Permalänk
Medlem

Duron 700...vilket moderkort??

Tjena min syrra har en gammal duron 700mhz:are där moderkortet pajat...
Nu undrar jag om vilken sockel den sitter på ?? Som jag förstått det är det socket A ??
Är duronen då kompitabel med tex nforce2 ?? ddr minnen??
Behöver ett moderkort med sdram...

Mvh Bronte

Visa signatur

Znote 4200

Permalänk
Medlem

Köp ett uppgraderingspaket istället.

Permalänk
Medlem

Å tack så hemskt mycket för svaret rövhål.... får man 950 i månaden i studiebidrag så är det kanske inte aktuellt.. specielt inte om man bara surfar/skolarbete någon gång då och då

Visa signatur

Znote 4200

Permalänk
Hedersmedlem

Lite mer vårdat språk tack.. med den där tonen kommer man inte långt nånstans.

Duron funkar på alla socket A moderkort. Ett begagnat med stöd för sdram borde gå att få för en hundralapp eller två. Köp gärna ett Asus A7V133 eller ett Abit KT7A, de är bland de bästa moderkorten från den tiden.

Alternativet är att köpa det billigaste socket A moderkort, oavsett chipset för alla funkar, som du kan hitta och 256mb ddr-minne. Detta blir dyrare, men 700kr borde inte vara omöjligt att komma under. Tänk dock på att vissa äldre grafikkort inte går att använda på nyare moderkort.. men ska du bara ha datorn till surf/skolarbete så går det förstås att köpa ett med integrerad grafik. Såg ett för knappt 400kr på komplett.se Minne bör kosta runt 200-250kr för 256mb.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Vilket socke A kort som helst går bra.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=116253&cks=PRL

Du behöver ju inte bry dig om att köpa prestandakort till en Duron.

Permalänk
Medlem

Om du bara har SDRAM och inte DDR-minne så funkar inte kortet Boris länkar till utan att köpa nytt minne också. De flesta moderkort för socket A som säljs idag stödjer enbart DDR-minnen.

ECS K7S5A går kanske fortfarande att få tag på nytt. Det stödjer både SDRAM och DDR (men man kan inte blanda båda typerna). Jag har ett sådant moderkort sedan några år tillbaka och det funkar bra. Men å andra sidan kan man kanske lika gärna köpa ett billigt moderkort för DDR-minnen och 256 MB minne så som Oskar000 rekommenderar.

Permalänk
Avstängd

Sdram är så gott som dödsdömt.
Men så har vi ju extrembilliga minnen som vad jag hört funkar riktigt bra:
http://www.dataoutlet.se/prod/brprod50.htm

Var någon nisse som postade detta nyss. Billig sdram-mobo plus processor:
http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=28410

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snuppe
Å tack så hemskt mycket för svaret rövhål.... får man 950 i månaden i studiebidrag så är det kanske inte aktuellt.. specielt inte om man bara surfar/skolarbete någon gång då och då

Vårda språket, ser vi fler grodor från din sida åker du på en varning!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading