ATi Radeon X850 XT i AGP

Permalänk
Melding Plague

ATi Radeon X850 XT i AGP

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi Radeon X850 XT i AGP</b></font> <small class="small">tisdag 1 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://apps.ati.com/ir/PressReleaseText.asp?compid=105421&rel..." target="_blank" >ATi</a> meddelade idag att de släpper Radeon X850 XT och Radeon X800 XL i AGP-format. Det förstnämnda bygger på grafikprocessorn med kodnamnet R481 som fungerar utan bryggning till AGP-plattformen. Radeon X800 XL bygger på R430-kärnan vilket betyder att ATi använder sig av sin Rialto-bryggningskrets från PCI-E till AGP.
<br />
<br />"<I>ATI Technologies Inc. today enhanced its family of graphics products for gamers and enthusiast PC users by announcing and shipping AGP versions of its popular RADEON® X800 XL graphics cards and RADEON® X850 XT graphics processors.</I>"
<br />
<br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://apps.ati.com/ir/PressReleaseText.asp?compid=105421&rel..." target="_blank" >ATi</a>. Vad priset kommer hamna på i Sverige är i skrivande stund okänt, men troligen kommer de inte skilja sig nämnvärt från nuvarande priser på Radeon X850 XT och Radeon X800 XL i PCI-E-format.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

skulle gärna köpa X850 XT..........................om jag hade råd =oP

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

vet nån när X800 kommer i AGP format, eller om de har kommit redan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v3nus
vet nån när X800 kommer i AGP format, eller om de har kommit redan?

Köpte mitt i somras, eller tidig höst eller när det nu var
Släpptes först i AGP-format alltså.

Permalänk
Medlem

800XL är ett riktigt höjdarkort, synd bara för ATI att de inte fick ut det för ett halvår sedan...

Permalänk

jag tar hellre 6800GT än X800XL. för det är skarpare grafik och snabbare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
jag tar hellre 6800GT än X800XL. för det är skarpare grafik och snabbare

Vad less jag blir på människor som slänger ut sig sånt utan att motivera varför...
(ofta är det för att dom inte har någon koll)

Permalänk
Medlem

Fan vad najs med xl prima budget kort ju

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vad less jag blir på människor som slänger ut sig sånt utan att motivera varför...
(ofta är det för att dom inte har någon koll)

Fan va fel du har. Bättre bildkvalité på ATI samt minst 1000 lappen billigare och ändå minst lika många fps i spel. Och på de få där Nvidia är snabbare så märker du inte nån skillnad när du spelar då de tär så små skillnader. Och bara tanken på att lägga ut en 1000 lapp extra för 3-5 fps det gör mig lite illamående.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Fan va fel du har. Bättre bildkvalité på ATI samt minst 1000 lappen billigare och ändå minst lika många fps i spel. Och på de få där Nvidia är snabbare så märker du inte nån skillnad när du spelar då de tär så små skillnader. Och bara tanken på att lägga ut en 1000 lapp extra för 3-5 fps det gör mig lite illamående.

Nu citerade du för det första fel person och för det andra så har 6800GT funnits i ungefär ett halvår...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Fan va fel du har. Bättre bildkvalité på ATI samt minst 1000 lappen billigare och ändå minst lika många fps i spel. Och på de få där Nvidia är snabbare så märker du inte nån skillnad när du spelar då de tär så små skillnader. Och bara tanken på att lägga ut en 1000 lapp extra för 3-5 fps det gör mig lite illamående.

Inte för att det skiljer nått i bildkvalite längre MEN Nvidias AA är bättre en ATI har sätt tässter där dom zomat in 400ggr och då ser man att snidia har bättre

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb | HD 4870@CrossFireX | Gigabyte GA-X48-DS4 | Corsair TX750W | WD 640gb |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

aha där sket det sig... ville ha x850 men eftersom jag inte visste om det verkligen skulle komma köpte jag mig ett x800 XT PE istället... aja shithappends

Permalänk
Inaktiv

köpte också x800xt pe

Har AGP, hade jag vetat detta hade jag väntat, snyft!

Sitter nu med ynka 560/600,
Hade nog kunnat verklocka ett x850 mycket mer....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av byvall
Inte för att det skiljer nått i bildkvalite längre MEN Nvidias AA är bättre en ATI har sätt tässter där dom zomat in 400ggr och då ser man att snidia har bättre

Mycket skarpare och mer detaljerad bild på ATI i film och i windows miljö.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Definiera ordet "mycket"

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Windows går i D3D som ati är bättre på right? kanske det som gör det "snyggare" i windows

Permalänk
Medlem

Ååh.. jag som är sugen på en (inte så dyr) uppgradering från mitt GF4 Ti4600.. Vad jag sätt på olika tester så är X800XL är helt ok för sitt pris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Ååh.. jag som är sugen på en (inte så dyr) uppgradering från mitt GF4 Ti4600.. Vad jag sätt på olika tester så är X800XL är helt ok för sitt pris

Jo, mitt 9600xt håller inte måttet längre tycker jag kanske ska uppgradera, beror på om jag vinner på lotto lr inte :D:D:D:D:D

