Recension -> AcoustiCase AC C6607B [BILDER]

Permalänk
Medlem

Recension -> AcoustiCase AC C6607B [BILDER]

Jag hade en omröstning för inte så länge sedan där ni fick hjälpa till vilket chassi jag skulle köpa in. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42578...

Ni tyckte som jag att jag skulle slå till på Acousticase, vilket jag gjorde. Beställde efter direkt. Men webhallen var inte den snabbaste att få iväg chassit, samtidigt som posten slarvade runt paketet så jag fick det först för ett par dagar sedan. Men men, den som väntar på en recension väntar aldrig förlänge

Bilderna blev tyvär inte de bästa. Skitig lins och en trött kamerakille är orsaken till det. Men ni klarar säkert av att urskilja vad som är på dem. Sedan så lär det förekomma en del stavningsfel mm. Men jag fixar till dem eftersom.

Recensionen:

Paketeringen var verkligen inte dålig. En kartong i kartongen, bra jobbat webhallen.

Väl uppackat kan vi se att posten inte kom åt chassit på ngt sätt.

En bild på skönheten uppackad.

Fram på chassit så fanns det en liten lucka längst ner som jag inte sett på bilderna från hemsidan, bakom den gömde det sig en firewire port, 2st usb portar samt utgång för ljud & mic.

Godispåsen innehöll vad som behövdes. En bra sak som jag inte varit med om tidigare var att de skickade med en bruksanvisning som förklarade vilka skruvar som skulle sitta vart.

Nu tittar vi närmare på ljuddämpninsmatrialet som följde med. 2.6Kg dämpninsmatrial, Kung.

Både dämpninsmattor och "dämpkuddar", trevligt

En närbild på dämningsmattorna visar att det är en tunn gummimatta som kommer att ligga närmast chassit.

Chassit avskalat och har börjat fästa ljuddämpninsmatrialet. För er som undrar så följde det med bruksanvisning för dem med. Acousti har faktiskt tänkt på det mesta. Sedan som ni ser på bilden så var det enkelt att ta lös fronten på chassit, Kabelhärvan för powersladd mm, har inget med den att göra.

Sådär, då var allt på plats. Tog inte mer än ca 15-20 minuter att fästa allt. Men chassit är tungt, ca 14kg är matchvikten uppe i nu och det med utan komponenter.

En hel del sladdar följde med. För de portar som fanns fram fanns det både "färdiggjutna" kontakter man kunde använda, eller så fick man koppla dem för hand om man ville göra det. Annars var det de gamla klassiska + en trevlig överraskning....

.... En "micro switch". Som leder till en liten knapp på insidan av chassit. Denna uppfyller samma funktion som resetknappen eller powerknappen, beroende på om du vill koppla in den eller inte. Perfekt för den som har en server hemma som ska stå på dygnet runt och man har lite klåfingriga barn. Koppla in "MS" och man måste ta av sidoplåten för att slå av datorn.

Efter att ha börjat fylla datorn med komponenterna som ska se vad chassit går för, stötte jag på en av få negativa saker. Det blev trångt mellan hd:n och grafikkortet.

Sådär, då var allt på plats, då var det dags att testa och se vad den gick för. (Kolla gummipluggarna vid hd racket. De var på plats redan när jag öppnade burken) Inga kommentarer ang min kabeldragning tack

När jag startade datorn så fick jag höra ett mycket behagligt brummande. Svagt och doft. Eftersom jag inte har hittat någon billig ljudmätningsinstrument (Clas Ohlson har en för över 800:- nej tack, men om någon vet av en billig variant eller bor i Umeå så är man välkommen) fick jag ta telefonen. Den gav inget utslag var jag än lade den. Nu vet jag inte vad lägsta nivån är men uppskattar att den börjar ge utslag vid ca 30db.

Övrig info:

Komponenterna som avger ljud i bruken är:

• 2st HD. 1x S-ATA Hitachi 1x IDE Hitachi
• 2st 120mm 18db fläktar
• Samsung DVD läsare
• Antec Smartpower 400w (2 st 80mm fläktar)
• GeForce FX5950
• Zalman CNPS7000B (Ställd på lägsta varvantal)
• På moderkortet sitter en fläkt

Efter en dags idlande, spelande, surfande så gick jag in i bios för att kolla vad värmen låg på, resultatet: Cpu 38ºc, System 36ºc.

