Thermaltake och Coolermaster satsar på flytande metall

Permalänk
Melding Plague

Thermaltake och Coolermaster satsar på flytande metall

<font style="font-size: 10pt"><b>Thermaltake och Coolermaster satsar på flytande metall</b></font> <small class="small">torsdag 17 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Lars</a></small><br>
IDG uppgav idag att det ryktas att Thermaltake och Coolermaster utvecklar värmepumpar som arbetar med flytande metall istället för vatten. Fördelen är att värmen leds in i metallen betydligt fortare än vad den leds in i vatten. <a href="http://www.nanocoolers.com/technology_liquid.php" target="_blank" >nanoCoolers</a> beskriver tekniken, men vi vet fortfarande inte exakt hur Thermaltake och Coolermaster tänker lösa problemet. Troligt är att man kommer att använda samma typ av elektromagnetisk pump som beskrivs av nanoCoolers. Ett magnetfält vinkelrätt mot röret kommer tillsammans med en ström vinkelrät mot magnetfältet och flödesriktningen att de upphov till en kraft i flödesriktningen, helt i enlighet med högstadiefysikens krafter på elektriska ledare i magnetfält. Tekniken har tidigare använts för att kyla ubåtsreaktorer med flytande metall och föreslås av Tom Clancy som en vattenjet utan rörliga delar.<br /><br />Principen har potential, men hänger på att man kan framställa en tillräckligt billig och elektrontät legering med tillräcklig värmekapacitivitet. Enligt IDG spekuleras det i galliumlegeringar. Att tekniken börjar nå konsumentmarknaden kan hänga samman med att priset på gallium sjunkit kraftigt sedan 1958 och idag ligger så lågt som runt $200/kg. Värt att notera är dock att vattnets mycket höga värmekapacitivitet jämfört med alla metaller gör att betydligt större mängder metall måste pumpas genom systemet. Systemet har alla förutsättningar att fungera, och skulle isåfall leverera en tyst och helt sluten kylningslösning utan rörliga delar som är helt oberoende. Tekniken är dessutom beprövad sedan många år tillbaka och de flesta komponenterna finns på marknaden.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter ju fint men dyrt

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk

Hmm, kommer det inte krävas ett mycket kraftigt magnetfält för att få en tillräckligt stor pumpkapacitet?

edit:

Lär ju också bli ruggit svårt o skärma av magnetfältet så det inte skall påverka dom andra komponenterna i datorn.

Helt klart tveksam till om detta blir verklighet.

Visa signatur

Permalänk

Jag trodde qvicksilver var den enda metallen som var flyttande vid normala temperaturer. Men jag har fått helt fel för mig eller?

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt coolt. Låter lite... tja.. framtid över det hela

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk

deta kan bli riktigt coolt:D spännande med alternativa kylnings sätt

Permalänk
Avstängd

Låter som en riktigt bra idé. Med någon form av radiator vid fläktplatserna längst bak så blir det nog jävligt fint. Lär ju inte ta så stor plats som vatten iaf.

Permalänk
Medlem

En schysst idé men hur påverkar så starka magnetfält andra komponenter?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

hmm om de inte kommer upp med en ytterst smart lösning så tror jag detta project är meningslöst

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Det var det häftigaste jag hört på länge Borde kunna skärmas av?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Det var det häftigaste jag hört på länge Borde kunna skärmas av?

Magnetfält är riktigt svårt och dyrt att skärma av idag.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag trodde qvicksilver var den enda metallen som var flyttande vid normala temperaturer. Men jag har fått helt fel för mig eller?

har för mig att vissa metaller kan vara flytande vid tryck eller tvärtom men de stod nånting om en legering och den kan jag inte uttala mig om..

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

Tror jag håller mig till luft.

Permalänk
Medlem

April, april din dumma sill jag kan lura dig vart jag vill! Nej! Det är ju den 17 mars! Låter ju som en god ide! Men jävligt dyr!

Permalänk

verkar maffigt! dyyrt mwn maffigt

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag trodde qvicksilver var den enda metallen som var flyttande vid normala temperaturer. Men jag har fått helt fel för mig eller?