Permalänk

Av egen erfarenhet så kan jag säga att Nvidia har bättre skärpa på texturerna. Jag har stenkoll på de nyare grafikkorten i mellanklassen. Geforce 6800GT AGP 256md GDDR3 som jag ska köpa, kostar 3200kr med frakt. X800XL kostar också runt 3000Kr. ATi har kanske bättre bildkvalitet i övrigt och bättre DVI stöd, men Geforce har faktiskt skarpare grafik. Jag gillar skärpan mer än det lite suddigare, men dock skönare grafiken som ATI ger. Dessutom är Geforce-kortens drivisar lite mindre buggade än ATi's. OBSERVERA att jag INTE är en Nvidia FANBOY! jag gillar ATI och Nvidia lika mkt. Men denna gången känner jag för att köpa 6800GT. är det så svårt att förstå? jag har grund till mina argument. Det finns ingen som kan ändra på att jag har rätt.

Säger inget ont om Radeon x800XL, men eftersom det säkert blir kompabilitetsproblem och dylike med den bryggan som omvandliar PCI-E till AGP så tar jag hellre Geforcet som inte är så mkt dyrare och ändock lite snabbare och shaders 3.0.

Permalänk
Medlem

Alex Del Piero, får man fråga var du hittade ett 6800Gt för det där priset?

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk

www.butik.it
Sen gå in på grafikkort>AGP sen asus geforce V9999 nåt geforce 6800GT
3200nåt sen frakt 50spänn.

EDIT: Fasen, de har ändrat på det nu. Måste ha varit ett försäljningstrick från deras sida. Nu har de plötsligt ändrat till 128mb. igår var det 256mb. Jag var så nära på att beställ aett igår, men ångrade mig som tur var...
Men det kostar iallafall runt 3500kr på andra ställen.

EDIT 2: hittade en anna billig 6800GT 256 på ett annat ställe: http://www.dataknuten.se/default.asp?nr=V9999%20GT/TD/256M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Mycket skarpare och mer detaljerad bild på ATI i film och i windows miljö.

För 2-3 år sedan stämde det där.

Det kanske är dags för dig att prova lite nyare kort.

Leadtek 6800GT kostar från 3595:- och är lika snabbt i D3D, snabbare i OpenGL. Dessutom har det en modernare GPU med fullt hårdvarustöd för DirectX 9.0c.

Enligt dina beräkningar kommer AGP-versionen av X800XL att kosta 2595:-. Tillåt mig tvivla.

Sen är det redan för sent. De skulle släppt kortet för ett halvår sedan, istället för halvfloppen x800pro.

För att ingen ska missuppfatta detta inlägget så håller jag med om att X800XL är ett prisvärt kort. Är bara trött på Ati-fanboys som vägrar se fördelar med Nvidia, och baserar sina åsikter på gamla kort.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt 3 datorer med Ultra och Gt kort samt ett par med ati XT kort och en med XL och jag tycker fortfarande det är skarpare bild på ATI samt att jag tycker att bildkvaliten i film är mycket bättre. Kan vara en smaksak men jag tycker defenetivt att XL kortet känns kvickare än GT kortet.

Men kör man gamla P4 cpuer så får man ju inte någon speciell spel prestanda iallafall. Jag har endast byggt datorer med AMD 3500+ och 3800+ denna vända.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

Jag får väldigt bra spelprestanda. Med ett Geforce 6800GT så blir det nog ännu bättre.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
[B]www.butik.it
Sen gå in på grafikkort>AGP sen asus geforce V9999 nåt geforce 6800GT
3200nåt sen frakt 50spänn.

asus geforce V9999 är väl inte ens ett riktigt 6800gt utan typ lägre klockat som 6800 eller nåt sånt

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
www.butik.it
Sen gå in på grafikkort>AGP sen asus geforce V9999 nåt geforce 6800GT
3200nåt sen frakt 50spänn.

EDIT: Fasen, de har ändrat på det nu. Måste ha varit ett försäljningstrick från deras sida. Nu har de plötsligt ändrat till 128mb. igår var det 256mb. Jag var så nära på att beställ aett igår, men ångrade mig som tur var...
Men det kostar iallafall runt 3500kr på andra ställen.

EDIT 2: hittade en anna billig 6800GT 256 på ett annat ställe: http://www.dataknuten.se/default.asp?nr=V9999%20GT/TD/256M

bup bup bup bup....bägge de där korten har vanliga DDR-minnen. Riktiga GT har DDR3. Rent ASUS-fiffel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
www.butik.it
Sen gå in på grafikkort>AGP sen asus geforce V9999 nåt geforce 6800GT
3200nåt sen frakt 50spänn.

EDIT: Fasen, de har ändrat på det nu. Måste ha varit ett försäljningstrick från deras sida. Nu har de plötsligt ändrat till 128mb. igår var det 256mb. Jag var så nära på att beställ aett igår, men ångrade mig som tur var...
Men det kostar iallafall runt 3500kr på andra ställen.

EDIT 2: hittade en anna billig 6800GT 256 på ett annat ställe: http://www.dataknuten.se/default.asp?nr=V9999%20GT/TD/256M

hehe, killen med stenkoll vill köpa nerklockade gt-kort med ddr1minnen... vilken stenkoll han har!

Permalänk
Medlem

hahaha

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

x800XL får det nog bli (=

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.