Pris: 1199:- + frakt

Egna tankar

Så vad tycker jag då om Acousticase. Jag är fruktansvärt nöjd faktiskt. Jag har testat lite andra billiga varianter på dämpninsmatrial (trolleflex mf) men ingen av dem har gjort datorn lika tyst som detta chassi. Jag är jättenöjd och kan rekommendera detta till alla som vill ha en tyst dator. Sedan kan man tänka på att man kan få den ännu tystare om man vill, tystare 120mm fläktar, tystare cpu fläkt, tystare nätagg mm. Men detta chassi är en bra start, helt klart.

Plus & Minus

+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +

• Låg ljudnivå
• Lättarbetat
• Stilrent (snyggt i mitt tycke)
• Inga vassa kanter (skar mig inte en gång)
• Många 3.5" platser (5 st + 2st)
• Gjutna sladdar för Firewire & Usb portarna fram
• Medföljande dämpninsmatrial för chassi, hd och fläktar.
• Micro Switchen
• 120mm fläktplatser
• Kabelhärvan har inget med fronten att göra, bara att ta lös den.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

• Tungt (Med alla komponenter i hamnar vikten på ca 16 - 17kg)
• Inget nätaggregat samt fläkt medföljer.
• Tycker att de skulle skickat med tre st 5.25" dämpkuddar.
• Om man har ett långt grafikkort kan man tappa en HD plats.

Slutbetyg:

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

Nice recension
Synd att chassit var så "grunt" annars hade det varit något för mig

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

annars kan man ju koppla in microswitchen till larmet som finns på de flesta moderkort

Visa signatur

__________________
|| Abit AN7 || XP-M 2400+@2.4Ghz || OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x512MB || Leadtek 5900xt @ 595/790 R.I.P. || Leadtek 6800NU @ 432/830|| ||Antec PLUSVIEW1000AMG || Antec Trueblue 480W || Hyundai L90D+ || Asus DRW-1608P ||

Permalänk
Medlem

Håller med om allt du skriver i din recension,.. Har själv ett C6607B och är mycket nöjd med d

Visa signatur

MSI P67A-C45 | i5 2500k 3.30GHz @ 4.5GHz | Asus GTX 660 TI-DC2 980/6008 @ 1160/6900 | 16384MB Corsair DDR3 | Samsung SSD 830 Series 256GB, WD 1TB

Permalänk

Väldans trevligt med en lite recension på detta chassi. Har funderat på det ett tag nu, frågan är om jag inte slår till efter din hyllning av det :).

Permalänk
Medlem

Tänker också köpa ett, den enda anledningen till att jag inte gjort det är att jag har funderingar på utseendet. Visst är det stilrent men det liknar också en vanlig Dell dator vilket är trist.

Permalänk
Medlem

förstår inte varför du inte bara satte hårddisken på en annan plats så att kontakten får plats :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, men jag funderar på att köpa Antec Sonata verkar va ett kanon chassi de

Visa signatur

'Är HLTV 30 sekunder före eller efter?'

Permalänk
Medlem

gj frantic

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Medlem

Säger som fylking... Äntligen

Kul att se att nån testar detta chassi och är nöjd. Jag står själv i valet mellan detta eller antec P180 när nu det släpps.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Nice recension
Synd att chassit var så "grunt" annars hade det varit något för mig

Tack!, "Grunt" ??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
förstår inte varför du inte bara satte hårddisken på en annan plats så att kontakten får plats :S

Kan jag väll göra men det gick bra eftersom det var S-ATA disken som satt där. Varför jag uinte flyttade den var ur kylningssynpunkt. Hade jag flyttat opp den hade den hamnat utan för 120mm platsen. Ner hade den hamnat precis centrum på fläkten vilket ger en sämre kylning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VictorL
Bra jobbat, men jag funderar på att köpa Antec Sonata verkar va ett kanon chassi de

Tack! Smaken är som baken, tycker själv att Antec Sonata inte är lika snyggt. Men Acousti´s ljuddämpninsmatrial finns till det chassit med, men det vet du säkert. Du råkar inte ha ljudnivåmätare?

EDIT: Antec gör bra chassin och deras Sonata är inget undantag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zWeaX
gj frantic

Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Säger som fylking... Äntligen

Kul att se att nån testar detta chassi och är nöjd. Jag står själv i valet mellan detta eller antec P180 när nu det släpps.

