Artikel: Hermans HTPC del 1

Permalänk
Medlem

Men snälla sluta misshandla begreppet HTPC.

HEPC är inte det samma som HTPC! En HTPCs enda uppgift är att skala om, deinterlace:a(kom inte på nått bra svensk ord) och behandla bilden innan den skickas vidare till en projektor/skärm.

En HEPC (Home Entartaiment PC) är mer mångsidig och kan göra i princip alt en HTPC kan, eller ej, men används också till andra saker som att spela in, spela upp, timeshift, spel, streama m.m.

Karakteristiskt för en HTPC är att den har DVI uttgång och en högkvalitativ videoingång. Saker som inte alltid stämmer in på en HEPC. Observera också att en riktig HTPC inte ens har ljudkort (med undantag för inbygda i mobot, men de används inte iaf). Och högst sanolikt är 100% passiv kyld.

Theatre kommer från att det används som en del uttav ett riktigt hemmabiosystem hos folk som bygger egna biorumm i källaren/garaget/whatever. En PC visade sig överlägsen många standalone lösningar för deinterlace:a, skala om o.s.v. Inte bara resultatsmesigt men även ekonomiskt sätt. En gammal PC räcker ju fint och går lätt och kyla.

Kolla priset på videoprocesorer med DVI uttgångar så ska ni se vad jag snackar om. (svårt och hitta utan nu för tiden kanske men iaf) Tränden kommer fortsätta med tror jag för att videoprocesorer som klarar 1080p är D Y R A.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Måste vända mig mot användandet av en Celeron, en Athlon XP-M är ju ett betydligt bättre val. 2.4GHz Celeron ligger på 48W som max, medans en Athlon XP-M 2400+ finns som 35W modell. Det är ju då 1/3 mer i effektutveckling vid max på Celeronen och prismässigt ligger dom hyffsat lika.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Men snälla sluta misshandla begreppet HTPC.

HEPC är inte det samma som HTPC! En HTPCs enda uppgift är att skala om, deinterlace:a(kom inte på nått bra svensk ord) och behandla bilden innan den skickas vidare till en projektor/skärm.

En HEPC (Home Entartaiment PC) är mer mångsidig och kan göra i princip alt en HTPC kan, eller ej, men används också till andra saker som att spela in, spela upp, timeshift, spel, streama m.m.

Enligt vem är det att en HTPCs ENDA uppgift är att behandla bilden? Om man tittar på vad HTPC innebär så för de flesta så är det:
HTPC - Home Theater Personal Computer: A computer designed to be used as a media center for digital home entertainment such as Movies, Music, Television, Games, Etc.

Om den blir riktigt avancerad så blir det väl en High Definition HTPC eller? Och Home Theater betyder ju hemmabio och det behöver ju inte vara ett speciellt biorum i källaren för att kallas så.

Tempel: Jag kan hålla med dig om att XP-M är ett riktigt bra val. Har 2st 25Wattare själv, en i HTPCn & en i stationära. Den är riktigt sval i HTPCn och i stationära klockar den bra.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Hmm... blev lite nyfiken här på era sponsorer nu.
Får ni behålla delarna och så själva sen?

(ja, jag förstår också att det är ett rätt litet pris för den reklamen dom får, men det är ändå inte självklart)

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Enligt dem som började att använda HTPCs redan på 90talet till detta. Namnet tyder just på att den är menad för riktig hemmabio dvs inte ett vanligt vardagsrum där man lysnar på lite musik eller tittar på tvsändningar (där uttrycket home entertaiment funkar mycket smidigare).

Förkortningen HEPC togs ju fram just pågrund av dessa mäniskor tyckte att det började bli jobbigt när de skulle referera till de olika lösningarna. T.ex. om jag frågar om lösning x och y är bra i en HTPC vill jag inte få svaret att den kanske har svårt och dekoda codec dz för att den är för slö.

Frågar jag istället om lösning x och y är bra i en HEPC så är det en helt ok synpunkt.

Vist du kan ju säga data till en dator med och de flesta fattar, men det är inte rätt för det. Hemmabio används ju till alt nuförtiden. Men egentligen så bör hemmabio vara ett eget avskärmat rum anpassat till just att titta på filmer i.

Det är dumt hur surround och multichanel och home theatre = hemmabio för en svenson. Det fins ju en anledning till att det fins tre termer.

