Permalänk
Medlem

-12v står på 0.48v

jag har ett qtec dual fan gold 400w......är ca 2-3 år gammalt.....

alla spännignar är någorlunda normala......utom +12V

+3.3v:3.22v

+5v: 4.97v

+12v: 11.97v

-12v: 0.48v

-5v: -5.86v

ljudet har börjat bete sig lite konstigt på sistone.....när jag inte har processorn o minne klockade så e det forfarande raspigt o ljudet laggar liksom....

men om jag kör överklockat så låster det helt förjävligt....

undrar om det e modekortets fel lr nätagget?

har ett ECS k7s5a........

Permalänk
Avstängd

Sök på ordet Q-tec så får du svar

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

vart kollar du MBM5? kolla i Bios istället.

Permalänk

eller med en multimeter?

Permalänk
Medlem

OMG

förut kolla jag på speedfan....

nu kollar jag MB5

+12v=12.07v
-12v=-12.15v
-5v=0v
+5v=5.02v

satans mysko detta...iof e det q-tec .....dom har inte "jätte" bra kretik om man säger så

edit:
kollade i bios.....o där stämmde allting:p

lite klantigt av mig.....men nån som har nå ide om varför ljudet skrapar?? har nyaste drivrutinerna ....klockat ner den,,,,,ändrat pci slot....mm mm

Permalänk
Medlem

Av principskäl litar jag inte på någon form av övervakningsprogram, eftersom alla visar mer eller mindre olika. Med ett visst moderkort är ett visst program relativt exakt, men med ett annat moderkort kan ett helt annat program ge mest exakta resultat, medan det första visar helt åt h*lvete fel...
BIOS brukar ge mest tillförlitliga resultat, men ibland är det ju sensorerna som är felkällan!
En digitaltermometer av god kvalisort och en dito multimeter använder man om man vill ha tillförlitliga värden!

Permalänk
Hjälpsam

-12v linan är out of date. Den användes bara av visa typer av ISA kort som behövde 24v för visa komponenter. (-12v som jord och +12v som spänning ger 24v spänningsskillnad). Om du inte kör med ett gammalt moderkort som använder sig av ISA och dessutom använder ISA porten med ett 24v kort så behöver du inte bry dig om -12v.... Det gör inte nätaggstillverkarna heller så därför kan den linan vara vad som hellst.

Lika så med -5v linan.. helt menlös

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

-12V behövs väl iofs om man av någon anledning skulle vilja använda sin com-port. (Ja, dert brukar väl iaf finnas åtminstone en på rätt många moderkort även idag?) Spänningsnivåerna på RS232 ligger på +-9V till +-18V.

Permalänk
Hedersmedlem

-12v används till serieportarna och en del äldre ljudkort.

-5v togs bort ur atx-specifikationen för bra många år sedan, ändå finns den fortfarande kvar på många nätagg av nån lustig anledning.

Har träffat på ett antal nätagg i märkesdatorer från början av 90-talet där -5v saknas.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

något som gäller alla "linor" är att om dom inte används/belastas så kan spänningarna på dom vara helt fel (det finns krav på en min-belastning)
eftersom inget använder -12V idag så kan den ha mycket felaktiga spännngar utan att det egentligen är fel på nätagget

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

ok tack för alla svar.....verkar som nätagget inte var fel källan till det dåliga ljudet.....

det är oxå konstigt eftersom att det integrerade ljudet låter likadant som från ljudkortet:confused:

kanske uppgradera till bättre modekort typ nforce 3 K8N lr nfoce 2 A7N

tror ni ljudet blir bättre då?...så jag kan köra klockat ...

vet att det är fel fråga i fel tråd men jag orkar inte göra en ny tråd......

Permalänk

Kan det inte vara fel på ljudkällan? Pröva en musik-CD så att det inte är ett så dumt fel..

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

har prövat olika....till och med "start up ljudet" laggar när man startar

Permalänk

Skulle väl vara någon krets på mobot som ljudet obönhörligen måste förbi som på något sätt fått spel.. bara att köpa ett nytt antar jag.. pröva först så det inte e prollen lr minnet lr så som dummar sig.

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

Kolla så att det inte är värmeproblem eller något. Kolla även minnen och att HD:ns DMA är påslaget osv.
Om det inte är samma krets på båda korten så verkar det ju osannolikt att det det är drivisarna för ljuskortet, men kolla så att du har senaste drivisar av allt iaf.

Permalänk
Medlem

har kollat allt du sa om dma minnena o tempen....

alla tempen e stabila runt 35-40

dma-5 e påslagen

har prövat o ta ut ett av minnena o köra o sen samma med det andra.....

ska jag sattsa på ett nytt modekort??

Permalänk
Medlem

Hmm...senaste drivrutiner är inte alltid bäst. Om det bara är ljudet som krånglar så prova att installera de du fick till kortet....

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

installerat om det jag fick till kortet utan framgång:(