Permalänk
Medlem

Windows vägrar acceptera mitt ljudkort.

Hej alla glada.

Nyss dumpat min trogna arbetshäst P4 2.0 och köpt ett Athlon 64 med ett K8T Neo2 moderkort.

Problemet nu är följande:
1. Jag har dessvärre för tillfället inte nog med strömkablar till mitt Soundblaster Audigy 4 kort (sladdsatan räcker inte ) så jag tänkte köra på det inbyggda AC97 kortet tills vidare.

När jag startar windows så hittar den en "Multimedia Audio Controller" och den börjar installera. Men sen ligger den under "Other Devices" med en gult frågetecken under sig.

I MSI's forum fick jag tipset att ta bort enheten under enhetshanteraren och starta om och INTE låta windows leta drivrutiner utan välja dom själv.

Sagt och gjort, men nu sitter jag här och har den där wizarden framför mig men de drivrutiner jag dragit hem är .exe och en .zip med en .exe och en massa mappar till den ovan nämnda .exe filen och wizarden vill som bekant att man pekar till en mapp som ska ha de filer den vill ha i sig.

När jag kör .exe filerna så installerar den, men det för ingen skillnad. Och när jag kör setup.exe som låg i .zip filen (Vinyl_AudioCodec_V580c.zip) så säger den:

"VIA AC97 Audio Chipset is not enabled on this system!
Please enable it first on the BIOS then run this setup again."

Tidigare stod AC97 som disabled i BIOS, men jag ändrade det till den enda alternativa inställningen, vilket vad "auto".

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu =/
Är det någon som har nått tips eller rent av en lösning?

Tack på förhand.

EDIT: Det var jag som hade mitt externa ljudkort kvar på en PCI plats och då blockerade den väl antagligen windows från att lägga till AC97 korrekt.

Så problemet är löst.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o