Och nej det kommer troligtvis fotfarande kallas HTPC även med högre uplösningar. Däremot tror jag att HTPCs kanske kommer att hantera ljud i framtiden om det kommer lite bra kanalavkodnings programm och kort som ger HDMI uttgångar. För att slippa de dyra ljudprocesorerna och ha bätre avkodning än vad recivers har.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Jag kollade upp dessa, verkade inte direkt vidare kraftiga, eller hur stark är en 250MHz powerpc jämfört mot någon amd/intel cpu?

Sen hade den 64mb i ram...

Så något vidare prestanda monster låter det inte som --> priset. Eller?

Jag har testat en Dreambox och den fungerar bra för att spela in TV-program direkt på HD. Men jag undrar om man kan spela upp DivX/Xvid med en Dreambox, man kanske kan instalera VLC eller liknande???

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

Jag har köpt allting förutom chassit, som PCB var vänliga nog att bistå med. Vi skriver inte artiklar för att göra reklam här på SweClockers. Personligen gillar jag HTPC-marknaden och ser gärna att den utvidgas och att intresset öppnas. Förhoppningsvis har jag fått ett par att få upp ögonen för HTPC med denna artikel, och med del 2 hoppas jag ännu mer att folk ser potentialen i en HTPC.

Du skriver i slutsatsen "Tack till Komplett för bidragande med moderkort, minnen och processor."

Om komplett har bidragit till dina komponenter så har du inte köpt dom...Du borde vara tydligare med hur du skriver...Om du har köpt dina prylar så har komplett levererat inte bidragit...

Om du/ni inte skriver artiklar för att göra reklam på sweclockers varför överhuvudtaget nämna företagen vid namn...Det är väl reklam om något eller?

mvh

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Du skriver i slutsatsen "Tack till Komplett för bidragande med moderkort, minnen och processor."

Om komplett har bidragit till dina komponenter så har du inte köpt dom...Du borde vara tydligare med hur du skriver...Om du har köpt dina prylar så har komplett levererat inte bidragit...

Om du/ni inte skriver artiklar för att göra reklam på sweclockers varför överhuvudtaget nämna företagen vid namn...Det är väl reklam om något eller?

mvh

Vi fick köpa delarna till ett litet billigare pris. Normalt köper vi inga delar till artiklar och recensioner, men då det var "min egen" artikel ville jag köpa komponenterna själv och inte låna dem.

Vi lägger som bekant inte ner väldigt mycket tid och pengar på SweClockers för att göra reklam, men samtidigt måste vi tacka återförsäljarna, distributörerna och tillverkarna som stödjer oss i vårt arbete. Det är en fin linje, och jag tycker inte jag har passerat den i och med denna artikel.

Citat:

Måste vända mig mot användandet av en Celeron, en Athlon XP-M är ju ett betydligt bättre val. 2.4GHz Celeron ligger på 48W som max, medans en Athlon XP-M 2400+ finns som 35W modell. Det är ju då 1/3 mer i effektutveckling vid max på Celeronen och prismässigt ligger dom hyffsat lika.

Det är svårare att hitta intressanta integrerade moderkort till Athlon XP-M. Jag var mycket nyfiken på ATi RS300-styrkretsen, plus att moderkortet har många funktioner, därav mitt moderkortsval.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre valt fetaste Silverstone HTPC chassit då det är helt enkelt e bättre Dign e ju mATX det suger ju, sen är de tväl bara 60mm platser i lådan för fläktar Silversones har iallafall en 80mm sen har det mer plats för HDD, kommer inte ihåg om fjärr fäöljde med Dign men med Silversone så följer IMON paketet med chassit med fjärr en av de bästa HTPC programvarorna. Sen att Silversone e billig om man jämför med Dign så..:)

Länk: http://www.silverstonetek.com/products-lc10m.htm

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Dreambox snacket.

Ni som snackar om Dreambox och nämner massvis av kanaler.
Måste man inte ha paraboler osv för att få in det eller?

Permalänk
Medlem

Hur ansluter man VFDn?
Såg aldrig det i artikeln eller så missade jag bara det.