Jag är som sagt riktigt nöjd. Har en 15" skärm till servern som står ½ meter bort som har ett betydligt mer obehagligt ljud än datorn. Inte högre men ljusare och mer skärande. Inget jag stör mig på. då kan man gissa ungefär hur behagligt ljudet från datorn är.

EDIT: Missade "Morannon" inlägg. Ser ut som Dell? Nej, tycker inte jag. Ganska långt ifrån, www.dell.se hittar inget som ser likvärdigt ut.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Det är sant att likheten inte finns med de senaste dell modellerna men har en lite äldre på jobbet som ser rätt lik ut. Den har nästan exakt samma grill nedtill på framsidan. Skönt att se att inte alla dell datorer i världen ser ut så...

Har bestämt mig för att köpa ett. Mitt nuvarande chassi är bara ett halvt år men är så less på det.

Permalänk
Medlem

Den där microswitchen, den är väl till för att datorn ska stänga av sig när man tar bort chassit, för att man ska kunna mecka, eller? För det såg ut som om den trycks ut när chassit åker av...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morannon
Det är sant att likheten inte finns med de senaste dell modellerna men har en lite äldre på jobbet som ser rätt lik ut. Den har nästan exakt samma grill nedtill på framsidan. Skönt att se att inte alla dell datorer i världen ser ut så...

Har bestämt mig för att köpa ett. Mitt nuvarande chassi är bara ett halvt år men är så less på det.

Tittar på din "bild" Du har ju en väskdator ju

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardin
Den där microswitchen, den är väl till för att datorn ska stänga av sig när man tar bort chassit, för att man ska kunna mecka, eller? För det såg ut som om den trycks ut när chassit åker av...

Tror inte den tar i chassiplåten men om så är fallet vad ska du då koppla den?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

haha överröstade en 15 skärm din dator ? eller fattade jag fel låter som en tyst dator isf

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Tittar på din "bild" Du har ju en väskdator ju

Yes, hittar alltid missar här och där, gjorde mig tokig tillslut. Modda är nog inget för mig trots allt...
Lärde mig att hantera verktyg hyffsat i alla fall

Har beställt ett Acousticase nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nithlon
haha överröstade en 15 skärm din dator ? eller fattade jag fel låter som en tyst dator isf

Skärmen är gammal och sjunger på sista versen om i säger så. Så den har ett ljust "skriande" ljud som kommer från sig. En doft brummande r betydligt trevligare för öronen än om det kanske är högre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morannon

Yes, hittar alltid missar här och där, gjorde mig tokig tillslut. Modda är nog inget för mig trots allt...
Lärde mig att hantera verktyg hyffsat i alla fall

Har beställt ett Acousticase nu

Ok hoppas du blir lika nöjd som jag. Den kommer säkert att leva om mindre än väskan som står och skakar brevid skrivbordet nu

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

har haft mitt Acousticase ett bra tag nu. Gillar den skarpt Frantic, detta chassit är lika coolt som Jubei
EDIT: Du får ta och lägga upp lite bilder i galleriet

Permalänk

Detta chassit verkar onekligen grymt intressant. Har problemet med mitt nuvarande chassi att jag hör ett högfrekvent ljud hela tiden, sålänge man lyssnar på musik eller liknande funkar det men annars blir det väldigt irriterande. Och snart ska jag flytta till ett mindre rum och måste ha datorn nära sängen så då verkar detta vara ett bra alternativ :).

Men jag kan inte hitta det med några prissökarhemsidor, pricerunner eller kelkoo funkar ej. Någon som vet var man kan få tag i detta chassit billigast?

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Hur funkar de där 5,25" och 3,5"-dämparna?

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT

Men jag kan inte hitta det med några prissökarhemsidor, pricerunner eller kelkoo funkar ej. Någon som vet var man kan få tag i detta chassit billigast?

Webhallen är billigast i sverige i alla fall...

Permalänk
Medlem

Jag håller med att chassit äger. Tyvärr är det somsagt lite grunt, men det är inga större problem förutom att det är svårt att få till en snygg kabeldragning. Det enda man skulle kunna klaga på är att chassit ser lite tråkigt ut, men det är diskret och såpass bra så att det inte gör något. I början luktade det dock lite om ljuddämpningen, men det försvann efter en dag eller så :).

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk

Re: Recension -> AcoustiCase AC C6607B [BILDER]

http://upl.se/uploads/upload9/14_Allt_pa_plats.jpg

Måste bara få fråga ? Vad tycker du om den där processor fläkten ? Funderar på att skaffa mig en själv Sitter fästena genom moderkortet ?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever..

