Permalänk

Lite frågot om APB och DC++

När APB ska fånga dig när du sitter på DC då måste de ju laddaner filer från dig, men skulle det vara så att man bara delar en massa .rar filer. Då måste de ju laddaner alla filer från dig, för glömmer de en fil går det ju inte att packa upp

så ett tips, använd mer rar!!

Och en fråga, när de tankar en .avi film säger vi, då måste de väl bara tanka några minuter för att se om det är rätt filnamn till rätt film?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

De måste ha hela filmen för att det ska räknas som bevis. Ja givetvis är det bättre att dela RARfiler.

Permalänk

Från en på DC som fick datorn beslagtagen av APB.. Pga film.

[16:27] <[BBB]______> <+[VIP]______>

Jag har varit hemma den här veckan för trassande mage. Igår eftermiddag ringde det på dörren och polisen kom in och hämtade
min dator och upplyste mig om att jag är misstänkt för brott mot upphovsrättslagen. Jag har sedan dess talat med den
kriminalinspektör som är ansvarig för mitt ärende och fått följande information: Anmälan har inkommit mot mig från
Antipiratbyrån som har spårat att jag har delat ut upphovsrättsskyddat material över internet. Intressant att notera för dig
och övriga som sköter hubben är att jag bara varit här inne och inne på Rarity/Elysium, INGA publika hubber i någon större
omfattning. Detta betyder att någon från antipriatbyrån är inne regelbundet i vår hub eller Elysium/Rarity och övervakar
trafik. Hursomhelst, när Polisen fått anmälan har de kontaktat BBB och fått mitt namn och adress och på den vägen är det.
Det här är tokstraffbart, vilket inte jag tänkt särskilt mycket på och jag gissar att ingen annan i "gänget" har gjort det
heller. Om jag har riktig otur riskerar jag fängelsestraff vilket utan överdrift skulle förstöra mitt liv, jag skulle
förlora mitt jobb och allt. Om jag bara har otur så får jag dagsböter och skadeståndsbelopp på hundratusentals kronor.
Om jag har tur så är det som anmälan avser borta från min dator och då går jag fri och det är därför jag skriver till dig.
Reglerna är sådana att Polisen söker bara efter sådant material som omfattas av anmälan, ingenting annat. Detta betyder
att om jag delat ut tex Rånarna och det är Rånarna som Antipiratbyrån har polisanmält så letar de bara efter den. Om jag
i det läget har tagit bort den filmen så går jag fri. Jag vet ännu inte vad anmälan mot mig avser och därmed vet jag inte
heller vad som kommer att hända. Det intressant för dig och kanske framförallt för alla dumparna är alltså att OM man raderar
allt som man vid något tillfälle har delat ut så är man säker. Polisen kan ändå ringa på dörren och hämta datorn för
utredning men sedan händer inte mer än så. Jag är fullt medveten om vad jag säger, detta skulle innebära slutet för hubben
men man måste ändå fråga sig om det är värt risken för dem som dumpar. Många har nog som jag ett jobb, familj, barn osv.
Skulle du vilja sitta i rättegång Fork? Polisen har även sagt att detta är något som kommer att bli större och större,
antagligen är jag bara en av de första i en lång rad ingripanden som kommer att göras mot den här typen av fildelning. Jag
har försökt få tag på dig eller Uruk för att berätta detta men inte fått svar. Jag hoppas att ni inte undviker mig, det
skulle kännas tråkigt. Jag skriver inte det här för att jag vill sätta dit någon, jag funkar inte så. Jag skriver det här
för att de som fortfarande inte har haft påhälsning av polisen har en chans att rädda sig.
Jag hoppas VERKLIGEN att du och/eller Uruk tar ett ansvar såtillvida att ni informerar de som dumpar om det som har hänt så
att de åtminstone har en chans att ta ställning till om det är värt risken. För Uruk i synnerhet är riskerna givetvis ännu
större.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutta
De måste ha hela filmen för att det ska räknas som bevis. Ja givetvis är det bättre att dela RARfiler.