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Jag skulle hellre valt fetaste Silverstone HTPC chassit då det är helt enkelt e bättre Dign e ju mATX det suger ju, sen är de tväl bara 60mm platser i lådan för fläktar Silversones har iallafall en 80mm sen har det mer plats för HDD, kommer inte ihåg om fjärr fäöljde med Dign men med Silversone så följer IMON paketet med chassit med fjärr en av de bästa HTPC programvarorna. Sen att Silversone e billig om man jämför med Dign så..:)

Länk: http://www.silverstonetek.com/products-lc10m.htmhttp://www.silverstonetek.com/products/lc10m/frnt%20view/LC10...
http://www.silverstonetek.com/products/lc10m/interior/LC10M.j...

http://www.silverstonetek.com/products/lc10m/back%20view/LC10...

Problemet med den här är ju att den är större en dom flesta desktop datorerna. Ska man ha en HTPC vill man väl ha en mindre burk?

snygg annars

Permalänk
Medlem

HTPC?!

HTPC med 256Mb i RAM som man inte kan koppla till TV-antenn/marksänd digital-TV? Kul maskin, speciellt om den låter mycket...

Visa signatur

//danne

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på ram-minnet.. Kan ni specifiera varför man ska ha mer än 256 mb?

Visst finns påståendet att man aldrig kan ha för mycket ram eller hårddiskutrymme men det är faktiskt en avgörande skillnad mellan en HTPC och en vanlig dator.
Och det är att HTPCn är avsedd för att göra vissa saker. Och fixar den det med X mb i ram så finns det ingen anledning att ha mer.
Hade en PII 450 MHz med 128 mb ram förr och den fixade ju att spela upp DVD utan problem, lite mer krävande filformat kan kräva en något snabbare processor och det har ju den här datorn. Mp3 drar ju nästintill inget i ram och det var ju främst video och mp3 som datorn skulle användas till?

Jag skulle villja påstå att 128 mb räcker lungt, självklart beroende på vad man gör med datorn men för vad den där datorn ser ut att göra så tror jag att 128 mb skulle räcka.
Körde själv Windows XP på en Duron 1.3 GHz 128 mb ram nyligen och den rullade på riktigt bra och swappade inget vid enkelt arbete (självklart swappar windows om man inte rör inställningarna, det gör den även om man så har 4 gb ram, men den swappade inte mer än vanligt) - filmvisning, mp3, surfa m.m. var den riktigt kvick på.

Det här gäller också vanliga datorer, visst är det aldrig fel att ha bra prylar men det är ju också rätt onödigt att betala för mer än vad man använder.
Många stirrar sig blint på prestandatester och funktioner men reflekterar inte alltid över hurvida de kommer använda de funktionerna eller ej. Jag vill påstå att man bör lägga extra mycket tid på detta när det rör datorer, för köper du nåt "onödigt-bra" till en dator så dröjer det i alla fall inte länge innan den är föråldrad.
Köper du en "onödigt-bra" cd-spelare eller nåt annat till ditt vardagsrum så blir den inte föråldrad på en vecka och du kan i framtiden byta ut del för del för att matcha cd-spelaren.

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad man har för krav på prestandan på datorn.
Skulle aldrig komma på tanken att köra 128mb på en dator med XP och försöka köra Live TV sändningar med tv-kort, göra hårddiskinspelningar m.m. eller använda ett grafiskt frontend då skulle man bli galen. Hade 256mb i min HTPC förut och nu 768mb och det blir stor skillnad på hur den beter sig och slipper att den arbetar så mkt på disken.
Jag kan inte tänka mig att du kan ha så mkt erfarenhet av användning av HTPC eftersom du kan påstå att 128mb räcker lungt (!?!) och kan nöja dig med en Duron 1.3GHz. När jag kör med min HTPC och använder FFDShow och kör Resize & aspekt, sharpen och Levels filtren så ligger jag och pendlar på ca 50-75% CPU-användning och då har jag en XP-M2400+ på 10x200fsb. Gör detsamma på den du pratar om skall du få se.

Nöjer man sig med att bara köra MP3-låtar, endast trycka på play i en DVD-spelare eller Mediaspelaren och titta på en film utan några krav, inte använda något frontend eller tv-kort så räcker det men då kan man ju lika gärna använda sin stationära och köra ur på tvn. Då behöver man inte en HTPC eller HEPC.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Beror ju på vad man har för krav på prestandan på datorn.
Skulle aldrig komma på tanken att köra 128mb på en dator med XP och försöka köra Live TV sändningar med tv-kort, göra hårddiskinspelningar m.m.