Permalänk
Medlem

Har en lite off topic fråga jag med:

För att mitt grafikkort skulle passa i mitt gamla chassi (väskdator) var jag tvungen att såga av kortets fäste. Det gjorde inget då för moderkortet låg ju på en plan yta men nu kommer ju moderkortet sitta lodrät. Med andra ord så kommer mitt grafikkort hänga endast i kontaken, lär väl hålla ändå va?

Permalänk

Håller med dig yargniz. riktigt svårt att få till en någorlunda kabeldragning. Kolla gärna in mitt galleri > Datorhörnan. Där kan ni kolla på min dator Jag har alltså jobbat som ett svin med att få ordning och reda i den. Skulle gärna skaffa sticksåg och göra ett hål i moderkortsplåten, så att man kan knöka överflödiga kablar in där så att det blir mer "cleant". Ska sen skaffa handtag i taket, en 80 eller 120mm fläkt i sidan, och stealtha mitt nätaggregat. Ska också byta ut fläkten i nätagget eftersom den är tempstyrd och går på max hela tiden (mitt acousticase är också köpt från webhallen)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morannon
Har en lite off topic fråga jag med:

För att mitt grafikkort skulle passa i mitt gamla chassi (väskdator) var jag tvungen att såga av kortets fäste. Det gjorde inget då för moderkortet låg ju på en plan yta men nu kommer ju moderkortet sitta lodrät. Med andra ord så kommer mitt grafikkort hänga endast i kontaken, lär väl hålla ändå va?

Det där låter vandskligt. Jag hade en liknande lösning med mitt geforce 3, det gick tyvärr av. Detta var dock under transport.

Man får ju dock ha i åtanke att korten var bra mycket mindre då, om du nu har ett nytt grafikkort kanske det knäcks av sin egen tyngd?

Men som sagt var jag vet inte exakt :).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Det enda jag inte gillar med lådan är att den inte har någon "front" som man kan vika undan framför cd-enheterna. Har vita enheter, skulle inte passa till detta chassi. Men det står mellan detta och sonata nu i alla fall.

Permalänk
Medlem

Bra recension! Verkar vara ett fint chassi och det är bra att fler gör detta så att man kan få reda på mer saker om det man vill köpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekke
Det enda jag inte gillar med lådan är att den inte har någon "front" som man kan vika undan framför cd-enheterna. Har vita enheter, skulle inte passa till detta chassi. Men det står mellan detta och sonata nu i alla fall.

Min CD-enhet är också vit, tänker spraya dess front svart. (Om jag inte köper en ny cd-enhet)

Funderade också på sonatan men valde acousticase istället främst därför att sonatan inte levereras med ljudisolering + att jag inte behöver fler nätagg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekke
Det enda jag inte gillar med lådan är att den inte har någon "front" som man kan vika undan framför cd-enheterna. Har vita enheter, skulle inte passa till detta chassi. Men det står mellan detta och sonata nu i alla fall.

Tänkte skriva en massa men får göra en EDIT: _Har lite brottom nu, men tänkte bara meddela att detta chassi finns som vitt, det heter då Acousticase AC C6607A

se här: http://www.webhallen.com/pic_popup.php?id=26623&pic=1

EDIT:

Skyblue: Tack! Finns en bra tråd för amatörrecensioner här på sweclockers -> http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42148...

Alex Del Piero: Ang kabeldragningen ser jag att du och jag tänkte lika angående kablarna från nätagget. Bara att stuva in dem i platsen som blir över vid 5,25" stället. Smarta hjärnor tänker lika Sedan får jag lägga upp ett galleri. Kanske kommer ett ikväll vem vet Och du har rätt chassit är lika coool som Jubei. Sitter och väntar på sissta dvd:n nu i serien.

Morannon: Så länge du inte bär omkring datorn så komemr det att gå bra. Det gick ju bra på de äldre datorerna som saknade den där spärren helt. Den blev väll standard för några år sedan.

|SilentSoldier|: Fläkten är bra tycker jag, du har en fläktkontroller som följer med som du reglerar efter behov. Jag har alltid haft min på lägsta vilket betyder att den kyler väl. Man fäster den genom moderkortet som du gissade.

yargnitz: Vad betyder "Grunt" ???? Jag har ingen aning, men du är den andra som skriver det.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