Permalänk
Medlem

Bandbredd???

Hur räknas bandbredden egentligen? T ex så har jag en 8 mbits/s uppkoppling, då laddar jag i ca 800 - 900 kbits/s. Likaså min tidigare 2 mbits/s laddade ca 250 kbit/s.
vet någon hur de räknar?
Det är ju en stor skillnad på 8 mbits/s mot de verkliga 800 kbits/s.

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk

8Mb/s = 8 Megabits/s = 1MB/s = MegaByte/s dela bits i 8 så får du antalet Bytes

Borde inte sånt här stå i nån FAQ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenJohan

Borde inte sånt här stå i nån FAQ?

Nej, sånt lär man sig i livets hårda skola. Ungefär som att gå, cykla och prata

Permalänk
Medlem

1 byte = 8 bits

Permalänk
Medlem

Re: Bandbredd???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoXbox
Hur räknas bandbredden egentligen? T ex så har jag en 8 mbits/s uppkoppling, då laddar jag i ca 800 - 900 kbits/s. Likaså min tidigare 2 mbits/s laddade ca 250 kbit/s.
vet någon hur de räknar?
Det är ju en stor skillnad på 8 mbits/s mot de verkliga 800 kbits/s.

Om du laddar i 800 - 900 kilobyte per sekund så får du en väldigt bra hastighet.

Teoretisk hastighet för 8 megabit är 1 megabyte per sekund men det kommer man ju aldrig upp i eftersom det skall skickas otrevliga ACK-paket osv.

Edit: kilobyte, inte kilobit. Skrev fel.

Permalänk
Medlem

ingen slår ju min speed från Eksjö energis bandbredds test

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/Eksjo_Energi....

Ingen slår din förmåga att skapa onödigt stora bilder heller. bytte [img]->[url]. /Aphex

Visa signatur

Antec Super Lanboy | Aspire 500W | Msi k8n Neo2 Platinum | AMD64 Winchester 3500+|Zalman 7000b-Alcu|
X800Xt-PE|Corsair XMS3200Xl 2x512Mb 2-2-2-5| Seagate S-ATA 200Gb|Nec Dvd Brännare O LG Dvd Spelare + lysrör|Sleeving kit |fläktar|Mx 510|Koss SB45|fUnc 1030|SuperPi - 31|3dmark 05 - 7896

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzerieZ
ingen slår ju min speed från Eksjö energis bandbredds test

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/Eksjo_Energi....

Jo. http://proj.sunet.se/LSR3-m/

4222 Mbit/s = 527 MB/s.

Men du var nära iaf

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bandbredd???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Om du laddar i 800 - 900 kilobit per sekund så får du en väldigt bra hastighet.

Nej. Du menar nog 800 - 900 KiB/s. Men 800 - 900 kb/s är inte bra.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Bandbredd???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajnold
Nej. Du menar nog 800 - 900 KiB/s. Men 800 - 900 kb/s är inte bra.

Ja juste, jag kör dock utan förkortningar eftersom folk alltid skall rätta alla i liknande trådar.
Försökte vara smart och skriva hela men skrev fel likförbannat.
De flesta vet inte skillnad på KB, Kb, kB och KiB eller vad det nu är. Blir lättast för alla om man skriver ut hela.

Jag menade förstår kilobyte, inte kilobit.

Edit: Trådskaparen skriver att han tankar i 800 - 900 kbits/s.

Permalänk
Medlem

slog nytt rekord innan, 23 mb/s

ska fixa bild på det sen
men sunet använder väll laser teknik för o få den bandbredden

Visa signatur

Antec Super Lanboy | Aspire 500W | Msi k8n Neo2 Platinum | AMD64 Winchester 3500+|Zalman 7000b-Alcu|
X800Xt-PE|Corsair XMS3200Xl 2x512Mb 2-2-2-5| Seagate S-ATA 200Gb|Nec Dvd Brännare O LG Dvd Spelare + lysrör|Sleeving kit |fläktar|Mx 510|Koss SB45|fUnc 1030|SuperPi - 31|3dmark 05 - 7896

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzerieZ
slog nytt rekord innan, 23 mb/s

ska fixa bild på det sen
men sunet använder väll laser teknik för o få den bandbredden

eh ja? laser = ljus = optiskt fiber .... använder nog dom flesta isp/telcos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzerieZ
slog nytt rekord innan, 23 mb/s

ska fixa bild på det sen
men sunet använder väll laser teknik för o få den bandbredden

Tvivlar på att du har 100 Mbit + ut på nätet från en såpass liten ISP som Eksjö Energi.
Såvitt jag kan se levererar de inte mer än 10 Mbit.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

dom levererar bara upp till 10mbit, som privatperson.
Men i grupp anslutning får man 100mbit var !

o du vet ju själv hur det kan va, att hastigheten är as snabb i början men sedan sjunker, det är ju så det har varit här ju,

23mb/s i 1 sekund, o det räckte ju för den filen !

Visa signatur

Antec Super Lanboy | Aspire 500W | Msi k8n Neo2 Platinum | AMD64 Winchester 3500+|Zalman 7000b-Alcu|
X800Xt-PE|Corsair XMS3200Xl 2x512Mb 2-2-2-5| Seagate S-ATA 200Gb|Nec Dvd Brännare O LG Dvd Spelare + lysrör|Sleeving kit |fläktar|Mx 510|Koss SB45|fUnc 1030|SuperPi - 31|3dmark 05 - 7896

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzerieZ
ingen slår ju min speed från Eksjö energis bandbredds test

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/Eksjo_Energi....

Ingen slår din förmåga att skapa onödigt stora bilder heller. bytte [url]->[url]. /Aphex

så kan ja oxo "ladda" med bonet 2.5mbit.. en natt satt ja uppe o installerade om q3 och skulle ladda ner en point release från fragzone.. vilket gick i 23mb/s dvs färdig rutan kom bara upp..

jag hajjade inte varför.. sen visar det sig att det blir så ibland för filen redan finns på datorn även fast du inte ser den när du söker..

men jag säger inte att det är likadant för dig.. men det har hänt många jag känner

ingen chans att du har 100mbit och verkligen får ut 100mbit.. dom jag hört med 100mbit kommer aldrig ens upp i 80mbit

men om det är sant.. så grattis du har en sjuhelvetes uppkoppling med schyssta nätverks utrustning

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"