Permalänk

xCode

Har just införskaffat en av dom där Macintosh'arna och nu kommer en del frågor:
Hur gör jag för att länka till ett bibliotek (.a eller .lib - filer) i xCode, mer specifikt är det OpenSSL som jag vill arbeta mot.

Hoppas det sitter någon Mac-användare här i SweC's programmeringsforum också.

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att du komiplerar direkt med gcc eller g++ i consollen xcode är enligt mig bar onödigt krångligt.

Visa signatur
Permalänk

Dock bör väl detta gå att göra med xCode?? Annars är det för jävligt.
Men hur länkar jag med g++?

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem

Det går att göra i xcode men är enligt mig för drygt och krångligt.

om du vill länka med g++ skriver du antinge det här i consollen eller i en makefile

g++ objectfiler.o -lettbiblotek -lettannatbiblitek -o programmnamn

observera inga lib först i namnet på bibloteken och inga .a i slutet vill du veta fler g++ alternativ skriv man g++ i consollen

Visa signatur
Permalänk

Men varför inte dela med dig av hur man gör det i xCode??

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem

Man kan lägga till frameworks genom att ctrl-klicka på projeketet i xcode och välja add / existing framework typ.
Vet inte om man lägger till OpenSSL på samma sätt.

EDIT:
Skaffa mer ram ffs!
Jag använder väldigt sällan mindre än 400mb ram ^_^
Jag köpte http://www.pcaction.se/?117855
Är nog billigast.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk

Så ett framework är samma sak som en .lib eller .a fil?

OffTopic:
Har beställ en 512 MB sticka. Är på väg.
Köpte den trots allt ifrån Apple, skulle ändå köpa en adapter till komposit- och S-video. Gick på 1200 på Apple - bara 150 spänn mer än från macoteket.se, vilket jag tyckte var ok.

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem

Ett framework är en samling libraries och headers (.a och .lib existerar inte riktigt på samma sätt som i *BSD/Linux med tanke på prebinding), tror dock inte OpenSSL finns som framework.
Om du vill länka mot ett bibliotek går du in under projektinställningarna, under styles och lägger till -lssl till "Other linker flags". Om den inte hittar header-filerna kanske du måste lägga till något i "Header search paths" (återfinnes på samma ställe) också.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk

Ok, tack så mycket!

EDIT: Testade nu och allt fungerar perfekt! Att xCode skulle vara dåligt kan jag absolut inte hålla med om. Det är precis som allt annat på Mac'en, lätt när man väl lärt sig det.

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3