Permalänk
Medlem

Nätverks kunniga..Kolla hit!!

Tjena köpte för några dagar sen en Cnet trådlös router+4 portars swich från komplett..
Den var en demo produkt alltså använd innan jag köpte den ..
Jag läste i manualen att den första gången man använder sig av routern så ska man ansluta via en tp kabel... och att routerns ip var 192.168.1.254
Problemet är det att jag kan inte pinga eller connecta till detta ip eller något närliggande har kört ip scanner på hela 192.168--> serien och hittar inget.
Det är inget fel på den då det går att använda den som en vanlig swich och alla lampor lyser mm...
Har prövat att restarta den många gågnger men det verkar inte som orginal ip fortfarnade är 192.168.1.254..kan någon ha ändrat detta???

Kan ej heller ta emot automatiskt i via tp kabeln....
Någon som har varit med om detta innan mig?? någon som vet ett bra program att använda för att hitta ipt?? alt portar??
Är ju inte direkt sugen på att låta datorn leta igen hela ip serien...
Får heller ingen kontakt med wlanet

Visa signatur

Znote 4200

Permalänk
Medlem

Finns det ingen resetknapp på routern?

Permalänk
Medlem

Är du säger på att din dator som är ansluten till "routern" är i samma nät och har en överensstämmande subnetmask?

T.ex. i det här fallet skulle jag tro att du ska ha en subnetmask på 255.255.255.0 och använda ett IP i 192.168.1.0/24-nätet.

Btw, det heter nätverkskunniga.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Har du testat med de vanliga 192.168.0.1? testat att sätta 1 sist med den ip:n som du hade?Reseta den annars!

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk
Medlem

Joda visst finns det reset knapp har tryckt på den många gånger har också testsat alla det vanliga ip nummrena som routrar brukar dela ut...

FLAGEL
vad menar du med 24 nätet???
självklart har jag 255....mmm som nätmask

Visa signatur

Znote 4200

Permalänk
Avstängd

Bara för att börja från början!

Du har startat routern & kopplat in din nätverkskabel i routern!

Du har SEDAN startat din dator (som är inställd på att automatisk mottaga ipadress & dns via DHCP?)

Om du gjort detta, & du via start / kör skriver: CMD & trycker enter

& skriver: IPCONFIG /ALL & trycker Enter

Vad anges då?

Speciellt noga skall du titta på: "Standard-gateway"

Det är nämligen den adressen du skall prova!

Permalänk
Medlem

Teks
sist jag testa fick jag en såndär gul triangle över min nätverksanslutning som säger att den har limited connectivity eller något likande och ipconfig/all visar bara mitt nätverkskort...=(

Men men kan testa igen när jag kommer hem för säkerhets skull

Visa signatur

Znote 4200