Ny hårdvara, installera om windows?

Permalänk
Medlem

Ny hårdvara, installera om windows?

Tjena, har skaffat nytt moderkort, processor och minne och nu bootar inte windows. Det kommer upp välj Felsäkert m.m. och vad jag än väljer så startar burken om sig.

Om jag nu måste formatera och installera om windows, kan jag på nått sätt plocka ut lite filer först. Kan jag koppla hårddisken till en annan burk och lägga över filerna så?

Tacksam för svar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Ny hårdvara, installera om windows?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
Tjena, har skaffat nytt moderkort, processor och minne och nu bootar inte windows. Det kommer upp välj Felsäkert m.m. och vad jag än väljer så startar burken om sig.

Om jag nu måste formatera och installera om windows, kan jag på nått sätt plocka ut lite filer först. Kan jag koppla hårddisken till en annan burk och lägga över filerna så?

Tacksam för svar!

Ja, du kan koppla in den i en annan dator och kopiera filerna därifrån. Men det borde inte behövas. Det borde räcka med att du installerar om Windows utan att formatera några partitioner.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ny hårdvara, installera om windows?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajnold
Ja, du kan koppla in den i en annan dator och kopiera filerna därifrån. Men det borde inte behövas. Det borde räcka med att du installerar om Windows utan att formatera några partitioner.

Hur går det till, måste jag inte formatera om jag installerar om? Är alla program som jag installerat kvar då eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Ny hårdvara, installera om windows?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
Hur går det till, måste jag inte formatera om jag installerar om? Är alla program som jag installerat kvar då eller?

¨

Du måste inte formatera när du installerar om. Du kan installera över den gamla installationen istället. Programmen kommer att finnas kvar, men vissa kan måsta installeras om för att fungera.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Om du inte har partionerat hårddisken så rekomenderar jag dig att formatera.. massa krabb att ha 2st windows på datorn!

Värdera informationen i datorn.. är det saker ex arbeten, högskole-rapporter, bilder, name it.. som du inte vill gå miste om så installera 1st windows tiill..
du har nu 2st windows, allt du vill ha bränner du ut eller skickar över till en annan dator...
efter det så hade jag tagit och formaterat hela hårddisken och lagt in ETT operativsystem och partionerat hårddisken....
Det tar ifs ca 1timme extra av din tid, men det tror jag att det är värt i de långa loppet!

Visa signatur

Stationär Compucase 400W .:. AMD64 3700+ San Diego .:. Gainward 7900GT .:. MSI K8N NEO4 .:. WD 250bg SATA 16mb .:. 1024 PC3200 .:. 20" TFT (hp 2035) .:.
Bärbar Acer TravelMate .:. 2,8ghz .:. 256 ram .:. 40gb .:. ATI Mobolity Radeon 9000 IGP .:.
Jobbedator IBM T60 .:. 2,16ghz dual 2 core .:. 2gb ram .:. 100gb .:.