Är det sant? Då kan jag ju bara radera 10 sekunder av eftertexten så kan jag inte åka ditT?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

Varför inte dela upp det hela i två delar? Allt delas ut i rar-formatet. Hälften av alla användare delar ut de första 25 filerna. Resten av användarna delar ut den andra halvan. Sänk all share till 50% av nuvarande och hitta på något fiffigt system. På det sättet kommer vi runt lagstiftningen och APB med Henrik Pontén i spetsen kan berätta för sina uppdragsgivare att piraterna än en gång segrat.

Visa signatur

Frälsaren kommer inte längre besvara frågor angående hans sätt att skriva. Detta eftersom de diskussioner han deltar i snabbt övergår till pajkastning. Kommentarer skickas istället via PM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard

Är det sant? Då kan jag ju bara radera 10 sekunder av eftertexten så kan jag inte åka ditT?

Nej så enkelt tror jag knappast att det är. Du har ju fortfarande större delan av filmen kvar. APB har själva sagt att de måste ha hela filmen/releasen för att det ska gälla som bevis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sotif
om man delar ut en film i 2cd delar, då delar man ju inte en hel film. Man delar 2 delar av en film.

Då får de väl helt enkelt ladda hem båda delarna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja vet hur det går till när polisen kommer.
Knackar dom på o ber vänligt att få komma in eller rusar dom in när man öppnar eller bryter dom upp dörren ?

Tänker på folk i lägenhet med porttelefon, man bara frågar vad dom vill.
Svarar dom inte så skiter man i att öppna. Och säger dom att dom ska beslagta dina grejer så är det bara att radera allt innan du öppnar.
För iallafall jag har såpass kraftig ytterdörr att det tar några minuter att bryta upp den.

Och hur gör dom sen när dom kollar ens dator ?
Inte en chans i livet att jag ger dom mitt login o pass.
Och öppnar dom datorn för att flytta diskarna så kan jag tänka mig att dom inte är så jävla noga med ESD skydd mm så då borde man kunna anmäla eller stämma dom för förstörelse av ens grejer.

Nu kan jag inte ett jota om sånt här så där är säkert något klydd i lagen som ger dom allt rätt i världen eller något.

Men nån här som kan som skulle vilja upplysa mig ?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Jag skulle vilja vet hur det går till när polisen kommer.
Knackar dom på o ber vänligt att få komma in eller rusar dom in när man öppnar eller bryter dom upp dörren ?

Tänker på folk i lägenhet med porttelefon, man bara frågar vad dom vill.
Svarar dom inte så skiter man i att öppna. Och säger dom att dom ska beslagta dina grejer så är det bara att radera allt innan du öppnar.
För iallafall jag har såpass kraftig ytterdörr att det tar några minuter att bryta upp den.

Och hur gör dom sen när dom kollar ens dator ?
Inte en chans i livet att jag ger dom mitt login o pass.
Och öppnar dom datorn för att flytta diskarna så kan jag tänka mig att dom inte är så jävla noga med ESD skydd mm så då borde man kunna anmäla eller stämma dom för förstörelse av ens grejer.

Nu kan jag inte ett jota om sånt här så där är säkert något klydd i lagen som ger dom allt rätt i världen eller något.

Men nån här som kan som skulle vilja upplysa mig ?

Polisen bryter inte upp dörren. Dom ringer på och visar eventuella papper om husransakan. Skulle du inte öppna dörren så skulle du bara göra det värre för dig själv för in kommer dom med eventuell huvudnyckel från fastighetsägaren eller låssmed.
Att radera allt på hårddisken skulle inte hjälpa. Raderad data går att återskapa som inte blivit överskriven allt för många ggr. Och att skriva över all data tillräkligt många gånger för att det inte ska gå att återskapa den skulle ta betydligt många ggr längre tid än vad det skulle ta för polisen att åka och hämta en huvudnyckel (som dom troligtvis redan har med sig) eller en låssmed.
Ditt login och pass har dom inget behov av sålänge du inte kör med kryptering och använder du windows så är det välldigt enkelt att bara byta administratörslösenordet.
Och varför skulle polisen inte vara noga med ESD-skydd när dom handskas med bevismaterial? Skulle dom dessutom råka förstöra en hårddisk eller grafikkort för dig så är det inte värre än att dom köper nytt åt dig. Det är inte så stor utgift för dom.