Ser inga problem att göra det där med 128 mb ram och XP.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Hade 256mb i min HTPC förut och nu 768mb och det blir stor skillnad på hur den beter sig och slipper att den arbetar så mkt på disken.
Jag kan inte tänka mig att du kan ha så mkt erfarenhet av användning av HTPC eftersom du kan påstå att 128mb räcker lungt (!?!) och kan nöja dig med en Duron 1.3GHz. När jag kör med min HTPC och använder FFDShow och kör Resize & aspekt, sharpen och Levels filtren så ligger jag och pendlar på ca 50-75% CPU-användning och då har jag en XP-M2400+ på 10x200fsb. Gör detsamma på den du pratar om skall du få se.

Jag sa att 128 mb räcker lungt för den datorn som är i artikeln (utifrån de användningsområden som beskrivs där och här i tråden). Men jag la till "beroende på vad man gör med datorn" jusst för att utesluta mer krävande videovisning.
Det där är i mina ögon lite overkill när man kör på en vanlig tv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Nöjer man sig med att bara köra MP3-låtar, endast trycka på play i en DVD-spelare eller Mediaspelaren och titta på en film utan några krav, inte använda något frontend eller tv-kort så räcker det men då kan man ju lika gärna använda sin stationära och köra ur på tvn. Då behöver man inte en HTPC eller HEPC.

Tv-kort är ju inga problem att använda och en dedikerad dator för det ser jag stor vitts med. Att köra tv-ut från stationära fungerar visserligen men det gör det ju lika gärna med allt du nämner tidigare. Är ju ingen skillnad där.

Poängen med en HTPC är ju dock lite att den ska fungera som en video (inte nödvändigtvis att det går att spela in på den men att den ska fungera som en sådan enhet). Är man fler i familjen så är det ju bra att kunna se på tvn genom htpcn samtidigt som den stationära används.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man inte skall gå från andra hållet - XBox moddad till PC - hur långt kommer du med en sådan för samma pengar som Hermans HTPC?

Gränserna är ju lite knepiga att dra vad avser önskad funktionalitet med en HTPC - hur mycket PC och hur mycket TV/DVD vill man ha i samma burk?

Kanske dax att upprätta en krav- eller önskelista innan man bestämmer vilken väg man skall gå och därefter se hur långt man kommer med samma pengar med en moddad XBox alternativt en HTPC.

Som Herman sagt - den här marknaden kommer att växa särskilt med HDTV-kvalitet där bild- och ljud kräver hyfsad in- och uppspelningsutrustning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ser inga problem att göra det där med 128 mb ram och XP.

Tja, är man van vid en 1.3GHz Duron 128MB RAM så har man väl inte så stora krav. Har du ens provat en dator med TV-kort och gjort hårddiskinspelningar? Det behövs ju lite program för det och det kräver ju lite kapacitet och att bilden skall buffras några sekunder eftersom man har ju time-shiftfunktion också och köra XP med 128mb RAM är ju trögt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag sa att 128 mb räcker lungt för den datorn som är i artikeln (utifrån de användningsområden som beskrivs där och här i tråden). Men jag la till "beroende på vad man gör med datorn" jusst för att utesluta mer krävande videovisning.
Det där är i mina ögon lite overkill när man kör på en vanlig tv...

Det kanske räcker med det i datorn i artikeln eftersom det inte står något om om det används något frontend men skall du köra ett snyggt animerat grafisk sådant så kan du glömma det. Och vad är det som är overkill om man kör på en TV? Är det FFDShow du menar så tror jag inte att du använt & provat det och vet vad det kan göra för bilden även på en vanlig tv. Men sitter man med en kass tv-out med en kompositsladd så kanske man inte bryr sig alls. Jag kör iaf VGA->RGB Scart med mitt ATI kort och då är skillande stor men det är skillnad även med s-video också. Finns mkt man kan göra med bilden med lite behandling innan man skicka den till tvn som gör den betydligt trevligare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tv-kort är ju inga problem att använda och en dedikerad dator för det ser jag stor vitts med. Att köra tv-ut från stationära fungerar visserligen men det gör det ju lika gärna med allt du nämner tidigare. Är ju ingen skillnad där.

