Påverkar damm temperaturer?

Permalänk
Melding Plague

Påverkar damm temperaturer?

<font style="font-size: 10pt"><b>Påverkar damm temperaturer?</b></font> <small class="small">måndag 7 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=648" target="_blank" >Sudhian</a> har publicerat en intressant artikel som handlar om temperaturhöjningar i datorsystem som inte dammats av på ett tag. Något som de flesta har problem med förr eller senare.
<br />
<br />"<I>This article didn’t start as an in-depth investigation into dust; it began as a personal investigation into why my CPU temperatures were running so high after a random temp check produced alarming results. The end results, however, were interesting enough to share.</I>"
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=648" target="_blank" >Sudhian</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

intressant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag får problem med mina diskar när det blir för dammigt i burken. 2 av hårddiskarna kan inte skriva till h:/ms$ eller nåt sånt... tar jag ut dom, blåsar av dammet, så funkar dom sen igen.. bra varning när det börjar bli för mycket damm

det gör att jag rengör burken 1gång/kvartal

Visa signatur

Näää...

Permalänk

haha...

Vad roligt... Jag blåste ut min burk igår och gjorde ren dammfiltret

En gamal madrasspump i gummi med plastmunstycke gjorde susen, det gick väldigt smidigt... bra att komma åt och säkert för datorn.

damm=isolering=ljuddämpning?=värme!

Edit:

Till min andra dator så hade jag en vanlig tempmätare i lådan och efter rengöring så skiljde det bra många grader och mätaren satt på exakt samma ställe före och efter.

Tror det var för att jag spraya in siliconspray i mina 2 fläktar (in+ut) som börjat låta lite som lådan sjönk i temp. fläktarna gick lättare efter iaf beläggningarna på fläktbladen måste ju göra något varv i minuten också

detta var dock strax före jul.

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

Yay, människan är intelligent (xtrem sarkasm)

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

ah dags att rengöra burken

Visa signatur

•–— •hš¹8¶ ™•–— •
Amd 64-bit 3200+ RADEON 9800XT-Allt är gratis när man har bredband- MER CO-OP ÅT FOLKET

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt märkt skillnad på nästan 10 grader (antagligen mindre, men typ) efter att ha dammat burken =P

Permalänk
Medlem

Klart att damm blir en isolator... Det är ju typ nästan samma sak som att du skulle pula dit massa bomull! hehe (massa kanske var att ta i men...)

prutt och fis

Visa signatur

/Jeppe

Permalänk
Medlem

jag blåser rent burken varje månad...man har ju hund som fäller hår

Permalänk
Medlem

Jupp, när jag gjorde rent min cpufläns senast för någon dag sedan föll temp från 45 idle till 36 och 57 load till 43! ganska stor skillnad :/

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Zalman CNPS7000B-AlCu, ASUS K8N-E Deluxe, Corsair Value PC3200 2x512MB, Gainward GT6600 GLH.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luhh
Jupp, när jag gjorde rent min cpufläns senast för någon dag sedan föll temp från 45 idle till 36 och 57 load till 43! ganska stor skillnad :/

Ganska onödig artikel imho, känns ganska uppenbart att damm inte är en bra sak. Speciellt när de flesta kylflänsarna består av tunna blad/pinnar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Ganska onödig artikel imho, känns ganska uppenbart att damm inte är en bra sak. Speciellt när de flesta kylflänsarna består av tunna blad/pinnar.

Jo. Dessutom är den skriven av någon som har originalkylaren kvar på en AthlonFx. Inte kan man få ur det lilla extra ur den då inte..

Fast det kanske är av test-skäl, lr att den inte tillhör honom personligen och kan modifiera den.

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Zalman CNPS7000B-AlCu, ASUS K8N-E Deluxe, Corsair Value PC3200 2x512MB, Gainward GT6600 GLH.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni rent i er låda? Det är ju inte så att man mular in dammsugaren direkt

Jag har för vana att blåsa ren den ibland och dammtorka i botten, men det känns som att mycket av det finaste (och förmodligen skadligaste) dammet blir kvar. Brukar ni plocka ut CPU-kylaren och göra rent mellan flänsarna eller litar ni på att det brinner upp tids nog?
Högtrycksluft?

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Ladda ur prylarna ordentligt och kör hela skiten i diskmaskinen, nätagget och hårddiskar kanske man ska låta bli, men resten, sen smörjer man fläktarna och är igång igen.

Så gjorde de på Telia förr i världen, fast de tog inte ut diskarna, bara stoppade några burkar i diskmaskinen och körde. Kanske gör så fortfarande...

Visa signatur

Har en fin dator, fin fin. Jordnötter och juice är gott tillsammans, gott gott.