Permalänk
Medlem

Det skulle igentligen räcka med en snabbformatering, iaf om de gör som det står i brevet lite längre upp. Dom kan ju inte sätta dig personen i fråga för att dom hittar andra filmer på disken än de APB har bevis för att du delat ut. Det är ju faktiskt inte olagligt ännu att lagra piratkopierad film, dessutom är ju risken att någon va dom filmer dem funnit på datorn finns kvar om man bränner ut och tar bort kontinueligt.

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är vilken ersättning man får om dom beslagtar ens datorer i nån vecka för att sedan lägga ner förudnersökningen.

Det känns som det borde vara rätt saftigt skadestånd om man t.ex använder sin dator i arbetet...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutta
Nej så enkelt tror jag knappast att det är. Du har ju fortfarande större delan av filmen kvar. APB har själva sagt att de måste ha hela filmen/releasen för att det ska gälla som bevis.

hmm... men det är fortfarande inte hela filmen??!

Då får de väl helt enkelt ladda hem båda delarna.

Ska börja dela ut bara CD 1, eller allt jag har så tar jag bara bort tex. hemfilm.r001 filen

Man kan tanka den filen av andra.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Varför ska man formatera? Dra ut diskarna och stampa sönder dom i småbitar och släng ut skiten genom fönstret, så finns det inget att oroa sig över =D

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk

Fungerar det inte med jätte starka magneter?

Om man drar med den framför hårddisken så borde allt försvinna. Eller något sånt har jag hört?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det bara räckte med att demounta dom.

Permalänk

om man har externa så kan man lätt förstöra dem jui... aja, jag har min egen lilla plan som jag ska göra

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Tror knappast att det skulle vara mindre olagligt att dela ut en film i .rar. Det är fortfarande copyrightskyddat material.
Samma sak gäller nog om det är en halv film.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

För privatpersoner som slutanvändare, så tror jag inte det handlar speciellt mycket om vad som är lagligt och inte. Vi sitter i händerna på de företag som levererar nät-tjänsterna åt oss och biter vi den hand som föder oss så åker vi ut.

Vår ISP skiter nog i huruvida vi delar ut upphovsrätt-skyddat material eller inte. Men så fort det skulle bli ett besvär för ISPn .. DÅ, bryr dom sig, och dom tvekar inte ett ögonblick att slänga ut och svartmåla en som Internet-kund om det krävs för att rädda sitt eget skinn.

Med andra ord, det är inte lagen lagen som vi som slutanvändare ska förhålla oss till, utan istället vår storebror ISPn.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naTTen
Tror knappast att det skulle vara mindre olagligt att dela ut en film i .rar. Det är fortfarande copyrightskyddat material.
Samma sak gäller nog om det är en halv film.

Ja men de kan inte laddaner hela filmen av mig om jag raderar .r001 filen!

Alltså behår jag inget lagbrott, för jag kan själv inte titta på filmen.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Kryptera hårddiskarna med USB nycklar om ni är så rädda

Permalänk
Medlem

Har 128-bit kryptering AES (tror jag den heter) här - alltså "vid behov".
Men vad är USB nycklar? Hårdvarunycklar via USB-anslutning för att låsa upp en mjukvarukryptering?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Ja men de kan inte laddaner hela filmen av mig om jag raderar .r001 filen!

Alltså behår jag inget lagbrott, för jag kan själv inte titta på filmen.

Varför ta bort den, är väll bara lägga den utanför share isf. Möjligt att du inte begår något brott mot lagen, men jag tror inte heller du kommer bli speciellt omtyckt av andra i hubben om du gör så.

Vad gör du sen när nedladdning oxå är olagligt? APB kan jag tänka mig blir ganska nertankade om de lägger sig med en 10 eller 100 Lina i någon hubb på dc och delar ut ett antal storfilmer, sen är det ju isf bara sitta där och notera alla som laddar ner.

Jag skulle nog siktat på en mer långsiktig lösning om du nu vill fildela.

Permalänk
Medlem

Jag är rädd.... Min disk sitter med en deformerad skruv, jag kan inte få ut den även om jag ville

Visa signatur

/MurZik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Varför ta bort den, är väll bara lägga den utanför share isf. Möjligt att du inte begår något brott mot lagen, men jag tror inte heller du kommer bli speciellt omtyckt av andra i hubben om du gör så.