Meningen med en HTPC är ju att du skall ha den i tv-bänken och vara en ersättare för de övriga komponenterna i anläggningen, typ video, satellitmottagare, cd, dvd m.m. och att du skall kuna styra den med en fjärr och ett lättmanövrerat frontend, och använder du t.ex. det nya XP Media Center Edition 2005 som är ett mkt bra frontend och operativ så kan du glömma dina låga hårdvarukrav iaf och har man då lagt ribban lågt på hårdvarukravet när man inhandlat grejorna då är det bara att skaffa nytt då dessa frontends knappas kräver mindre av datorn.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Som jag skrev förut. Är man ute efter en HTPC som skall spela upp film (dvd/divx mfl), mp3, cd-a, väder, visa bilder så är nog Xboxen fortfarande bland de bättre lösningarna.
Den klarar allt ovanstånde och har 5.1 ljud via advanced Scart kabeln samt tar välldigt lite plats och är hyggligt tyst.
Vill man ha bättre grejor för uppspelning då mest syftar jag på ljudet eftersom xboxen tv-out modul knappast är sämmre än någon av de integrerade tv-out kretsarna som sitter på dagens grafikkort.

Vill man kunna spela in då börjar det helt plötsligt bli mer intressant med en riktig HTPC. Problemet med dessa är att programvarorna ofta är rätt tradiga.
Nämn gärna några program som klarar av tv-guiden, spela in på hårddisken och sedan automatiskt bränna ut det till dvd-r i sett och samma program och som självklart är anpassad till att användas på en TV.

Permalänk
Medlem

Men man tar ju bort en massa services och laddar inte ens explorer utan kör en mediashell. Behövs inte så myckett ram om man låter bli timeshift och inspelning. Har inte provat XP media center edition men jag tvivlar inte på att det behöver mer ram för at flyta på smidigt.

Faktiskt så har jag inte nån HEPC just nu men vi behöver inte gå in på varför.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Re: Dreambox snacket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johanj
Ni som snackar om Dreambox och nämner massvis av kanaler.
Måste man inte ha paraboler osv för att få in det eller?

Ja och nej, Dreambox kommer att släppas även som DVB-C och DVB-T, dvs kabel-TV och marksänd digital-TV.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripleyonline
Problemet med den här är ju att den är större en dom flesta desktop datorerna. Ska man ha en HTPC vill man väl ha en mindre burk?

snygg annars

Varför ska man ha en burk som e mindre än tex min hemmabio förstärkare? Jag vill att det ska se enhetligt ut i min tv bänk som är Magiker från Ikea den klarar att jag 135kg tung sitter på den med 33"tv samt allt i den e där me så lite över 200 panner klarar den och det gillar jag..:)

Till saken. Ska jag ha en dator i vardagsrummet så vill jag ha en dator med lagom prestanda, nuvarande är den en burk med 512 i ram XP 1800+ samt en ynklig 160GB disk men en tyst från Seagate samt ett ATI 9550 som inte har någon fläkt..:). Detta tycker jag räcker ett tag men skulle jag köpa en projektor så vill jag ju ha samma prestanda som i min spelburk minst, då jag vill kunna spela spel med polarna. Bilspel på 80-150" måste vara underbart om man sitter och dricker lite bärs och lirar, självklart med ratt till båda bilarna.

Så dessa argument om att ha en klen dator som HTPC e ju lite dumt för då missar man ju potentialen med att ha en dator till hemmabion.

Nu kommer vissa säga köp ett XBOX men fyfan nä aldrig, sämre grafik än PC klarar inte HDTV som en PC gör osv osv..

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Kul artikel, men jag förstår inte varför ni inte åtminstånde köpte ett bra billigt tv-kort typ Leadtek Winfast TV2000 (288:- på mycom). Har återfunnit det i htpc för 25k. Sedan kan man diskutera valet av hdd. Och givetvis hade ni kunnat ge den ett htpc interface, men det kommer senare i del 2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Tja, är man van vid en 1.3GHz Duron 128MB RAM så har man väl inte så stora krav. Har du ens provat en dator med TV-kort och gjort hårddiskinspelningar? Det behövs ju lite program för det och det kräver ju lite kapacitet och att bilden skall buffras några sekunder eftersom man har ju time-shiftfunktion också och köra XP med 128mb RAM är ju trögt.

1.3 GHz Duron 128 mb ram var en dator som jag snickrade ihop för kanske 500 kr och gamla delar som låg och skräpade delar, det är inte min 'huvuddator' så det är inte direkt så att jag är van att arbeta vid den, den står oftast oanvänd men ska kanske göras om till en server. Däremot så lutar det nog nu åt en mindre och strömsnålare variant som servern.

