Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icedude
ok... så din TV, din dator och all annan elektronisk lägger av så fort du inte dammar!?!
sluta nu

nää men om du häller avjoniserat vatten på gissar jag att det skulle spraka rätt fint =)...

Dator saker kan gå sönder när man dammar pga statisk elektricitet som uppstår ihop med dammet har jag för mig. dock aldrig hänt mig

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Mineralolja och sapphire liknande vetsokor är det enda som funkar bra. Transformatorolja kommer äta upp vissa komponenter inom en vis tid då det bl.a. löser upp tätningarna på visa kondensatorer. Syntetiska oljor är altså ur bild och biologiska oljor härsknar. Och avjoniserat vatten förblir inte avjoniserat länge. Datorn la troligen av vid sockeln p.g.a. att upp dit höll alla kontakter och och lacklagret på korten tätt. Sen hoppas jag ni vet att om ni doppard HDDn så lägger den av väldigt fort.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

Men varför lägger hårdiskarna av? Är inte de tätade? Skulle vara ruskigt fränt med ett sånt här projekt, men jag vågar inte riktigt med min dator

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Nej de är inte täta de får inte vara täta då de måste klara av tryckförändringaran innuti som kommer bl.a. med temperaturen.

Seriöst sök på forumet nästa gång...jag har själv svarat på detta minst tio gånger förrut.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Nej de är inte täta de får inte vara täta då de måste klara av tryckförändringaran innuti som kommer bl.a. med temperaturen.

Seriöst sök på forumet nästa gång...jag har själv svarat på detta minst tio gånger förrut.

Men alltså, varför skulle hårddiskarna måsta vara lite öpna för att kunna klara tryckförändringar? Trycket lär ju inte precis förändras avsevärt för att värmen höjs lite. Dessutom så är det väl nån sorts olja eller nåt i en hårddisk, inte så bra om den far ut. Men du har nog rätt på något sätt ändå.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Nej där är ingen lös olja de är magnetupphängda annars skulle de slitas ut för fort. Och jo det är på grund av tryckett de har ventiler.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic kanske, har inget med akvariedatorn att göra, men samma tema:

Skulle det inte gå att slänga in hela datorn i typ en frys eller något liknande? Bara borra hål för alla sladdar, och använda antingen typ en sluss för hålen för kontakterna, eller täta runt hålen?

Permalänk
Medlem

Vatten som inte leder ström är ju Dest-vatten,, dvs destilerat vatten, iochmed det inte är "förorenat" med koppar och andra metaller som du hittar i vanligt vatten..

Det skall vara helt säkert att doppa hela maskineriet i dest vatten, du kan testa med småsakerförst, tänk på att mekaniska saker som cdrom, hårddisk, kanske fläktar inte pallar sånt här..

Om någon redan svarat liknande så ursäktar jag, orkar inte läsa igenom allt

Permalänk

mixim
du tror inte att efter typ 10 minuter, eller lite längre kanske, så har koppar och aluminium och annat från kylflänsar löst sig lite i vattnet? Dessutom så är ju vatten autoprotolyserande, dvs, det bildas automatiskt en del joner. Inte så mkt men ändå. Kanske fungerar en liten stund, men inte så länge..

akius
Har du tänkt på kondens? Dessutom så klarar en vanlig frys inte att kyla fullt under en längre tid. Men har du bara på datorn ett par timmar per dag och fixar nåt mot kondensen så kan det nog gå, du lär kunna klocka en del också

[lum]
Ok, då går det nog inte så bar med hårddiskarna.. smågrymt med magnetuphängda Viste att det fanns magneter i dem, men viste inte vad de skulle vara bra för.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

har kollat på flera som har skrivit här och de flesta är runt 13-15år och de säger att det kommer "spraka". som flera andra här sa så leder inte rent vatten ström, desstileratvatten skulle funka hur bra som helst, ett tag iaf.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Men snälla destvatten är inte nödvendigtvis avjoniserat...avjoniserat skulle kanske funka i ett par minuter, då det mesta är lackat, men snart skulle det bildas joner och kortsluta nån sockel, strömkontakt eller komponent på nåt kort. Som någon sa vatten bildar joner i sig självt men de flesta kommer blidas i kontakt med olika metaller i lådan, inklusive komponenter.

Akius sök på forumet. Du är säkert inte myckett mer en den 300:e som frågar om det. :[

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

Det finns hårddiskar som är i olja. Dom är extremt tysta. Har för mig att 10000rpm Seagate ligger i olja.... (kan ha fel, blandar ihop mycket)

Men det finns iaf HD i olja, har en i en dator på jobbet. Helt knäpp-tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Mineralolja och sapphire liknande vetsokor är det enda som funkar bra. Transformatorolja kommer äta upp vissa komponenter inom en vis tid då det bl.a. löser upp tätningarna på visa kondensatorer. Syntetiska oljor är altså ur bild och biologiska oljor härsknar. Och avjoniserat vatten förblir inte avjoniserat länge. Datorn la troligen av vid sockeln p.g.a. att upp dit höll alla kontakter och och lacklagret på korten tätt. Sen hoppas jag ni vet att om ni doppard HDDn så lägger den av väldigt fort.

Vilka komponenter i datorn kommer Transformatoroljan att äta upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat cracker
Det finns hårddiskar som är i olja. Dom är extremt tysta. Har för mig att 10000rpm Seagate ligger i olja.... (kan ha fel, blandar ihop mycket)

Men det finns iaf HD i olja, har en i en dator på jobbet. Helt knäpp-tyst.

Men vad är det för nackdelar?
Dyrare?
Låter de när de "jobbar" mkt?
Kortare livslängd?
Segare?

Gillar tysta datorer Får lov att ha mina hårddiskar på sidan av, eftersom de låter en del..

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Ja ok jag har ju inte provat men jag har fått informationen från flera håll, online och offline, att den äter upp förseglingen på elektrolytkondensatorer. Möjligen även andra förseglingar.

Vilkett jag f.ö. skrev i mitt tidigare inlägg...

Hur fort? ingen aning.

Angående oljan i HDDs..är du helt säker? Det är inte bara så att det är oljelager på skivaxeln du tänker på? Att flytta läshuvudet i olja eller vilken annan vätska är förbaskat myckett jobbigare än att flytta det i en gas som luft. Läshuvuden rör sig snabbt! Bl.a. därför man kan göra högtalare av dem. ;P

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

Nej jag har nog blandat ihop det. Det är bara kullagrena som har vätska... Dumma lilla jag. Ignorera mitt förra inlägg är ni snälla...

Blev lite konfus av begreppet Fluid-filled...