Enda metalliska grundämnet...
Kanske tom enda grundämnet? Minns inte riktigt min kemi...
Olika legeringar och saker kan få dom mest konstiga egenskaper under rätt förhållanden...

Permalänk
Avstängd

Tjah, varför inte

Permalänk
Medlem

år 2008 kommer alla på sweclockers få bära avmagnetiserings dräkter

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem

Tänk vad enkelt vi har det egentligen. Vill man klocka? Köp lite delar från en bilkylning, ett block från någon internetbutik för några hundringar, samt en akvariepump, vips, vattenkylning. Vill man bara byta fläkten och flänsen så är det ett par skruvar och några clips. Tänk om några år när det är värsta projektet att pilla på såna här saker. Det blir hela tiden mer avancerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tekniken har tidigare använts för att kyla ubåtsreaktorer med flytande metall och föreslås av Tom Clancy som en vattenjet utan rörliga delar.

Inte bara föreslås, har faktiskt testats på båtar. Problemet är bara att det behövs supraledare föra att lyckas skapa det kraftiga magnetfältet och strömflödet som behövs.

ovanstående är taget ur min lärobok i framdrivningsmaskineri för fartyg.

Permalänk
Avstängd

Finns en metal som blir flytande vid 70°C och användes i ventilerna på vissa dyrare rally motorer...

Smart att ta upp Ubåtar i detta nyhet, skilnaden är att tempen är något högre i kärnreaktorer än på CPU:n...

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
hmm om de inte kommer upp med en ytterst smart lösning så tror jag detta project är meningslöst

om dom ens tar upp det här lär dom ha en lösning på gång, tror inte dom missat något sånt.

Permalänk

Ryssarna kylde sina alfa-ubåtar med flytande metall, problemet var att reaktorn var tvungen att gå jämt för att inte metallen skulle stelna och reaktorn haverera. Hoppas att man inte måste ha datorn på jämt för att inte CPUn ska smälta!

Visa signatur

"But there's probably no better form of government than a good despot."
-- George Lucas

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
år 2008 kommer alla på sweclockers få bära avmagnetiserings dräkter

alla utom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McAn_
Tror jag håller mig till luft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Tekniken är dessutom beprövad sedan många år tillbaka och de flesta komponenterna finns på marknaden.

Ingen som vet nån entusiast som provat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dysprosium
Ryssarna kylde sina alfa-ubåtar med flytande metall, problemet var att reaktorn var tvungen att gå jämt för att inte metallen skulle stelna och reaktorn haverera. Hoppas att man inte måste ha datorn på jämt för att inte CPUn ska smälta!

Dock hade ju ryssarna inte skämts för att använda kvicksilver eller likande ju...

Fattar inte rikigt hur dom ska hitta en lämplig metall.. framdrivningen är nog inga problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metcore
Ingen som vet nån entusiast som provat

Säkert nån borta på XS

fast egentligen tror jag nog inte det..

Intressant teknik f.ö.

någon teknisk person som kan förklara mer exakt varför man måste ha så starkt magnetfält, och vad det gör..?

är lite lost såhär på morgonkvisten

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Smart att ta upp Ubåtar i detta nyhet, skilnaden är att tempen är något högre i kärnreaktorer än på CPU:n...

Inte så hemskt mycket högre än i min 775a skulle jag tro

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Om man kollar på bilden nanoCoolers kan man se en EM pump och mangneterna ser inte ut att vara störe än de som finns i dagens hårdiskar och desutom är det ett statisk fält vilket kan lätt ledas vilket gör att fältet utan för minskar.

Men hittar de ingen legering så är nog systemet sten dött.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Finns en metal som blir flytande vid 70°C och användes i ventilerna på vissa dyrare rally motorer...

Hur funkar det med ventiler, som skulle rinna bort vid 70 grader celsius? Måste vara ruggigt bra kylning av toppen i den motorn...
Vem har byggt en sådan maskin? Jag har hållt på med rally i många år (både som mekaniker, och co-driver), och har aldrig hört talas om detta.
Det vore roligt att se hur de löst det. Kanske det bara är en legering med en viss procent av denna metallen.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11