Jo, tv-kort med hårddiskinspelningar är ju väldigt tufft för ramet. 18-19 mb var den maximala användning jag såg när jag kollade nu (självklart beror det ju på vad man använder för program m.m. men själva inspelningen ska ju inte ta nämnvärt på datorn (bortsett från hårddisken då (om man nu kör med ett kort som har hårvdvaruencoding))).
Och det kanske bekräftar den undran du hade om jag ens har provat en dator med tv-kort och gjort hårddiskinspelningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Det kanske räcker med det i datorn i artikeln eftersom det inte står något om om det används något frontend men skall du köra ett snyggt animerat grafisk sådant så kan du glömma det.

Nej om jag ska vara ärlig så är jag inte särskilt insatt i animerade frontends. Men ett frontend ska inte behöva vara säsrkilt tungt och animerat känns väldigt onödigt men visst tycker man om det så. Xboxen har ju ett fint grännssnitt och där kör man med 64 mb ram.

Men nej jag vet inte hur tungt XP Media Center Edition 2005 är men oavsett hur bra det är så tvivlar jag på att det är en av de 'lättare' lösningarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Och vad är det som är overkill om man kör på en TV? Är det FFDShow du menar så tror jag inte att du använt & provat det och vet vad det kan göra för bilden även på en vanlig tv. Men sitter man med en kass tv-out med en kompositsladd så kanske man inte bryr sig alls. Jag kör iaf VGA->RGB Scart med mitt ATI kort och då är skillande stor men det är skillnad även med s-video också. Finns mkt man kan göra med bilden med lite behandling innan man skicka den till tvn som gör den betydligt trevligare.

Jo, men det hör fortfarande till en något mer avancerad lösning som i mina ögon lämpar sig bäst för de som har lite finare tv-apparater eller en projektor.
Men det kan hända att min tv börjar bli lite väl gammal och att jag drar för många tv-apparater över en kant men men.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Meningen med en HTPC är ju att du skall ha den i tv-bänken och vara en ersättare för de övriga komponenterna i anläggningen, typ video, satellitmottagare, cd, dvd m.m. och att du skall kuna styra den med en fjärr och ett lättmanövrerat frontend, och använder du t.ex. det nya XP Media Center Edition 2005 som är ett mkt bra frontend och operativ så kan du glömma dina låga hårdvarukrav iaf och har man då lagt ribban lågt på hårdvarukravet när man inhandlat grejorna då är det bara att skaffa nytt då dessa frontends knappas kräver mindre av datorn.

Ja, och vad är det då som säger att mitt exempel lika gärna kunde köras via den stationära och tv-ut och inte ditt exempel?
Det är väl ändå självklart att man kollar upp vad man ska göra först och köper hårdvaran därefter och inte tvärtom, det var ju hela poängen med mitt första inlägg.

XP Media Center Edition 2005 ser rätt trevligt ut men är inget jag skulle lägga pengar på och att man bara kan köpa det med en komplett htpc-dator är ju riktigt trisst då i alla fall jag vill anpassa datorn efter vad jag ska använda den till.

Och i mitt fall så kommer min htpc att antagligen även den bestå av en processor i minst 2500+ klassen (vad gäller prestanda) och mer ram men det är för att jag ska göra en del saker på den. Men det tycker jag inte är något krav för den enklare HTPCn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Men man tar ju bort en massa services och laddar inte ens explorer utan kör en mediashell. Behövs inte så myckett ram om man låter bli timeshift och inspelning. Har inte provat XP media center edition men jag tvivlar inte på att det behöver mer ram för at flyta på smidigt.

Faktiskt så har jag inte nån HEPC just nu men vi behöver inte gå in på varför.

Varför skall man ta bort dessa suveräna funktioner som timeshift & inspelning när de finns? Ang. minneskravet så är det stor skillnad att använda datorn med en mus och klicka på ikoner på ett skrivbord och att använda ett grafiskt frontend. Jag har kört frontends som Xlobby, myHTPC, Meedio m.fl. men har de senaste månaderna kört MCE2005, som bygger på XP Pro, och det är enl. mitt tyckte det absolut bästa. Det finns dock behov av förbättring på vissa punkter men det kommer förbättringar med tiden eftersom det är nyligen släppt.

För att citera ur en test av MCE2005 ang. hårdvarukravet:
"Media Center also requires a hefty PC to run smoothly. Make sure you have at least a 2 GHz CPU, 512MB of RAM, and a DirectX 9.0 compatible graphics card. Plenty of hard disk space is also a necessity if you plan to make use of the TV recording functionality of the OS."

