Fixa min hårddisk och få pengar!

Permalänk
Medlem

Okej gsfilm!

Jag trodde inte man kunde scanna gratis och det som du sa. Ska testa det i helgen! Återkommer via mail till dig personligen eller en post i tråden!

tack /Jacob

Permalänk

Yacub, fortsätt skriva hur det går för dig, skulle tro att jag har samma fel som du men har inte orkat göra nått, köpte ny disk o kopplade ur den gamla...

Alltså jag fick oxå upp varningsrutor med att "kan inte läsa från fil" eller skadad fil eller vad det nu stod, varpå en partition försvann. Jag hade en annan hd inne som master men när detta felet kom upp så raderades antingen en av partitionerna på mastern (nya hdn) eller en av partitionerna på gamla hdn (som strular). Har oxå provat både med gamla hd som master men när det felet kommer upp raderas en partition, verkar vara slumpmässigt vilken och windowspartitionen krashar alltid.

Om jag förstår det rätt efter att läst igenom tråden kan det vara FAT som är trasig (eller skadade sektorer) ? finns det då något att göra åt det hela eller är disken helt körd? vågar inte ha den inkopplad nu pga att den som sagt krashar partitioner....

jag har både formaterat och partionerat om disken men det har inte hjälpt... lite surt o bara låta en 160gigare ligga urkopplad....

/Kalle

Permalänk
Medlem

Till Kalle/froggyfrog:
Nej, den e troligtvis inte helkörd. Ja, FAT e troligtvis kass. Eftersom du bråkat ett antal ggr med den kan det va mindre än de "95%" som jag pratade om som e ok. Men en hel del skall gå å hitta tror jag. Testa m Vlab eller GetDataBack, bägge visar vad de hittar utan att det kostar nåt. Länkar finns tidigare i tråden. Jag hade oxå en 160GB som gav problemet. Körde du Win98SE så e d just 48LBA problemet du har. Även XP före SP2 ger samma problem.

Visa signatur

Peter G

Permalänk

Tack för svaret gsfilm

Jag hade inget speciellt viktigt på den, var duktig och hade backup... Men det finns kanske chans att använda hdn i framtiden? ursäkta newbiefrågan, men denna FAT, den ordnas denna med scandisk? Jag har försökt köra scandisk på hdn som strular såklart, men den kommer bara en bit in o klagar på att ett oväntat fel har inträffat eller vad det nu stod...

Jag kollade runt lite och försökte läsa på lite om FAT reparationer och såg att det fanna många program för detta, någon som testat något av dom? det här med "kan inte läsa från fil" toklade jag som att jag hade fått skadade sektorer men det är alltså inte säkert?

/Kalle

Permalänk
Medlem

En kompis till mig som är expert på att krascha hårddiskar säger att han har fått åtminstone en av dem att fungera en liten stund genom att smälla in den i frysen ett tag och sedan plocka in den i datan igen.

Vet inte om detta är något beprövat, eller alls något att rekommendera för den delen, men jag tror inte att det är något han skulle ljuga eller överdriva om.

Permalänk
Medlem

jo, det där frysentricket har jag hört, men vet inte om det hjälper en fil som är borta i bootsystemet?

Permalänk
Medlem

Alltså, för att förtydliga: det finns två sorters "hårddiskkrascher" :

* 1 Äkta hårddisk krasch - Ovanligt ! - HD:n går verkligen sönder mekaniskt eller blir lite dålig och opålitlig i mekanik / huvuden / skivor. Då är det bara att rädda så mycket man kan m recovery program o sen slänga HD:n.

* 2 "Falsk" hårddisk krasch - Det vanliga ! - Ett program / CPU:n ballar ur o skriver skit på HD:n. HD:n är fortfarande helt frisk, bara datan e kass. Rädda data, formatera om o stoppa tebaks (OS får ju installeras om tyvärr - såvida du inte har nån image sparad). Bråkar det direkt igen så e det en äkta krasch å då gäller * 1

Om det hjälpt nån att lägga en HD i frysen så beror det förmodligen på att tempskillnaden flyttar på saker o ting några tusendelars mm o kan få en mekanisk svaghet att tillfälligt funka. Eller så är problemet att HDn överhettas efter en stunds körning och att den klarar sig längre om den startar m minusgrader. En Hermetiskt sluten HD bör klara det, men minsta läcka (det blir undertryck i HDn) så kommer det in fukt som blir kondens så, inte helt att rek. - som sista utväg när allt annat gjorts isåfall)

mvh

mvh

Visa signatur

Peter G

Permalänk
Medlem

men om vi säger såhär , jag har inte testat vlab men är det ens någon idé att jag försöker mera att rädda data ifrån C: om jag inte lyckas se filerna ifrån det programet? eller måste jag bita i det sura äpplet.

Permalänk
Medlem

Det gamla knacka disken i bordet tricket (kanten av hårddisken) funkar ibland när läsarmen har hängt sig, rekommenderas dock inte som första åtgärd.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

okej, men det kan inte vara problemet nu väl?

Permalänk
Medlem

Testa Vlab Yacob !
Det e det värt, det e snabbt o lätt installerat.
Och nu har jag gjort en massa recover med både vlab o gdb och dom får olika resultat ibland (!!!) Ibland har en återvunnen kass fil blivit OK med det andra programmet !

Visa signatur

Peter G

Permalänk
Medlem

okej, ska testa det imorgon hade jag tänkt!

edit: Gjorde en boot disk och körde igång i den skadade datorn. Nu har den stått på arbetat på "discovering system's mass storage devices" ett bra tag. Kanske 1 timme. Stämmer det? Jag har en 160 GB hårddisk.

// Jacob

Permalänk
Medlem

Tja ... men inte mycket längre ... min scanning (på en 40GB) tog 16min.
Har du ingen annan dator å plugga in HD in i ? funkar mycket bättre ! Å du måste ju ändå kunna kopiera över recovered files till en frisk HD - du kan inte göra det på den skadade. Eller bästa: Stoppa in ny frisk HD å gör en ny installation. Plugga sen in gamla på annan IDE - kanal å kör vlab / gdb...

Visa signatur

Peter G

Permalänk
Medlem

okej, jag ska testas och köra den som slave på min gamla IBM imorgon! med en boot diskett , för det verkar inte funka på denna datorn (skadade) det har stått å väntat i några timmar nu

Permalänk
Medlem

när en av mina diskar tappade fat/mft (minns inte om jag körde fat/ntfs) så var det endast r-studio som kunde återskapa iaf en del av datan.. ge demot en chans å köp om det hittar dina filer.

www.r-tt.com

från deras hemsida:

"R-Studio utilities recover files

...

When the partition structure on a hard disk was changed or damaged. In this case, R-Studio utilities can scan the hard disk trying to find previously existed partitions and recover files from found partitions.

From hard disk with bad sectors. R-Studio Data Recovery Software can first copy the entire disk or its part into an image file and then process such image file. This is especially useful when new bad sectors are constantly appearing on the hard disk, and remaining information must be immediately saved. "

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

Jag tror det var kört med spinrite, när det stod och körde så malde den på "discovering mass media storage" någonting och kom aldrig vidare verkade det som.