Vad gör du sen när nedladdning oxå är olagligt? APB kan jag tänka mig blir ganska nertankade om de lägger sig med en 10 eller 100 Lina i någon hubb på dc och delar ut ett antal storfilmer, sen är det ju isf bara sitta där och notera alla som laddar ner.

Jag skulle nog siktat på en mer långsiktig lösning om du nu vill fildela.

Om lagen går igenom i sommar så kan det bli svårt.

Hur gör polisen och APB om man bor i villa och man inte öppnar dörren då de bankar ?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

Att man inte skulle begå något lagbrott om man bara delade ut halva filmen tror jag bara är rent skitsnack. För det är fortfarande olagligt att gå in i en bank och plocka åt sig pengar, vare sig det är alla pengar eller bara 5:-
Hela filmen är skyddad av copyrightlagen. Vare sig det är början, slutet eller lite mitt i filmen som man delar ut så är det copyrightskyddat material.

nfm: Snabbformatering hjälper inte. Då går det fortfarande att återställa filmen.

biohazard: Dom skulle troligtvis använda sig av låssmed. Sparkar in dörren gör dom bara i film Och skulle du vägra att öppna när dom står med sin husransakan så skulle du bara göra det värre för dig själv. Man får inte försvåra för eller förhindra för rättsväsendet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Att man inte skulle begå något lagbrott om man bara delade ut halva filmen tror jag bara är rent skitsnack. För det är fortfarande olagligt att gå in i en bank och plocka åt sig pengar, vare sig det är alla pengar eller bara 5:-
Hela filmen är skyddad av copyrightlagen. Vare sig det är början, slutet eller lite mitt i filmen som man delar ut så är det copyrightskyddat material.

nfm: Snabbformatering hjälper inte. Då går det fortfarande att återställa filmen.

biohazard: Dom skulle troligtvis använda sig av låssmed. Sparkar in dörren gör dom bara i film Och skulle du vägra att öppna när dom står med sin husransakan så skulle du bara göra det värre för dig själv. Man får inte försvåra för eller förhindra för rättsväsendet.

Men om jag inte är hemma på riktigt?
Öppnar de dörren då och sen tar min dator utan att jag får veta det?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

Eller så kan man gömma en server med flera hårddiskar inne i en vägg ! Med en osynlig dörr som man tapetserat över lr nått ^^. Fast blir ltie svårt å gömma sladdarna..... man kan köra trådlöst !!

Permalänk
Medlem

Trådlös elkontakt? Låter skoj.. skulle man få elstötar när man gick förbi väggen då?:P

Visa signatur

/MurZik

Permalänk

hmm men man kan ha en "liten" uppsättning bil batterier ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Sparkar in dörren gör dom bara i film Och skulle du vägra att öppna när dom står med sin husransakan så skulle du bara göra det värre för dig själv.

Nejdå, en granne till mig fick sin dörr insparkad. Om polisen misstänker att man har vapen i lägenheten eller tycker att personen i fråga verkar farlig gör de denna undanmanöver. Om en låssmed skall stå och mickla med sina dyrkar någon minut kan den misstänkte beväpna sig eller fly.

Riktigt intressant läsning i tråden för övrigt. Majoriteten av sweclockers har upptäckt att de är kriminella och skall nu hitta på sätt att kringgå lagen. Först och främst är det nog väldigt liten chans, såhär i början, att man skulle bli tagen. Om man inte själv snor material ifrån filmsalongen. De vanliga användarna kan lugnt ladda hem i fortsättningen. En hubb jag sitter på nu, publik sådan, har 1700 användare inloggade såhär en sen vardag. Skall APB sätta dit alla dem? Knappast, kanske om du har extrem otur.

Någon annan sade att ISPerna föder oss användare. Jag vill påstå att det är tvärt om. ISPerna vill inte lämna ut information om sina kunder då de då förlorar kunder. Visst om de blir tvingade av lagen att göra så kommer de till slut att dansa efter APB pipa men inte i nuläget.

Summa summarum: Sluta oroa er.

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem

Men när kommer det nått nytt sätt att tanka då? har hört att det snart skall komma ett krypterat fildelningsprogram. Det borde väll vara APB's största marddröm eller?

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.