Lite läsning för den som är intresserad:
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=xpmce2005&page...
http://www.nordichardware.se/Recensioner/?skrivelse=310&page=...
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=73855

LSD: Silverstone chassiet du länkade till är riktigt nice och jag förstår inte heller varför man skall ha en liten låda då det inte får plats något i den och det skall ju matcha mot de övriga grejorna i anläggningen. Det blir ju också betydligt sämre ventilation i den och man vill ju ha rum för att kunna bygga ut datorn med tiden samt skaffa bättre grejor som samtidigt blir varmare. Jag kör också Magiker som tv-bänk och med den så finns det ingen låda som kan bli för stor med tanke på storleken & uppbyggnaden på bänken.:D

Echo: XP Media Center Edition 2005 är helt vanliga XP Pro i grunden och kan användas som vanliga XP om man inte startar MCE-gränsnittet. Man får också köpa det UTAN att köpa en komplett dator, så köpte jag mitt också. Vissa butiker kräver dock att man köper EN vital, intern till en dator såsom CPU, minne, HD, HD-kabel eller liknande för att få köpa det men det är ju inget problem. Jag betalade iaf ca 1250kr för mitt, som kan jämföras med ca 2500-3000kr som vanliga XP Pro kostar, och 350kr för den officiella MCE2005-fjärren samt mottagaren som är anpassat efter det operativet men går även att använda tillsammans med Girder.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Jo men nu snackade vi om HEPCn i artikeln och han hade ju inte tänkt att använda den för timeshift och inspelning som det är nu. Då behövs inte mer ram.
Sen att man bootar snabbare om man inte laddar explorer skadar ju inte.

Att det är ett mer grafiskt advancerat interface på mediashells, än på explorer, har VÄLDIGT liten inebörd på systemkraven bör också påpekas. För vad jag har sätt så använder de sällan advancerade textureringar och ljusefekter i dessa.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Har du någon erfarenhet ang. detta med HEPC och olika frontends så du vet hur olika hårdvarer påverkar prestandan? Tror du att de rekommenderar en 2GHz CPU, 512mb RAM och kräver ett DirectX 9.0 kompatibelt grafikkort om t.ex. MCE 2005 inte skulle vara mera krävande än Explorer?
Folk får bygga sina HEPC/HTPC som de vill men jag tycker inte man skall lägga ribban för lågt på hårdvarukravet för att vissa påstår att det räcker med si & så mkt ram,cpu m.m. för att köra endast XP utan ett frontend.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Inaktiv

Själv använder jag Xbox + 120GB hårddisk + chip. Egentligen så kan man skippa hårddisken om man bara tänker använda Xboxen som mediaplayer. Du kan ju faktiskt streama via nätverket.

Xbox - 1298
Chip + montering - 500-700kr (jag fick min gratis)
120 GB HD - 700 kr

= 2698 kr

Tillsammans med Xbox Media Player så har jag stöd för allt vad filmuppspelning innebär.

Fast ska du ha HD inspelning osv.. så är det en HTPC du behöver, fast då kostar det mer.

Kom ihåg att du kan lira spel med Xboxen..

Permalänk
Medlem

Här finns en guide på hur man kör MythTV på lite långsammare datorer:
http://forum.sweclockers.com/newreply.php?threadid=408301&

# CPU: Pentium Celeron, 367 MHz
# RAM: 128 MB total. 2x64MB PC66
# Video Capture: Hauppauge PVR-350.

Citat:

Once I checked the "Use the PVR-350's TV out MPEG decoder" box, playback CPU utilization dropped to 5 percent. When recording and playing back it sets around 10 percent.

Sen bör man notera att den största flaskhalsen i det här systemet inte är ram-minnet utan processorn om man skulle vilja göra lite mer saker med den.

Jusst nu så håller jag på att installera linux på min stationära för att kunna testa mythtv lite närmare, om jag hinner få igång det (är rätt tidspressad) så kan jag testa att köra med 128 mb i ram om det önskas.
Fasst jag kommer inte ha ork att försöka optimera datorn för lite ram samt antagligen köra KDE så förutsättningarna är långt ifrån de bästa.

Permalänk
Medlem

gu va alla klagar på fläktar hit och ljud dit .. bara kräma på med subbvoffern och så så kan man sitta med en hugin bordsfläkt och blåsa rätt in i chassit utan att det hörst nått ..