Permalänk

Port-trunking

Jag planerar lite nätverk inför ett LAN och grejen är den att jag har en fin 3Com SuperStack 2 Switch, men de andra switcharna jag har är vanliga DLink 16portars, alla utan Gbit-port. 3Com-switchen har stöd för port-trunking, kan jag ställa in port trunking på 3Com-switchen till en DLink-switch utan att DLinken har stöd för port-trunking? Eller borde jag bara skaffa andra switchar som har Gbit-portar?

Permalänk
Medlem

Port-trunking behöver inte köras över Gbit utan du kan ju ta flera 100 portar istället.

Dock måste alla switchar stödja det. Räcker inte med bara 1.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Jo, jag tänkte ta flera 100Mbit så jag slapp fixa Gbitutrustning Men går det inte med bara en switch så får jag väl tänka ut något annat..

Permalänk
Medlem

Om dlink-switcharna stödjer vlan kanske man kan dela upp switchen i två delar och uplinka var sin med egen uplink. Dock kan det bli problem om inte switchen stödjer att samma mac-adress finns på två vlan, vi snackar ju om Dlink så...

Just det ja, tänk på det också att en 3Com Superstack II bara kan hantera 2 port-trunkar...

Visa signatur

"Hoppas man hinner få se det innan man loggar av" - Magnus Blom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mash
Om dlink-switcharna stödjer vlan kanske man kan dela upp switchen i två delar och uplinka var sin med egen uplink. Dock kan det bli problem om inte switchen stödjer att samma mac-adress finns på två vlan, vi snackar ju om Dlink så...

Just det ja, tänk på det också att en 3Com Superstack II bara kan hantera 2 port-trunkar...

Det är stackvarianten av stackvarinantet, den har matirxport och klarar 4 port-trunkar. Så stod det i manualen iaf Men det är väl skit samma om vi ändå inte kan använda det antar jag..

Permalänk
Medlem

Kontrollera i manualen huruvida den stöder 802.3ad vilket är namnet på standarden för att trunka portar (kallas med berättande text "link aggregation").