Permalänk

hjälp om minnen, köpa etc.

hej!

jag har faktiskt ingen vidare koll på det senaste på minnesfronten, frekvenser, PC3200 och vad det heter och hela det köret.
i vår ska jag investera i ett nytt moderkort och en ny processor, närmare bestämt ett med nforce 4 ultra-chipset och en athlon64 3200/3500+. med detta hade jag tänkt två pinnar 512MB ram.

min fråga är dels:
-vad för typ av minne borde jag köpa för att utnyttja moderkortet/cpu:ns möjligheter maximalt?

-kan ni rekommendera någon bra tillverkare, som inte kostar skjortan eller är superöverklockningsextrema?

-vidare skulle jag uppskatta om ni kunde hänvisa eller förklara lite om hur det här med överklockning och timings på minnen fungerar, och hur det hänger samman med FSB etc. jag ser ofta rader som 2-2-2-4-3, vad menas?

edit:

ja, det är ju eländigt att man ALDRIG KAN LÄRA SIG ATT LÄSA FAQ:en INNAN MAN POSTAR EN NY TRÅD.

nu hann jag före er iallafall.
är dock fortfarande tacksam för förslag på tillverkare/modell.
faq:en var lite gammalmodig också, jag vill veta om det allra senaste på minnesfronten.

Visa signatur

Laptop: Ascentia 800n | 50MHz Intel i486DX2 | 8MB RAM | 300 MB HDD
WS: Venice 3200+ | SeaSonic S12-430W | AC Freezer64 | 1GB RAM | 5200RPM 80GB 2.5' HDD | GF6600GT passivt | ASUS A8N-SLI
Srvr: mini-itx Via C7 1.2GHz passiv + PSU i en papplåda