Permalänk
Medlem

Att göra rent burken brukar jag göra var 4-e mån. Men en sak har jag märkt sen jag har släng ut massa fläktar och behållit 3st. 120 mm som går på lågvarv 7V modd och slängt in Zalman Reserator så har dammproblemt nästan försvunnit helt. När jag öppnar buken efter 4 mån så är det till min förvåning nästan helt dammfritt.

Permalänk
Medlem

Gäller att inte glömma av att göra rent bara, rensade morsans CPU fläkt och kyl efter att Cpu:n rullat snabbt upp till ca 73 grader och att hela datorn lät som ett radioaktivt Tjenrobyl. Max temp sjönk till 55!!! och då är det standard kyl. så där var man en näve dammbollar rikare
Ha inte datorn längs golvet!!! höj upp den en dm, det hjälper.

Permalänk
Medlem

jag sänkte min temp med ca 10 grader C efter att tagit bort ett tunt lager damm ufrån cpu flänsen

Visa signatur

Phear the beavers!
<>(,,°°> <>(,,°°> <>(,,°°>

Permalänk
Medlem

damm

En sån här artikel passar bättre i en typ pc-plus tidning eller nått detta måste juh vara nått 99% av befolkningen här inne känner till sen länge!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2500 Barton @ xp 3000 (200x10.5) | AN7X8-deluxe | 2xnoname 512mb pc3200 ddr | Radeon 9800 pro 256 ddr2 | 120Gb Deskstar | Skit shassi, me skit agg | WinXp pro sp2 |

Permalänk

Inget nytt, men han skulle ha tagit lite bilder på hur mycket damm det var, för det var mycket stor skillnad...

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var en bra artikel. Som sagt är det inget nytt, men det finns alla sorters människor på det här forumet; alla har säkert inte hört det och även de som har det kan behöva en påminnelse. Temperaturskillnaden var väldigt stor, vilket nog överraskar de flesta.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Under min praktik på ett serviceföretag kom en kunddator in med följande dammkloss, cpufläkten kunde inte röra sig och ser man efter noggrant så kan man tyda dess avtryck i klossen. Vad vi inte kunde förstå var hur fan allt damm kom dit när fläkten stod stilla.
Självklart var processorn stendöd.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Hedersmedlem

Nu när vi ändå är inne på det dära med damm.
Jag har chieftec Dragon tower med 2st fläktfilter framför inblåsen. Dammen kommer inte in där men däremot från andra hål, främst 5.2 luckornas kanter.

Så även om man har filter kan det vara klokt o kolla insidan av sitt chassi o rengöra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Under min praktik på ett serviceföretag kom en kunddator in med följande dammkloss, cpufläkten kunde inte röra sig och ser man efter noggrant så kan man tyda dess avtryck i klossen. Vad vi inte kunde förstå var hur fan allt damm kom dit när fläkten stod stilla.
Självklart var processorn stendöd.

http://gallery.warpdrive.se/picKLE-cache/digicam/damm/PICT000...
http://gallery.warpdrive.se/picKLE-cache/digicam/damm/PICT000...

Klass!

Permalänk
Medlem

Jag dammsuger min shuttle en gång i veckan, ibland oftare. Det behövs för att behålla de låga idle-temperaturerna man har.

Permalänk
Medlem

Har lärt mig vikten av att dammsuga på kontoret sedan burken fick frispel och klättrade upp till 85 grader (steka ägg någon?). Trodde någon fläkt hade dött då datorn bara var en månad gammal. Flänsen var alldeles igengrodd av damm och efter en manuell avblåsning med kraftig hosta som följd så gick tempen ned till normala 65 grader (full load).

Frugan har aldrig varit så nöjd som nu när jag verkligen håller efter på kontoret och till och med dammtorkar emellanåt.

Prescott är verkligen känsliga för damm!

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

johnny: Alla processor är känsliga för damm. Men Prescott är redan en varm processor så den blir ju lätt varmare.

Permalänk
Medlem

Jag får rensa min slk-947 regelbundet om temperaturerna inte ska stiga

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Hedersmedlem

Har man datorn på golv nevå så är det som att ha en dammsugare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Rensade ut min kylare igår , Tempen gick ned med ca 20-25c

Datorn bootade om och fick en massa BSODs , Höll på att bli galen, öppnade maskinen och det såg rent ut. Men under fläkten var det ett tjockt lager med damm och gegga.

Ciggaretrök är tydligen inte det bästa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Har man datorn på golv nevå så är det som att ha en dammsugare.

Hehe.... dyr damsugare

Blåste nyligen i min och de sänkte tempen med ca 3 gradet (49 till 46 i spel)

Visa signatur

Temporär dator: DV5204