GS 256MB, Samsung Syncmaster 172X

Permalänk
Medlem

SELECT * FROM skivor WHERE titel='{variabel som innehåller det man sökt på}'

Sedan tar du en loop och skriver ut allt den hittar:

for($i=0; $i<mysql_num_rows($result); $i++){ echo mysql_result($result, $i, 'titel'). "<br />\n"; }

På det viset skrivs alla titlar ut som den hittar. Hänger du med?

Permalänk
Medlem

Jo, tack för hjälpen!

Hade provat med allt för att få in variabeln dit, men där lärde ja mig nåt nytt
Men hur skriver jag ut mer information om skivan?

Jag har t.ex. ett fält med låtar och ett med artist som jag också vill skriva ut.

Edit:
Fick det sista själv, om det är bra kod vet ja inte därför frågar jag er

<? While($rad=mysql_fetch_row($result)) { echo "<table cellpadding='0'><tr><td width='180' valign='top'>" . $rad[0] . "</td><td width='180' valign='top'>" . $rad[1] . "</td><td>" . $rad[2] . "</td></tr></table>"; echo "<hr>"; } ?>

Visa signatur

Lian-Li V600, Intel Core2 Duo E6400 2,13GHz, Asrock ConroeXFIRE-ESATA2, 1GB DDR2, nVidia 7600GS 256MB, Samsung Syncmaster 172X