Permalänk
Medlem

Uppkoppling för spelservrar

Jag och en kompis har planer på att starta upp ett UF-företag. Vår affärsidé är att erbjuda spelservrar för gamers i Sundsvall-området.
För en mindre summa pengar, ca 200 kr/månad, ska spelklaner kunna hyra en spelserver som de får styra och ställa över själva.

Till en början hade vi tänkt inhandla en någorlunda kraftfull dator som kommer köra 4-5 st Counter-Strike 1.6/HLDS-servrar.

Min fråga är vad vi behöver för lina till denna server, vi har 4 st BBB 10 Mbps-linor att tillgå men av vad jag förstår får man inte använda privata linor till kommersiellt bruk - så jag skulle vilja veta vilka alternativ som finns.
Kan co-location vara något för oss eller är det "overkill"? Om vi skulle hyra in oss i någon serverhall måste leverantören erbjuda bra pingtider och helst bör den vara placerad i närområdet, samtidigt som det inte kostar alltför mycket.

Tack på förhand!

EDIT:
Här är en bit från Bredbandsbolagets villkor som hör till området:

Citat:

4.2 Abonnenten får inte använda Tjänsten, inkluderande
personlig hemsida, för kommersiellt
bruk. Abonnenten ansvarar ensam för den information
som överförs via Internet och som publiceras
på Abonnentens hemsidor och är vidare
ansvarig för att inneha nödvändiga tillstånd för
att sprida, ta emot eller lagra information.
Abonnenten är således ensam ansvarig för korrespondens,
inlägg i diskussionsgrupper och andra
Internetaktiviteter i vilka Abonnenten deltar.

4.4 Abonnenten får ansluta datorresurser, såsom
en server, till Bredbandsbolagets nät under förutsättning
att det sker fritt och för privat bruk och
inte mot betalning. Oavsett vad som nu angivits
förbehåller sig Bredbandsbolaget rätten att
stänga av Tjänsten om Bredbandsbolaget eller
annan drabbas av olägenhet med anledning av
Abonnentens anslutning eller nyttjande av datorresurs
som anslutits enligt ovan. Abonnenten åtar
sig att hålla Bredbandsbolaget skadeslöst för
eventuella skador som orsakas av anslutningen
av sådan server mm.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

ja "colocation" är det ni söker, jag har inte koll på sundsvalls lokala isper men se till att de är anslutna till netnod iaf. Sen har jag inte koll på vad hlds kräver i dag men att köpa en "fet"-server är kanske inte så lönsamt om ni bara kan ta ut ~200 i månaden per kund

Permalänk
Medlem

Hej, ett tips är att innan ni börjar med ert uf är att ni verkligen kollar av marknaden så ni inte sedan står där med en massa kostnader. vi hade ett uf som skulle ordna LAN partyn, tyvärr hann de bara ordna ett p.g.a dh m.m, och sedan visade det sig att folk inte var så speciellt intresserade av att betala för ett lan om det INTE var dh ;-). Killarna som stog för uf företaget drog på sig skulder i.o.m att de fick betala hyrda switchar, personal, isp och lokaler.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Finns det någon här på forumet som kan tipsa om ett flexibelt webbhotell i Sundsvall-området? Serverhallen bör vara placerad nära oss då vi har begränsade transportmöjligheter.

Marknaden ser ganska god ut, vi har förmånen att komma från en liten by där det bor flera gamers som nyligen fått bredbandsuppkoppling. Eftersom vi själva också varit rätt aktiva inom gamerscenen har vi rätt många fina kontakter

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU