Det är ett gigantiskt fel någonstans.. men vart? (IE vs FF problem)

Permalänk
Medlem

Det är ett gigantiskt fel någonstans.. men vart? (IE vs FF problem)

Hej alla glada. (och mindre glada för delen med)

Hjälper ett par bekanta med en hemsida för deras CS klan, och nu
sitter jag med ett problem som jag försökt lösa nu ett tag, och jag stirrar mig så blind på koden så det finns inte motstycke.

Sidan ser jättebra ut i Firefox, den ser ut som en påse skit med en sidportion av fläsk i explorer.

URL: http://vikholm.se/design/dev/dNz/Index.php

För er som inte har firefox men ändå vill se: www.vikholm.se/design/dnz_FF.gif

Orkar inte klistra in hela källkoden här, och jag tror inte jag blir så poppis om jag gör det heller. Det är endast ett fåtal phpscript på sidan och de har inget med problemet att göra. Det är någonting med mina tables, men jag kan inte hitta felet? Blir tokig.

Om nån har ett par minuter till övers och känner för att titta på lite kod, så kika på källkoden på adressen som står ovanför och säg till om ni hittar vad som är fel. Om jag själv hittar det så skriver jag det givetvis så slipper folk läsa i onödan

Tack på förhand om nu nån händelsevis skulle ha lust att hjälpa till

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

Jag måste först och främst gratulera dig till att ha skapat en sida som inte funkar i ie baserad på tabeller.

Kan problemet vara så simpelt som att ie inte läser dina css-instruktioner? Du har skapat mängder av classer som du anropar som inte visas.

Javisst var det så där lätt, du hade en " på rad 40 i din css-fil,

.contentspacer { height="5px;

Ännu ett underbart bra exempel för s.c.s.i. att ta åt sig då IE tydligen kan tolka felskriven kod rätt, där firefox tyvär misslyckas.

Och hur gick jag till väga för att felsöka?
1. jag såg till att html-filen inte innehöll några felaktigheter, vilket den gjorde, fixade först in en charmap:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

Därefter så fixade jag till eventuella småfell, som tex att du i början av htmlfilen på rad ~28 har glömt en " innan ordet top

<TD CLASS="main" VALIGN=top">

Efter följande ingrep tror jag att html-koden validerade och började att felsöka css-filen med w3s utmärkta validator, då fick jag se att du har flera fel och några varningar, specifikt så nämndes ditt fel på en rad.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

wow, får tacka så hemskt mycket

CSS-filen är inte en av mina bättre verk. Har gjort om sidan 2-3 gånger och hade tänkt rensa upp i den lite senare. Får vara lite mer noga med den i fortsättning.

Ännu en gång. Tack så hemskt mycket.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk

vet faktiskt inte vad som är problemet, jag hade ett liknande problem med detta, när jag skulle bygga en design till en spelsida till några kompisar, testa själva med ff o ie http://www.q-dome.tk

Visa signatur

Det finns tre typer av människor de som kan räkna och de som inte kan räkna.

Permalänk
Medlem

sånt där är irriterande när den saker hamnar på fel ställen i olika läsare.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Javisst var det så där lätt, du hade en " på rad 40 i din css-fil,

.contentspacer { height="5px;

Ännu ett underbart bra exempel för s.c.s.i. att ta åt sig då IE tydligen kan tolka felskriven kod rätt, där firefox tyvär misslyckas.

koden är ju felskriven, eller fattade jag någonting fel här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slanne
koden är ju felskriven, eller fattade jag någonting fel här?

Ja den är felskriven, precis som han skriver så tolkar IE den felskrivna koden rätt mendans FF inte gör det - sen kan man diskutera värdet av detta men det ska vi nog inte ge oss in på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slanne
koden är ju felskriven, eller fattade jag någonting fel här?

Visst är det felskrivet, där ska ju självklart vara ett kolon och inte ett likamed-tecken, synd att jag missade det.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")